۲۱ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۰

اعتراف آمریکا به قدرت دفاعی سوریه

آمريكا با دشوار دانستن ايجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوريه به دلیل پیشرفته بودن سامانه دفاع هوایی این کشور تاكيد كرد كه اين كار باعث دخالت نظامي زميني در سوريه مي‌شود.
کد خبر : ۷۴۹۲۱
به گزارش صراط به نقل از ایسنا، سوزان رايس، نماينده آمريكا در سازمان ملل اعلام كرد كه ايجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز آسمان سوريه، آنگونه كه در ليبي محقق شد، به دخالت نظامي زميني در سوريه منجر خواهد شد و با توجه به اينكه سامانه دفاع هوايي سوريه يكي از پيشرفته‌ترين سامانه‌هاي جهان است، اين امر با دشواري‌هاي زيادي روبروست.

وي در ادامه با تاكيد بر فشارهاي آمريكا بر دولت بشار اسد، رئيس‌ جمهوري سوريه، مدعي شد: وضعيت هم‌اكنون در سوريه به نفع مخالفان در جريان است و جدايي‌هايي كه در صفوف نظاميان و افراد نزديك به بشار اسد مشاهده مي‌كنيم، نظام اين كشور را بيش از پيش منزوي كرده است.

رايس افزود: واشنگتن به حمايت‌هاي خود از مخالفان با كمك‌هاي مادي و سياسي ادامه خواهد داد و مخالفان را با وسايل ارتباطي تجهيز خواهد كرد.

سوزان رايس با اشاره به تلاش‌هاي اخير ايران براي پايان دادن به وضعيت جديد در سوريه، مدعي شد: نقش ايران در جريان سوريه، يقينا نقشي منفي است و تهران با حمايت خود از سوريه، نه تنها در اين كشور، بلكه در منطقه نقشي منفي ايفا مي‌كند.

وي همچنين اعلام كرد كه ناظران بين‌المللي مستقر در سوريه نبايد پس از نوزدهم اوت (29 مرداد) در سوريه باقي بماند، اما تاكيد كرد كه واشنگتن آماده است تا مكانيزم جديدي براي جانشيني ناظران بين‌المللي در سوريه طراحي و اجرا شود.

نماينده آمريكا در سازمان ملل همچنين گفت: ما با ديدي مثبت به جانشين كوفي‌ عنان، نماينده پيشين سازمان ملل و اتحاديه عرب در سوريه نگاه مي‌كنيم و تلاش‌هاي عنان را در امور سوريه ارج مي‌نهيم.

ديپلمات‌هاي سازمان ملل پيشتر اعلام كرده بودند كه به احتمال زياد اخضر الابراهيمي، وزير امور خارجه اسبق الجزاير جانشين عنان خواهد شد.

قرار است شوراي امنيت، شانزدهم اوت (26 مرداد) نشستي را درباره سرنوشت ماموريت ناظران بين‌المللي در سوريه برگزار كند.

از سوي ديگر، احمد داوود اوغلو، وزير امور خارجه تركيه در سخناني رئيس‌ جمهوري سوريه را به مسلح كردن حزب كارگران كردستان تركيه (پ.ك.ك) متهم كرد.

وي مدعي شد: بشار اسد به حزب كارگران كردستان تركيه كه به تازگي به خاك سوريه نفوذ كرده‌اند، اسلحه داده است تا از آنها عليه دولت تركيه استفاده كند.

داوود اوغلو با اعلام اينكه تركيه به طور كامل براي رويارويي با شبه‌نظاميان پ.ك.ك،‌ آماده است، گفت: بشار اسد از اين شبه‌نظاميان حمايت مي‌كند و به آنها اسلحه مي‌دهد و ما نيز اقدامات لازم را براي مقابله با اين تهديد انجام داده‌ايم.

وزير امور خارجه تركيه با اشاره به نفوذ حزب وحدت دموكراتيك كردهاي سوريه در مناطقي از اين كشور، گفت: اين حزب مي‌خواهد از فرصت به وجود آمده در سوريه استفاده كند و از خلاء قدرت در سوريه براي تحكيم مواضع خود در مناطقي از سوريه بهره ببرد، اما در اين كار موفق نخواهد شد.

وي ادامه داد: حزب وحدت دموكراتيك كردهاي سوريه خواستار تشكيل منطقه‌ خودمختار در سوريه است كه اين امر تا زماني كه پارلمان جديد سوريه تشكيل نشود، امكان‌پذير نخواهد بود.

داوود اوغلو افزود: اگر يك گروه مسلح بتواند به يك منطقه تسلط يابد و در آنجا منطقه خودمختار اعلام كند، يقينا گروه مسلح ديگري نيز منطقه ديگري را به تصرف درخواهد آورد كه اين امر قابل قبول نيست و تا زماني كه پارلمان جديد از سوي مردم سوريه انتخاب نشود و مسئله خودمختاري در اين پارلمان مطرح نشود، ايجاد مناطق خودمختار در سوريه قابل طرح نخواهد بود.

احتمال اعمال منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوريه

جان برنان، مشاور ارشد مبارزه با تروريسيم باراك اوباما، رئيس جمهوري آمريكا اظهار داشت: دولت آمريكا همواره به وضعيت موجود نگاه كرده و بررسي مي‌كند كه چه نوع سناريوهايي ممكن است پديدار شوند. پس از آن مشخص مي‌شود كه چه نوع طرح‌هايي براي مقابله با برخي شرايط وجود دارد.

وي افزود: بنابراين مطمئن باشيد گزينه‌هاي گوناگوني كه هم‌اكنون در رسانه‌ها درباره آنها صحبت و گاهي نيز از آنها حمايت مي‌شود، اقداماتي هستند كه دولت آمريكا با احتياط زياد در حال بررسي است و سعي در فهم پيامدهاي اين اقدامات و مزايا و مضرات آنها دارد.

جان برنان در سخنراني خود در شوراي روابط خارجي آمريكا در پاسخ به پرسشي درباره ايجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوريه گفت: من به ياد نمي‌آورم كه رئيس‌ جمهوري آمريكا هرگز گفته باشد كه گزينه‌اي از روي ميز كنار گذاشته شده است.

برنان تاكيد كرد: ما در حمايت از مخالفان سوري دست به يك سري اقدامات زده‌ايم. هم‌اكنون كمك‌هاي انساني بسياري در حال انتقال به منطقه است و آنچه كه ما مي‌خواهيم انجام دهيم اطمينان پيدا كردن از اين است كه بفهميم دقيقا دريافت‌كنندگان هرگونه كمك چه كساني هستند.

برنان خاطرنشان ساخت: القاعده سعي در بهره‌برداري از وضعيت سوريه داشت.

جان برنان همچنين از تلاش‌هاي مبارزه با تروريسم آمريكا در يمن دفاع كرد و گفت كه اقدامات آمريكا در مبارزه با تروريسم در يمن با همراهي دولت اين كشور انجام مي‌شود.

وي گفت: به طور خلاصه حملات هدفمند عليه ارشدترين و خطرناك‌ترين تروريست‌هاي القاعده در شبه جزيره عرب نه تنها يك مشكل نيست بلكه بخشي از راه حل است.

برنان همچنين در خصوص مساله افشاي اطلاعات امنيت ملي حساس آمريكا كه به گفته منتقدان برخي از آنها توسط كاخ سفيد به منظور افزايش اعتبار باراك اوباما در آستانه انتخابات رياست جمهوري انجام شده صحبت كرد و گفت: در اين زمينه برخي افشاگري‌هاي مخرب انجام شده است.

وي افزود كه آنچه كه افشا شده "غير معقول" بوده و اوباما با صراحت تمام ناخرسندي خود را در اين زمينه به تيم ارشد خود اعلام كرده است و هر كسي كه مسئول اين كار باشد، بايد پاسخگو باشد.