۲۴ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۰

یادگار خاطرات تلخ

روند خروج پادگان ها و زندان ها از شهر تهران وظيفه يي است که از سوي شهرداري در حال انجام است و در اين رهگذر به جز زندان قصر که به دست شهرداري تهران افتاده، قرار است به زودي زندان اوين نيز به بيرون از تهران برود.
کد خبر : ۷۵۴۴۴
به گزارش صراط به نقل از سیاست نامه، زندان حالاديگر قصر شده، قصري که روزگاري هم قصر بود و بر کنار مسيل جاده قديم شميران و بر محور قيطريه تا شهرري قرار گرفته و بستان خرم آباد نام داشت و فتحعلي شاه تفرجگاه تابستانه اش را آنجا ساخته بود. اما حالابا گذشت 200 سال و پس از تبديل شدن بوستان به قصر و قصر به زندان دوباره به جايي براي تفرج تبديل شده: باغ موزه يي که اگر تا 31 شهريور افتتاح شود، مردم مي آيند تا از دالان ها، بندها و سلول هاي انفرادي ديدن کنند که تا چهار سال پيش زنداني و زندانبان و رييس داشت. حالااما رييس، شهردار تهران است که از سال 86 مسووليت داشته تا زندان قصر را بازسازي و موزه داري کند. روز گذشته درهاي زندان قصر براي آخرين بار به عنوان يک زندان باز شد تا خبرنگاران پا به راهروهاي طويلي بگذارند که متشکل از 192 اتاق از جمله اتاق هاي بازجويي، بندهاي عمومي و سياسي بود. کمتر از چهار سال پيش مردم رهگذر کوچه و بازار و خيابان هاي مجاور همچون شريعتي و مطهري شاهد ورود و خروج زندانيان از اين محل بودند. حالااما خبري از زنداني که در مجموع 96 اتاق جمعي و 96 اتاق انفرادي داشت و 800 نفر را در دل خود محبوس مي کرد، نيست چون موزه يي در حال شکل گيري است که بخش هايي از آن تا آخر اين تابستان بازگشايي مي شود. تبديل اين زندان هفت هکتاري به موزه در شرايطي انجام مي شود که رييس سازمان زندان ها پيش از اين از کمبود فضاي زندان در کشور خبر داده بود.

 
تهران بدون زندان


روند خروج پادگان ها و زندان ها از شهر تهران وظيفه يي است که از سوي شهرداري در حال انجام است و در اين رهگذر به جز زندان قصر که به دست شهرداري تهران افتاده، قرار است به زودي زندان اوين نيز به بيرون از تهران برود: جايي در حسن آباد. تبديل شدن اوين به فضاي سبز در يکي از روزهاي ارديبهشت ماه سال جاري و در جريان بازديد شهردار تهران از نمايشگاه گل و گياه اعلام شد. او از اين موضوع خبر داد که قرار است دره اوين و درکه و زندان اوين در شمال تهران را به تملک درآورد و اين زندان را به مکان ديگري منتقل کند. اما روز گذشته محمدهادي ايازي، معاون فرهنگي اجتماعي شهرداري تهران، در جريان بازديدش به همراه خبرنگاران از زندان قصر که تا پايان شهريور ماه روند به موزه تبديل شدنش به اتمام مي رسد در اين باره گفت: «قرار است مکاني براي زندان اوين خارج از تهران پيش بيني شود. مکاتباتي در اين زمينه صورت گرفته و قوه قضاييه زميني را در حسن آباد تهران تعيين کرده است . در اين باره جلساتي با مديران قوه قضاييه داشتيم. البته شهردار تهران با رياست قوه قضاييه نيز مذاکراتي داشتند که بر اساس آن، مذاکرات اوليه صورت گرفته و تفاهمات نيز تنظيم شده است و قرار است قرارداد آن نيز منعقد شود .»

 
آخرين تصميم ري را قانون مي گيرد


سخنگوي شهردار تهران در مورد آخرين نتايج تصميم گيري ها درباره جدايي ري از تهران به «اعتماد» گفت: «هفته گذشته در مجمع نمايندگان وزارت کشور جلسه يي برگزار شد و قرار است به زودي ترکيبي از اعضاي شوراي شهر، استانداري و وزارت کشور و شهرداري تهران تشکيل شود و هر تصميمي که از اين ترکيب به جمع بندي برسد، مبناي اقدام براي تعيين تکليف ري قرار مي گيرد. ما تابع قانگذار خواهيم بود.»موضوع ديگري که معاون فرهنگي- اجتماعي شهردار به آن اذعان داشت، فاصله شديد عقب ماندگي و محروميت بين شمال و جنوب تهران است: مساله يي که شهرداري تهران تلاش کرده از وسعت آن بکاهد اما اين فاصله دردسرساز هر از چندي مطرح مي شود. او درباره اقدامات شهرداري تهران در شهر ري گفت: «در سال هاي گذشته مجموعه هاي فرهنگي مختلفي در شهر ري ساخته شد که از آن جمله مجموعه مخصوص معلولين و جانبازان، زمين چمن مصنوعي و 26 سراي محله است. هر منطقه بر اساس تخصيص اعتبارات بايد 22/1 برابر اعتبار دريافت کند که سهم شهر ري از اين ميزان خيلي بيشتر از مورد مقرر بود. او همچنين در پاسخ به سوال ديگر «اعتماد» مبني بر نابودي بخش گسترده يي از باغ هاي تحت تملک شهرداري و مردم و شناسايي متخلفان در اين زمينه گفت: «شهرداري تهران متولي حفظ محيط زيست شهري است و اعتقاد و باور در اين زمينه اين است که بايد فضاي سبز حفظ شود. ممکن است برخي پروژه هاي شهري تهران از وسط باغ ها بگذرد و شهرداري ناچار باشد برخي از درختان را قطع کند يا انتقال دهد. چنانچه براي پروژه صدر نيايش تمام درختان به بوستان ولايت انتقال داده شدند.»او درباره تخلف شهروندان در نابودي درختان در محوطه باغ هاي خصوصي گفت: «شهرونداني که اقدام به تغيير کاربري ملک خود کرده اند، با تصويب کميسيون مربوطه در شوراي شهر بوده و با تاييد مرجع ذي ربط اين کار انجام شده است.»

 
تلاش براي شاد نشان دادن تهران


برگزاري برنامه هاي ويژه براي اجلاس سران غيرمتعهد ها که اين روزها مديران و معاونان شهرداري تهران بر آن تاکيد مي کنند، از ديگر موضوعاتي بود که ايازي هم به آن اشاره کرد: «اجراي برنامه هاي مختلف فرهنگي در فرهنگسراها، برپايي سامانه نشاط، برگزاري جشنواره اقوام ايراني در منطقه يک، تهيه پوسترهايي جهت خيرمقدم به ميهمانان به زبان فارسي، عربي و انگليسي و همچنين افزايش خدمات شهري براي ارائه خدمات بيشتر به ميهمانان از ديگر برنامه هاي اجلاس غيرمتعهدهاست.»

او تاکيد کرد نمايندگان کشورهاي مختلف جهان بايد از طريق اين برنامه ها شاهد شاد بودن مردم ايران باشند.

ايازي افزود: «شهردار تهران جلساتي را با مديران قضايي و به ويژه رياست قوه قضاييه (آيت الله آملي لاريجاني) برگزار کرده است که خوشبختانه نتايج خوبي دربر داشته است. ضمن اينکه تفاهمنامه يي بين شهرداري و قوه قضاييه به امضا رسيده است تا شهرداري مکاني را براي زندان در خارج از شهر فراهم کند. زنداني که از سوي شهرداري در نظر گرفته شده است، سمت حسن آباد و جاده قم است.»

ايازي ادامه داد: «شهرداري تهران بنا دارد در قسمت شرقي زندان قصر بزرگ ترين مرکز نمايشي ايران را ايجاد کند که در همين خصوص براي راحتي شهروندان پارکينگ هاي طبقاتي در مجاورت باغ موزه قصر در نظر گرفته شده است.

سخنگوي شهرداري تهران همچنين درباره انتقال پادگان ها به بيرون از شهر تهران گفت: «يکي از اين پادگان ها، پادگان قلعه مرغي بود که بعد از چند دوره اين پادگان به بيرون شهر تهران منتقل شد. شهرداري اهتمام جدي براي انتقال پادگان ها به بيرون از شهر تهران دارد که در اين بخش اميدواريم دولت کمک هاي قابل ملاحظه يي را به شهرداري داشته باشد. ضمن اينکه عمده اعتباري که براي انتقال پادگان ها به بيرون از شهر تهران تامين مي شود، از سوي شهرداري است. ضمن اينکه نيروهاي مسلح نيز همکاري خوبي درباره انتقال پادگان ها و مراکز نظامي داشته اند.»

ايازي اضافه کرد: خوشبختانه سرعت کار و پيشرفت مطابق زمان بندي پيش بيني شده است و عقب ماندگي اي در اين زمينه وجود ندارد به طوري که قسمت بزرگراه صدر که قرار است دو طبقه شود، در همان زمان تعيين شده افتتاح خواهد شد. پيش بيني مي شود 22 بهمن سال 91 پروژه صدر - نيايش به بهره برداري برسد.»

او در مورد تامين خسارت متروي تهران از سوي بيمه ايران نيز گفت: بيمه ايران تا به امروز پولي درباره خسارت مترو در آبگرفتگي و سيلاب فروردين پرداخت نکرده است.

وي تاکيد کرد: بزرگراه صدر و تونل نيايش کاملابر اساس طرح جامع ترافيک تهران است که اين طرح به امضاي اعضاي کميسيون، مديران شهري و ديگر مسوولان رسيده است.

 
وزارت کشور براي فرمانداري ري دستور گرفت


روز گذشته معاون مالي اداري شهردار تهران اعلام کرد: در سه سال گذشته شهرداري 256 ميليارد تومان بيش از درآمدهاي منطقه ري براي آن هزينه کرده است و مديريت شهري آمادگي آن را دارد تا هزينه هاي حريم اين منطقه به طور دقيق حسابرسي کند.

در همين حال پايگاه اطلاع رساني دولت خبر داد که هيات وزيران بنا به پيشنهاد وزارت کشور و به استناد اصل يکصد و سي و هشتم قانون اساسي، وزارت کشور را مکلف کرد در شهرستان ري براي داير کردن فرمانداري ويژه اقدام کند. اين مصوبه از سوي محمدرضا رحيمي، معاون اول رييس جمهور، براي اجرا ابلاغ شده است.