۲۴ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۳

لطفا به این "فرنگی" اعتماد کنید!

دلایل زیادی برای مصرف سبزیجات وجود دارد اما شاید یکی از بهترین سبزی های موجود که هر روز با آن سر و کار داریم گوجه فرنگی باشد.
کد خبر : ۷۵۴۴۲
به گزارش صراط به نقل از مشرق ، "گوجه فرنگی" از جمله سبزی هایی است که باید اعتماد ویژه ای به آن داشته باشیم زیرا مزایای زیادی برای سلامت ما دارد.

* گوجه‌فرنگي حاوي هر چهار کارتينوئيد مي‌باشد: کارتينوئيد آلفا و بتا، لوتئين، و ليکوپن. به گزارش سيمرغ، هريک از اين کارتينوئيدها خواص خاص خود را دارند اما در کنار يکديگر نيز فوايدي را ايجاد مي‌کنند.

*به طور خاص، گوجه‌فرنگي حاوي مقدار بسيار زيادي ليکوپن است که گفته ميشود بالاترين فعاليت آنتي‌اکسيدانه را در بين کارتينوئيدها داراست.

* گوجه‌فرنگي و بروکلي در کنار هم بسيار پرفايده هستند و احتمال ابتلا به سرطان پروستات را کاهش مي دهند. در يک تحقيق مشخص شد که در موش‌هاي صحرائي که به آنها گوجه‌فرنگي و کلم بروکلي داده شده بود، نسبت به موش‌هايي که به آنها ليکوپن بعنوان يک مکمل غذايي داده شده بود يا گوجه‌فرنگي و کلم بروکلي جداگانه به آنها داده شده بود، تومورهاي پروستات بسيار کندتر رشد مي‌کند.

* طبق تحقيقي که در دانشگاه مونترآل انجام گرفت، مشخص شد رژيم‌هاي غذايي سرشار از گوجه‌فرنگي، به کاهش احتمال ابتلا به سرطان لوزالمعده نيز کمک مي‌کند. در اين تحقيق محققان دريافتند که ليکوپن مي‌تواند تا 31 درصد احتمال سرطان لوزالمعده را در ميان آقايان با بالاترين و پايين‌ترين مقدار مصرف از اين کارتينوئيد، کاهش دهد.



*گوجه‌فرنگي حاوي 3 آنتي اکسيدان بسيار مهم است: بتا-کاروتيئن (که فعاليت ويتامين A را در بدن دارد)، ويتامين E، و ويتامين C.

* گوجه‌فرنگي سرشار از پتاسيم است، ماده معدني که اکثر ما با کمبود آن مواجه هستيم. يک ليوان آب گوجه‌فرنگي حاوي 543 ميلي‌گرم پتاسيم بوده و ½ فنجان سس گوجه‌فرنگي حاوي 454 ميلي‌گرم از اين ماده است.

*وقتي گوجه‌فرنگي همراه با ساير چربي‌هاي مفيد مثل آوکادو يا روغن زيتون، مصرف شود، جذب کارتينوئيدهاي گيا‌ه‌شيميايي در گوجه‌فرنگي، 2 تا 15 مرتبه بيشتر مي‌شود.

*گوجه‌فرنگي بخش مهمي از رژيم‌هاي غذايي مديترانه‌اي را تشکيل مي‌دهد. در بسياري از غذاهاي مديترانه‌اي از گوجه‌فرنگي يا سس آن استفاده مي‌شود. برخي تحقيقات نشان مي‌دهد افرادي که معمولاً از رژيم‌هاي مديترانه‌اي استفاده مي‌کنند، کمتر از سايرين به خاطر مشکلات قلبي و سرطان جان مي‌سپارند.



*وقتي خانم‌هاي شيرده از محصولات گوجه‌فرنگي استفاده کنند، غلظت ليکوپن شيرشان افزايش مي‌يابد. در اين مورد، بهتر است گوجه‌فرنگي پخته باشد. محققان همچنين دريافته‌اند که خوردن محصولات گوجه‌فرنگي مثل سس گوجه بيشتر از خوردن گوجه‌فرنگي تازه، غلظت ليکوپن را در شير مادر افزايش مي‌دهد.

*برش هاي گوجه‌فرنگي حاوي غلظت بسيار بالايي کارتينوئيد هستند. مقدار جذب کارتينوئيد توسط سلول‌هاي روده انسان در رب گوجه‌فرنگي که حاوي پوست گوجه‌فرنگي باشد، بسيار بيشتر از نوع رب فاقد پوست گوجه‌فرنگي است. پس براي بالاتر بردن فوايد غذايي گوجه‌فرنگي، از پوست کندن آن خودداري کنيد.