۰۴ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۷:۴۱

عباس‌ می‌آید، نصرالله نه

سخنگوي وزارت امور خارجه از حضور بيش از 80 كشور در سطح وزير خارجه و بالاتر از آن در شانزدهمين اجلاس كشورهاي عضو جنبش غيرمتعهدها تاكنون خبر داد.
کد خبر : ۷۶۵۹۳
به گزارش صراط ، رامين مهمان‌پرست در نشست مطبوعاتي كه با موضوع برگزاري شانزدهمين اجلاس كشورهاي عضو جنبش غيرمتعهدها برگزار شد، اظها ركرد: اين اجلاس از فردا (يك شنبه) با حضور هياتهاي كارشناسي كشورهاي عضو آغاز مي‌شود.

وي با اشاره به حضور اعضاي عالي رتبه هياتهاي كشورهاي عضو اين جنبش خاطر نشان كرد كه اميدواريم شاهد نقطه عطفي در تاريخ جنبش غيرمتعهدها باشيم.

سخنگوي وزارت امور خارجه افزود: بعد از مجمع عمومي سازمان ملل متحد، جنبش غير متعهدها دومين مجمع بين‌المللي و بزرگترين نهادي است كه مي‌تواند در مسائل بين‌المللي تاثير قابل توجهي داشته باشد.

مهمان پرست همچنين با اشاره به آغاز رياست ايران بر جنبش غيرمتعهدها به مدت سه سال افزود: با آغاز رياست ايران بر اين جنبش اميدواريم شاهد اقدامات و ابتكارات قابل توجهي باشيم تا در طول اين دوره‌ي سه ساله اين جنبش هر چه بيشتر از ظرفيت خودش استفاده كند.

مهمان پرست گفت: بحث‌هاي سياسي و بين‌المللي و اجتماعي و اقتصادي و غيره در دستور كار اين اجلاس است كه اميدواريم به بهترين شكل شاهد جمع بندي نقطه نظرات اعضا باشيم.

وي با بيان اين كه اين اجلاس بزرگترين اجلاسي است كه در سطح بين‌المللي و در تاريخ كشورمان برگزار مي‌شود، گفت:‌همه مسوولان به عنوان يك وظيفه‌ ملي در برگزاري اين اجلاس مشاركت داشته و اميدواريم با همراهي ملت عزيزمان شاهد برگزاري اين اجلاس به نحو مطلوبي باشيم.

سخنگوي وزارت امور خارجه درباره‌ سطح ميهمانان شركت كننده در اين اجلاس خاطر نشان كرد:‌ تاكنون از سوي 108 هيات شركت كننده در اجلاس درخواست‌ها و ليست افراد شركت كننده را دريافت كرده‌ايم از مجموع 137 كشور عضو و ناظر و ده سازمان بين‌المللي عضو جنبش غيرمتعهدها تاكنون 120 كشور و 6 سازمان و نهاد بين‌المللي سطح حضورشان در اجلاس مشخص شده است. ارزيابي ما از سطح حضور اين هياتها بسيار قابل توجه است چرا كه تاكنون حدود 50 هيات در سطح سران كه شامل روساي جمهور، پادشاهان و نخست وزيران مي‌شوند در اجلاس شركت دارند. همچنين 30 هيات در سطح وزير خارجه شركت مي‌كند. بنابراين تاكنون 80 كشور در سطح وزير خارجه و بالاتر از آن در اين اجلاس شركت دارند.

سخنگوي وزارت امور خارجه خاطرنشان كرد: اميدواريم با رايزني و مشورتي كه اين هياتها در طول اين اجلاس خواهند داشت تصميمات مهمي درباره‌ مسائل و بحرانهاي بين‌المللي و موضوعات صلح و امنيت بين‌الملل اتخاذ شود.

مهمان‌پرست همچنين در رابطه با حفظ امنيت و تامين آن در طول برگزاري اجلاس از سوي ايران با تاكيد بر برقراري امنيت در بالاترين سطح گفت: امنيت اين اجلاس براي ما در بالاترين سطح قرار دارد و مجموعه نهادهاي مسوول در اين زمينه از جمله نيروي انتظامي و قواي پدافندي كشور به بهترين شكل آماده‌اند. همچنين ديگر مجموعه‌هاي امنيتي كشور در بالاترين سطح امنيت لازم را برقرار كرده‌اند و معتقديم يكي از بهترين اجلاس‌هاي جنبش غيرمتعهدها در بالاترين سطح امنيت در تهران برگزار خواهد شد.

مهمان‌پرست همچنين در مورد سطح هيات‌هاي شركت‌كننده در اجلاس تهران نيز گفت: در اين نشست از 50 كشوري كه در سطح سران شركت مي‌كنند تاكنون 29 رييس‌جمهور، هفت نخست‌وزير، 9 معاون رييس‌جمهور و دو رييس مجلس و حدود 5 نماينده ويژه روساي كشورها هستند. از بين 29 رييس‌جمهور نيز، 27 رييس‌جمهور و دو نفر پادشاه هستند.

وي افزود: حدود 23 وزير خارجه نيز و چند وزير ديگر به عنوان رييس هيات در اين اجلاس شركت خواهند كرد.

وي درباره برگزاري نشستي در حاشيه اين اجلاس درباره سوريه نيز گفت: از جمله مباحثي كه در دستور كار اجلاس قرار خواهد داشت، سند آن است كه در سه فصل به آن پرداخته مي‌شود و شامل 688 بند مي‌شود كه بعضي از اين موضوعات درباره مسائل جهاني، سياسي منطقه‌اي و همچنين توسعه و حقوق بشري است.

مهمانپرست توضيح داد: در مسائل منطقه‌اي موضوعات مختلفي در سند پيش‌بيني شده است كه از جمله مباحث مربوط به فلسطين و عراق و افغانستان و سوريه خواهد بود، البته موضوع مربوط به كشورهاي آمريكاي لاتين و آفريقايي نيز در دستور كار قرار دارد، بنابراين به صورت طبيعي در دستور كار اجلاس موضوعات مختلف و مسائل منطقه‌اي مورد بحث و رايزني قرار خواهد گرفت و اگر مورد اتفاق نظر روساي هيات‌هاي شركت‌كننده باشد، در سند نهايي درج خواهد شد.

سخنگوي وزارت خارجه گفت: موضوعي كه درباره سوريه مطرح شده است، اين است كه در حاشيه اين اجلاس فرصت فراهم است كه طرحي كه ايران به صورت جامع براي بحران سوريه آماده كرده است، با حضور كشورهايي كه همراه هستند و نسبت به حل مسالمت‌آميز بحران سوريه اتفاق نظر دارند، رايزني صورت گيرد. اين رايزني و نشست در حاشيه اجلاس مي‌تواند كمك كند تا طرح‌هاي موردنظر براي حل هرچه سريع‌تر بحران سوريه به نتيجه برسد و پس از اتمام اجلاس سران جنبش عدم تعهد هم اين مساله در دستور كار ما خواهد بود.

وي با اشاره به برگزاري اجلاس مشورتي دوستان سوريه در تهران و حضور حدود 29 كشور در آن، اظهار كرد: در اين اجلاس پيشنهاداتي در مورد بحران سوريه مطرح شد كه ازجمله تشكيل گروه تماس از كشورهايي كه مي‌توانند در مورد حل بحران سوريه موثر باشند در آن نشست صحبت شد و پس از آن در نشست سران كشورهاي عضو سازمان همكاري اسلامي در مكه مكرمه نيز پيشنهادي توسط رييس جمهور مصر مبني بر همكاري چهار كشور ايران، مصر، تركيه و عربستان مطرح شد. ما از اين پيشنهاد استقبال كرديم و پس از آن تاكنون دو بار تماس‌هاي تلفني ميان وزراي خارجه مصر و كشورمان برقرار بوده است و رايزني‌هايي صورت گرفته است. مساله سوريه به عنوان يكي از مهم‌ترين مسائل منطقه ما مطرح خواهد بود و به صورت ويژه در دستور كار پيگيري ما قرار دارد.

وي اضافه كرد: در نشست تهران اين مساله مي‌تواند جزء موضوعاتي باشد كه در سند اجلاس پيش‌بيني شده است اما در حاشيه آن نيز فرصت خوبي براي رايزني وجود دارد.

خبرنگار ديگري درباره دعوت از اسماعيل هنيه براي شركت در اجلاس تهران پرسيد كه مهمان‌پرست گفت: ما به عنوان ميزبان اجلاس موظف هستيم همه اعضا را دعوت كنيم و طبق رويه معمول آن دعوتنامه‌ها ارسال شده است. از فلسطين نيز رييس حكومت خودگردان فلسطين دعوت شده و ايشان به عنوان نماينده رسمي فلسطين شركت خواهند كرد. البته برخي ميهمانان ويژه نيز دعوت شده‌اند كه نهايتا پس از مشخص شدن حضور قطعي آنها اطلاع‌رساني صورت خواهد گرفت. از فلسطين آقاي محمود عباس به عنوان رييس حكومت خودگردان در اين اجلاس حضور پيدا خواهد كرد.

مهمان‌پرست درباره برنامه‌هاي جانبي اين اجلاس از جمله بازديد از تاسيسات هسته‌اي كشورمان نيز گفت: اين اجلاس فرصت بسيار خوبي است كه با توجه اينكه هيات‌هاي زيادي در سطح خوبي به كشور ما سفر مي‌كنند، در حاشيه حضورشان بازديدهايي از مجموعه‌هاي مختلف صنعتي، علمي و ديدني‌هاي كشورمان و موضوعات موردعلاقه آنها در نظر گرفته شود. اين موضوع بستگي به علاقه هيات‌ها دارد. در صدد تنظيم برنامه‌هايي براي بازديدها با توجه به علاقه آنها نسبت به موضوعات مختلف هستيم.

وي افزود: بازديد از تاسيسات هسته‌اي هم مي‌تواند يكي از اين برنامه‌ها باشد و اگر مجموعه‌اي از كشورها مايل باشند در فرصت جانبي حضورشان ديداري از تاسيسات هسته‌‌يي داشته باشند، اين برنامه را هم تنظيم خواهيم كرد.

مهمان‌پرست هم‌چنين درباره‌ي حضور خبرنگاران در شانزدهمين نشست سران جنبش غيرمتعهدها در تهران نيز گفت: ما براي 120 هيات خارجي پيش‌بيني‌هايي كرده‌ايم و تعدادي خبرنگار نيز با اين هيات‌ها وارد كشورمان مي‌شوند. حدود 600 تا 1000 خبرنگار خارجي وارد كشورمان مي‌شوند. اگر اين تعداد با توجه به حضور خبرنگاران در هيات‌ها افزايش پيدا كنند آمادگي حضور تعداد بيش‌تر خبرنگاران خارجي را نيز خواهيم داشت.

او اضافه كرد: تعدادي از خبرنگاران خارجي نيز در كشور ما مقيم هستند كه اين اجلاس را پوشش مي‌دهند و تعدادي از خبرنگاران نيز براي اين اجلاس درخواست حضور در كشور ما داشته‌اند كه نسبت به صدور رواديد براي آنان اقدام كرده‌ايم. پيش‌بيني ما به طور ميانگين اين است كه بين 600 تا 700 خبرنگار خارجي و 400 خبرنگار داخلي براي پوشش اجلاس داشته باشيم.

مهمان‌پرست افزود: فراهم كردن شرايط لازم براي فعاليت خبرنگاران در نظر گرفته شده تا در كنار پوشش خبري اجلاس اگر درخواست مصاحبه با شركت‌كنندگان در اجلاس را داشته باشند سعي مي‌كنيم وسايل لازم را براي اين درخواست‌ها فراهم كنيم.

خبرنگاري در مورد شركت نكردن تركيه در اجلاس تهران پرسيد كه او گفت: تركيه عضو اين جنبش نيست. با توجه به اين‌كه تركيه در ناتو عضويت دارد و يكي از شروط اصلي عضويت در اين جنبش، حضور نداشتن در پيمان‌هاي نظامي مربوط به قدرت‌ها بوده است، بنابراين از عبدالله گل دعوت شد به عنوان مهمان ويژه در اجلاس شركت كند. روز برگزاري اجلاس سران در تهران با روز ارتش در تركيه تلاقي داشته است و چون مقامات اين كشور به‌ويژه رييس‌جمهور آن به عنوان فرمانده كل قوا بايد در آن مراسم حضور داشته باشند، به نظر نمي‌رسد هياتي از مقامات تركيه در اين اجلاس حضور داشته باشند.

مهمان‌پرست در مورد حضور عربستان، بحرين و قطر نيز در اين اجلاس اظهار كرد: به دليل كسالت وزير خارجه عربستان، قائم‌مقام او در نشست تهران شركت خواهد كرد.

وي ادامه داد: از بحرين و قطر نيز هيات‌هايي خواهيم داشت كه سطح هيات آن‌ها نيز در يكي دو روز آينده مشخص خواهد شد. هيات كارشناسي در سطح معاون وزير خارجه خواهد بود. هنوز براي مشخص شدن سطح هيات‌هاي اصلي در اجلاس سران فرصت هست. به نظر مي‌آيد قطر در بالاترين سطح و بحرين در سطح وزير خارجه در جلسات حاضر شوند.

به گزارش ايسنا، سخنگوي شانزدهمين اجلاس سران كشورهاي عضو جنبش غيرمتعهدها درباره شركت بان‌كي‌مون، دبيركل سازمان ملل در اجلاس سران گفت: همانطور كه سخنگوي دبيركل سازمان ملل اعلام كردند، بان كي‌مون در راس هياتي در اجلاس سران كشورهاي عضو غيرمتعهد شركت مي‌كند و ملاقات‌هايي با مقامات كشورمان خواهد داشت. اميدواريم حضور او بر نقش‌آفريني جنبش غيرمتعهدها در تغيير ساختار سازمان ملل متحد موثر باشد.

مهمانپرست در پاسخ به سوال خبرنگاري كه پيشنهاد داد عنوان جنبش غيرمتعهدها به جنبش عليه استكباريون براساس نظر امام خميني (ره) تغيير پيدا كند، گفت: هر تغييري در عنوان و اهداف جنبش بايد به تصميم همه اعضا باشد تا قابليت اجرا پيدا كند. بايد منتظر ارائه پيشنهادات و نظر اعضا باشيم.

او درباره حضور رييس‌جمهور مصر در اجلاس سران و اهميت سفر وي براي ارتقاي روابط ديپلماتيك تهران ـ قاهره خاطرنشان كرد: اجلاس غيرمتعهدها در تهران، اجلاسي بين‌المللي است و حضور اعضا و سران آن براي شركت در اين اجلاس است. البته طبيعي است كه حضور سران كشورها زمينه نزديك شدن روابط دوجانبه كشورها به ويژه كشور ميزبان را فراهم مي‌كند. مرسي در راس هياتي در اجلاس شركت مي‌كند و با مقامات كشورمان نيز ملاقات دوجانبه خواهد داشت.

مهمان‌پرست تاكيد كرد: اميدواريم يكي از نتايج بارز اجلاس وحدت نظر ميان كشورها براي حضور در صحنه‌هاي بين‌المللي و منطقه‌يي باشد.

سخنگوي وزارت امور خارجه نيز درباره سطح حضور چين در اين اجلاس گفت: ما هياتي را از چين به سرپرستي دستيار وزير خارجه اين كشور براي شركت در اجلاس سران غيرمتعهدها داريم. موضوعات مطرح در اجلاس غيرمتعهدها و شرايط حساس بين‌المللي و منطقه‌يي و بحران‌هاي متعدد اقتصادي و اجتماعي از موضوعاتي است كه مي‌تواند مورد توجه همه كشورها به ويژه كشورهاي موثر قرار گيرد. هم‌چنين در اين اجلاس بحث‌هاي مربوط به توسعه مطرح مي‌شود. حضور كشورهاي قدرتمند مثل چين و روسيه مي‌تواند براي اعضاي جنبش قابل بهره‌برداري باشد.

او درباره سطح حضور هيات سوري و روسي در اجلاس سران غيرمتعهدها خاطرنشان كرد: از سوريه هياتي را در سطح كارشناسان ارشد و وزير خارجه خواهيم داشت و براي نشست سران اين كشور در سطحي بالاتر از وزير خارجه شركت مي‌كند. هم‌چنين از روسيه نيز نماينده‌اي از وزارت خارجه روسيه شركت خواهد كرد.

سخنگوي شانزدهمين اجلاس سران كشورهاي عضو جنبش غيرمتعهدها در رابطه با سفر محمود عباس و مخالفت اسماعيل هنيه براي سفر به تهران با توجه به دعوت تهران از محمود عباس گفت: تاكنون با توجه به دعوتي كه از محمودعباس از سوي تهران صورت گرفته است، وي در اجلاس كشورهاي عضو جنبش غيرمتعهدها شركت مي‌كند و مساله‌اي درباره حضور رسمي نماينده فلسطين نخواهيم داشت.

وي در رابطه با ملاقات دوجانبه احمدي‌نژاد و مرسي در حاشيه اجلاس كشورهاي عضو جنبش غيرمتعهدها اظهار كرد: با توجه به حضور سران كشورهاي عضو، طبيعي است كه زمينه براي رايزني‌هاي دو جانبه و چند جانبه براي حاشيه اجلاس فراهم است و در فرصت اين اجلاس ملاقاتي ميان رييسان‌جمهور ايران و مصر صورت مي‌گيرد.

دستيار ويژه وزير خارجه ايران در پاسخ به سوالي مبني بر پرداختن به موضوع كشتار مسلمانان ميانمار در اجلاس كشورهاي جنبش غيرمتعهدها گفت: در سند اجلاس موضوعات مختلف مورد بررسي هيات‌هاي كارشناسي كه نشست آن از روز يك‌شنبه آغاز مي‌شود، قرار مي‌گيرد و چنان چه دستور كار در نشست كارشناسان مورد توافق قرار گيرد، آن دستور در نشست وزيران خارجه مورد بررسي و در صورت توافق به تصويب مي‌رسد و سپس در اجلاس سران به تاييد نهايي خواهد رسيد. بنابراين هر موضوعي مي‌تواند در سند اجلاس مورد بحث و بررسي قرار گيرد.

مهمان‌پرست ادامه داد: دستوركار نشست جدايي از سخنراني سران كشورهاي عضو در اجلاس است. ممكن است در سخنراني يكي از سران موضوعات مختلفي كه در دستور كار نيست، مورد توجه قرار گيرد. هم‌چنين در حاشيه اجلاس در صورت توافق مي‌توان بحث‌هاي مختلف از جمله درباره مسلمانان ميانمار نيز جلسه برگزار كرد البته ما از كشور ميانمار هياتي را در سطح وزير خارجه اين كشور داريم و اين فرصت مناسبي است كه درباره اين مساله بحث شود.

سخنگوي وزرات امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگاري درباره سخنراني مقام معظم رهبري كه آيا در افتتاحيه كل اجلاس است يا در اختتاميه آن، گفت: قطعا مقام معظم رهبري در اين اجلاس سخنراني خواهند داشت و احتمالا شاهد سخنراني ايشان در افتتاحيه اجلاس سران خواهيم بود. افتتاحيه كلي اجلاس روز يك‌شنبه با حضور و سخنراني وزير امور خارجه كشورمان برگزار مي‌شود.

وي درباره موضوعات هسته‌يي ايران و حمايت اعضاي اين جنبش از اين فعاليت‌ها به عنوان دستوركار اجلاس گفت: يكي از موضوعات عمده غيرمتعهدها بحث خلع سلاح است و اين موضوع به طور جدي در دستور كار قرار دارد. هم‌چنين بهره‌مند شدن كشورها از علوم و فن‌آوري‌هاي پيچيده و برتر مورد توجه است. دفاع از حقوق كشورها براي بهره‌مند شدن از دانش هسته‌يي و علوم صلح‌آميز مورد تاكيد كشورهاي عضو است.

مهمان‌پرست درباره حضور دبيركل حزب‌الله در اين اجلاس گفت: از لبنان هياتي در راس اين كشور در اجلاس شركت مي‌كنند اما فرد ديگري از لبنان شركت ندارد.