۰۲ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۹
امربه معروف و نهی از منکر(1)

در برابر صدای موسیقی مبتذل چه واکنشی داشته باشیم؟

یکی از مواردی که به نظر می رسد از آن غافل بوده و یا تلاشی را در جهت اصلاح امور بوسیله امر به معروف و نهی از منکر از خود نشان نمی دهیم مقوله آلودگی صوتی است .
کد خبر : ۷۶۳۳۳

"صراط" - امر به معروف و نهي از منكر، پيشينه اي به قدمت تاريخ حيات انسان دارد. نخستين انسان دعوت كننده به نيكي، آدم بود و پس از وي نيز پيام آوران وحي و پيروان آنان در انجام اين وظيفه مهم تلاش كرده ‏اند. تاكيدهاي مكرر قرآن كريم، در خصوص امر به معروف و نهي از منكر بيانگر اهميتي است كه اسلام براي سالم سازي محيط اجتماع و مبارزه با عوامل فساد و گناه قائل شده است.
اهميت فريضه امر به معروف و نهي از منكر تا بدانجاست كه ساير فرايض و دستورهاي اسلامي در پرتو اجراي آن، بر پا داشته مي‏شود و جامعه اسلامي محقق مي‏گردد؛ از اين رو هرگاه در جامعه ‏اي اين فريضه مهم به اجرا گذاشته نشود و افراد در قبال پياده شدن اين امر خطير احساس مسئوليت نكنند مرگ آن جامعه حتمي خواهد بود. قيام امام حسين (عليه السّلام) نيز براي اجراي اين دو فريضه الهي بود. صراط نیوز از امروز تا فرا رسیدم ماه محرم الحرام که ماه عزاداری برای سالار شهیدان است هر هفته دو مقاله در چگونگی اجرای امر به معروف و نهی از منکر در سطح جامعه و موارد متعدد لزوم به جا آوردن این فریضه منتشر می نماید .

یکی از مواردی که به نظر می رسد از آن غافل بوده و یا تلاشی را در جهت اصلاح امور بوسیله امر به معروف و نهی از منکر از خود نشان نمی دهیم مقوله آلودگی صوتی است . در اینجا منظور از آلودگی صوتی را می توان صداهای نا هنجاری که از ضبط صوت خودروها و یا بعضا از برخی از منازل و مهمانی های در سطح شهر شنیده می شود عنوان کرد .

آلودگی صوتی

« زمینه های روانشناختی و جامعه شناختی مسئله»

در این حیطه چند عامل مهم و اثر گذار به ترتیب عبارتند از:

1- « مقابله افراد با ارزش های اخلاقی »

افراد یک جامعه در رابطه با ارزش های اخلاقی ، غالبا به روش یکسانی ، عمل نمی کنند، بلکه عده ای از آنان به موضع گیری و مقابله با ارزش ها، اهتمام دارند و این موضع گیری ها در تقابل مستقیم با آن ارزش ها است و نمونه بارز آن را در بخش موسیقی مبتذل می توان ملاحظه نمود.

2- « نمادی از هویت منفی »

چنانچه فردی از طریق خلق آثار وجودی ، کسب موفقیت در عرصه های مختلف و نظایر آنها، هویت خود را یافته و آن را تقویت نماید به هویت مثبت نزدیک شده است و چنانچه از طریق مخالف با جامعه ، گروه و یا هنجارهای اجتماعی، دست به اقدام زند به هویت منفی نزدیک شده است.

برای هویت منفی نیز می توان مظاهری را برشمرد که یکی از آن ها مخالفت با هنجارهای جامعه و به ویژه پخش موسیقی مبتذل آن هم با صدای بلند و آزار دهنده می باشد.

3- « احساس درماندگی»

برخی از افراد و به ویژه در سنین جوانی، احساس درون تهی بودن می کنند و در نتیجه از مواجهه صحیح با مسائل زندگی و جامعه خویش عاجزند. قبول این عجز و درماندگی آنان را دچار خشم و عصبانیت می کند. و لذا در مواردی هم ناراحتی خود را به شکل عصیان و طغیان ،بروز می دهند ، یکی از راه های ابراز عصیان علیه جامعه ، پخش موسیقی مبتذل است.

4- « دلمشغولی بی هدف »

یکی از ویژگی های سنین نوجوانی و جوانی ، جستجوی معنا و مفهوم زندگی است. ناکامی در یافتن مفهوم زندگی ، موجب ایجاد نوعی تلاطم و بحران مناسبات فرد و دیگران می شود. پناه بردن به موسیقی مبتذل ، در نظر این عده ، وسیله ای است که آن ها را از دنیای واقعیت و دغدغه های آن موقتا دور نگه داشته و احساس نوعی آرامش می کنند.

«پیشنهاد و راهکارها»

مقابله با این پدیده ، همانند سایر منکرات باید متکی بر تدبیر ،تحمل و ظرافت صورت گیرد. در همین راستا به بعضی از پیشنهادهای عملی اشاره می شود :

1- «پل عاطفی »

در برخی موارد، اینگونه افراد ، دارای زمینه و قابلیت مناسبی از جهت تاثیرگذاری می باشند، با اطمینان نسبی از چنین زمینه ای با شیوه بیان موثر با آنان ارتباط انسانی برقرار نموده و از آن ها در خواست نموده که به نوعی بازنگری در این کار اقدام نمایند و اگر به این نتیجه رسیدند که آثار منفی آن بیش از آثار مثبت است ، چنین عملی را ترک کنند.

2- « کراهت باطنی »

چنانچه در ارزیابی از فرد و موقعیت به این نتیجه رسیدیم که زمینه پذیرش در او بسیار کم و ناچیز بوده ، پیشنهاد می شود که با آنان با «اکراه قلبی» مواجه شد به این معنا که قلبا نسبت به عملشان، احساس ناراحتی و نارضایتی نماییم. این رفتار که پائیین ترین حد نهی از منکر است به نوعی آنان را متوجه خطاهایشان می نماید.

3- « دوری گزیدن »

چنانچه امکان ارتباط موثر و سازنده با این گونه افراد وجود نداشته و آنان مایل به ترک چنین رفتاری نیستند، لازم است برای مصونیت خویش از آثار سوء چنین پدیده ای از آن ها دوری نمود. شاید چنین روشی موجب بیداری آنان از خواب غفلت شود قرآن کریم به پیامبر اسلام در خصوص برخی مطالب به دشمنان ایشان عنوان نموده و یا با عملشان موجب تکدر خاطر آن حضرت را فراهم می آورند می فرماید:

«و اصبر علی ما یقولون و اهجرهم هجرا جمیلا»

« برآنچه می گویند: صبر و شکیبایی کن و دوری گزین از ایشان دوری جستنی نیکو» (سوره مزمل/ آیه10)

4- « پرهیز از دشنام »

در صورتی که اینگونه افراددر موقعیتی باشند که احتمال ترک چنین کاری از آن ها نمی رود، باید از هرگونه رفتار تحریک آمیز نسبت به آن ها خودداری نموده و به عنوان مثال اگر به آنها دشنام داده شود آنان نیز مقابله به مثل نموده و احیانا به مقدمات و ارزش های ما توهین خواهند نمود. لذا در قرآن نیز می فرماید :

«ولا تسبوا الذین یدعون من دون الله فیسبوا الله عدوا بغیر.»

«و دشنام ندهید آنان را که جز خدا می خوانند تا دشنام دهند خدا را ستمگرانه به نادانی.» (سوره انعام / آیه 108)

5- « حفظ متانت و خویشنداری»

در مواردی که افراد با بلند کردن صدای موسیقی مبتذل ، قصد تحریک دیگران را داشته و منتظر فرصتی برای در گیری هستند، بهتر است با موقعیت شناسی ، بهانه ای به دست آنان نداده و از گسترش مساله و شدت یافتن آن جلوگیری نمود، زیرا به تجربه ثابت شده که برخی از اینگونه افراد از دست زدن به اقدامات ایذایی ،ابایی ندارند.

6- «عدم همراهی و حمایت»

در جامعه ما، علاوه بر افرادی که از موسیقی مبتذل ، به عنوان شیوه ای برای توهین و تحقیر ارزش ها استفاده می کنند؛ عده ای وجود دارند که در زمان امربه معروف و نهی از منکر، بر حمایت آنان برمی خیزند باید به اینگونه افراد نیز تذکر داد و حمایت آنها چون موجب گستاخی و جرات بیشتر خطاکاران بر عمل زشت آن ها می شود، آنان نیز در پیشگاه خداوند متعال مسوولند و سهمی در اشاعه گناه دارند.

7- «اعطای بینش»

توسعه آگاهی توده های جامعه در خصوص آثار زیان بار جسمی و روحی ناشی از موسیقی ، به عنوان یک روش عام توصیه می شود، زیرا همه آحاد جامعه به اندازه کافی از اینگونه تبعات و آثار نامطلوب مبتذل مطلع نیستند. مباحث کارشناسی و تخصصی در این زمینه از طریق رسانه ها و به ویژه تلویزیون ارائه شود تا روشنگری مناسبی در سطح جامعه پدید آید و با اعتلای سطح فرهنگ عمومی ، شاهد پیشگیری از اینگونه منکرات باشیم.

8- «هشدار و انذار»

موسیقی مبتذل خود یک پدیده زشت و منکر تلقی می شود لکن زمینه را برای وسوسه جوانان و لغزش در وادی سایر گناهان مهیا می کند. بیان ارتباط ها میان موسیقی مبتذل و سایر معاصی می تواند نقش هشدار دهنده و بازدارنده ای از این پدیده ی منکر را ایفا نماید.

نظرات بینندگان
مرتاض
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۱ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۱
۲۴
۴۳
باید بگیم نمیخوامت نمیخوامت مگه زوره !
باباکرم
|
Iran (Islamic Republic of)
هیچی چه باید بکنیم!!
باید بزن و برقصیم دیگه
sss
|
Iran (Islamic Republic of)
می شود بابا کرم عزیز بگویید آن 7 میلیارد انسان دیگر که با شادی و آزادی زندگی می کنند چه کم دارند و شما چه سروری بیشتر از آنها؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۹ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۱
۱۷۴
۱۴۳
هیچی عین بچه آدم راه تو کج کن و برو
یا زنگ بزن برادران خودجوش تشریف بیارند!!!
شاه لئو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۸ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۱
۴
۱۶۰
من میگم برای مرد اف داره صدای پست تر از مرد رو گوش بده
خاموش کن اقا
میگه کجای دین گفته
میگم اصلا دینی نیست
من به صدای موجود پائین تر از خودم حساسم

بعدش برای اخر کار این جمله رو میرم واقعا ارزش یه مرد همینه که به صدای موجود پائین تر از خودش دل ببنده

به امید گلزنی شاه لئو در بازی امشب
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
چندش زن ستیز ... از کدوم دوران تاریخی کامنت گذاشتی ؟
شاه لئو
|
Iran (Islamic Republic of)
شاه لئو گل زنی کرد و بارسا (بر طبق عادت سالیانه خودش)رئال رو برد
تبریک برای تمام ازادی خواهان ضد سلطنت
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
خداوند به موسی وحی کرد که فردا که برای عبادت می ایی یک موجود پست تر از خودت را بیار به عبادت گاه و عیسی حتی از بردن سگ کور و مریض و خودداری کرد...ماشالا شما خوب درس انسانیت رو از اربابات یاد گرفتی...
شاه لئو
|
Iran (Islamic Republic of)
امیر
هیس(این محترمانه بود)

کینگ لئو فقط 4 گل تا شکستن رکورد 40 ساله دیگر
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
اشتباه چاپی بود...حدیث مربوط به موسی (ع) است نه عیسی
لئو ...(محترمانش بود)
امین زنده به عشق احمدی دلاور
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۷ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۱
۵
۱۳
.
صراط جون همش که مبتذل نیست"
لااقل مبتذل رو با بقیه تفکیک کن،باورکن مبتذل کلمه شایسته ای نیست"

جدیدا این سریال های تلویزیونی هم میذارن تیتراژ"
حالا یکم جوگیر میشیم ولوم رو میدیم بالا !!!!!
به گناه افتادن که نداره،هرچند یه عیبه"ولی اصلاح شدنی نیست"
یه موقع هایی حس غمگین و شکسته،میذاری عبدالمالکی!!!!!
یه موقع نه، خیلی رو فرم و توپی،دیگه جوگیریه !!!!!!

ممل هم موافقه،شاید یه قرار اسکی روی آسفالت گذاشتیم"
نورا
|
Iran (Islamic Republic of)
منم موافقم!!!
محمد (ممل)
|
Iran (Islamic Republic of)
جریان انحرافی گروه خونش به اسکی کردن نمیخوره ، مگه اینکه روی اون 3 هزار تا اسکی کنن !!
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۳ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۱
۱۰۳
۲
کسانی می توانند بهترین مسیر را انتخاب کنند که حلال و حرام را تشخیص و یقین داشته باشند
خداوکیلی کسانی که خلوت و جلوتشون مثل هم نباشه می توانند تصمیم درست بگیرنند؟؟؟
خدایی شدن یعنی خلوت و جلوت یکی،شدن مساوی با موفقیت در همه امور
امیر حامی دکتر سعید جلیلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۲ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۱
۶۲
۵
به نظر بنده اگه کسی که خودش نمیفهمه و درک نمیکنه که با صدای بلند و موسیقی بد ازار مردم نده چه بهش کنی فقط براش دعا کنید همین
ali shamirani
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۳۶ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۱
۲
۳۴
آقا الان نزديك انتخاباته ، بياي تذكر يبه كسي بدي اونوقت فلان مقام دولتي مي فرمايند كه مزاحم جوانان نشويد و خلاص
0020
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۶ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۱
۹
۷۱
به صراط ربطی نداره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۵ - ۰۲ شهريور ۱۳۹۱
۳۳
۵۳
به سلیقه مردم احترام بذار سرت بنداز پایین برو دنبال کارت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
و اگر صداي سليقه مردم باعث آزار ديگران شد چي؟
شايد خيلي سلايق مختلفي در يك محل وجود داشت اونوقت چي؟
عزيزم عاقلانه ترين كار اينه كه از صاحب سليقه ،خواهش بشه به سليقه وخواست و حريم عمومي ديگران احترام بذاره وصداي سليقشو شخصي گوش بده ،چه مبتذل وچه غير
پرهام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۱ - ۰۳ شهريور ۱۳۹۱
۲
۷۳
پیش ار هر چیز باید موسیقی مبتذل تعریف شود، آیا این که هر کس به آهنگ خارجی گوش کند در این دسته قرار میگیرد؟
یا نه منظور رپ های هستند که به موضوعات بی محتوا می پردارند؟
موضوع بعدی کسانی هستند که امر به معروف و نهی از منکر میکنند.
چه میزانی برای صلاحیت این اشخاص وجود دارد؟
کسانی که به چشمه دیده ام نه برای دینداری و رضایت خدا بلکه برای تسکین کمبود های خود دست به این اعمال میزنند.
که در نهایت به ضرر دین تمام میشوند.
و در نهایت باز هم به تمامی خوانندگان یاد آوری میکنم که بر طبق آیه 20 حجرات: « يا أَيهَا الَّذينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثيراً مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَ لا تَجَسَّسُوا » (حجرات\12)

اي كساني كه ايمان آورده‏ايد! از بسياري از گمانها بپرهيزيد، چرا كه بعضي از گمانها گناه است و هرگز (در كار ديگران) تجسّس نكنيد.
تا زمانی که شخصی برای دیگران مضاحمت ایجاد نکند حق اینکه بگوییم به چی گوش بدهید یا ندهید و از این موضوعات ربطی به امر معروف و نهی از منکر ندارد.
نوید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۴۸ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۱
۳
۰
من پیشنهادم اینه که همیشه تو جیبمون یه سوزن داشته باشیم که تا صدای موسیقی مبتذل به گوشمون خورد در عرض 1 ثانیه سوزن رو وارد هر دو گوشمون بکنیم و پرده ی گوشمون رو پاره کنیم تا موسیقی مبتذل رو از خودمون دور کنیم و چشم استکبار رو از کاسه دربیاریم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۵ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۱
۶۶
۲
اولا درهمه دنيا سروصداي مزاحم برخورد قانوني به دنبال داره كه متاسفانه بارنگ سياسي دادن به مزاحمتهاي صوتي حق قانوني مردم براي مجازات توسط مسولين رعايت نمي شود ثانيا اكثر اين افراد با اين حركات به دنبال جذب ادمهاي اهل گناهند وترويج منكرات حق قانوني شرعي اخلاقي برخورد شديد و حداقل خواباندن ماشين اين مزاحمين در پاركينگها و پرداخت هزينه پاركينگ است
sss
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۷ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۱
۴
۶۱
صدای موسیقی بلند و گوش خراش نوعی مزاحمت است اما اینکه مردم مثلاً در اتومبیل خود به چه موسیقی گوش می دهند به کسی ربطی ندارد.
باز هم می گویم باقی مردم دنیا حتماً مبتذل و کافرند که آزادند هر چه دوست داشتند گوش می کنند، آقا اصلاً برای فکر کردن هم فیلتر بگذارید.
راستی برادران خدا برای اختلاس، دروغ گویی، قهر، مال مردم خوری، ستم کردن، ربا گرفتن به اسم کارمزذ، جعل مدرک، افترا، توصیه به ریاضت آیه ندارد و شما امر معروف و نهی منکری از آن؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۰ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۱
۲۱
۳۷
موسیقی باید هم به لحاظ محتوی که مزخرفات و اباطیل و ... نباشد ، لحن خواننده که مطرب نباشد ، و هم آهنگی که با الات موسیقی نواخته می شود مطرب نباشد
صمد آقا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۹ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۱
۴۶
۲
اینگونه آلودگی صوتی ار بی فرهنگی نشات میگیره که متاسفانه بعضی ها سنگ تموم میذارن.
اما متاسفم برای اون آلودگی صوتی که توی بعضی از سخنرانی ها شنیده میشه و حسابی با حرفهای چرت و پرتشون میرن رو مخ مردم.
(صمد آقا تریبون آزاد میشود)
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۵ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۱
۷
۳۴
در برابر صدای موسیقی مبتذل سرت رو محکم بکوب به دیوار عییزم ! افاقه می کنه ایشالا :)
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۰ - ۰۴ شهريور ۱۳۹۱
۴
۳۲
از چند تا نخبه دعوت کنیم تا اونها هم به موسیقی گوش فرا دهند و نظرشون و بپرسیم
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۱ - ۰۵ شهريور ۱۳۹۱
۲
۲
باشه قبول بد اما حد اقل یه جا درست کنن مردم برن برقصن اونجا حال کنن
ناشناس
|
United States of America
|
۱۹:۴۱ - ۰۶ شهريور ۱۳۹۱
۲
۲
من عاشق همه جور موسیقی ام . ولی بیشتر کلاسیک .به نظرم موسیقی مبتذل وجود نداره . چیزی که شما باهاش بیشتر مشکل دارید مضمون شعر های بعضی موسیقی های پاپ و راکه که این دیگه دخلی به خود موسیقی نداره .؛

م...... : موسیقی را نمی فهمند بعد می گویند حرام است .
امیر
|
United States of America
شما اگه ذره ای شعور موسیقی داشتی سبک آشغال پاپ رو با سبک راک تو یه جمله نمی اوردی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۵ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۱
۱
۴
ما كه عكس العمل شديدي نشان مي دهيم و همانا انواع چرحش كمر همراه با دست وحركات موزون واجب كفايي ميشه.....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۰ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۱
۰
۰
اصلا این طور نیست معلوم است شما اصلا مطالعه ندارید که بدانید این موسیقی ها بر ذهن و روح آدم تاثیر می گذارد اینکه می گویند موسیقی باعث آرامش است نمی دانم چرا! اما تاثیر منفی موسیقی برای خود من کاملا مسجل شده است. موسیقی های ناجور و وحشتناکی که یک لحظه گوش دادن به آنها سردرد می آورد چه برسد به اخت گرفتن با چنین موسیقی!
بازهم بهه شما توصیه می کنم کمی مطالعه و تحقیق بفرمایید.تا از تاثیرات موسیقی بر ذهن و روان انسانها آگاه شوید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۱ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۱
۰
۰
ولی راه حل های ارائه شده فکر نمی کنم دردی از ما دوا کند.
ای کاش راه حل های کاربردی تر ارائه می شد.
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۳ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۱
۰
۰
خیلی خوبه که سراغ مقوله امر به معروف و نهی از منکر رفتید، چون واجب فراموش شده است و مظلومه

ولی بهتر نبود کتابی که منبع نوشته است رو هم ذکر می کردید؟ (این خودش یه امر به معروفه!)