۳۱ تير ۱۳۸۹ - ۱۰:۱۱
دكتر حسن عباسي نظر 4 سال پيش خود را تكرار كرد:

در صورت حذف موقت سربازي ، كشور هيچ آسيبي نمي بيند

چون دختران جامعه مشكلي به نام سربازي ندارند ، مي روند دانشگاه ليسانس ، فوق ليسانس و دكتري گرفته اما پسر بعد از 18 سالگي و ديپلم يك دغدغه دارد به نام سربازي اگر نتواند برود دانشگاه 2 سال بايد به سربازي رفته و .../ مملكتي كه 9 ميليون بسيجي دارد اگر سربازي را براي مدتي حذف كند اتفاقي نمي افتد .
کد خبر : ۸۰۵۴
"صراط" - حسن عباسي در گفتگوي تلفني برنامه ديروز امروز فردا دوباره پيشنهاد 4 سال پيش خود را پيرامون حذف دوران سربازي به صورت موقت تكرار كرد .
عباسي در اين گفتگو گفت : 4 سال پيش در مورد مسئله تفكيك جنسيتي دانشگاهها پيشنهاد كردم نظام سربازي را به مدت 10 الي 15 سال بردارد .
وي افزود: به دليل حوزه تخصصي ما در حوزه علوم استراتژيك هيچ بحراني هم در كشور ايجاد نمي شود .
عباسي در ادامه صحبتهايش پيرامون دلائل بالارفتن سن ازدواج در بين جوانان گفت : چون دختران جامعه مشكلي به نام سربازي ندارند ، مي روند دانشگاه ليسانس ، فوق ليسانس و دكتري گرفته اما پسر بعد از 18 سالگي و ديپلم يك دغدغه دارد به نام سربازي اگر نتواند برود دانشگاه 2 سال بايد به سربازي رفته و برگردد تا بخواهد برسد به همان نسل خانمها كه در شان يكديگرند براي ازدواج ، از خانمها جا مي مانند .
به گزارش صراط اين تحليلگر مسائل استراتژيك در ادامه دلائلش براي حذف سربازي بيان داشت: 4 سال پيش من پيش بيني كردم كه سالهاي آينده با يك نسل سوخته اي از خانمها روبرو هستيم .
عباسي در ادامه اظهار داشت : اگر 4 مانع سربازي، ادامه تحصيل، اشتغال و ازدواج را از سر راه آقايان بر نداريم خانمي كه امكان تحصيل راحت پيدا ميكند امكان اشتغال پيدا مي كند زماني كه نياز به همسر مناسب دارد فرصت را از دست داده و انسان هم شان خود را پيدا نمي كند .
عباسي گفت : نتيجه اين شد كه بعضي دوستان نظامي گلايه و نامه نگاري كردند كه چرا اين صحبت ها را در عرصه عمومي مي زنيد؟
پاسخ بنده اين بود كه شما مشكل خود را در موضع قدرت نظامي مي بينيد؟ قدرت سياسي مي بينيد؟ قدرت فرهنگي يا اجتماعي مي بينيد؟ بنده به عنوان كسي كه تفكر استراتژيك و داشته دارم دغدغه ام همه ي آنها با يكديگر است .
ريس مركز دكترينال در پايان اظهار داشت: مملكتي كه 9 ميليون بسيجي دارد اگر سربازي را براي مدتي حذف كند اتفاقي نمي افتد .
ستاد كل نيروهاي مسلح هر دفعه سعي كرد مدت سربازي را كوتاه كند و هر دفعه يك ماه و دو ماه از مدت آن كاست اما واقعيت آن است كه طرح توانمند سازي پسرها را اگر دنبال كنيم توانمند سازي خانمها به دنبال آن صورت مي گيرد .
 
 
 
قسمتي از استدلال هاي دكتر عباسي پيرامون حذف موقتي سربازي كه 4 سال گذشته در مصاحبه با نشريه حوراء بيان كرده و مسئولين هيچ توجهي به آن نكردند در زير مي آيد .

1) کهنه بودن سیستم سربازی

سربازگیری حدود 70 سال قدمت دارد ومربوط به دوره ای خاص اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی ایران است. عصر فیودالیسم و عبور به سوی شبه بورژوازی پهلوی، شاید می توانست توجیه گر نظام سربازگیری اجبای باشد؛ اما تکامل اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و نظامی امروز ایران و جهان، چنین سیستمی را ناکارآمد کرده است.

2) طی نیم قرن، هرگاه جوانی از محیط روستایی یا شهری به عنوان سرباز به درون پادگانی می رفت، محیط نیروهای مسلح جذابیت زیادی می توانست داشته باشد زیرا سرباز در آنجا غیر از مشق نظامی، درس زندگی می آموخت که برای پس از پایان خدمت سربازی او نیز مؤثر بود. تحولات فرهنگی و اجتماعی به گونه ای رقم خورده است که به ندرت می توان پذیرفت که یک جوان امروزی برابر هزینه بهترین سالهای عمرش، از محیط سربازخانه و پادگان چیز مطلوبی دست او را بگیرد که برای پس از پایان خدمت سربازی مؤثر باشد. در واقع سرباز دیروز با دست تهی می آمد و هنگامی که می رفت، با یک شخصیت شکل گرفته در سربازی از پادگان می رفت؛ اما امروز یک جوان سرباز، عموما با شخصیت شکل گرفته تحت تاثیر خانواده، مدرسه، رسانه، دانشگاه، ورزشگاه، اینترنت و... وارد نیروهای مسلح می شود و جایی برای شکل دهی به شخصیت باقی نمی ماند. از این حیث، زندگی خدمت وظیفه عمومی الهام بخش جوان امروزی نیست.

3) در حوزه نظامی، جنس تهدید کاملا تغییر کرده است. جنگ نفت میان عراق و آمریکا برسر اشغال کویت در سال 1369، پس از جنگ سلطه در اشغال عراق از سوی بلوک آنگلوصهیون به رهبری آمریکا در سال 1382 و همچنین منازعه حزب الله لبنان و رژیم صهیونیستی در تابستان 1385، نشان داد که عصر استفاده از سرباز عمومی و غیر متخصص و اجباری گذشته است. عصر جنگ های سایبرنتیک، تهدیدهای نرم و نیمه سخت و سخت، منازعات پرشتاب و پرشدت، عمیقا محتاج نیروهای مسلح حرفه ایست.

4) ناکارآمدی بهره گیری از سرباز در منازعات امروز و آینده برکسی پوشیده نیست. اما از آن تاسف بار تر اینکه عمده ای از جوانان در خدمت سربازی، در مشاغل دفاعی و رزمی یا پشتیبانی خدمت نمی کنند، بلکه درگیر مشاغل خدماتی می شوند که به هیچ وجه مقرون به صرفه نیست. از حیث فرهنگی، علمی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی اصلا مقرون به صرفه نیست که دوسال از بهترین مقاطع عمر یک جوان در آبدارخانه، آشپزخانه، انبار، تعمیرگاه و ... پادگانها صرف شود. خسارت منابع انسانی عمومی در این خصوص غیر قابل برآورد است؛ به ویژه عقب ماندگی گسترده فرد در زندگی آتی خود.

نظرات بینندگان
رضا
|
Sweden
|
۱۲:۵۸ - ۳۱ تير ۱۳۸۹
۱۹
۰
البته من سربازیم رو رفتم ولی‌ کاملا موافقم

دمت گرم
سعید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۵ - ۳۱ تير ۱۳۸۹
۶۸
۰
یکی از بزرگترین دلایل بالا رفتن سن ازدواج همین سربازی هست. سربای که من رو به شخصه خیلی از زندگی عقب انداخت.
حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۴۷ - ۳۱ تير ۱۳۸۹
۶۱
۲
اگر دوران خدمت را کم کنند خیلی بهتر است مثلا کس که زیر دیپلم است 9 ماه خدمت کند کسی که دیپلم دارد 6 ماه کسی که لیسانس دارد 3 ماه و کسی که دکترا میگیرد 1 ماه خدمت کند اینگونه میل به تحصیل در جوانان زیاد میشود و سع شود در این مدت بعد آموزش نظامی پر رنگ تر شود.
عليرضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۲ - ۳۱ تير ۱۳۸۹
۳۷
۰
واقعا حرفش درسته يه پسر بدبخت تا درسش تموم شه در بهترين حالت ( اگه درسي نيفته، كنكور سال اول قبول شه ) در 23 سالگي درسش تموم ميشه بعدم كه بايد 2 سال بره سربازي ميشه در بهترين حالت 25 سالش ! اين يعني چي ؟ يعني اينكه يه جوان تازه تو 25 سالگي اول راهه وهيچ آهي در بساط نداره ! نه كاري داره نه در آمدي ! نه آينده مشخصي! آخه چه جوري يه جوان مي تونه تو يك دوسال خرج عروسي به اون سنگيني و اداره يك خانواده و هزينه مسكن و ...رو بده ؟ همينه سن ازدواج بالا ميره ديگه ! وگرنه پسرها كه بدشون نمياد سر وسامون بگيرن ! نميشه برادر! من خودم درد كشيدم كه دارم براتون اينا رو ميگم
سید محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۰۶ - ۰۱ مرداد ۱۳۸۹
۶۳
۰
منم موافقم
چون همین باعث عقب افتادن پسرها میشه
حمزه هاشمی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۰ - ۰۱ مرداد ۱۳۸۹
۶۱
۰
متاسفانه ایشان کاملا صحیح فرمودند. شاید چون خود سابقه ی نظامی گری دارند. بنده هنگام ورورد به سربازی، کاردانی کامپیوتر داشتم و پس از دوره ی آموزشی در رسته ی کامپیوتر قرار گرفتم و همین رسته روی لباسم حک شد. اما پس از ورود به یگان ثابت نه تنها جذب شعبه رایانه ای که تماما صاحب رسته ی رزمی بودند نشدم بلکه به قسمت خدمات اعزام و اصطلاحا آجودان فرمانده ی گردان و عملا آبدارچی و نظافتچی اتاق فرمانده شدم. البته مواظب بودم تا حد امکان کامپیوتر اتاق فرمانده موقع جارو زدنم خاک نخورد!
باید در چنین موقعیتی باشید تا در خلوتتان بگریید وقتیکه با وجود سرزنش اطرافیان تمام سهمیه ها و پرونده ی بسیج و حکم شورای بسیج و حضور 60 ماهه پدر در جبهه ها را کنار گذاشته و داوطلبانه حاضر به خدمت در سختگیرانه ترین سازمان نظامی(ارتش) در دورترین نقطه از زادگاه (عجب شیر) باشید. اشک نه برای پشیمانی که هرگز و اگر باز هم پیش بیاید تمام این ظواهر مذخرف را به گوشه ای می اندازم که وظیفه هم همین است. مسلما جارو زدن کسر شان و منزلت نیست اما مسئولین لطفا دم از خدمت تخصصی نزنند. بیست ماه از خدمت گذشت و بنده با حافظه ی جارو خورده ام! باید آماده میشدم برای شرکت در کنکور کارشناسی! که ظرفیت روزانه دولتی ی کل کشور، 400 نفر است و من که دو بار در علمی کاربردی و غیرانتفاعی پذیرفته شدم و یکبار در موسسه آموزشی وزارت صنایع بخاطر عدم توان مالی خانواده و اقساط مختلف تعویض تاکسی فرسوده و وام مسکن و هزینه ی ازدواج دو برادر بزرگتر، قید ادامه ی تحصیل را بزنم و ویتامین پ بدنم را تقویت کنم تا بلکه جایی مشغول بکار شوم. با معدلی که هیچ گاه کمتر از 18 نبود حالا نمره ام صفر است. با این حال مقصر خودم هستم و کاش با همین دانایی، زمان کمی به عقب بر می گشت.
samira
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۶ - ۰۱ مرداد ۱۳۸۹
۶
۴
به نظر من بهتر از معافیت سربازی به عنوان اهرمی برای تشویق جوانان به ازدواج و بچه دار شدن استفاده شود. مثلا عنوان کنند مشمولانی که متاهل بوده و در زمان اعزام حداقل صاحب دو بچه هستند از خدمت وظیفه سربازی معاف می شوند. این امر سبب می شود جوانان از همان سالهای اولیه تحصیل به فکر ازدواج و بچه دار شدن بیفتند.
هادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۳ - ۰۱ مرداد ۱۳۸۹
۲
۱
این نکته رو هم باید در نظر داشته باشیم که با توجه به ترکیب جمعیتی نیروهای نظامی ما توان پذیرش ای همه سرباز رو ندارن و بعنوان مثال خود من از اعلام آمادگی برای رفتن به خدمت تا روز اعزام دقیقا 11 ماه رو معطل شدم!
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۲۲ - ۰۲ مرداد ۱۳۸۹
۲
۵۵
نظر آقای دکتر برای تدریس در دانشگاه خوب است نه برای عمل وکشور داری این آق خیلی حرف می زند
محسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۵۹ - ۰۳ مرداد ۱۳۸۹
۷
۲
آقای دکتر عباسی یکی از اندیشمندان شجاع و هوشیار ایران اسلامی و بلکه جهان معاصر هستند. این طرح ایشان نیز مانند بسیاری از طرح هایشان، واقع بینانه و هوشیارانه است. سربازی غیر حرفه ای، هدر دادن امکانات و از بین بردن انگیزه هاست. اگر کسی به سربازی علاقه و یا نیاز دارد اورا استخدام کنید. نیروی جوان کشور را بیهوده هدر نکنیم. سربازی هیچ فایده ای ندارد.
علي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۱۳ - ۰۳ مرداد ۱۳۸۹
۴
۸
سربازي به نظرمن بايد براي بانوان نيز اجرا شود مانندساير كشورها مثل وسيه و يتاليا تا مملكت فقط به زور بازوي آقايان حفظ نشود و خانمها بنشينند و استفاده بكنند
احسان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۴ - ۰۳ مرداد ۱۳۸۹
۸
۱
واقعا آقای عباسی یک روشنفکر و شخصی به روز هستند. دانشجویی که مثلا در سن 24-25 سالگی مدرک تحصیلی لیسانس می گیرد و در این سن نقطه توج شکوفایی هست و هنوز در جو علم و دانش است باید 2 سال وارد یک جو سنگین نظامی شود که هیچ سنخیتی با شرایط قبل خدمت خود شود که گاها موجب هزار جور بلای دیگر چون اعتیاد که نمونه های کمی هم ندارد می شود.
محمدرضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۰ - ۰۳ مرداد ۱۳۸۹
۸
۰
سلام،من تازه می خوام برم خدمت،چی می شد این امکان تو دانشگاه بود که بعد اتمام تحصیل مدرکم رو می دادن،قاچاقی فرار می کردم
بالاخره 2 سال هم 2 ساله،کلی جلو می افتم
علي
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۲۸ - ۰۴ مرداد ۱۳۸۹
۲۴
۰
همه يه نظري دادند و هيچ كي با توجه به صحبت هاي منطقي دكتر نگفت چرا با وجوديكه دولت اين منطق هاي صحيح رو ميدونه هيچ اقدامي حتي براي فروش سربازي كه خيليا سر وكله براش با وجود بي پولي مي شكنند نمي كنه؟هر كي گفت جايزه داره
سکوت
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۱ - ۰۴ مرداد ۱۳۸۹
۳
۲
با وجود راستی بودنت ولی آدمی بسیار روشنفکر و فرهیخته ای هستی
آرام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۰۱ - ۰۴ مرداد ۱۳۸۹
۲
۱
خدا رحمت کنه پدر آقای عباسی رو . چرا همسر من که یک بچه داره و هنوز سربازی نرفته ، حالا باید چندین ماه غصه ی تنهایی زن و بچه و قطع شدن درآمد خانواده را بخوره ؟ نان ما باید از کجا بیاد ؟ دو سال زمان کمی نیست که مردی که مسئولیت زن و بچه رو پذیرفته ، به سربازی بره و تو زندگیش با این همه مشکل دست و پنجه نرم کنه . ای کاش آقای عباسی پیگیری بیشتری می کردند . ای کاش کمی بیشتر به مشکلات مردم فکر می شد....
مسعود
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۴۸ - ۰۵ مرداد ۱۳۸۹
۵
۰
آخه این خیلی مسخره ی که یک جوان بیاد کلی درس بخونه تا دانشگاه قبول بشه، بعد 4 سال تو دانشگاه درس بخونه تا مهندس بشه،
بعد بره دوسال تو سربازی مشغول به کارهایی بشه هیچ ربطی به تحصیلاتش نداره. جوانی که می تونی مثلا بره تو یک کارخانه کار کنه تا چرخ اقتصاد کشور رو بچرخونه.
همینه که صنعت و اقتصاد کشورمون این قدر از کشورهای دیگه عقبه.
ابتکار سربازی مال انگلیسه، ولی اونا خودشون سالهاست که سربازی رو حذف کردن، چون میدونن که الان دیگه کارآیی نداره و اصلا به صلاح نیست.
امیدوارم در ایران هم حذف بشه تا استعدادهامون ضایع نشه
الف الف
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۲ - ۰۵ مرداد ۱۳۸۹
۶
۰
من دانشجوي فوق ليسانسم. با استفاده از معافيت تحصيلي كار هم ميكنم. ولي تا يكماه ديگه بايد پايان نامه رو دفاع كنم بعدش هم برم سربازي. خدائيش انصافه كه بعد از 18 19 سال درس خوندن و سه سال سابقه كار كه تازه دارم سوار كار مي شم برم سربازي. دو سال ديگه چه تضميني هست كه من بتونم كار الانم رو پيدا كنم. ازدواج هم ميخوام بكنم ولي گير سربازي هستم.
گمنام
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۲۴ - ۰۵ شهريور ۱۳۸۹
۵
۰
خدا بیامرزه پدر ایشون رو که حرف دل همه ی جوونا رو زد.یکی هک که حرف حساب میزنه باز جلوش وایمیستن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۶ - ۱۲ اسفند ۱۳۸۹
۶
۰
55درصد که شامل پیشرفته ترین کشورها میشوند سربازی اجباری ندارند
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۵۵ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۰
۶
۰
من کاملا موافقم
حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۸ - ۱۸ فروردين ۱۳۹۱
۷
۰
واقعا کی این حرفهارو میشنوه؟
این سربازی روگذاشتن جوانان این مملکت رو بد بخت کنن
من روزی نیست که ...
فقط بگم تو این مملکت هیچ کس گوشش به این حرفا بدهکار نیست
با 1000 زحمت درس بخون و کارپیدا کن تا میخوای نتیجش رو ببینی باید بری سربازی و عمرت رو اونجاتلف کنی و....
کاش میشد بدونیم برای چی این کارومی کنن ولی هیچ کس پاسخگو نیست...
کاش مثل این امریکایی ها کافر بودیم ولی زورگو نه
کاش...
سید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۳۰ - ۰۴ خرداد ۱۳۹۱
۴
۱
باید همه با هم متحد شویم. اگر نصف بیشتر کسانی که بصورت اجباری در سربازی هستند از آنجا بیرون بیایند و به منازل خود برگردند، ریشه این ظلم و استثمار ان شاء الله قطع خواهد شد. ما مردم ایران آزاده ایم و برای سرنوشتمان خود تصمیم می گیریم. نصر من الله و فتح قریب.
سید هادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۵ - ۱۷ آذر ۱۳۹۷
۰
۰
لعنت بر سربازی جبر و اجبار و زور که فرصتهای زندگی یک بار برای هر انسانی رقم میخورد و دیگر بر نمیگردد چون عمر میگذرد.

با اجازه ... بنده نتوانستم شغلی مناسب داشته باشم چون در این .کشور عقب افتاده سربازی اجباری بود. ازدواج نکردم. از تحصیل بازماندم. خدا لعنت کند این جبر ها را در کشور ما. از جانم سیر شدم اماده هر کاری هستم.سی سال سن دارم. پس کی این کابوسها تمام میشوند
حسین
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۱۳ - ۲۳ دی ۱۳۹۷
۰
۰
أحسنت...
حسین
|
Bulgaria
|
۱۴:۵۳ - ۱۴ اسفند ۱۳۹۷
۰
۰
من همین سربازی باعث شد ازدواجم به مشکل بخوره و نتونم ازدواج کنم... واقعا باید حذف شود
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۴ - ۲۵ فروردين ۱۳۹۸
۰
۰
حرف‌های ایشون خیلی عالیه، اما گوش مسئولین مشمول معافیت پزشکی میشه و قادر به شنیدن حرف‌های امثال ایشون نیست.