۰۴ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۴

راهكار‌‎فدراسيون‌براي‌جايگزيني‌حق‌پخش

کد خبر : ۷۲۶۵۵
روز گذشته اعضاي هيات رييسه فدراسيون پس از برگزاري نشست بعدازظهر خود در محل فدراسيون، اطلاعيه‌اي را در باره حق پخش و ضبط و پخش بازي‌هاي هفته دوم ليگ صادر و منتشر كردند. اطلاعيه‌اي كه به اين شرح است:

«از آنجايي كه فدراسيون فوتبال به جهت احترام به خواسته‌هاي جامعه ورزش و همچنين جهت مكاتبات انجام شده، موافقت خود را جهت پخش مسابقات در هفته اول ليگ برتر (ليگ خليج‌فارس)‌ به عمل آورده و همكاري‌هاي همه جانبه لازم را معمول داشته است اما تاكنون اقدام موثري در اين‌باره از سوي سازمان صداوسيما در راستاي انعقاد قرارداد پخش مسابقات فوتبال صورت نگرفته است. بابت همين با توجه به اينكه اساسا بقاي فوتبال كشور چه در رده ملي و چه در رده باشگاهي منوط به كسب حقوق حقه و مكتسبه فوتبال و كسب درآمدهاي قانوني از محل حق پخش تلويزيون است. بدينوسيله اعلام مي‌دارد انعقاد قرارداد با سازمان ذيربط، ضبط و پخش اين مسابقات تا اطلاع بعدي مقدور نيست.»

تشكيلات فوتبال قبل از اين كه ادعا كند كه مي‌خواهد حق پخش واقعي خود را بگيرد مشاوره‌هايي در اين‌باره انجام داد تا با آگاهي كامل در اين‌باره وارد شود. فدراسيون حتي پيش‌بيني كرد كه اگر درباره حق پخش به نتيجه نرسيدند از كجا كسب درآمد كنند و براي همين بود كه بابت بن‌بست خوردن مذاكرات بحث عرضه بازي‌ها را از طريق DVD و CD به ميان كشيد. فدراسيون اعلام كرد 24 ساعت پس از انجام بازي‌ها DVDها را روي كيوسك فرستاده و به هواداران عرضه مي‌كنند. برنامه‌اي كه اهالي تشكيلات فوتبال معتقدند با گنجاندن آگهي‌هاي تبليغاتي در آن و فروش CDها بخش زيادي از درآمد حق پخش فسخ شده با صداوسيما كسب مي‌شود. در اين‌باره روز گذشته شنيده شد كه براي انتشار اين CDها مذاكراتي هم با وزارت فرهنگ و ارشاد و بخش معاونت سينمايي برگزار شده است تا با حضور نماينده ارشاد در محل ضبط و انتشار بازي‌ها در استوديوها، اين CDها زودتر به دست هواداران برسد. قبلا جاي نگراني بود كه ارسال اين CDها براي بازبيني ارشادي‌ها سبب اتلاف وقت شود كه حالا با اين برنامه و حضور نماينده ارشاد ديگر جايي براي نگراني از اين بابت وجود ندارد.

فوتبال براي زنان و مردان در سينماها
ديگر خبر مهم درباره همكاري با وزارت ارشاد، اين است كه مسوولان اين وزارتخانه موافقت كرده‌اند كه بازي‌ها با 15 دقيقه تاخير از زمان برگزاري به صورت مستقيم در سينماها پخش شود. اين برنامه با تصويربرداري در ورزشگاه و ارسال سيگنال‌ها از طريق خطوط پرسرعت اينترنت اجرا مي‌شود و جالب اينجاست كه هواداران تيم‌ها در ميان بانوان هم مي‌توانند با حضور در سينماها بازي تيم‌هاي محبوب خود را با 15 دقيقه تاخير تماشا كنند.

 برنامه‌اي كه به شدت از سوي سينماداران مورد استقبال قرار گرفته و حتي شنيده مي‌شود كه سينماهاي درجه دو و سه هم براي همكاري با اين پروژه اعلام آمادگي كرده‌اند. سينماهايي كه حالا مي‌توانند با پخش فوتبال رونق از دست رفته خود را باز بيابند.

هجوم تماشاگران به ورزشگاه‌ها و بهبود آمار تماشاگران و درآمد ديگر نكته عدم پخش بازي‌ها و جبران مبلغ ناديده گرفته صداوسيما در اين ماجرا استقبال تماشاگران است. تماشاگراني كه وقتي متوجه مي‌شوند بازي‌ها پخش نمي‌شود به ورزشگاه‌ها هجوم آورده و آمار تعداد كل تماشاگران ليگ را در تمام اين سال‌ها جابه‌جا مي‌كنند. آماري كه مي‌تواند نسبت به سال قبل خود دو برابر و حتي سه‌برابر شود. اين تعداد تماشاگر به‌طور حتم از نظر مالي هم درآمد بالايي براي فدراسيون ايجاد و مي‌تواند بودجه پيش‌بيني شده براي حق پخش را تا حدود زيادي جبران كند.