۱۴ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۴:۰۷

مُهر تاييد سازمان ملل بر نام خليج فارس

اطلس خليج فارس هم در همين مجمع رونمايي شد. این اطلس که با مشارکت سازمان ملل متحد تهیه شده است مشتمل بر اطلاعات جغرافیایی توسعه و زیست محیطی خلیج فارس است.
کد خبر : ۷۷۷۳۴

روز گذشته و با حضور قائم مقام دبیرکل سازمان ملل متحد و شهردار تهران، از اطلس خلیج‌فارس در مجمع شهرداران جهان درشهر ناپل ايتاليا رونمایی شد.

شهر ناپل ايتاليا چند روزي است كه ميزبان شهرداران و هياتهايي از كشورهاي مختلف دنيا براي برگزاري مجمع شهرداران جهان است. از اين رويداد به‌عنوان بزرگترين رويداد شهري جهان نام مي برند.

اطلس خليج فارس هم در همين مجمع رونمايي شد. این اطلس که با مشارکت سازمان ملل متحد تهیه شده است مشتمل بر اطلاعات جغرافیایی توسعه و زیست محیطی خلیج فارس است.

اطلس خلیج فارس که در ابتدای آن مقدمه قائم مقام دبیرکل سازمان ملل متحد آمده و توسط سازمان ملل هم منتشر شده است ، برای روسای جمهور، سفرا و وزرای کشورهای مختلف جهان ارسال خواهد شد.

شهردار تهران در اين مراسم گفت: خلیج همیشگی فارس گهواره تمدنی است که از قدمت بالایی برخوردار بوده و اولین تمدن های بشری در این محدوده شکل گرفته اند . قائم مقام دبیرکل سازمان ملل متحد هم از دست اندرکاران تولید اطلس خلیج فارس تقدیر کرد.

پس از تلاش‌هاي بسياري كه توسط برخي از دولت‌هاي عربي براي حذف نام فارس از «خليج فارس» صورت گرفت، روز گذشته شهردار تهران همراه با جوان كلوس، قائم مقام دبیرکل سازمان ملل متحد، در ششمين نشست مجمع جهاني شهري از اطلس خليج فارس رونمايي كرد تا نام زيباي «خليج فارس» تثبيت و توسط سازمان ملل متحد تاييد شود.

از سوي ديگر امضاي تفاهم‌نامه همكاري بين مديريت شهري تهران و مركز اسكان بشر در خصوص تدوين اطلس خاورميانه و تعيين تهران به‌عنوان مرکز آموزش سازمان ملل متحد در خاورمیانه، در كانون توجه‌ها قرار گرفته است.


رونمايي از اطلس خليج فارس در يكي از نشست هاي بين المللي كه نام زيباي خليج فارس را به جهان نشان مي‌دهد باعث شد تا بار ديگر نمايندگان كشور جمهوري اسلامي ايران در مجمع جهاني شهري به اين مسئله تاكيد كنند كه نام خليج فارس هميشه بر نقشه‌هاي جهاني از منطقه خاورميانه خواهد درخشيد.

اين در حالي است كه چندي پيش در خبرها آمده بود كه یونسکو در بعضی انتشارات خود اقدام به حذف نام فارس از عنوان خلیج فارس کرده است اما با انتشار اطلس خلیج فارس از سوی سازمان ملل متحد عملا نام خلیج همیشگی فارس تثبیت شد.

این اطلس که با مشارکت سازمان ملل متحد تهیه شده و مشتمل بر اطلاعات جغرافیایی توسعه و زیست محیطی خلیج فارس است؛ در ابتدای آن مقدمه قائم مقام دبیرکل سازمان ملل متحد آمده و توسط سازمان ملل هم منتشر شده، برای روسای‌جمهور، سفرا و وزرای کشورهای مختلف جهان ارسال خواهد شد.محمدباقر قاليباف، شهردار تهران در مراسم رونمایی از اطلس خلیج فارس گفت: «خلیج همیشگی فارس گهواره تمدنی است که از قدمت بالایی برخوردار بوده و اولین تمدن های بشری در این محدوده شکل گرفته اند.»

از سوي ديگر در ششمين نشست مجمع جهاني شهري كه هم اكنون در شهر ناپل ايتاليا در حال برگزاري است، مركز اسكان بشر سازمان ملل متحد (UN Habitat) مسئوليت تهيه اطلس خاورميانه را به شهرداري تهران واگذار كرد.

اين در حالي است كه به گفته محمد باقر قاليباف، شهردار تهران: بر اساس تفاهم امضا شده با مرکز اسکان بشر ملل متحد ، پایتخت جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان مرکز آموزش سازمان ملل متحد در منطقه خاورمیانه کار خود را آغاز می‌کند.

بر این اساس دبیرخانه دائمی مرکز بین‌المللی مطالعات آینده پژوهی شهرهای آسیا و اقیانوسیه، ظرف یک‌ماه آینده در تهران راه‌اندازی می‌شود.

این مرکز به‌عنوان یکی از ارکان مطالعاتی اصلی برنامه اسکان بشر ملل متحد است. به گفته مقامات سازمان ملل با توجه به ظرفیت‌های پژوهشی شهر تهران و ارزیابی کارشناسان این سازمان، مسئولیت مرکز بین‌المللی مطالعات آینده پژوهی شهرهای آسیا و اقیانوسیه به تهران واگذار شده است.

تمامي شهرهاي پيشرفته جهان در ششمين نشست مجمع جهاني، شهري نگاه‌هاي خود را به آخرين خلاقيت‌ها و نوآوري‌هاي مديريت شهري تهران دوخته‌اند.

با توجه به پيشرفت‌هاي بين‌المللي كه پايتخت ايراني اسلامي به دست آورده، اين بار سازمان ملل متحد طي تفاهم‌نامه‌اي تصميم گرفت به‌غير از انتخاب تهران به‌عنوان مرکز آموزش سازمان ملل در منطقه، تهيه اطلس خاورميانه را به شهرداري تهران واگذار كند.

اگرچه در يكي، دو دهه قبل مجامع بين المللي و جهاني، اطلاعاتي درخصوص مديريت شهر تهران به‌عنوان يكي از كلانشهرهاي بزرگ و مطرح دنيا نداشتند اما رويكرد مديريت جديد شهر تهران در خصوص ارتقاي كمي و كيفي زندگي شهري، توجه ويژه به جنوب شهر، توسعه پايدار حمل و نقل عمومي، برنامه سلامت محلات،مديريت محله‌ها و... توجه بسياري از اين مجامع را به سوي پايتخت ايران اسلامي جلب كرده است.

تقدير از شهردار تهران به‌عنوان سومين شهر مطرح جهان در توسعه حمل و نقل عمومي از سوي اتحاديه بين المللي حمل‌و‌نقل عمومي،‌ اعطاي جايزه مترو پليس به دليل ارتقاي سطح كمي و كيفي زندگي شهري با توسعه BRT، استفاده از طرح سلامت محوري محله‌هاي شهر تهران در سازمان جهاني بهداشت و بسياري مسائل ديگر از اين افتخارات جهاني، تهران را به‌عنوان يكي از كانون‌هاي مورد توجه مجامع بين المللي در نوع مديريت اين كلانشهر تبديل كرده است.

اين در حالي است كه در چند سال اخير تاكيد شهردار تهران مبني‌بر علم محور بودن تمامي فعاليت‌هاي شهري ، انجام مطالعات و شيوه تحقيق‌ها در حوزه شهري مورد توجه و تقدير ويژه مركز اسكان بشر سازمان ملل «UN Habitat» قرار گرفت.

توجهي كه در زمان حضور ادواردو لوپز، مدیر بخش پژوهش و ظرفیت‌سازی شهری سازمان اسکان بشر در تهران و بازديدي كه از مركز مطالعات و برنامه‌ريزي شهر تهران و توسعه راهبري شهر تهران داشت به آن اشاره شد و لوح تقديري به خاطر انجام مطالعات بنيادي در حوزه مديريت شهري به اين مركز اهدا شد.

آنطور كه محمدباقر قاليباف شهردار تهران در جمع خبرنگاران خارجي در ناپل ايتاليا مطرح كرد:« این مرکز که با همکاری و حمایت مرکز اسکان بشر سازمان ملل «UN Habitat» راه اندازی مي‌شود، از طریق آموزش و پژوهش، ظرفیت‌های حکمرانی محلی و مدیریت شهری را در سطح شهرهای منطقه آسیای غربی و خاورمیانه ارتقا خواهد داد و تهران به‌عنوان کانون مباحث و تولید علم و دانش مدیریت شهری در سطح منطقه تبدیل خواهد شد.»

آنطور كه شهردار تهران پس از امضاي تفاهم‌نامه همکاری بین سازمان اسکان بشر و شهرداری تهران و در حاشیه ششمین نشست مجمع شهری جهان در ناپل ایتالیا در جمع خبرنگاران توضيح مي‌دهد:« حدود 4 ماه قبل، قائم مقام دبیر کل سازمان ملل سفری به تهران داشت کارشناسان سازمان ملل به ایران آمده و بر روی 9 پروژه که در شهرداری تهران مانند طرح سنجش عدالت، مدیریت محلات و غیره انجام می‌شد، مطالعه کرده و این پروژه‌ها را پذیرفتند.»

به گفته محمدباقر قاليباف بعد از امضاي تفاهم‌نامه با این سازمان قرار شد تهران به‌عنوان مرکز آموزش سازمان ملل در منطقه خاورمیانه کار خود را آغاز کند.

اين در حالي است كه بعد از موفقيت مديريت شهري تهران در تهيه اطلس تهران كه در نمايشگاه جنبي ششمين نشست جهاني شهري نيز رونمايي شده، شهردار تهران خبر مي‌دهد كه مركز اسكان بشر سازمان ملل متحد در اقدامي ديگر مسئولیت تهیه اطلس خاورمیانه به تهران واگذاركرده است.

محمدباقر قاليباف در پاسخ به سوالات خبرنگاران خارجي درخصوص زمان پيش‌بيني شده براي تهيه اطلس خاورميانه نيز اينگونه توضيح مي‌دهد:«این کار زمان بر است و باید سایر شهرهای خاورمیانه در این زمینه همکاری داشته باشند.»

به جرات مي‌توان گفت كه تهيه اطلس خاورميانه توسط مديريت شهري افق جديدي را براي نشان دادن توانايي‌هاي پايتخت ايران اسلامي به جهان ايجاد كرده است افقي كه نشان دهنده توجه شهرداري تهران به انجام مطالعات بنيادي در تمامي مسائل شهري است.

تلاش‌هاي چند سال اخير شهرداري تهران براي انجام مطالعات بنيادي آن هم توسط مركز مطالعات و توسعه راهبردي شهر تهران باعث شد تا تهران به‌عنوان مرکز آموزش سازمان ملل در منطقه خاورمیانه کار خود را آغاز کند.

جوان كلوس، قائم مقام دبیر کل سازمان ملل متحد نيز در جمع خبرنگاران در ایتالیا نيز به صراحت اعلام مي‌كند:« توسعه و پیشرفت مشکلات خود را دارد اما با این وجود تهران توانسته است از فرصت‌ها خوب استفاده کند.»

به اعتقاد كلوس تهران شاخص‌های بالایی دارد. به همين خاطر است كه او با اشاره به جوايز متعدد بين‌المللي كه شهرداري تهران توانسته در چند سال اخير به‌دست آورد، به اين مسئله اشاره مي‌كند كه این جوایز با دلیل بالا بودن شاخص ها داده شده است.

کلوس با بیان اینکه توسعه مشکلات خود را دارد، تاكيد مي‌كند: «با این وجود تهران توانسته است از فرصت ها خوب استفاده کند.»

نظام‌مند كردن توسعه شهري يكي از مباحثي است كه مورد توجه تمامي مجامع بين المللي به‌ويژه سازمان ملل متحد در حوزه توسعه زندگي شهري است و در اين ميان مديريت شهر تهران توانست بعد از گذشت نزديك به 40 سال از جمله شهرهاي مطرح در دنيا باشد كه بزرگ‌ترين كارهاي مطالعاتي و تحقيقاتي را در اين زمينه انجام داده و اجرايي كرده است.

رونمايي طرح تفصيلي شهر تهران بهترين فرصت بود تا ادوارد لوپز، مدیر بخش پژوهش و ظرفیت سازی شهری سازمان اسکان بشر در مدت زماني كه در تهران بود به علم محور بودن تمامي برنامه‌هاي مديريت شهر تهران آگاهي پيدا كند، چرا كه تاييد استانداردهاي رصدخانه شهري تهران يكي از موضوعاتي بود كه در تفاهم‌نامه 10 بندي اوليه‌اي كه در تهران امضا شد، به آن تاكيد شده بود.

سيد محمد مجابي معاون علم و فن‌آوري مركز مطالعات و برنامه‌ريزي شهر تهران در اين‌باره به روزنامه تهران‌امروز مي‌گويد: «کار اجرایی این رصدخانه شهری که پیشرفت و موقعیت شهر در ابعاد زندگی شهری و انطباق آن با رفاه شهروندان را رصد می‌کند، با توجه به تاکید شهردار تهران آغاز شده و مقرر شده است مرکز اسکان بشر سازمان ملل در این خصوص به شهرداری تهران کمک‌های فنی و تخصصی ارائه دهد.»

برگزاري كارگاه‌هاي مطالعاتي و سمينارهاي علمي و تخصصي در حوزه مديريت شهري در دوره مديريت فعلي شهر تهران يكي از همان تاكيدات محمد باقر قاليباف، شهردار تهران براي علم محور بودن تمامي فعاليت‌هاي مديريت شهر تهران بود.

تاكيدي كه اكنون مركز مطالعات و برنامه‌ريزي شهر تهران را با قدمت 40‌ساله‌اي كه دارد به يكي از مراكز مطرح و قدرتمند علمي در حوزه مديريت شهري قرار داده است.

يكي ديگر از مباحث مطرح شده در تفاهم‌نامه اوليه مركز اسكان بشر سازمان ملل متحد و مديريت شهري تهران برگزاری جشنواره بین‌المللی مدیریت شهری بود.

در واقع جشنواره مدیریت شهری که در زمینه پژوهش و نوآوری و درسطح محلات تهران برگزار می‌شد، با استقبال مرکز اسکان بشر سازمان ملل روبه‌رو شده در نتيجه مقرر شد تا با همکاری این مرکز‌، این تجربه محلی به تجربه‌ای بین المللی تبدیل شده و از این پس جشنواره به‌صورت بین المللی و به‌عنوان یکی از جشنواره های مورد تایید و توجه سازمان ملل متحد فراخوان خواهد داد.

خبر فوری

همه برای سلامت این جمع خدمت‌گزار دعا کنند/ ملت ایران نگران و دلواپس نباشند