۲۹ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۸

ازخيانت‌‌ضربدري‌تاهيولاي‌چادري+تصاویر

انتشار همين نامه‌ي محرمانه كافي بود تا كارگردانان و تهيه‌كنندگان اين فيلم‌ها به سرعت با نوشتن بيانيه‌اي به اين موضوع واكنش نشان دهند.
کد خبر : ۷۹۸۲۴

ماجراهاي حوزه‌ي هنري و ممانعت از اكران فيلم‌هاي مسئله‌دار همچنان ادامه دارد و اين براي كساني كه بعد از شنيدن خبر مصالحه‌ي وزارت ارشاد با حوزه‌ي هنري، نگران عقب‌نشيني از اكران فيلم‌هاي مسئله‌دار بودند، خبري خوشحال كننده است. به خصوص كه اين بار حوزه‌ي هنري شش فيلم شاخص جريان روشنفكري را در ليست سياه اكران خود در سينماها قرار داده و همين موضوع هم، به شدت جريان روشنفكري را به تكاپو انداخته است؛ تا جايي كه تهيه‌كنندگان اين شش فيلم تمام اختلافات حاد و ديرينه‌ي خود را كنار گذاشته و با صدور يك بيانيه، به اين تصميم حوزه‌ي هنري به شدت اعتراض كرده‌اند.

در حالي كه طي چند هفته‌ي اخير، هيچ خبر جديدي از تصميمات حوزه‌ي هنري در رسانه‌ها منعكس نشده بود، روز دوشنبه خبرگزاري فارس گزارش داد كه حوزه هنری طی نامه‌ای به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرده است كه فیلم‌های «برف‌روی کاج‌ها» (پیمان معادی)، «من همسرش هستم» (مصطفی شایسته)، «پل چوبی» (مهدی کرم‌پور)، «بی خود و بی‌جهت» (عبدالرضا کاهانی)، «پذیرایی ساده» (مانی حقیقی) و «من مادر هستم» (فریدون جیرانی) را در سینماهای تحت مالكيت خود اکران نمی‌کند.

انتشار همين نامه‌ي محرمانه كافي بود تا كارگردانان و تهيه‌كنندگان اين فيلم‌ها به سرعت با نوشتن بيانيه‌اي به اين موضوع واكنش نشان دهند. در اين بيانيه چنين آمده بود:

«در شرايطي كه سينماي ايران بيش از پيش به سمت دولتي شدن پيش مي‌رود،‌ تعدادي فيلم‌هاي مستقل وجود دارد كه در بخش خصوصي و با بودجه شخصي ساخته شده‌اند. اين فيلم‌ها با تمام سوتفاهم‌هايي كه بر آن‌ها اتفاق افتاد‌، سرانجام توانستند از مجاري سخت مجوزهاي ارشاد بگذرند و آماده‌ي نمايش عمومي شوند. اين فيلم‌ها اينك با برخورد غيرمسئولانه‌ي مديران حوزه‌ي هنري مواجه شده‌اند كه در بهترين شرايط خواستار مميزي مجدد و مكرر اين فيلم‌ها براي نمايش در سينماهاي حوزه هستند و متأسفانه هيچ فرد و گروهي نيز پاسخگوي اين مديريت چندگانه‌ي فرهنگي نيست. هشدار مي‌دهيم اين حركات افراطي كه فردا گريبانگير ديگر همكاران‌مان هم خواهد شد، منجر به حذف بخش خصوصي و مرگ سينماي اجتماعي ايران مي‌شود. از همه‌ي همكاران سينمايي، نهادهاي صنفي‌، اصحاب رسانه و مطبوعات و دوست‌داران سينماي ايران براي بقاي سينماي ايران ياري مي‌طلبيم.»

اما جالب‌تر از متن بيانيه، نام كساني است كه آن را امضا كرده‌اند. از روشنفكرنماياني چون «پيمان معادي»، «ماني حقيقي»، «عبدالرضا كاهاني»، «مهدي كرم‌پور» و «غلامرضا موسوي» كه به شدت دل در گروي مديريت‌هاي اصلاحاتي و طيف خانه‌ي سينما دارند، تا امثال «سيد جمال ساداتيان»، «علي سرتيپي» و «برادران شايسته» كه از موافقان سرسخت انحلال خانه‌ي سينما و جز طيف حاميان شمقدري محسوب مي‌شوند، همه و همه در يك اتحاد به شدت نادر كه هيچ‌گاه با اين كيفيت محقق نشده بود، رو در روي حوزه‌ي هنري ايستاده‌اند و از اين اقدام حوزه ابراز نگراني كرده‌اند.

اين وحدت بي‌سابقه بيش از هر چيزي بيانگر آن است كه اين بار سياست‌گزاران حوزه‌ي هنري جاي درستي را هدف گرفته‌اند. به عبارت بهتر، حوزه‌ي هنري فيلم‌هايي را تحريم كرده است كه براي جريان روشنفكرنماي وطني، ديده شدن اين فيلم‌ها و يا لااقل تعدادي از اين فيلم‌ها، بسيار مهم است؛ تا جايي كه پاي مسائل بي‌ربطي چون ورشكستگي بخش خصوصي را در بيانيه‌هايشان به ميان مي‌كشند و سپس خطر چنين تحريمي را در كمين تمام سينماگران ايراني مي‌خوانند. اما به راستي چه موضوعاتي در اين شش فيلم مطرح شده است كه چنين اهميتي يافته‌اند؟

به نظر مي‌رسد كه با توجه به اكران پنج فيلم‌ اين ليست در جشنواره‌ي فيلم فجر و نمايش خصوصي يك فيلم ديگر -«من مادر هستم»- مي‌توان با اتكا به ديده‌ها و نه شنيده‌ها، به بررسي محتوايي اين شش فيلم پرداخت تا با ذكر بخش‌هايي از داستان فيلم و وقايع فيلمنامه، مخاطبان خود درستي يا نادرستي اقدام حوزه‌ي هنري را به قضاوت بنشينند.

1- «برف روي كاج‌ها»
نخستين فيلم «پيمان معادي» -فيلمنامه نويس ايراني الاصل متولد آمريكا- در مقام كارگردان است. فيلمي كه مي‌توان آن را شاخص‌ترين محصول امسال سينماي خيانت زده‌ي ايران با موضوع خيانت دانست. «برف روي كاج‌ها» البته با استقبال شديد قشر معدود اما پرسر وصداي «جشنواره رو»‌ي سينماي ايران روبرو گرديد و توانست عنوان بهترين فيلم از نگاه تماشاگران را در جشنواره‌ي سي‌ام فجر كسب كند. اما در عين حال، به دليل پرداخت مثبت به موضوع خيانت و قبح‌زدايي از آن، با انتقاد شديد اهالي جبهه‌ي فرهنگي انقلاب اسلامي روبرو گرديد.


در «برف روي كاج‌ها» داستان «رويا» يك مدرس پيانو را مي‌بينيم كه بعد از مدتي، از رابطه‌ي شوهرش -علي- با يكي از شاگردانش مطلع مي‌گردد. اين در حالي است كه علي به بهانه‌ي يك سفر كاري ايران را ترك كرده و درخواست طلاق داده است. اما رويا تصميم مي‌گيرد تا اين ماجرا را از همه حتي مادرش پنهان نگه دارد و در خانه‌ي فعلي خويش، به زندگي ادامه دهد. با ورود تصادفي يكي از همسايگان اين زن -نريمان- به زندگي او، اين بار عشق عميق‌تر و پرشورتري بين رويا و نريمان شكل مي‌گيرد و همه‌ي اين‌ها در حالي رخ مي‌دهد كه رويا همچنان همسر علي است و نريمان هم مي‌داند كه با يك زن شوهردار در ارتباط است. در پايان هم علي پشيمان از كرده‌ي خويش از سفر بازمي‌گردد و خواستار آن است كه رويا او را ببخشد. رويا هم كه حالا فهميده است كه اطرافيانش ماجراي خيانت علي به او را از مدت‌ها پيش مي‌دانستند و از او پنهان كرده‌اند، اين بار با صداقتي مثال زدني در همان بدو ورود همسرش، ماجراي رابطه‌ي خود با نريمان را بازگو مي‌كند و از احساسي مي‌گويد كه هيچ‌گاه در طول 14 سال زندگي مشترك خود با علي، آن را تجربه نكرده است.

برخورد به شدت معمولي و عادي با خيانت و تأكيد فيلم بر افشاي خيانت و پنهان نكردن آن، ارائه‌ي تصوير بسيار پرشور و جذاب از عشق‌هاي نامشروع خارج از خانواده و ارائه‌ي تصويري سرد از روابط زناشويي، طرح تئوري «خيانت در پاسخ خيانت» و محق دانستن زوجين در خيانت متقابل به يكديگر و مضاميني از اين دست، مهم‌ترين مواردي بودند كه باعث شدند تا اين فيلم به يكي از فيلم‌هاي مسئله‌دار امسال سينماي ايران تبديل شود.

2-«پذيرايي ساده» اما داستان متفاوتي دارد. «محمد حمزه‌زاده» از مديران سياست‌گزار حوزه‌ي هنري چندي پيش در يادداشتي با عنوان «چهارشنبه سوري در سينماي ايران» بدون اشاره به نام اين اين فيلم، آن را اين‌ طور توصيف كرده بود: «حوزه‌ي هنری از رییس جمهور محترم توقع دارد ابتدا فیلمی را که با نظارت و شاید کمک همین سازمان سینمایی تولید شده و در طول هشتاد دقیقه، هشت سال سیاست‌گذاری‌ها و زحمات دولت عدالتخواه در توجه به مردم و مناطق محروم را به بدترین وجه ممکن سیاه و مخدوش می‌کند و نتیجه این توجه را از بین رفتن انسانیت و راستی، درستی، صداقت و شرافت آدم‌ها معرفی می‌کند، به نظاره بنشینند و بعد درباره‌ي تصمیمات حوزه‌ي هنری در کنترل از طریق اکران قضاوت کنند.»


«پذيرايي ساده» داستان مرد و زني را -كه نسبت آنها با هم مشخص نيست- نشان مي‌دهد كه در منطقه‌اي محروم به راه افتاده و با انگيزه‌اي نامعلوم بين مردم پول پخش مي‌كنند. آنها ابتدا در قبال بخشش اين پول‌ها، مطالبه‌اي از مردم ندارند، اما كم‌كم تصميم مي‌گيرند تا شرافت مردم را با اين اسكناس‌ها بخرند و جالب آنكه مردم هم به شدت با آنان همراهي مي‌كنند و حتي يكي از اين جماعت، حاضر مي‌شود تا جنازه‌ي فرزندش را در قبال پول به اين دو نفر بفروشد!

آخرين ساخته‌ي ماني حقيقي اما از حيث توهين به مردم و به خصوص قشر مستضعف، پديده‌ي عجيب و كم‌سابقه‌ايست. چرا كه بديهي است وقتي «ماني حقيقي» -نوه‌ي روشنفكر معروف ابراهيم گلستان و فرزند ليلي گلستان- از ويلاي معروف خاندان گلستان در لواسان، تصميم مي‌گيرد طي يك فداكاري به مناطق محروم كشور نزول اجلال كند، نتيجه فيلمي چون «پذيرايي ساده» خواهد شد. او در اين فيلم، قشر مستضعفي را به تصوير مي‌كشد كه همه چيز خود را –شرافت، انسانيت و ناموس‌شان را- با پول معامله مي‌كنند و قشر ثروتمند هم به اين رفتار آنها مي‌خندد. البته عده‌اي همچون «محمد حمزه‌زاده» معتقدند كه حقيقي در اين فيلم، منش دولت احمدي‌نژاد در سفرهاي استاني را به سخره مي‌گيرد و برخي ديگر هم، محتواي فيلم را به نقد هدف‌مندي يارانه‌ها مرتبط دانسته‌اند. البته اگر بشود موارد يادشده را نقد دانست!

3- «بي‌خود و بي‌جهت» -فيلم نمونه‌اي مجله‌ي فيلم در جشنواره‌ي سي‌‌ام فجر- مصداق كامل تسويه حساب يك كارگردان با قشري است كه از آنها متنفر است. فيلم هيچ چيزي ندارد جز يك «هيولاي چادري» كه همه‌ي كاراكترهاي فيلم چون عروسك‌هاي خيمه‌شب بازي، مقهور او هستند. «كاهاني» با ساخت اين فيلم علاوه بر ثبت عنوان اولين فيلم «real time» سينماي ايران، توانسته ركورد ديگري را هم كسب كند و آن خلق كثيف‌ترين و حيوان صفت‌ترين كاراكتر «مادر» در سينماي ايران است. اين حد منفي نشان دادن يك كاراكتر در سينماي ايران را كه كاهاني در مورد «مادر چادري» و مذهبي فيلمش اعمال كرده است، تنها مي‌توان با تصوير منفي درجه‌داران عراقي در سينماي دهه‌ي شصت ايران مقايسه كرد.


«مادر چادري» فيلم «بي‌خود و بي‌جهت» يك انتقام كامل از همه‌ي زنان چادري ايراني است كه از ديد آقاي كارگردان هيچ وجه انساني ندارند. او دخترش را چنان در اين فيلم به بازي مي‌گيرد كه تا مدت‌ها تصوير سنگدل او در ذهن مخاطب باقي مي‌ماند و پايان مضحك فيلم هم تأييد ديگري بر هيولاصفتي اين زن است. اين كاراكتر قاعدتاً «چادري» و «مذهبي» را كه از فيلم كاهاني بگيريد، مي‌ماند يك كودك به شدت شرور و اعصاب خرد كن و چندين سكانس توالت! بقيه‌ي شخصيت‌ها هماني هستند كه بارها و بارها ديده‌ايم. شخصيت‌هاي غيرمذهبي درمانده‌اي كه اسير دست يك زن مقتدر مذهبي هستند.

4- «پل چوبی» فيلمي است در مورد فتنه‌‌ي 88 با چاشني مقاديري عشق و خيانت. سازندگان اين فيلم به شدت تلاش كرده‌اند تا مانند مانند «كازابلانكا»، يك داستان عشقي را در پس زمينه‌اي از حوادث سياسي مطرح كنند. داستان عشق قديمي يك مرد متأهل -«بهرام رادان»- به سركار خانم «هديه تهراني» را در ايام فتنه‌ي 88!


«مهدي كرم‌پور» كه سابقه‌ي به سخره گرفتن دفاع مقدس در قالب انيمشين را در فيلم «جايي ديگر» دارد، اين بار با موضعي ميانه‌تر از امثال «كمال تبريزي» در فيلم «خيابان‌هاي آرام»، به سراغ فتنه‌ي 88 مي‌رود و در خلال داستانش، سري به كهريزك هم مي‌زند و به صورت محتاطانه براي بازداشتي‌هاي «فتنه‌ي 88» مرثيه سر مي‌دهد. هر چند كه ضعف فني فيلم، باعث شده است تا بسياري از طعنه‌ها و پيام‌هاي فيلم كاركرد عكس پيدا كنند.

5- «من مادر هستم» آخرين فيلم مجري عزل شده‌ي هفت -«فريدون جيراني»- است كه آن را مي‌توان نمونه‌ي كاملي از سينماي خيانت در ايران دانست. جيراني كه پيش از اين در «آب و آتش» داستان زندگي يك فاحشه و در «شام آخر» ماجراي عشق يك داماد به مادر زنش را روايت كرده بود، در «من مادر هستم» سراغ خيانت‌هاي ضربدري مي‌رود و آن قدر در نشان دادن اين موضوع و البته مسائلي مانند مشروب‌خواري كاراكترهاي فيلمش افراط مي‌كند كه در ميان اين همه فيلم با موضوع خيانت و با وجود تمام تلاش‌هاي مسئولين ...براي فرار از توقيف، فقط «من مادر هستم» مهر توقيف مي‌خورد. شدت و پيچيدگي اين خيانت‌هاي ضربدري به حدي است كه توضيح آنها و معرفي همه‌ي شخصيت‌هاي دخيل در اين خيانت‌ها، به شدت كار دشوار و از توانايي نگارنده خارج است.


6- «من همسرش هستم» آخرين فيلم اين ليست و اولين فيلم «مصطفي شايسته» -تهيه‌كننده‌ي مطرح سينماي ايران- در مقام كارگردان است. فيلمي باز هم با موضوع خيانت و تم حق متقابل زوجين در شكستن حريم‌ها در صورت خيانت يكي از طرفين. از آن فيلم‌هايي كه كسي نمي‌فهمد مشكل زوج متمول اصلي فيلم در چيست و اين همه لاابالي‌گري به چه دليل رخ مي‌دهد؟ فقط مي‌توان اين را دريافت كه خيانت بر جامعه‌ي ايراني سيطره پيدا كرده است!


اين توضيح مختصر، به خوبي نشان مي‌دهد كه جريان روشنفكري بر خلاف گذشته، بيش از آنكه بر فروپاشي اقتصادي نظام جمهوري اسلامي تأكيد كند، بر فروپاشي اخلاقي آن متمكز شده است و اين شش فيلم جز شاخص‌ترين نمونه‌هاي تلاش اين جريان براي ترسيم اين بحران اخلاقي در جامعه‌ي ايران هستند. بنابراين مي‌توان متوجه شد چرا تحريم اين شش فيلم توسط سينماهاي تحت مالكيت حوزه‌ي هنري، تا اين حد بر صاحبان اين فيلم‌ها و روشنفكرنمايان ايراني سنگين آمده است و چه چيز آنها را مجاب كرده است تا با مخالفان قسم خورده‌ي خود بر سر يك ميز بنشينند و عليه حوزه‌ي هنري بيانيه صادر كنند. اما مهم‌تر از وحدت اين افراد، مسئله‌ي ثبات عقيده‌ي مسئولان حوزه‌ي هنري است. بايد منتظر ماند و ديد كه در روزهايي كه قطعاً فشارهاي جريان روشنفكري به بالاترين حد خود خواهد رسيد، آيا حوزه‌ي هنري مقاومت مي‌كند يا نه؟

منبع: رجا نیوز
نظرات بینندگان
فصل ششم
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۲۱ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۱
۱۵۲
۱۷۶
هوالحق.چی بگم.............ایران اسلامی...واقعا نمیشه آدم هنرمند باشه در راه دین قدم برداره.....من عاشق هنرم به خصوص عرصه فیلم منتها به خاطر همین دینداری +سکولار بودن اکثریت سینماگران دور این عرصه رو خط کشیدم. ای کاش هر چه زودتر مولایمان بییاید تا بتوانیم طعم سینمای حقیقی دینی رو بچشیم.یارو دین نداره میاد ضد مقدسات 1/5 میلیارد مسلمان فیلم میسازه اینا ادعای دینداری دارن اینجوری.........................
پسرك
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۳۵ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۱
۴۹
۴۶
يه روز جايي خوندم در اسلام مجسمه سازي و تصوير كشيدن مجاز نيست باورم نميشد درست باشد . حالا ميفهمم چرا؟(روزي ميرسه كه فيلم ميسازن جهت اموزش خيانت و رابطه ضربدري )مثل اين ميمونه كه اسلام ميگه سرتو نزن به ديوار ما ميزنيم بعد دنبال قرص سر درد ميگرديم.وقتي ميگه حريم حفظ كنيد و ما نميكنيم حالا با خيانت ضربدري ميخوايم درستش كنيم
نورا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۰۳ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۱
۵۸
۳۰۸
ظاهرا بدجور از پیمان معادی عزیز سوختین!!!؟؟؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
هیچ تعجب ندارد که افرادی با تفکر نورا از پیمان معادی دفاع کنند ! بیچاره پیمان معادی !!
كورا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
نكه شما از علي نورايي نسوختين تازه غلاده هم پاره كردين و بهش حمله كردين پاشو گاز گرفتين
نورا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
کورا مثل اینکه والدینت وقت صرف نکردن واست!!!
درضمن قلاده درسته نه غلاده بی سواد!!!
كورا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
نورا جان
ولا غلاده قلادس فرقي نميكنه وسيله اي است كه بدور گردن حيوانات ميبدن براي كنترل ان .بي سواد روزي سواد يادميگيره ولي حيون تا اخر دنيا حيونه
اميد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۲۴ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۱
۱۰۵
۵۲
بد نيست درباره دوران جواني برخي كارگردانان هم مطلب منتشر شود تا مطلع شويم آيا شخصيت متعادلي و معقولي داشته اند يا خير كه اينك تابلوي فرهنگي بلند كرده اند
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
از فیلمهاشون معلومه الآن که مسنند شخصیت متعادل و متعالی ندارند چه به اونوقت که زمان پهلوی ملعون بوده اند.
الی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۳۷ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۱
۷۹
۴
واقعا خسته نباشید میگم به وزارت ارشاد ومسولین سینمایی به خاطر این نظارت هایی بیش از حد واندازه ای که روی ساخته های سینمایی ما دارند .اول مجوز ساخت این فیلم هارو میدن بعد تازه یادشون میاد که نه بابا اینا توهین به ارزشهاست وباب شدن خیانت و بی بند وباری وخیلی چیزای دیگه ،آقایونه به اصطلاح محترم همین طوری هست که ارزش هامون تبدیل به ضد ارزش شذه
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
با شما موافقم
گاندي
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۴۸ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۱
۲۰۲
۹۵
حالا حتما اين كارگردانان بايد يك مهر به پيشانيشون بزنن با عنوان تهاجم فرهنگي تا اقايون قبول كنند كه تهاجم فرهنگي هست منتهي به دست خودي و خيلي خزنده.حتما اقايون بايد نتيجه اين تهاجم را در زندگي خود و فرزندان خود مشاهده كنند تا قبول كنند .حتما بايد الان امام زنده بودند و با صداي بلند فرياد ميزدنند (كه اي علماي فرهنگي اي پاسداران فرهنگ مملكت به داد فرهنگ و اخلاقيات برسيد .رفت اين فرهنگ غني اسلاميمان) تا اقايان يه حركتي ميكردند؟ هرچند كه رهبري معظم بارها تذكر دادند
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۵۰ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۱
۱۷
۳
بابا شكا كه براي جيراني كه پس از سريال معروفي كه ساخت و كلي به روشنفكري و روشنفكران ايران توهين كرد، كلي به‌به و چه‌چه راه انداخته بوديد و پشت سر هم برايش نوشابه باز مي‌كرديد. يادتان كه نرفته؟
فدایی جمهوری اسلامی ایران
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۲۵ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۱
۵۲۷
۵۸۲
خاک عالم تو سر حوزه هنری
این فیلم ها هرچه که هست ، نمایش بدید
مردم آنقدر شعور دارن که خوب و بد رو تشخیص بدن
اونقدر شعور دارن که فیلم رو تحلیل کنن
این قدر مردم را گوسفند فرض نکنید
من از صراط خواهش می کنم به خاطر اینکه نشون بده واقعا با هیچ کس عقد اخوت نبسته ایم ، این نظر رو منتشر کنه و روش یک مقدار کار کنه
آخه چه معنایی داره این کار که فیلم رو نزارین پخش شه ؟
این چه بازی هستش که در آوردین ؟
بس کنید دیگه
گند یه چیز رو در میارید با این کارهاتون
به خدا مردم شعور و فهم دارن
حداقل بیشتر از شما ها . . . . بیشتر از شما ها . . .
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
خیلی بی بصیرتی
یه مسائلی هست که بعضی از مردم مستقیما تاثیر میگیرند. نگاه کن به جامعه...
دوران جنگ و اوایل دهه 70 مردم با حیا ،با ایمان، با حجاب و... . کسی اون موقع علنا روزه خواری نمی کردند. ولی الان... بد(بی) حجابی، بی حیایی و ضعف ایمان توی جامعه بی داد میکنه
بعضی از مردم خیلی زود تاثیرپذیرند. و بهانه شون هم اینه که باید به روز باشیم دیگه به حرمت شکنی و حیا و... کاری ندارند
مریمی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۵۲ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۱
۳۵۱
۴۱۸
(در «شام آخر» ماجراي عشق يك داماد به مادر زنش را روايت كرده بود)

شام آخر رو دیدی ؟ نه جون ِ من دیدی؟ گلزار داماد ِ کتایون ریاحی ِ؟ گلزار تو اون فیلم شوهر ِ کتایون ِ و هیچ علاقه ای هم به هانیه توسلی نداره! این توسلی ِ که عاشق ِ گلزار شده!!

حتما در مورد بقیه ی فیلم ها هم تحلیلت همینقدر کشک ِ!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
مریمی بلا از حرفات اینطور برمیاد خفن دلباخته گلزاری.
اینا فیلمه عزیزم
میلاد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
داماد به معنای شوهر نیست بی سواد،
تو اون فیلم تلقی همه و حتی دختر علاقه و ازدواج 100% بود (حتی مادر دختر! )و گلزار هم همیشه سکوت میکرد تا رابطه ادامه پیدا کنه بعد قضیه عشق مادرو رو کرد که دختره هم جنی شد،
نکته دوم اینکه این چه منطقیه که داری فرضا که این قسمت غلط باشه چه ربطی به بقیه قسمتا داره؟؟؟؟؟؟؟
میلاد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
... بهتره يكم سرتو بالا بگيري و به اطرافت نگاهي بندازي شما فكر ميكني خيانت وصله اي هست كه به جامعه ما نميچسبه؟ اما من با قاطعيت ميگم كه اين مساله شده يكي از واقعيت هاي تلخ زندگي امروز ما. اونهايي كه در اين مورد فيلم ميسازند معلومه درك صحيحي از جامعه بيمار ما دارند اين مساله نه اينكه مختص تهران باشه بلكه در جاي جاي ايران، حتي در مذهبي ترين جاهايي كه فكرشم نميتوني بكني رخنه كرده حالا شما هي واقعيات رو كتمان كن حقيقت چيزيه كه مردم تو جامعه لمسش خواهند كرد نه چيزي كه شما تو فيلماتون بيانش كنيد، تو سايتاتون ازش بنويسيد تا سخنرانيها اظهارش كنيد... بيدار شيد!
نظر بالا نظر علی جونه!
اینم جواب علی جون:

ببین علی جان از آخر شروع میکنم اینکه میگی "شما هي واقعيات رو كتمان كن حقيقت چيزيه كه مردم تو جامعه لمسش خواهند كرد"
یکم. حقیقت با واقعیت خیلی فرق داره (دقت کن) چیزی که واقع شده جای کتمان نداره با این اوضای رسانه ای ولی حقیقت میفرقه این از بحث الفاظ !
نکته دوم اینکه باید قبول کنیم که بخش عمده ی فرهنگ سازی به عهده تلوزیون و سینما هست و اون زمانی که مردم به لوازمات تبرج و تجمیل وارد ! نبودند همین خواهر و برادرای هنرمند یادمون دادن...
سینما(کلا رسانه) نباید در موارد فساد اخلاقی و یا تبلیغات اسراف گرایی و... جلوتر از مردم باشه چرا که به شدت در معرض الگو بودن یا شدن! هست .
بینی و بین الله این کارگردانهای معظم چقد فیلم ارزشی ساختن که الان به نقد به اصطلاح شما و خودشون واقعیات جامعه میپردازن؟!
واقعیات فقط مسایل جنسی و در ادامه اون خیانت و امثالش هست؟!!!
اگه این سوالو بپرسین که خب باید از یه جایی شروع کرد 2 تا نکته عرض میکنم 1.اهم و مهم ها وجود دارن اهم ها چه چیزایی هستن آیا کم کاری و کم فروشی و احیا نشدن ارزشهای اسلامی که با تحققشون جامعه از همه نظر تامین میشه مهمن یا خیانت و...
2.شروع تا به کی؟؟؟ از قبل از انقلاب شروع شده و تا الانم ادامه داره پس کی میخان(این دست کارگردانها) به مسایل مهم بپردازن و اینطوری لابه لای خیانت(صرف واقعیات جامعه!!!) تبلیغ پورن! و بی حجابی و... کنن ؟ مگه نه اینه که همین فرهنگ سازیا باعث شده خیانت به واقعیت(به تعبیر شما) تبدیل بشه؟ .
مریمی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
نخیر ناشناس جان! بنده دلباخته ی شوهرم میباشم :دی گلزار کیه بابا:دی!

میلاد آقا! بیسواد خودتی! بنده کارشناسی ِ ارشد فلسفه هستم...
یاسر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۵۲ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۱
۱۰۴
۱۱۴
دو سوال دارم جواب بدهید.
1- حوزهی هنری چطور سینما دار شده است؟
2- عدم نمایش این فیلم ها چند درصد در کاهش فساد اخلاقی جامعه ما اثر می گذارد؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جواب سوال 2: خیلی زیاد
رحمان
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
سلام : اول سنت را بنویس بعد ؟
مجید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۵۷ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۱
۱۹۵
۶۸
در این سینما رو باید با ساروج بگیرند طوری که هیچ درزی نداشته باشه
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
انشاءالله به زودی
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
مجید ایضاً در دهن امثال تورو !
نوران
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
و ناشناس دومی هم چنین دستهای تو رو!!!
مهدي رك
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۲۰ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۱
۱۴۷
۲۶
خدايا هر موجود انسان‌نمايي كه با اهداف پليد ميخواد ذهن مردم ايران اسلامي را منحرف كنه و فضاي اخلاقي جامعه را به لجن و كثافت بكشه اگر قابل هدايت نيست ريشه كن و نابود بفرما
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
احسنت
جان برکف
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
الهی آمین !
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
ok
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
+++++++++++++++++++++++++++++++
جاوید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۵۲ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۱
۴۵۴
۳۹۴
وقتی برای جدایی نادر... بهشون جایزه می دن اینم نتیجش!
دختر رشتی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
حتما باید واسه اخراجیا میدادن؟؟؟؟
امیر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جاوید از دست اصغر رهادی عصبانی باش و ازین عصبانیت بمیر!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
باید برای فیلم کله ماهی جایزه میدادن
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۸:۵۳ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۱
۱۷۶
۱۹۳
بیچاره مردم چه گناهی کردند که به خاطر دعواهای سیاسی اینا باید از دیدن فیلم محروم باشند
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
ساده لوحی
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
خوشبخت مردم که در وقت و فکر و پولشون صرفه جویی میشه!!!
baran
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۵۳ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۱
۴۶
۱۳
چرا ما یه کارگردان درست و حسابی و متعهد و کاربلد نداریم....چرا اینقدر کارگردانای ما سطحی بین هستند؟؟؟چرا اینقدر کارگردانا فقط بلدن ادا دربیارن؟؟؟چرا تو هنر هیچکس خودش نیست چرا همه سعی دارن ادای روشنفکرارو دربیارن؟؟؟چرا اینقدر کارگردانامون بی غیرت هستند بیغیرت نسبت به مردموشون نسبت به ایمانشون و دینشون اعتقادشون فرهنگشون؟؟؟وصدها چرای دیگه که هنوز کسی پاسخ گوی انها نیست...
کهربا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
جمع نبدید. امثال پرویز شیخ طادی هستن که شکارچی شنبه اش از فیلمای بی رقیب غرب بالاتره اما مافیای فرهنگی ضدارزشها رو تو بوق می کنن و امثال شیخ طادی رو به حاشیه می فرستند گرچه نظر مردم 180 درجه با چیزی که تو بوقه متفاوته.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
کهربا نظر ندی کسی نمیگه لالی
نوران
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
کهربا درود بر شعورت
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
کهربا+++++++++++++++++++++++++++
ناشناس
|
FRANCE
|
۲۲:۲۵ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۱
۴۵
۷۳
این فیلمها تلنگریه از وضع جامعه.کار هنر و هنرمند همینه که ناهنجاریها رو به رخ بکشه قبل از این که عادی بشه.دوستان دو /اتیشه بهتره یه ذره برن تو عمق اقشار جامعه.بین جوانا برن تو فیسبوک و چت....... ببینین خیانت عادی شده یا نه
ناشناس
|
FRANCE
راهکاری که این فیلما ارائه می کنن اینکه اگه از یک طرف خیانتی دیدید طرف دیگه هم باید خیانت کنه و این هیچ اشکالی نداره و در ضمن خیانت از طرف یکی از زوجین به خودی خود هیچ اشکالی که نداره هیچ بلکه پسندیده هم جلوه داده می شه به نظرت جامعه ای که بخواد اینجوری عمل کنه چی به سرش میاد؟!
کاوه
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۰۵ - ۳۰ شهريور ۱۳۹۱
۱۰۷
۷۹
جمع کنید در این سینمای فاسدو
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
+++++++++++++++++++++++++++++++
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
شما از بچه های نیروی خودجوش نیستی؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۴۳ - ۳۰ شهريور ۱۳۹۱
۴۹
۵۲
خیلی از فیلمهای ایرانی رو پولم بهم بدن نیگا نمیکنم
اونایی هم که ارزش نیگا کردن دارن توقیف میشن!!
کلا دیگه فیلمی نمیمونه!!
علی
|
GERMANY
|
۱۰:۲۷ - ۳۰ شهريور ۱۳۹۱
۱۲۷
۱۵۵
واقعأ برای ذهن کثیفتون متأسفم. لابد با دیدن این فیلمها تحریک هم میشید که اینقدر با کینه ازشون صحبت میکنی. دوره این حرف مفت ها گذشته که با گفتن چهار تا کلمه "روشنفکرنما","مجری معزول" و... مردم رو گول بزنید. آقای نویسنده مقاله اصلأ میفهمی سینما چیه؟ شاید واسه کسی که شام آخر رو ندیده بتونی داستان فیلم رو عوض کنی ولی واسه دیگران نه. اصلأ فرق فیلم شام آخر با تابلوی شام آخر رو میدونی چیه ؟ ضمنأ جیرانی که از خودتونه
کهربا
|
GERMANY
همه که مثل جنابعالی انقدر چشم و دلشون سیر نیست!!!!!
دختر رشتی
|
GERMANY
علی اقا با همه ی صحبتاتون موافقم اما با این جملتون که جیرانی از ایناست نه .اگه جیرانی مطابق میل اینا حرف میزد که کنار نمیذاشتنش
نورا
|
GERMANY
احسنت علی!مخصوصا جمله ی یکی مونده به آخرت!!!
حجت
|
GERMANY
آها اونوقت تو خيلي از سينما ميفهمي نه؟من شام آخر رو ديدم.حرف حسابت چيه؟ميخواي بگي فيلم خوبي بود؟آره شايد از نظر تو خوب بوده باشه ولي ميشه بگي نتيجه اخلاقي داستانش چي بود؟عاشق مادر نامزد شدن يا موفق بودن ازدواج با زن بزرگتر از خود؟اين فيلمها رو هم نديدم چون نيومده ولي مطمئن باش اگه اين داستانا به دروغ نوشته شده بود حتما سازنده هاش اعتراض ميكردن و حقيقت فيلمشون رو ميگفتن.با اين داستان هم كه تكليفشون معلومه.دم حوزه هنري گرم.بالاخره يكي پيدا شد جلوي اين كثافت كارياي سينما رو بگيره
ناشناس
|
UNITED STATES
|
۱۰:۳۳ - ۳۰ شهريور ۱۳۹۱
۵۹
۶۵
همین قدر که داستان فیلم شام آخر از نظر نویسنده که صددرصد بیمار جنسی است عشق داماد به مادرزن دیده میشه مشخص است که (احتمالا) بقیه فیلم ها هیچ ایرادی ندارد.
امیر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۰۳ - ۳۰ شهريور ۱۳۹۱
۳
۱۳
جوشه الکی نزنید
آقا کریم
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۵۰ - ۳۰ شهريور ۱۳۹۱
۴
۱
اگه در این زمینه حوزه هنری مسئوله پس وزارت فرهنگ چی کاره ست؟
yeki
|
UNITED STATES
|
۲۳:۰۴ - ۳۰ شهريور ۱۳۹۱
۲۹
۳۵
در «شام آخر» ماجراي عشق يك داماد به مادر زنش را روايت كرده بود

دقیقا بعد از این جمله اعتبار کل متنتون رفت زیر سوال ... من این فیلم ها که گفتید رو ندیدم...جشنواره نرفتم ....
اما شام آخر رو دیدم ...... شما با عنوان داماد کل داستان رو عوض کردید و اون رو یک خلاف شرع و خلاف اخلاق نشون دادید درصورتی که داستان فیلم کلا چیز دیگه ای هست .
چطور بعد از خوندن این جمله میشه مطمئن بود که شما در مورد بقیه فیلم ها هم از همین مدل دروغ ها نگفته باشید ؟
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۱۴ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۱
۳۲
۰
بابا این فیلمهای ایرانی رو کی نگاه می کنه؟ بهتره بگم این فیلمهای تهرونی یا فارسی ! این همه فیلم خوب و خوش ساخت خارجی . اینها که اینجا نوشتی فیلم نیست که . یه مشت اراجیفه . نشان دادن سبک عقب مونده و مضحک زندگی تهرونیها و بخصوص ونک به بالاهاشونه .خود سازنده ها و بیننده هاشون فکر می کنند خیلی مدرنه !!! در حالیکه بدتر باعث میشه مردم عقب مونده و مقلد بشن و در جهان سوم در جا بزنند. اون زمان که همه چیز ار تهران در ایران پخش می شد سپری شد . الان سالهاست مردم خودشون ماهواره و اینترنت دارند و از شهر خودشون سوار هواپیما میشن و میرن خارج . لازم ندارند یه مشت جهان سومی ندیدبدید تهرانی با فیلمهاشون بهشون راه نشون بدهند ! البته این رو خود تهرونیهای عقده ای نمی خواهند باور کنند ولی واقعیت داره .
نوید
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۱۶ - ۰۱ مهر ۱۳۹۱
۵
۵۰
درود بر پیمان معادی جانشین خلف استاد اصغر فرهادی .
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
همون تو ازش تعریف نکنی کی بکنه؟...
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
مگه فرهادی مرد؟
حجت
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
آي گفتي.واقعا جانشين خلف اصغر فرهاديه.ياد خدابيامرز معاويه و جانشينش يزيد افتادم
Meek
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۴۷ - ۰۲ مهر ۱۳۹۱
۰
۲۲
من مدت چندان طولانی نیست که این سایت را میشناسم و گاهی هم کامنتهائی خنثی نوشته ام که لطف کرده منتشرشان کرده اند. الان میبینم که در این سایت انگار همه با هم دعوا و پدرکشتگی دارند. من نمیدانم اصلاً این خوانندگان یکدیگر را از کجا میشناسند که اینطورقاطع هرکدام درباره خائن بودن دیگری اظهارنظرمیکند؟ و سایت صراط هم که محمل این تبادل اتهامات شده واقعاً باید بداند که مسئولیت اخروی دارد.
رویا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۳۴ - ۰۲ مهر ۱۳۹۱
۶۲
۰
مردم ما شعور دارند ولی تکرار هر چیزی باعث عادی شدن مسئله میشه وجود ماهواره و دیدن فیلمها پایه خانواده ها رو سست کرده،بچه ها از سن کم با دیدن فیلمهای که محتوای خیانت و بی حیایی عادت میکنند باور میکنن که خانواده همینه که در هر شرایطی میشه خیانت کرد و زیر همه چی زد.شعور و درک انسانها از مسائل با هم تفاوت داره. سطح ایمان مردم با هم تفاوت داره.تو آمریکا و خیلی از کشورهای مردم از بی اعتقادی و بی بند و باری به پوچی رسیدن و بدنبال دین اسلامی میرن چرا ما به دینداری خودمون پایبند نباشیم؟ همه اینها به تربیت خانوادگی و خود باوری برمیگرده ،پیشگیری همیشه بهتر از درمان بوده و هست
ممدو
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۳۲ - ۰۲ مهر ۱۳۹۱
۵۵
۰
حالم از این فیلما که خیانت توشه به هم میخوره، حتی اگه مثل جدایی کارگردانیش خوب باشه.
----------
تو این چند سال از سه تا فیلم خوشم اومد:
1- به رنگ ارغوان
2- نفوذی
3- کلاه قرمزی!
آشنا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۵۲ - ۰۳ مهر ۱۳۹۱
۱
۰
بابا خيلي خوب كاري كردند كه نگذاشتند اين فيلم ها پخش بشه آخه اونوقت مديون خون شهدامي شديم.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۳۰ - ۰۳ مهر ۱۳۹۱
۱
۱
هرکی با فیلمهای که سوژه خیانت دارن حال میکنن میتونن توی زندگی شخصی هم بعنوان الگو ازش استفاده کنند.دیگه جوش چیرو میزنن.
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۳۳ - ۰۳ مهر ۱۳۹۱
۱
۰
یلرو یه فیلم بازی کرده حالا شده کارگردان بهد چندتا سبک مغز هم شدن طرفدارانش .......... کجای سینمای ایرانه؟؟تا امثال پرویز پرستوئی واکبر عبدی وشهاب حسینی و..... هستند این یارو به درد دربونی هم نمیخوره.تاحالا فکر کردین چرا پرویز پرستوئی توی این فیلمهای مزخرف بازی نمیکنه!؟؟