۲۵ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۳

با كیفیت‌ترین تصویر رنگی جهان

دانشمندان سنگاپوری با استفاده از فناوری نانو توانستند تصویر رنگی با كیفیت صدهزار نقطه در اینچ چاپ كنند.
کد خبر : ۷۵۵۸۷
به گزارش صراط به نقل از 'ساینتفیك'، دانشمندان سنگاپوری با استفاده از فناوری نانو به‌طور اتفاقی شیوه‌ای را ابداع كردند كه امكان چاپ تصاویر را با كیفیت بسیار بالا و چیزی در حدود 10 برابر نمونه‌های موجود فراهم می‌كند.
 
دانشمندان انستیتوی تحقیقات مواد و مهندسی سنگاپور در حال تحقیق درباره تابش نور بر ساختارهای بسیار ریز فلزی بودند كه منجر به نوسان الكترون‌ها در این ساختارها می‌شد. این تحقیق كاربردهای بسیاری را در زمینه اپتیك و فناوری‌های ارتباطی در پی دارد؛ اما در طول انجام كار یكی از دانشمندان با استفاده از میكروسكوپ به نانوذرات فلزی نگاه كرد و ایده‌ای در ذهن او جرقه زد.
 


او توانست مجموعه كاملی از طیف‌های رنگی را در نانو ذرات ببیند و به این فكر افتاد كه با استفاده از فلزات مختلف در ابعاد نانو می‌توان عملكرد پیكسل‌ها را در یك تصویر دیجیتالی شبیه‌سازی كرد. به همین علت دانشمندان تصویر چهره یك انسان را انتخاب كردند نانوذرات فلزی را در كنارهم قرار دادند تا شكل آن كامل شود.
 
در واقع این دانشمندان اطلاعات رنگی را درون نانوساختارهای فلزی تعبیه كردند و سپس یك لایه فلزی را روی سطح تصویر قرار دادند تا رنگبندی آن تثبیت شود. تصویر به دست آمده دارای وضوحی معادل صدهزار پیكسل در اینچ است.
 
این نوع چاپ رنگی با كیفیت را می‌توان در ساخت پول، داروها، سیستم‌های امنیتی و مواردی از این دست به كار گرفت.