۱۰ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۴

رقابت جلب یهودیان‌و لابی صهیونیستی

در حالیكه چند ماه بیشتر به انتخابات ریاست جمهوری آمریكا باقی نمانده است، رقابت سختی میان دو حزب دموكرات و جمهوری خواه برای كسب پشتیبانی لابی صهیونیست و آرای یهودیان آمریكا به وجود آمده است.
کد خبر : ۷۳۵۷۶

به گزارش صراط به نقل از ایرنا، در این هفته سفر 'میت رامنی' نامزد جمهوری خواهان به فلسطین اشغالی و از سوی دیگر امضای قرارداد همكاری نظامی میان واشنگتن و تل آویو توسط 'باراك اوباما' دو تحول مهم را در این رابطه رقم زد.

در آستانه دیدار رامنی از فلسطین اشغالی، روز جمعه باراك اوباما طی مراسمی در كاخ سفید كه با دعوت گسترده از رسانه های داخلی و خارجی برگزار شد، قانون تقویت روابط نظامی امریكا و رژیم اسراییل را امضا كرد و آن را تأكیدی بر 'تعهد سست‌ناشدنی' آمریكا به رژیم اسراییل خواند.

اوباما گفت كه آمریكا بزودی یك كمك 70 میلیون دلاری در ارتباط با سپر دفاع موشكی اسراییل، موسوم به 'گنبد آهنین' را در اختیار تل‌آویو خواهد گذاشت.

روز بعد رامنی وارد فلسطین اشغالی شد و در آنجا با اعلام حمایت قوی از حكومت 'نتانیاهو' ادعا كرد كه بیت المقدس پایتخت رژیم صهیونیستی است.

وی همچنین اعلام كرد كه از اقدام نظامی آن رژیم علیه برنامه هسته ای صلح آمیز ایران پشتیبانی می كند.

به باور تحلیلگران این دو تحول نشان داد تا چه اندازه دو حزب سیاسی آمریكا تحت تاثیر نفوذ لابی صهیونیست و تلاش برای به دست آوردن پشتیبانی مراكز مالی و رسانه ای یهودیان در آمریكا هستند.

میت رامنی كه در جریان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری بشدت از ضعف باراك اوباما در سیاست خارجی انتقاد و وی را متهم به عدم پشتیبانی كافی از رژیم صهیونیستی كرده بود تلاش كرد در جریان سفر به فلسطین اشغالی وفاداری مطلق خود را به آن رژیم اعلام كند.

ناظران سیاسی در آمریكا می گویند؛ دیدار رامنی از فلسطین اشغالی و سخنان شدیدا ضد فلسطینی و ضد ایرانی وی مساله ای طبیعی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در آمریكا به شمار می رود.

این ناظران به سفر باراك اوباما به سرزمین های اشغالی در سال 2008 در جریان رقابت های ریاست جمهوری این كشور اشاره كرده و تاكید می كنند كه جلب حمایت لابی صهیونیستی و بدست آوردن آرای یهودیان آمریكا برای دو حزب اهمیت بالایی دارد.

بر اساس نظرسنجی موسسه گالوپ، پیش از سفر رامنی به اسراییل 68 درصد یهودیان آمریكا گفته بودند كه در انتخابات پیش رو به باراك اوباما رای داده و در مقابل تنها 25 درصد از میت رامنی حمایت كرده اند.

در آمریكا یهودیان به طور سنتی به دموكرات ها گرایش داشته و بطور میانگین در بیش از 70 درصد از آن ها به نامزد دموكرات رای می دهند.

در مقابل نامزد جمهوری خواه، معمولا بیش از 20 تا 25 درصد آرای یهودیان را به دست نمی آورد.

تنها استنثاء دراین باره 'رونالد ریگان' رییس جمهوری سابق آمریكا بود كه در جریان رقابت انتخاباتی با 'جیمی كارتر' در سال 1980 توانست 40 درصد آرای یهودیان را از آن خود كند كه دلیل آن به خاطر شرایط حاكم در آن دوره بویژه تاثیر انقلاب اسلامی ایران بر فضای انتخاباتی آمریكا بود.

به باور تحلیلگران انتخاباتی، میت رامنی با وجود تلاش برای ابراز وفاداری كامل به رژیم صهیونیستی نمی تواند تاثیر چندانی در گرایش انتخاباتی یهودیان آمریكا بگذارد، هر چند این اقدام وی به جذب كمك های مالی و رسانه ای نخبگان پرنفوذ صهیونیست در آمریكا كمك خواهد كرد.

مساله دوم بیش از هر چیز اسباب نگرانی دموكرات ها را فراهم آورده كه تا امروز نتوانسته اند به اندازه جمهوری خواهان منابع مالی قابل توجهی برای تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری تهیه كنند و این در حالی است كه پول و تبلیغات نقش پررنگی در تعیین سرنوشت انتخابات در آمریكا ایفا می كند.