۰۶ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۸

اختلاف آمریکا و اسرائیل درباره ایران

روزنامه هاآرتض در گزارشی به وجود اختلاف بین تل آویو و واشنگتن در خصوص برنامه هسته ای ایران و ماهیت آن اشاره می کند و می نویسد: اسرائیل همچنان تلاش دارد تا با اتهامات جدید آمریکا را برای فشار بر ایران قانع کند. اما واشنگتن هنوز معتقد به برخورد دیپلماتیک با ایران است.
کد خبر : ۷۶۸۳۹
به گزارش صراط ، هاآرتض در این باره می نویسد: آمریکا و اسرائیل بر سر اعتبار گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، که احتمالا ایران را به نصب صدها سانتریفوژ جدید تاسیسات غنی‌سازی زیرزمینی نزدیک قم‌ متهم می کند، دچار اختلاف شده‌اند. به عقیده اسرائیل، این گزارش آژانس که قرار است این هفته منتشر شود، نشان دهنده این است که تهران بر شدت فعالیتهای هسته‌ای‌اش افزوده است. اما کاخ سفید اصرار دارد که این یافته‌ها تاثیری بر این فرضیه که هنوز زمان برای حل دیپلماتیک این بحران باقی است، ندارد.

هاآرتض می نویسد: گمان می‌رود این سانتریفیوژهای جدید قادر به غنی‌سازی اورانیوم بیش از 20 درصدی هستند. نخست‌وزیر نتانیاهو روز جمعه در اورشلیم[بیت المقدس] در دیدار با مایک راجرز، نماینده کنگره آمریکا و رئیس کمیته اطلاعات، مدعی شد: "ما همین دیروز مدارک بیشتری دریافت کردیم که نشان می‌دهد ایران به پیشرفتهای خود در جهت دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای تسریع بخشیده و تقاضاهای جامعه بین‌المللی را نادیده می‌گیرد."

این روزنامه در ادامه آورده است: اما کاخ سفید در مقابل این واکنش نتانیاهو به گزارش جدید آژانس، با احتیاط‌‌‌ تر به نظر می‌رسید. تامی ویتور، سخنگوی کاخ سفید در گفتگو با نیویورک تایمز تصریح کرد: هنوز زمان و شانس یک راه‌حل دیپلماتیک درخصوص بحران هسته‌ای ایران وجود دارد. یک مقام ارشد دیگر دولتی آمریکا که خواست نامش فاش نشود نیز در گفتگو با نیویورک‌ تایمز خاطرنشان کرد: اطلاعات جدیدی که در گزارش آژانس آمده، تغییری در رویکرد ما ایجاد نمی‌کند.

در ادامه این گزارش روزنامه اسرائیلی به نشست اخیر نمایندگان آژانس با مقامات ایرانی اشاره می کند و می افزاید: در این میان، یک گروه مشاور در آمریکا تصویری ماهواره‌ای منتشر کرد که نشان می‌داد یک ماده صورتی رنگ ساختمانی یک سایت نظامی حساس ایران [پارچین] را پوشانده است. ناظران هسته‌ای سازمان ملل خواستار بازدید از این سایت شده‌اند.

به گفته موسسه علوم و امنیت بین‌المللی، احتمالا این تله ای برای مخفی کردن ظاهرا پاک‌سازی‌ها در آنجا؛ آن هم درشرایطی است که ایران برای باز کردن فعالیتهای جنجالی هسته‌ای‌اش به روی بازرسی‌ها، تحت فشارهای شدید بین‌المللی قرار گرفته است.

هاآرتض در پایان گزارش خود با اشاره به نتیجه اختلافات اسرائیل با آمریکا می نویسد: در ماه‌های اخیر، دیپلماتهای غربی با استناد به تصاویر ماهواره‌ای که نشان‌دهنده تلاشهای گسترده پاکسازی در این سایت بود، از اقدام ایران برای از این بردن هرگونه مدرک و اثر فعالیتهای هسته‌ای غیرقانونی‌اش خبر دادند. اما ایران که همواره منکر اتهامات غرب می‌شود، می‌گوید، "پارچین تنها یک پایگاه نظامی معمولی است."