۰۱ مهر ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۷
حرکتی نرم برای تحقق خواسته های فراری های اصلاحات

نقش مکمل سینمای دفاع مقدس برای شبکه های ماهواره ای

یکی از محور های اساسی جریان های سیاسی معاند و مخالف جمهوری اسلامی ایران گرایش مردم خصوصا جوانان به عنوان قشر پویای جامعه به سمت غربگرایی و سطحی نگری به مسائل روز است.
کد خبر : ۸۰۰۹۸

"صراط" –  اگر چه سال های زیادی از پایان جنگ تحمیلی می گذرد اما امروزه شرایط کشور ایجاب می کند که بیش از پیش به فرهنگ جهادی و حماسی کشور پرداخته شود.

به گزارش سرویس فرهنگی صراط، جنگ تحمیلی ما هنوز تمام نشده و تمام نخواهد شد. بنا به آیات و روایات نیز جنگ حق علیه باطل همیشه و در تمام اعصار ادامه خواهد داشت و این تصور که در شرایط کنونی جنگی در کشور ما در حال وقوع نیست تصوری باطل و خطرناک است.

البته جنگ امروز با دیروز تفاوت های شگرفی دارد. در واقع تهاجم و حمله ی دشمن پایان نیافته و فقط شکل آن تغییر کرده است به عبارتی دیگر امروزه اقتدار نظامی و سیاسی جمهوری اسلامی ایران باعث شده است که غرب هراسناک از جنگ سخت با ایران سرباز زده و به جنگ فرهنگی و رسانه ای روی بیاورد.

یکی از دستاوردهای مهم فرهنگی در ایران بعد از انقلاب اسلامی سینمای دفاع مقدس است. سينماي دفاع مقدس، بومي ترين ژانر سينمايي ايران و مصداق بارز و تام سينماي ملي است.

هنر و ادبیات حماسی و فیلم حماسی به عنوان زیر مجموعه هنر حماسی همیشه پشتوانه ای محکم و دژی استوار برای موقعیت سیاسی  و اجتماعی هر کشوری محسوب می شود.

سينماي دفاع مقدس با داشتن حجم انبوهی از مخاطبان می تواند به شكل غيرمستقيم ارزش هايي والایی چون ايثارگري، عدالت خواهي، شهادت طلبي، ایستادگی در برابر فتنه ها و پيروي از ولي فقيه عادل را به مخاطب خود منتقل كنند و در وی نهادینه سازند.

اما در طی سال های گذشته با توجه به رشد روز افزون فرهنگ های غربی از جمله رفاه طلبی و اسراف گرایی در کشور روز به روز سینمای دفاع مقدس رو به استضعاف رفته است.

تلاش فراوان و بی وقفه ی مدیران فرهنگی دولت اصلاحات که هم اکنون به دامان غرب خزیده اند برای تضعیف و از بین بردن سینمای دفاع مقدس، بیانگر اهمیت و اثر گذاری این ژانر ملی در سینمای ایران است.
 
یکی از محور های اساسی جریان های سیاسی معاند و مخالف جمهوری اسلامی ایران گرایش مردم خصوصا جوانان به عنوان قشر پویای جامعه به سمت غربگرایی و سطحی نگری به مسائل روز است.
 
تضعیف و به حاشیه راندن سینمای دفاع مقدس هم با همین هدف صورت می گیرد. اما نکته ی حائز اهمیت در این بین تخریب دفاع مقدس با ارائه نسخه بدل آن است.

متاسفانه در چند سال اخیر شاهد حضور موجی از فیلم های به ظاهر جنگی و حماسی اما در پشت پرده مخرب فرهنگ جنگ و دفاع مقدس می باشیم و نکته ی تاسف بار اینکه این نوع فیلم ها در بین فیلم های اکران شده ی جنگی در چند سال اخیر اکثریت را به خود اختصاص داده اند.

آگاهانه یا ناآگاهانه سازندگان فیلم های مذکور با ارائه ی آثار این چنینی، در مسیری حرکت می کنند که انتهای آن به تقدس زدایی از دفاع مقدس مردم از کشور خود خواهد رسید.

این فیلم های سیاه که نوعی تقلید کورکورانه از فیلم های ضد جنگ غربی است در واقع نقش مکمل برای شبکه های ماهواره ای ضد ایرانی را ایفا می کنند. جالب است بدانید که براساس بررسي هاي اعلام شده از سوي مراكز آمار جهاني، حجم جنگ نرم غرب عليه ايران در دو سال اخير، از ميزان تهاجم فرهنگي آمريكا عليه بلوك شرق در تمام دوران جنگ سرد بيشتر است حال این هجمه ی داخلی را نیز به تلاش غرب بیافزایید.

اتفاقات چند سال اخیر در سینمای دفاع مقدس جفایي بزرگ به يكي از طلايي ترين نقاط تاريخ ایران اسلامی است و نمي توان با سهل انگاري، بيش از اين اجازه تخريب دفاع مقدس را در برخي از فيلم هاي جنگي داد.

بنابراين از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می خواهیم به موازات حمايت از توليد فيلم هاي دفاع مقدسي به عنوان يك ضرورت فرهنگي در مقابل فيلم هاي ضدمقاومت بايستد و مانع از گسترش يافتن چنين آثاري شود.
 

 

 

 
 

 

 

 

 

نظرات بینندگان
ايراني مسلمان شيعه
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۴۳ - ۰۱ مهر ۱۳۹۱
۴
۰
جالب اينه كه فيلم هاي بي محتوا و عشقي را به اسم دفاع مقدس به سينما و مردم غالب كرده اند و الكي گنده شان ميكنند انهم فيلم هايي بدون شخصيت اصلي و توهمي و خيالي و فيلم هايي كه داستان هايشان واقعيست و شخصيت هاي واقعي دارند را گوشه نشين ميكنند .
فيلمي مثل ''اشلو'' كه روايتي از دلاوري هاي شهيد استان فارش مرتضي جاويدي بود (شهيدي كه پس از فتح تپه اشلو امام در اغوشش گرفت و او را بوسيد حركتي كه براي هيچكدام از سرداران جنگ از سوي امام اتفاق نيافتاد و پس از شهادتش شهيد صياد در منزل وي از پدرش دلجويي كرد)
يا همين چند مدت پيش فيلم ''شور شيرين'' كه روايتي از رشادت هاي شهيد محمود كاوه بود و حال ما گير فيلمهايي عشق و عاشقي و بي محتوا و دروغ از جنگيم كه به خورد ما ميدهند .
در عكس هي بالا اژانس شيشه اي و عكس سوم و اخر را كه نميدانم ااسمشان چيست ولي انها را ديده ام جالب بودند ولي بقيه خيال پردازي و دروغ و عشق عاشقي بيش نبودند .
يك نفر نداند فكر ميكند اينهمه شهيد يا طبق فيلم ضد گلوله مريض بودند يا طبق فيلم اخراجيها عاشق دختر همسايه يا مثل عكس هفتم باز باباي عراقي عاشقش بود ...
فكري به حال سينما كنيد اي كساني كه دستتان به جايي بند است
بلايي به سر سينماداران اوردند كه توبه كنند از پخش امثال فيلم شور شيرين و بروند سمت '' تو و من'' اينجور چرت و پرت ها
رهگذر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
خو این آخریه بیدار باش دست همشون از پشت بسته...!!!
صمد آقا
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۲۶ - ۰۱ مهر ۱۳۹۱
۵
۱
سلام بر عشق پاک
سلام بر حسین ع
سلام امام
سلام بر تمام شهدای این سرزمین
(صمد آقا مدیون شهدای عزیز میشود)
سیفی زاده
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۴۲ - ۰۱ مهر ۱۳۹۱
۷
۰
سینمای دفاع مقدس در حجم انبوه سینمای مبتذل و کوچه بازاری گم شد همونطور که یادگارهای دفاع مقدس در حجم انبوه ایدز و سرطان و دردهای نوپدید گم شدند.
ريحانه٦٦
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۲:۰۲ - ۰۲ مهر ۱۳۹۱
۲
۱
همش از مسولين و وزارت ارشاد و نيروي انتظامي التماس دعا دارين. لامصبا خب يه فيلم درست حسابي بسازيد به جاي آنكه وقتتون به اندازه زدن مانتوي دختركان و عكاسي يواشكي از محدوده شناي خانوما و پارك چيتگر باشه مغزاي فندقيتونو جمع كنيد و يه داستان خوب فيلمنامه خوب بنويسيد و اين قدر دم خونه مسولين و وزرا و مديران به دريوزگي نيفتيد
كارشناس ارشد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۴۰ - ۰۲ مهر ۱۳۹۱
۲
۰
شهدا شرمنده ايم
راستي مهدي هاشمي ببخشيد دكتر مهدي هاشمي چه خبر