۲۱ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۵

درخواست‌ نتانیاهو از بان‌کی‌مون‌ درباره اجلاس عدم تعهد

کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: نتانیاهو با بانکی‌مون تماس گرفته و از وی درخواست کرده است تا در اجلاس جنبش عدم تعهد حضور نیابد؛ این مسئله نشان می‌دهد رژیم اسرائیل تا چه حد از شکسته شدن حلقه انزوا نگران است.
کد خبر : ۷۴۹۹۱
فارس : حسین رویوران کارشناس مسائل خاورمیانه به برگزاری اجلاس جنبش عدم تعهد در ایران اشاره کرد و اظهار داشت: برگزاری اجلاس در تهران اهمیت زیادی دارد و نوعی اجماع‌سازی در تهران صورت می‌گیرد؛ ده‌ها کشور با نماینده‌های سطح بالا و پایین در این اجلاس حضور دارند و این نشان می‌دهد که سیاست غرب در انزوای ایران موثر نبوده است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه به حضور دبیرکل سازمان ملل در این اجلاس اشاره و تصریح کرد: نتانیاهو شخصاً با بانکی‌مون تماس گرفته و از وی درخواست کرده است تا در اجلاس جنبش عدم تعهد حضور نیابد؛ از این رو این مسئله نشان می‌دهد رژیم اسرائیل تا چه حد از شکسته شدن حلقه انزوا نگران است.

وی تأکید کرد: برگزاری اجلاس در شرایطی که غرب تصور می‌کند به دلیل تحریم نفتی، ایران دچار مشکل است نشان‌دهنده دیپلماسی تهاجمی است و اینکه تحریم‌ها تأثیرات جزئی داشته و سیاست کلی نظام همچنان به پیش می‌رود.

رویوران بر همین اساس حضور کشورهای مختلف را نشانگر ظرفیت ایجاد نوعی همگرایی خارج از چارچوب غرب و به صورت گسترده دانست که اهمیت بسیاری دارد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه به مدیریت ایران بر اجلاس جنبش عدم‌تعهد اشاره کرد و اظهار داشت: این اجلاس یک رویداد نسبتاً مهم بین‌المللی است؛ هر گروه و مجموعه‌ای در سطح بین‌المللی زمانی تأثیرگذار است که در عرصه بین‌المللی مدیریت جهانی داشته باشد.

*تصمیم‌گیری در رفع بحران و ورود به مدیریت جهانی

وی به بحران‌هایی در سطح کشورهای عدم‌تعهد اشاره کرد و گفت: چنانچه ایران برای رفع این بحران‌ها طرح داشته باشد و در این اجلاس آنها را حل و فصل کنند قطعاً در سطح بین‌المللی جایگاه پیدا خواهد کرد وگرنه اجلاس بدون تصمیمات و بدون ورود به مدیریت جهانی بیشتر یک ژست سیاسی است که تأثیر محدودی خواهد داشت.

رویوران در پایان خاطرنشان کرد: مسائل متعددی در جهان وجود دارد؛ بحث سوریه، ‌بیداری اسلامی، فلسطین و به دلیل عضویت این کشورها در عدم‌تعهد این اجلاس باید به آنها اهتمام داشته باشد.