۲۵ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۰

تعلل سازمان بنادر در بندر شهیدرجایی

به رغم گذشت ماهها از اعلام برنده مزایده اپراتور دوم بندر شهید رجایی و تایید این مزایده از سوی مراجع قانونی و نظارتی از جمله سازمان بازرسی ، سازمان بنادر و دریانوردی از اجرای نهایی آن و عملیاتی شدن این طرح بزرگ ملی خودداری می کند .
کد خبر : ۷۵۶۳۱

به گزارش صراط به نقل از مهر اردیبهشت ماه امسال مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در همایش ارگان های دریایی با بیان اینکه سازمان بنادر در راستای رفع انحصار بندر شهید رجایی بر اساس ابلاغیه شماره 45928/ 44648 مورخ 1/3/ 1389 دولت به انتخاب اپراتور دوم با برگزاری مزایده اقدام کرده و  این مزایده به صورت قانونی برگزار شده است، از جذب 300 میلیون دلار سرمایه گذاری برای توسعه فعالیت های کانتینری و افزایش ظرفیت فعلی کانتینری کشور از 3 میلیون کانتینر به 6 میلیون کانتینر خبر داده بود .

  علیرغم تایید مجدد سازمان بنادر و اعلام به بهره برداری رسیدن فاز دوم بندر شهید رجایی در سال 91 و ابلاغ موضوع به برنده مزایده تاکنون سازمان بنادر و دریانوردی اقدام خاصی برای اجرایی کردن این طرح نکرده است. با توجه به اینکه این پروژه عقب ماندگی ایران را در اقتصاد بندری و در رقابت با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس تا حد زیادی جبران می کرد و باعث جذب مشتریان جدید برای کشورمان بواسطه مزیت ها و الزامات ژئوپولیتیکی و ژئواکونومیکی می شود تاخیر در اجرایی شدن آن با استقبال گسترده کشورهای عربی خلیج فارس و رقبای بندری ایران مواجه شده است.

بررسی آمارها نشان می دهد بالاترین رکورد تخلیه و بارگیری در ترمینال کانتینری بندر شهید رجایی به عنوان بزرگ‌ترین بندر کانتینری کشور حداکثر 3 میلیون TEU در سال است این در حالی که بندر بندر جبل علی امارات 12 میلیون کانتینر را جابجا می کند. این دو بندر در یک دهه پیش به عنوان دو بندر رقیب در منطقه خلیج فارس رقابت نزدیکی را تجربه می‌کردند. اما اینک رقیب با افتخار بر سکوی یکی از 10 بندر برتر بنادر کانتینری جهان ایستاده است و آنچه که از این رقابت بر جا مانده رشکی است که ما می‌بریم.

گفتنی است پیش از این مدیر کل بازرسی هرمزگان شائبه‌های منتشر شده در برخی رسانه‌ها مبنی بر بروز تخلف در روند واگذاری مزایده اپراتور دوم بندر شهید رجایی را رد و نحوه برگزاری این مزایده را نیز  "کاملا قانونی" خوانده بود.

خبر فوری

همه برای سلامت این جمع خدمت‌گزار دعا کنند/ ملت ایران نگران و دلواپس نباشند