۰۳ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۹

مراقب این فضا باشیم

در زماني كه پاي كامپيوتر شخصي مان هستيد، دوربين و ميكروفون لپ تاپ و دسكتاپ مان روشن است و اطلاعات ما در حال رفتن.
کد خبر : ۷۲۵۰۷
به گزارش صراط به نقل از کیهان اينترنت فضايي است كه نه مديريت اش براي ماست و نه بستر هاي نرم افزاري و سخت افزاري آن. بايد آن قدر توانا و قدر بود تا با گارد باز بتوان چند ضربه اي به دشمن زد و به عقب برگشت. در جايي كه سند رمز گذاري و رمز گشايي با الگوريتم هاي قابل خوانش براي دشمن به ثبت رسيده، هندوانه گذاشتن زير بغل خود چه نتيجه اي را به بار خواهد آورد؟
اصلا يك قدم جلوتر رفته و به سير حوادث سايبري در سال آخر رياست جمهوري بوش نگاهي بيندازيم. ابتداي ژوئن امسال اسناد محرمانه راهبري مستقيم امريكا در عمليات سايبري عليه تاسيسات صنعتي و هسته اي ايران لو رفت كه بلافاصله مك كين به اين اقدام به شدت معترض شد.
در اين سند آمده در سال آخر راهبري بوش، ويروس The bug عليه ايران توسعه يافت و بعد با همكاري اسرائيلي ها در زمان اوباما تبديل به استاكس نت شده و سانتريفيوژ هاي ما مورد هدف قرار گرفتند. ويروس ف.ليم
( flame ) نيز همگان مي دانند ادامه همان سياست بوده و چه بسا ممكن است نسخه هاي به روز شده ويروسهاي جديد در حال تخريب زير ساخت صنعتي ما باشد. (در گزارش آمده با دوربينهاي اتاق كنترل سانتريفيوژ روي لپ تاپ و ... همه چيز را مي ديدند!)
در زماني كه پاي كامپيوتر شخصي مان هستيد، دوربين و ميكروفون لپ تاپ و دسكتاپ مان روشن است و اطلاعات ما در حال رفتن.
به دليل نداشتن زير ساخت مناسب سخت افزاري و نرم افزاري، حتي اگر شبكه ملي مان را نيز راه اندازي كنيم، در معرض خطر خواهيم بود. آن وقت كل بك آپ سرورهاي ملي مان يك جا دزديده خواهد شد و ما براي امن كردن آن، هنوز هيچ كاري نكرده ايم.
خريدن سرورهاي غول پيكرخارجي، دردي را دوا نمي كند. شايد آن سرورها قبل از ورود به ايران توسط دشمن برنامه نويسي شده اند وگرنه ماشينهاي ها.تك سيسكو در مخابرات ملي ما، جاي پز دادن ندارد!
ما نيازمند ساخت سيستم عامل جديد بدون كپي كردن از خارج و با رمزنويسي گريد بالا (همان كاري كه چيني ها براي خودشان چند سال پيش كردند) هستيم تا روي بورد هاي داخلي برنامه نويسي شده و قابل خوانش در ارتباط با دنياي بيرون از خود با مشابه هاي خارجي باشد.
در غير اين صورت بايد در زمين دشمن نبرد كرده و دور پيروزي را خط بكشيم تا به بازي باخت (يا با نهايت خوش شانسي به مساوي) قانع شويم. بايد بيش از اين مراقب فضاي اينترنت باشيم؛ اين هديه دشمن در خانه ماست كه كارمان را راه مي اندازد اما كار خودش را هم انجام ميدهد. مي شود و مي توانيم فضا را به نفع خود كنيم.


علي خراساني. كارشناس شبكه و اينترنت