۲۲ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۳

بررسی چرايي تحول نظام مالياتي

موديان با تامل ماليات مي‌دهند،‌ سازمان امور مالياتي با اصرار، قانون و عفو مالياتي مي‌گيرد و مي‌بخشد. نظام مالياتي با تمام مشكلات قديم و جديد قرار است كه متحول شود اما به چه صورت؟
کد خبر : ۷۵۱۰۰

نارضايتي موديان، درآمدهاي اندك مالياتي، ايرادات و ناهمسويي سياست‌ها، نظام و فرآيندهاي ناكارآمد مالياتي، نبود نگاه يكپارچه به موديان مالياتي و اطلاعات آن‌ها، عدم ارائه خدمات مناسب به موديان، اطلاعات ناكافي در مورد موديان و پرداخت ماليات، حجم بالاي فرار مالياتي، كثرت شكايات و هزينه‌هاي بالاي عملياتي از جمله مشكلاتي بودند كه سازمان امور مالياتي با آن‌ها دست و پنجه نرم مي‌كردند.

اهداف طرح جامع مالياتي

به گزارش صراط به نقل از  ايسنا، مشكلات مذكور و آگاهي مسوولان نسبت به وضعيت مالياتي كشور، به فكر و زمزمه تحول مالياتي دامن زد. در همين راستا طرح جامع مالياتي با كمك انديشمندان ايراني و تكنولوژي فرامرزي در دستور كار قرار گرفت.

براين اساس طرح جامع مالياتي با هدف جلوگيري از فرارهاي مالياتي، افزايش درآمدهاي مالياتي، مكانيزه كردن عمليات، بهينه سازي فرآيندها، كاهش هزينه‌هاي عمليات، برقراري عدالت مالياتي، تسهيل تعامل با سازمان، تكريم موديان و درنهايت افزايش رضايت صاحبان منافع طراحي شد و گام به گام اجرا مي‌شود.

روند رشد طرح جامع مالياتي

مطالعات اوليه براي اجراي طرح جامع مالياتي از سال 1371 آغاز و 9 سال به طول انجاميد. از همان سال همراه با آغاز مطالعات، برخي تجهيزات لازم به ويژه كامپيوترهاي بزرگ براي راه‌اندازي طرح جامعه مالياتي به مرور تامين شد.

در سال 1379 بر اساس بند ب ماده 59 برنامه سوم توسعه، وزارت امور اقتصادي و دارايي موظف شد كه طي سه سال اول برنامه سوم توسعه، نسبت به طراحي و راه اندازي نظام جامع اطلاعات مالياتي كشور اقدام كرده و با گردآوري و پردازش اطلاعات مربوط به فعاليتهاي اقتصادي موديان مالياتي در شبكه فراگير، روش خوداظهاري را در نظام مالياتي كشور توسعه و ترويج دهد.

در ادامه در سال 1382 تا اوايل سال 1383،RFP )درخواست طرح پيشنهادي( اوليه ITS توسط شركت خدمات مديريت ايرانيان با استفاده از الگوي كشور ايرلند و اصلاح RFP توسط شركت خدمات ماشيني به عنوان عامل چهارم طراحي شد.

در سال 1383 نيز شركت دلويت به عنوان مشاور اصلح و انجام مطالعه توسط آن و تدوين نقشه راه انتخاب شد. در سال 1384 مناقصه پروژه ITS و انتخاب شركت BULL براي انجام پروژه نرم افزار يكپارچه مالياتي برگزار شد.

بر اين اساس از سال 1385 مراحل پيش نيازي پروژه‌ها، برون‌سپاري و نظارت بر انجام آن‌ها در چارچوب برنامه زمان‌بندي اجرا شد و در سال 1388 قرارداد مربوطه منعقد و كار پروژه نرم‌افزار يكپارچه مالياتي توسط شركت BULL آغاز شد.

در نهايت در سال جاري (1391) شاهد اجراي گام به گام طرح جامع مالياتي هستيم و سازمان امور مالياتي به مرور اما با سرعت به سمت الكترونيكي شدن كارها و حذف كاغذبازي مي‌رود.

برچسب ها: مالیات قانون صراط