۱۵ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۵

انتقاد قرائتی از ساخت مساجد گرانقیمت

رئیس ستاد اقامه نماز کشور گفت:با وجود اینکه امکانات و مواهب زیادی در ایران برای مسجدسازی وجود دارد هنوز به صورت جدی اراده انجام این کار صورت نگرفته است و متاسفانه وضع مساجد در ایران مطلوب نیست و زکات نیز فراموش شده است.
کد خبر : ۷۸۰۵۸

به گزارش صراط، حجت‌الاسلام محسن قرائتی در بیست و یکمین اجلاس سراسری نماز که در تالار انتظار شهر کرمانشاه در حال برگزاری است گفت: برای ساخت مساجد نیازمند عزمی جدی در این زمینه هستیم  و نبود این اراده و عزم باعث شده است در ایران وضع مسجد و نماز مطلوب نباشد.

وی با اشاره به آیات کلام الله مجید افزود:  10 آیه از ایات شریفه قرآن به مسئله نماز و جدایی حساب آن  نماز از دیگر عبادات اشاره کرده است.

وی ادامه داد: در نهضت مسجد‌سازی همه اقشار از هر صنف، جنس و سن و سالی باید حضور داشته باشند و  اولینه خانه ای که خداوند بر روی زمین احداث کرد کعبه بود.

وی اضافه کرد: خداوند تبارک و تعالی نیز به این مسئله توجه ویژه داشته است و به این مسئله تاکید داشته است و فرموده که هر فرد قبل از ساختن خانه باید به ساخت مسجد توجه داشته باشد.

لذا نظام جمهوری اسلامی ایران باید در کنار مسکن به بحث ساخت مساجد توجه وی‍ژه داشته باشند.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور با بیان اینکه در راس همه امورات ابتدا باید نماز برگزار شود گفت: هر روحانی ابتدا باید پیش‌نماز باشد و همان‌گونه که مقام معظم رهبری در سه وعده پیش‌نماز است و بعد به امورات می‌رسد. وی شروع معراج را از مسجد عنوان کرد و گفت: قیام امام زمان (عج) نیز از مسجد آغاز می‌شوند و این همه نشانه از اولویت نماز و مسجد بر همه چیز است.

وی افزود: خادم مسجد خادم خداوند است و اگر مسلمانان همه کارهای خود را در مسجد انجام دهد و خادمان مساجد خادمان پروردگار متعال هستند.

وی گفت: در همه شهرهای اسلامی صدای اذان باید به گوش برسد  و مردم باید با صدای الله‌اکبر اذان از خواب بیدار شوند و ساختمان مساجد آن باید بلند و برجسته باشد.

قرائتی با انتقاد از ساخت مساجد گرانقیمت گفت: ما باید به سمت و سویی برویم که مساجد ساده داشته باشیم تا بتوانیم در هر محله و کوچه یک مسجد بنا کنیم.

وی با بیان مساجد ما با کمبود روحانی روبرو هستیم افزود: با توجه به تاکیدات قرآن  که بزرگان دین باید هجرت کنند بسیاری از روحانیون کشور برای فراگرفتن علم و طلبگی به شهرهای مقدس عزیمت می‌کنند که پس از پایان رغبتی به بازگشت به زادگاه خود ندارند و این مسئله باعث شده که مساجد ما فاقد ائمه جمعه باشند.

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری که نهضتی عظیم در مسجد‌سازی ایجاد کنیم  و از مستحبات بپرهیزیم و به واجبات بپردازیم خاطرنشان کرد: همه شرایط محیا است ولی برای ساخت مساجد عزم جدی وجود ندارد و این باعث شده وضع نماز و مسجد در کشور مناسب نباشد.

قرائتی با بیان اینکه ظرفیت‌های زیادی برای تبلیغ و احیای نماز در کشور داریم اظهار کرد: چند هزار دانشجو و فرزند شهید و جانباز، جوانان سازمان بسیج سازندگی و... در کشور داریم که می‌توانیم از آنها برای احیا نماز و رونق مساجد استفاده کنیم.

وی با اشاره به پیام مقام معظم رهبری در بیست و یکمین اجلاس سراسری نماز افزود طبق فرمایش معظم له به راستی ما حق نماز را ادا نکرده‌ایم و باید به این مهم بصورت جدی توجه کرد.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور با بیان نتیجه سخنانش ادامه داد: نتیجه کلام این است که بعد از 33 سال جمهوری اسلامی ایران کمبود مساجد دارد، مساجد ما کمبود روحانی دارد و روحانیون به زادگاهشان برنمی‌گردند.

قرائتی در پایان گفت: هرآنچه که در توان داریم در راستای نماز و مسجد‌سازی به کار گیریم و همه کمک کنیم و مشکلات را باهم حل و فصل کنیم و در این راه گفتگوی تن به تن و خصوصی نتایج و ثمرات بیشتری دارد.