۲۰ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۰

نكونام: به من مي‌گفتند خاويار!

كاپيتان تيم ملي فوتبال ايران درباره آخرين وضعيت تيم ملي و شرايط صعود به جام جهاني و نيز خاطراتش در تيم اوساسونا سخن گفت.
کد خبر : ۷۸۵۹۷
" صراط ورزشی " - در گزارشي كه در سايت فيفا منتشر شده، آخرين وضعيت تيم ملي فوتبال ايران در راه صعود به جام جهاني از زبان جواد نكونام و البته در قالب گزارش اين گونه بيان شده است:

ايران يكي از قدرتمندترين تيم‌هاي آسيا است و جزو مدعيان اصلي صعود به مرحله نهايي جام جهاني 2014 برزيل قرار دارد، البته ناكامي تيم ملي در راهيابي به جام جهاني 2010 آفريقاي جنوبي باعث شد كه هنوز علامت سوالي مقابل توانايي ايران براي راهيابي به مرحله نهايي جام جهاني 2014 وجود داشته باشد.

تيم ملي فوتبال ايران در حالي در جايگاه دوم گروه خود قرار گرفته كه تنها دو بازي خود را انجام داده است و هنوز راه زيادي مانده تا حضورش در اين دوره از رقابت‌ها مسجل شود. اگر ايراني ها مي‌‌خواهند كه به اهدافشان در اين راه دست پيدا كنند نياز دارند كه بازيكنان كليدي شان سرحال و شاداب باشند و البته از ميان اين ستاره‌هاي كليدي كه هيچ كس سرشناس‌تر از جواد نكونام نيست.

مسير طولاني

دور نهايي رقابت‌هاي مقدماتي جام جهاني براي ايران به بهترين شكل ممكن آغاز شد و تيم ملي در مصاف با ازبكستان به برتري يك بر صفر دست يافت و البته اين پيروزي در ادامه با تساوي تقريبا نااميد كننده بدون گل مقابل قطر در تهران دنبال شد. نكونام هيچ پيش زمينه ذهني نسبت به اتفاقاتي كه قرار است در آينده رخ دهد، ندارد: "ما به خوبي مي‌دانيم كه فرايند صعود به جام جهاني يك مسير طولاني است و حضور در مرحله نهايي اين رقابت‌ها بسيار سخت است. هدف اصلي ما اين است كه بهترين نمايش ممكن را ارائه دهيم و با كسب امتيازات لازم صعودمان را به عنوان يكي از دو تيم راه يافته به مرحله نهايي اين رقابت‌ها از گروه خودمان قطعي كنيم. در حالي به بازي سوم رسيديم كه يك پيروزي ارزشمند خارج از خانه مقابل ازبكستان به دست آورده‌ايم، اما با قطر هم در خانه هم مساوي كرديم. اين مساله نشان مي‌دهد كه به هيچ وجه جايي براي پيش‌بيني كردن نيست. زماني تقريبا صعود به جام جهاني قطعي مي‌شود كه بيش از نيمي از بازي‌ها به پايان رسيده باشد. "

كاپيتان تيم ملي فوتبال ايران درباره شانس ايران براي صعود با صراحت مي‌گويد: "روي كاغذ هيچ تيمي شانس بيشتري نسبت به ديگري ندارد، اما ممكن است در زمين همه چيز به يكباره عوض شود. ما از رقابت‌هاي مقدماتي جام جهاني در سال‌هاي گذشته درس گرفته‌ايم و در حال حاضر قصد داريم با صرف انرژي و تلاش زياد امتيازهاي لازم را جمع كرده و به هدفمان برسيم. ايران تيم توانمندي است و ما تمام تلاشمان را براي صعود انجام خواهيم داد. "

جواد نكونام يكي از بازيكناني بود كه در جام جهاني 2006 آلمان كه ايران سومين جام جهاني‌اش را تجربه مي‌كرد، حضور داشت. او از اين دوره از رقابت‌ها و تجربه اش از حضور در جام جهاني خاطرات زيادي دارد: "بازي كردن در جام جهاني آرزوي هر بازيكني است و من به خودم مي‌بالم كه براي تيم ملي كشورم بازي كرده‌ام و فوتبال كشورم را در بزرگ‌ترين تورنمنت به همه كشورها نشان دادم. اين احساس واقعا شيرين و لذت بخش است. از آنجايي كه اين حس را تجربه كرده‌ام، بايد تلاش كنم تا آن را به بازيكنان جديد انتقال دهم. من با آنها درباره اهميت جام جهاني و بازي كردن در آن صحبت مي‌كنم و اين كه احساس غرور ملي چگونه حسي است تا با انتقال اين حس آنها انگيزه بيشتري پيدا كنند و تلاششان را چند برابر كنند. "

رمز موفقيت

در سال‌هاي اخير ايران ثابت كرد كه چيزي فراتر از حريف قوي براي تيم‌هاي آسيايي است. به نظر جواد نكونام اين پيشرفت اين گونه آغاز شده است: "نسلي كه به همراه من فوتبال را شروع كردند، در بازي‌هاي آسيايي 2000 به بلوغ رسيدند. ما تجربيات زيادي را كسب ‌كرده‌ايم. در سال‌هاي 2002 و 2006 در بازي‌هاي آسيايي حضور داشتيم و در سال 2004 نيز در جام ملت‌هاي آسيا بازي كرديم و توانستيم به مقام سومي دست پيدا كنيم. اين موضوع به اين معنا بود كه ما اين شانس را داريم كه به طور مستمر در بازي‌هاي رسمي حضور داشته باشيم. اين مساله به ما اين قدرت و تجربه را داد كه بتوانيم به جام جهاني 2006 صعود كنيم. اگر بخواهيم به گذشته نگاه كنيم، فكر مي‌كنم كه بيشتر بازيكنان تيم ملي در آن زمان با بازي كردن در ليگ‌هاي حرفه‌اي و تورنمنت هاي سخت به خوبي آماده شده بودند، نه به خاطر داشتن يك مربي عالي. بنا به مجموعه دلايل فوق به نظر من در اين دوره از رقابت‌ها شانس خوبي براي صعود داريم. "

بازي‌ در ليگ اسپانيا

كاپيتان تيم ملي فوتبال ايران به مدت يك سال از دوران حرفه‌اي بازيگري‌اش را در پمپلونا سپري كرد و در تيم اوساسونا توپ زد. نكونام از آن دوران خاطرات بسيار خوشي در ذهن دارد: "تجربه عالي بود. از هر جهت كه فكرش را بكنيد. من با مشكلات زيادي در اوايل حضورم در اين تيم روبرو شدم. مشكل سازگاري با شرايط و جو حضور در يك كشور خارجي و همچنين عادت كردن به سبك بازي فوتبال در اسپانيا. اين چالشي كه من تجربه كرده‌ام ثابت كرد كه يك بازيكن ايراني اين توانايي را دارد كه بتواند در قوي‌ترين ليگ فوتبال جهان حضور داشته باشد. همه از من حمايت مي‌كردند، خصوصا در زماني كه در دومين فصل حضورم در اسپانيا مصدوم شدم. فصل سوم كه به تيم بازگشتم به شكلي كاملا دراماتيك همه چيز رو به پيشرفت بود. 9 گل را به ثمر رساندم و عنوان بهترين هافبك لاليگا را به دست آوردم. ما هميشه عادت داشتيم در اوساسونا تلاش كنيم تا به دسته پايين تر سقوط نكنيم، اما در آن فصل و پس از آن مدام به فكر افزايش رتبه و صعود در جدول رده‌بندي رقابت‌ها بوديم. فصل پيش تنها يك رده با گرفتن سهميه ليگ اروپا فاصله داشتيم. در بهترين زمان ممكن به بازي در اسپانيا پايان دادم. جايي كه در آن چيزهاي زيادي را ياد گرفتم. "

نكونام درباره بهترين خاطراتش در دوران فوتبال حرفه‌اي لحظه‌اي هم درنگ نمي‌كند: "انتخاب به عنوان بهترين هافبك در ليگ اسپانيا بهترين خاطره من بود، چرا كه مهر تاييدي بر توانايي هاي من به شمار مي رفت و اثبات مي‌كرد كه يك بازيكن ايراني مي‌تواند در سخت ترين محيط حرفه‌اي فوتبال نيز سربلند باشد. بهترين گل من در بازي مقابل بوردو در جام يوفا به دست آمد. هيچ يك از دو تيم موفق به گلزني نشده بودند تا اين كه من در نيمه دوم وقت اضافه توانستم گل برتري تيم را به ثمر برسانم. اين گل ما را به مرحله يك شانزدهم نهايي رساند. "

كاپيتان تيم ملي فوتبال ايران درباره بهترين مطلبي كه تاكنون درباره او نوشته شده است، گفت: "زيباترين چيزي كه مطبوعات درباره من نوشتند، وقتي بود كه روزنامه‌‌ها من را با خاويار ايراني مقايسه كردند كه بسيار سرشناس است و در جهان بهترين به شمار مي‌رود. يكي از روزنامه‌‌هاي اسپانيايي هم يك بار در توصيف من نوشت كه من همه خصوصيات بازيكنان اسپانيايي را دارم. اين توصيف درباره يك بازيكن خارجي به ندرت در روزنامه‌‌هاي اسپانيايي اتفاق مي‌افتد، اما شيرين‌ترين اتفاق فوتبالي‌ام در اوساسونا بستن بازوبند كاپيتاني در چند سال اخير بود. من اولين كاپيتان خارجي در تيم اوساسونا بودم."

جواد نكونام مسئوليت بسيار سنگيني را به عنوان كاپيتان تيم ملي بر دوش خود احساس مي‌كند. اگر ايران بخواهد راه صعود به جام جهاني را طي كند، نكونام بايد وظيفه كاپيتاني و بازي سازي را در تيم ملي به بهترين شكل انجام دهد و اين مهم‌ترين موضوع است.

نظرات بینندگان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۰ - ۲۰ شهريور ۱۳۹۱
۰
۰
خاویار!!!!! با این سبک بازی فقط قیمتت مثل خاویاره برو بازی کردن رو از شماره 6 تیم 7 نفره جانبازان و معلولین یاد بگیر