۲۱ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۸

اعتیاد دریچه ورود زنان به روسپیگری

اعتیاد زنان دریچه ورود به روسپیگری است و این موضوع زنگ خطری برای سلامت جامعه به حساب می آید. زنانی معتاد قربانی مردان می شوند....
کد خبر : ۷۴۹۸۲
شفاف:اعتیاد زنان یکی از رنج آورترین چهره های پلید مواد مخدر است که متاسفانه امروزه 8 درصد جامعه آمار معتادان کشور را تشکیل می دهد.

کارشناسان بر این باورند اعتیاد زنان دریچه ورود به روسپیگری است و این موضوع زنگ خطری برای سلامت جامعه به حساب می آید.

زنانی معتاد قربانی مردان می شوند، بنا بر اظهارات برخی کارشناسان 35 درصد زنان از طریق دوستان در مهمانی ها و 65 درصد نیز از طریق همسران معتاد خود به مصرف مواد مخدر روی می آورند.

بیشترین زنان معتاد در گروه سنی 25 تا 34 سال قرار دارند،زنانی که خود مرکز اصلی یک خانواده اند با اعتیاد خود همه اطرافیان خود را تحت تاثیر قرار می دهند و این موضوع ضربه مهلکی را به جامعه می زند .

مدیرکل دفتر توسعه مشارکتهای مردمی و سازمان های مردم نهاد ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز بر این امر تاکید دارد.به گفته وی «مفاسد اخلاقی و زنجیره ای از بیماریهای مهلک مانند ایدز و هپاتیت درپی اعتیاد زنان بوجود می‌آید که در کنار زشت کردن چهره جامعه، نهاد خانواده و صیانت از موانیس را دچار خدشه می کند.»

زنان بیشتر به سراغ مواد مخدر صنعتی می روند، به گفته کارشناسان مواد مخدر سنتی مانند هروئین و تریاک انگ مردانه دارند و زنان بیشتر به سراغ مواد مخدرهای نوظهوری که چنین انگی ندارد می روند،به طوری که و شیشه و قرص های روان گردان از جمله اكستازی بیشترین مصرف را در بین زنان دارد.به گفته آنان برخی خواص این مواد افیونی مثل كاهش اشتها، وزن، افزایش اعتماد به نفس و جسور شدن از دلایلی است كه زنان بیشتر از مردان به شیشه تمایل نشان می دهند.

در حال حاضر بیش از 60 هزار زن معتاد بر اساس گزارش ستاد مبارزه با مواد مخدرو بر اساس سایر آمارها ۷۲ هزار زن معتاد در کشور وجود دارد که نشان از رشد نگران کننده آن دارد،موضوعی که سبب نگرانی کارشناسان شده است و مقابله جدی با آن را امری حیاتی می دانند.

مدیرکل دفتر توسعه مشارکتهای مردمی و سازمانهای مردم نهاد ستاد مبارزه با مواد مخدر هم این موضوع را مهم تلقی می کند و از اتخاذ تصمیماتی مبنی بر اقدام فوری برای ساماندهی زنان خیابانی که متاسفانه بخش زیادی از آنها را معتادان تشکیل می دهند، خبر می دهد.

وی مشکلات مراکز اقامت درمانی اعتیاد ویژه زنان را مانع از موفقیت کامل آنها می داند.به گفته وی با وجود اینکه مراکز اقامتی مردان در سالهای اخیر به لحاظ کمی و کیفی رشد قابل قبولی داشته است، اما با توجه به الگوی مصرف مواد و حساسیت های ویژه درمان و مراقبتهای خاص دوران اقامت هنوز مشکلات اساسی در خصوص ایجاد و راه اندازی مراکز زنان پیش رو داریم و باید فعالیتهایی در خصوص حمایتهای اجتماعی پس از ترک هم انجام شود.

این در حالی است كه به عقيده روانشناسان حمایت کامل از زنان معتاد، اراده آنها را برای ترک اعتیاد، صدچندان می‌کند و آنها تنها با داشتن روحيه قوي و انگيزه‌اي درخور است كه مي‌توانند به زندگي خود كمك كرده و بنيان خانواده خود را از نابساماني نجات دهند.

اما متاسفانه برخی نگرش‌های اجتماعی منفی موجود درباره رفتار غیر اخلاقی زنان معتاد مانعی بزرگ در راه درمان اعتیاد اين قشر آسيب‌پذير محسوب مي‌شودو هیچ برنامه مدون و منسجمی از سوي نهادهاي مسئول برای درمان زنان معتاد در نظر گرفته نشده است.پرداختن به مشکل زنان معتاد از آن جهت که روزنه ورود به بسیار از بزه های موجود در جامعه است ،امر مهمی است که مسئولین مربوطه باید به طور جد بدان بپردازند.


نظرات بینندگان
صمد آقا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۱ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۱
۰
۰
خواهشا فقط اعتیاد رو نچسبونیت به زنان روسپیگر چرا که گرونی و فقر هم کمتر از اعتیاد نیست و حتی خیلی هم بیشتره.
(صمد آقا چشای روسپیگران رو در میاره)