۱۸ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۵

اهداء کتابخانه شخصی آیت الله جنتی

رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی وقف و اهدا را یکی از منابع تأمین آرشیو کتابخانه ملی خواند و گفت: آیت‌الله جنتی چند صد جلد از کتاب‌های کتابخانه‌ شخصی‌اش را به کتابخانه ملی اهدا کرد.
کد خبر : ۷۴۷۲۶
به گزارش صراط به نقل از شبستان، اسحاق صلاحی، رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی همزمان با روز خبرنگار در نشستی با خبرنگاران با اشاره به نفش و جایگاه تأثیرگذار خبرنگاران به عنوان چشمان تیزبین جامعه گفت: سازمان اسناد و کتابخانه ملی از پیشنهادات و انتقادات شما استقبال می‌کند، زیرا خبرنگاران دیده‌بانان همیشه بیدار حوزه فرهنگ هستند و این سازمان می‌تواند از این فرصت همیشه بیداری و تیزبینی آنها برای کمک به خود استفاده کند، زیرا نقد منصفانه خبرنگاران جلوی بیراهه رفتن را در این سازمان می‌گیرد.


رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی با بیان اینکه این سازمان به دنبال منابع دولتی نیست، گفت: وقف و اهدا یکی از اصول شایع در ایران است،در کشور ما هبه را فقط به خدمات اجتماعی اختصاص داده‌ایم در حالی که در حوزه فرهنگی نیز می‌شود هبه کرد. بعد از سخنرانی من در نماز جمعه تهران 188 هزار جلد نسخه به کتابخانه ملی اهدا شده است که 150 هزار تا از آنها  کتاب است.

 
وی افزود: ما در کتابخانه ملی از اهدای کتاب ها دو استفاده می‌کنیم، یکی اینکه منابع مان را تأمین می‌کنیم و دیگری اینکه مازاد این کتاب‌ها را به کتابخانه‌‌های سراسر کشور توزیع می‌کنیم.

 
صلاحی خاطر نشان کرد: ما اعلام آمادگی می‌کنیم که هر فردی که نسخه خطی دارد و نمی‌تواند از آن نگهداری کند کتابخانه ملی حاضر است این نسخه‌ها را به صورت امانی نگهداری کند. مالکیت نسخه‌های خطی متعلق به خود فرد است اما ما وظیفه صیانت از این میراث را داریم.

 

صلاحی تصریح کرد: در پی این سنت حسنه وقف و اهدا یک شخص زاهدانی 88 هزار نسخه را به ما اهدا کرد که از این تعداد 40 هزار کتاب بود که ما آن را برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی زاهدان فرستادیم.
 
رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی از امضای قرارداد بین این سازمان و انتشارات کلک سیمین برای نشر قرآن نفیس خبر داد و گفت: بر اساس این قرارداد قرار است قرآن نفیس قمی با آرایه‌های ادبی در 94 صفحه و 48 برگ نوشته که هر یک صفحه و نیم آن یک جز است، منتشر شود. این قرآن به شکل فاکسی میله در 2 هزار نسخه منتشر می‌شود که هر نسخه یک سند دارد که به نام خریدار سند زده می‌شود. البته برای این قرآن تا روز انتشار نمی‌توان قیمت گذاشت، زیرا هم نفیس است و هم قیمت کاغذ متغیر است و در همان زمان انتشار قیمت اعلام می‌شود.
 
صلاحی از برگزاری همایش کنسیرسیوم محتوای ملی خبر داد و گفت: این همایش روزهای 4 بهمن برگزار می‌شود تمامی منابع، عناوین و موضوعات آن استخراج شده است و به زودی فراخوان آن اعلام خواهد شد.

 
وی از ایجاد گالری برای آثار هنرمندان در کتابخانه ملی خبر داد و گفت: ما در حال آماده‌کردن گالری هستیم و از هنرمندانی که آثار مرتبط خطی قرآنی تولید می‌کنند می‌خواهیم که آثارشان را به این گالری بیاورند و حتی برای آنها در اتاق ایران در خارج از کشور زمینه‌ای را فراهم کرده‌ایم که آثارشان را آنجا به نمایش بگذارند.

 
به گفته رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی، این سازمان تا دو سال آینده هیچ مخزنی ندارد که بخواهد اثری را در آنجا می‌دهد زیرا با سرعتی که پیش می‌رود و تمامی پایان‌نامه‌ها و پژوهش‌نامه‌ها که به اینجا آورده می‌شوند و دادن فیپا باعث شده که مخازن پر شوند.

 
صلاحی همچنین گفت: سازمان اسناد و کتابخانه ملی به شهرداری پیشنهاد داده است که زیر میدان فرهنگ 2 تا 3 طبقه منها را به این سازمان برای مخازن بدهد و 2 سه طبقه پارکینگ ملی را برای باغ کتاب و کف آن را برای مسجدی برای مجموعه اختصاص دهند که در کنار آن مقبره‌الشهدا نیز دایر شود.
خبر فوری

سید ابراهیم رییسی به شهادت رسید