۱۴ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۷:۲۶

برنامه هسته ای ایران جای نگرانی ندارد

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی اخیراً خواستار تعیین «خط قرمز» برای برنامه هسته ای ایران شده؛ اظهارنظری که تاکنون به طرق مختلف مورد اشاره مقامات این رژیم قرار گرفته است. با این حال، روزنامه انگلیسی تلگراف در تحلیلی با بررسی برنامه هسته ای ایران، نتیجه گیری کرده که این برنامه جای نگرانی ندارد.
کد خبر : ۷۷۸۳۷
به گزارش صراط ، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی اخیراً خواستار تعیین «خط قرمز» برای برنامه هسته ای ایران شده؛ اظهارنظری که تاکنون به طرق مختلف مورد اشاره مقامات این رژیم قرار گرفته است. با این حال، روزنامه انگلیسی تلگراف در تحلیلی با بررسی برنامه هسته ای ایران، نتیجه گیری کرده که این برنامه جای نگرانی ندارد.

روزنامه تلگراف ضمن اشاره به گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته ای ایران، نوشته این گزارش از شماری از رسانه های غربی به عنوان دلیلی بر موجه بودن هراس ها و نگرانی ها درباره ایران مورد توجه قرار گرفته است.

علاوه بر این، این روزنامه ضمن اشاره به سخنان ایهود باراک، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، نوشته به اعتقاد این رژیم، ایران در آستانه رسیدن به «مرحله مصونیت» قرار دارد؛ یعنی مرحله ای که با رسیدن به آن، دیگر حمله نظامی نخواهد نتوانست برنامه هسته ای ایران کشور را «از خط خارج کند».

با این حال، تحلیلگر تلگراف معتقد است این اظهارنظر باراک اصولاً بی معناست. زیرا اگر منظور از «از خط خارج کردن»، از میان بردن باشد، باید گفت که برای این کار خیلی دیر شده و ایران هم اکنون نیز به مرحله مصونیت رسیده است. همان گونه که ژنرال دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا اظهار داشته، حمله اسرائیل می تواند برنامه هسته ای ایران را به تأخیر بیندازد، اما نمی تواند آن را از میان ببرد.



در حقیقت، آنچه می توان از گزارش جدید آژانس استنباط کرد، دو چیز است. اول اینکه این کشور اورانیوم بیشتری را غنی کرده است. به ویژه، ذخیره اورانیوم 20 درصدی این کشور از ماه فوریه تاکنون دو برابر شده است. دوم اینکه ایران از ماه مه تاکنون تعداد سانتریفیوژهای خود را به دو برابر افزایش داده است.

اما آنچه به عنوان مبنای نگرانی مطرح می شود این است که ایران ممکن است با وارد کردن این میزان از اوانیوم به سانتریفیوژهای افزایش یافته خود، اورانیوم با غنای لازم برای بمب را تولید کند. اما نکته اینجاست که چنین کاری دور از چشم بازرسان و به طور کاملاً مخفیانه امکان پذیر نیست.

از سوی دیگر، تلگراف می افزاید، باید توجه داشت که ایران بیش از نیمی از ذخیره اورانیوم 20 درصدی خود را برای تبدیل به صفحه های سوخت برای رآکتور پزشکی اش کنار گذاشته و میزان آن برای استفاده حتی برای ساخت یک بمب نیز کافی نیست. قطعاً ایران می تواند در آینده این خلأ را پر کند، اما چنین کاری هم زمان بر است و هم اینکه خود به عنوان ابزاری برای چانه زنی در اختیار ایران قرار دارد.

علاوه بر این، در صورتی که ایران تصمیم به انجام این کار نیز بگیرد، چندین ماه زمان لازم است تا بتوان اورانیوم لازم برای ساخت یک بمب را تولید کرد. اما حتی در این شرایط نیز، این اقدام از چشم بازرسان آژانس بین الملی انرژی اتمی پنهان نخواهد ماند. ایران به مرحله مصونیت «پرش» نخواهد کرد.

فراتر از آن، اگر هم ایران موفق شود میزان اورانیوم لازم برای تولید یک بمب را به دست آورد، گرد آوردن این میزان در قالب یک دستگاه هسته ای، خود حدود یک سال دیگر زمان می برد. برای قرار دادن این دستگاه در یک موشک، زمان بیشتری نیز لازم است. اما اگر هم چنین اتفاقی بیفتد، کمپینی نظامی به رهبری آمریکا علیه ایران شکل خواهد گرفت.

در نهایت، تحلیلگر تلگراف تأکید می کند که به جای ایجاد نگرانی و صحبت از اینکه اسرائیل به زودی به تأسیسات هسته ای ایران حمله می کند، باید گزارش های آژانس را با دقت و احتیاط بسیار بیشتری مورد تفسیر قرار داد.