۲۷ تير ۱۳۸۹ - ۱۷:۴۰

800 خانوار در نوبت پذیرش فرزند خوانده هستند

کد خبر : ۷۸۲۳
کارشناس مسئول شبه خانواده‌ سازمان بهزیستی استان تهران با بیان اینکه به طور متوسط سالانه 150 تا 160 فرزند به عنوان فرزند خوانده به خانواده‌ها واگذار می‌شود، گفت: حدود 800 خانوار در نوبت پذیرش فرزند خوانده هستند.
به گزارش خبرنگار مهر، مهری شیرکوند در نشست خبری فرزند خواندگی که ظهر امروز در شیرخوارگاه آمنه برگزار شد، گفت: تمام 500 کودک زیر 12 سال تحت پوشش سازمان بهزیستی شرایط فرزند خواندگی و واگذاری به خانواده‌های متقاضی را ندارند.

وی افزود: برخی از این کودکان را به دلیل دارا بودن ولی، بستگان و فامیل نمی‌توان به عنوان فرزند خوانده به خانواده‌ دیگری واگذار کرد؛ حال آن که بر اساس قانون باید از زمان اقامت این فرزندان در مراکز بهزیستی سه سال سپری شود و در صورتی که در این مدت خانوده و یا بستگانی به سراغ آنها نیامدند، می‌توان سرپرستی آنها را به خانواده‌ متقاضی واگذار کرد.

وی با اشاره به اینکه کودکان بیمار متقاضی فرزندخواندگی ندارند گفت: در حالی که حدود 800 خانوار پشت نوبت پذیرش فرزند خوانده هستند، به طور متوسط سالانه 150 تا 160 فرزند به عنوان فرزند خوانده به خانواده‌ها واگذار می‌شوند.

کارشناس مسئول شبه خانواده‌ سازمان بهزیستی استان تهران تاکید کرد: چنانچه فرزندان تحت پوشش شرایط فرزند خواندگی را دارا باشند، با توجه به تعداد زیاد تقاضاها، مدت زمان کوتاهی در مراکز بهزیستی به سر خواهند برد.

شیرکوند با اشاره به نسبت هشت برابری خانواده‌های متقاضی فرزند به تعداد کودکان تحت پوشش بهزیستی گفت: نسبت جنسیت دختران و پسران به طور معمول مساوی است، اما خانواده‌ها بیشتر متقاضی پذیرش فرزند دختر هستند، به همین دلیل بیشتر پشت نوبت باقی می‌مانند.

وی افزود: 85 درصد کودکان تحت پوشش بد سرپرست هستند، حال آن که تعداد کودکان بی‌سرپرست مطلق مراکز کمتر است.

رضا رزاقی روانشناس و رئیس گروه مراقبت در خانواده‌ سازمان بهزیستی استان تهران نیز در ادامه این نشست گفت: 10 هزار کودک در مراکز شبه خانواده‌ بهزیستی تحت پوشش قرار دادند که 1500 تا دو هزار نفر از آنان دارای شرایط فرزند خواندگی هستند.

وی گذشت پنج سال از ازدواج‌ زوجین متقاضی فرزند خواندگی، ارائه گواهی از مراکز تخصصی مبنی بر این که زوجین نمی‌توانند صاحب فرزند شوند، یکی از زوجین در زمان ارائه درخواست کمتر از 30 سال سن نداشته باشد، دارا بودن سلامت روانی و عدم اعتیاد به مواد مخدر خانواده های متقاضی از جمله شروط فرزندخواندگی دانست.

رئیس گروه مراقبت در خانواده‌ سازمان بهزیستی استان تهران در مورد واگذاری فرزند به دختران مجرد نیز تصریح کرد: در قانون قبلی فرزند خواندگی اشاره‌ای به واگذاری فرزند به دختران مجرد نشده است، این در حالی است که در قانون جدید پیشنهاد این چنینی پیش‌بینی و در مجلس تصویب شده است که باید منتظر تصویب نهایی و ابلاغ این قانون باشیم
نظرات بینندگان
رها
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۰۷ - ۲۶ دی ۱۳۹۱
۲
۰
توروخدا برام دعا کنید منم مثل خیلی از زنهای دیگه بخاطر بیماری اجازه باردار شدن رو ندارم وشرایط سخت فرزند خواندگی هم مزید علت شده تا حسابی احساس یاس کنم ،کاش خدا دعاهای منو مستجاب کنه وراهی پیش روم بذاره