۲۳ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۱

مذاكره مخالفان و دولت سوريه در تهران

محمدرضا رئوف شيباني، سفير جمهوري اسلامي ايران در دمشق که براي شرکت در اجلاس مشورتي درباره سوريه به تهران سفر کرده بود، در گفت‌وگويي اختصاصي با روزنامه خراسان به سوالاتي درباره اين اجلاس، نتايج آن، شرايط فعلي سوريه، مذاکره با معارضان سوري و اقدامات صورت گرفته درباره آزادي گروگان هاي ايراني در سوريه، پاسخ گفت.
کد خبر : ۷۵۲۴۹
به گزارش صراط به نقل از ايسنا، مهمترين سخنان شيباني در اين گفت‌وگو به اين شرح است:

 
*در حال حاضر دو گروه در معادلات سوريه حضور دارند؛ يک گروه تحولات سوريه را نظامي قلمداد مي کند و با الگو گرفتن از تحولات ليبي تلاش دارد که با ايجاد مناطق جدا شده مانند بنغازي و آن چه که در ليبي اتفاق افتاد، حکومت مرکزي سوريه را تحت فشار قرار داده و به اين حکومت حمله کند و نهايتا به اهداف خود دست پيدا کنند. در مقابل اين نگاه، تفکر و نگاه ديگري وجود دارد و آن هم احترام به قوانين و ساز و کارهاي بين المللي است، نگاهي که هرگونه دخالت به ويژه دخالت نظامي در امور داخلي کشورها را ممنوع مي داند و معتقد است اگر کشوري دچار بحران شده بايد آن را مسالمت آميز و از طريق گفت‌وگوي سازنده و جامع بين طرف‌هاي متنازع به نتيجه رساند. در موضوع سوريه در راس طرفداران اين نگاه جمهوري اسلامي ايران قرار دارد.

 
*اين اجلاس( اجلاس مشورتي تهران) اولين مسئوليت خود را که پر کردن خلاء سياسي ناشي از تحرکات نظامي و دخالت‌هاي نظامي کشورهاي مختلف در امور سوريه بود را به خوبي انجام داد. براساس پيشنهادي که در اين اجلاس ارائه شد قرار است مجموعه اي از کشورهاي «گروه تماس» تشکيل و مسئوليت پي‌گيري مصوبات و تصميم هايي که در اجلاس اتخاذ شده را به عهده بگيرند. از اين رو اميدواريم در آينده شاهد نشست هاي ديگري از اين اجلاس باشيم. احتمالا در حاشيه اجلاس کشورهاي غيرمتعهدها در تهران نشست مشورتي دوم را خواهيم داشت.

 
*اجلاس تهران به منزله جبهه‌گيري و ايستادگي در مقابل کشورهاي ديگر که براي حل بحران سوريه تلاش مي‌کنند نيست. اين اجلاس در راستاي اثبات حسن نيت کشورهايي که طرفدار راه حل سياسي بحران سوريه و خواستار رعايت موازين و قوانين بين الملل هستند تشکيل شده است که اميدواريم با حمايت ساير کشورها اين اجلاس کارآيي بيشتري پيدا کند تا به زودي شاهد آن باشيم که بحران سوريه که با اقدامات نابخردانه و نسنجيده برخي از کشورهاي منطقه‌اي و بين‌المللي ممکن است دامنگير منطقه شود با تلاش اجلاس و گروه تماسي که شکل خواهد گرفت حل شده و مردم سوريه روي آرامش را ببينند.

 
*جمهوري اسلامي ايران با تمامي گروه‌هايي که دلسوزانه در صحنه سياسي سوريه فعال هستند و آنهايي که اعتقاد به راه حل سياسي بحران دارند، آن‌هايي که بر توانمندي مردم سوريه در رسيدن به راه حل سياسي اعتقاد دارند و آنهايي که مخالف دخالت خارجي و به ويژه دخالت نظامي در کشورشان هستند در ارتباط است و اين ارتباط اتفاق جديدي هم نيست و از ديرهنگام تماس‌هاي خود را برقرار کرده و ظرفيت توانمندي خود را در اختيار اين گروه‌ها قرارداده تا زمينه انجام گفت و گوي موثر و سازنده را بين جريان هاي معارض و دولت مرکزي فراهم کند و روز به روز بر تعداد اين گروه ها افزوده مي‌شود. اين گروه ها خواستار کمترين آسيب به سوريه هستند. بر اين اساس در حال حاضر شاهد هستيم که راه حل سياسي قوت مي گيرد. ان شاء ا... به زودي شاهد آن خواهيم بود که به مجموعه جريان‌هاي سياسي که خواستار حل سياسي بحران سوريه هستند در پشت ميز مذاکره حاضر شوند. کشورهايي نيز که براي معارضان پول و سلاح ارسال مي کردند به بي نتيجه بودن اين حرکت پي برده و متوجه شده‌اند که بايد طرف هاي منازعه را براي مذاکره ترغيب کنند.

 
* تهران آمادگي خود را براي برگزاري مذاکرات اعلام کرده و قاعدتا نشستي که موثر و سازنده باشد نياز به زمان و زمينه سازي دارد که در دست اقدام است و ان شاء ا... به زودي شاهد نشست جمعي گروه‌ها در تهران خواهيم بود.

 
*جمهوري اسلامي ايران نشست هايي را به صورت دو جانبه با برخي از جريان هاي سياسي برگزار کرده است و به توافقاتي نيز دست يافته که ضرورتا بايستي چارچوب يک نشست جمعي در حد مناسب فراهم شود.

 
*هدف جريان هاي مسلح از اين اقدامات(گروگانگيري) استفاده از اتباع کشورهايي است که حامي راه حل سياسي مسالمت آميز در سوريه بوده و مخالف اقدامات مسلحانه هستند. اين جريان‌ها از گروگان‌هاي ايراني به عنوان اهرم فشار بر ايران استفاده مي‌کنند. جريان‌هاي مسلح با اين شيوه بر ايران فشار مي‌آورند تا از مواضع خود نسبت به حل مسالمت آميز بحران در سوريه کوتاه بيايد و به جبهه کشورهايي که خواستار انجام عمليات مسلحانه و خشونت آميز هستند بپيوندد اما اين موضوع با اصول و اعتقادات جمهوري اسلامي ايران انطباق ندارد و جمهوري اسلامي ايران همواره بر اين اعتقاد داشته که بايستي اين بحران را از طريق گفت وگو حل کرد.

 
*درحال حاضر براي آزادي اين عزيزان کانال هاي مختلفي چه در داخل سوريه و چه در خارج سوريه را فعال کرديم همزمان رايزني هاي گسترده توسط جناب آقاي دکتر صالحي وزير امور خارجه با کشورهاي مختلف منطقه‌اي که بر جريان هاي مسلح در داخل سوريه تاثيرگذار هستند آغاز شده است.اميدواريم اين رايزني‌ها و تلاش‌هايي که در داخل سوريه نيز در حال انجام است به يافتن راه حلي براي آزادي گروگان‌هاي ايراني منجر شود. تجربه نشان داده که بايد صبر کرد و درايت نشان داد تا ان شاء ا... شهروندان عزيزمان را صحيح و سالم به ميهن بازگردانيم.