۱۸ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۷

مطهری خواستاراصلاح قانون بیمه

نماینده مردم تهران گفت: قانون ممنوعیت بیمه فرزند چهارم خانواده باید لغو شود اما صرف لغو این قانون مشکل را حل نمی‌کند بلکه نگاه فرهنگی و ایدئولوژیک برخی اقشار جامعه به این موضوع باید تغییر کند.
کد خبر : ۷۴۶۵۶

به گزارش صراط ، علی مطهری نماینده تهران و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، توصیه رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره ضرورت افزایش جمعیت کشور را یک تدبیر هوشمندانه دانست و گفت: من شخصاً از قبل از انقلاب با شعار "فرزند کمتر زندگی بهتر" مخالف بودم و بعد از انقلاب هم گرچه در یک مقطع زمانی سیاست جلوگیری از افزایش جمعیت لازم بود ولی دچار افراط شدیم.

وی افزود: آنچنان که آمارها نشان می‌دهد، ما در سال 71 به هدف خود رسیدیم اما همچنان به سیاست کاهش جمعیت ادامه دادیم، یعنی مرجعی که متولّی رصد و برنامه‌ریزی در این موضوع باشد، وجود نداشت.

مطهری با بیان اینکه با روند کنونی، جامعه دچار پیری و کمبود نیروی کار خواهد شد، افزود: مسئله کاهش جمعیت در کشور ما بیشتر ماهیت فرهنگی دارد تا اقتصادی. مشکل در نوع نگاه برخی اقشار جامعه به نهاد خانواده و تعداد فرزند است که متاسفانه برخی‌ فرزند کم را نشانه تجدد و روشنفکری و فرزند بیش از 2 تا و حتی بیش از یکی را نشانه‌ عقب‌ماندگی و امّلی می‌دانند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه سبک زندگی ما از سبک زندگی اسلامی به سمت سبک زندگی غربی میل پیدا کرده است، افزود: جوانان ما در مجموع دیر ازدواج می‌کنند و گاهی روابط آزاد وجود دارد و جوان انگیزه‌ای برای ازدواج پیدا نمی‌کند و ازدواج را محدودیت به حساب می‌آورد، بر خلاف سبک زندگی اسلامی که در آن ازدواج پایان محدودیت و محرومیت است و شب زفاف کم از صبح پادشاهی نیست. مرد در حدود سی سالگی و زن در حدود 25 سالگی ازدواج می‌کنند و به خاطر تجدد و روشنفکری یا راحت‌طلبی یک فرزند می‌آورند و دیگر تمام البته موانع اقتصادی در این امر دخیل است اما عامل اول نیست و دلیل آن هم این است که این موضوع در خانواده‌های مرفه بیشتر صدق می‌کند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: برای رفع مشکل رشد منفی جمعیت باید نگاه ما عوض شود و نباید این طور باشد که اگر کسی بگوید سه یا چهار بچه دارم، اسباب تعجب و مورد طعن و کنایه واقع شود.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، هر فرزند را موجب استحکام بنیان خانواده و مستحکم‌تر شدن روابط زن و شوهر دانست و تصریح کرد: البته نمی‌توان عدد خاصی را برای تعداد مناسب فرزند اعلام کرد اما شخصاً معتقدم هر زن و شوهری به نسبت توان روحی، مالی و تربیتی خود، می‌توانند بچه‌دار شوند یعنی ممکن است توانایی یک خانواده 2 فرزند و توانایی خانواده دیگر 5 فرزند باشد لذا نباید در این باره حدی قائل باشیم.

وی با بیان اینکه رشد منفی جمعیت در ایران نتیجه افراطی است که در طرح تنظیم خانواده و کاهش جمعیت صورت گرفت، گفت: مثلا در فتوای امام راحل آمده است که وازکتومی بستن لوله‌ها مشروط به قابل بازگشت بودن باروری مجاز است. گاهی این شرط را رعایت نکردیم و هرکس که متقاضی بود، لوله‌اش را بستیم بلکه گاهی بدون رضایت فرد، به صرف این که مثلا پنج بچه دارد، لوله‌اش را در بیمارستان بستیم در حالی که نه شرعاً و نه قانوناً چنین مجوزی نداریم‌.

مطهری در پایان گفت: قانون ممنوعیت بیمه فرزند چهارم خانواده باید لغو شود اما صرف لغو این قانون مشکل را حل نمی‌کند بلکه نگاه فرهنگی و ایدئولوژیک برخی اقشار جامعه به این موضوع باید تغییر کند و توجهات باید به مسئله قدرت جامعه اسلامی در مقابل جامعه غیراسلامی جلب شود.