۰۵ مهر ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۵

همه تعهدات مرسي به كلينتون

محمد مرسي در نخستين سفر رسمي خود به آمريكا و مقر سازمان ملل متحد در نيويورك، ديدارهاي متعددي برگزار كرد كه از جمله آنها ديدار با وزير امور خارجه آمريكا بود.
کد خبر : ۸۰۹۷۰
به گزارش صراط به نقل از ايران‌آباد در حالي كه رئيس جمهور مصر با همتاي آمريكايي خود ديدار نكرد، ديدارش با هيلاري كلينتون داراي حاشيه‌هاي بسياري بود و روزنامه‌هاي مختلف منطقه و فرامنطقه‌اي گوشه‌هايي از حاشيه اين ديدار را منتشر كردند.

روزنامه العرب چاپ لندن در شماره امروز خود به نقل از منابع مصري حاضر در ديدار مرسي و كلينتون از انفعال كامل رئيس جمهور مصر در برابر وزير خارجه آمريكا خبر داد و نوشت: اين ديدار با خشم و غضب كلينتون به مرسي آغاز شد و اينكه چرا دولت وي مانع از حمله تندروها به سفارت اين كشور در قاهره و پايين كشيدن پرچم آمريكا نشده است، وي تهديد كرد كه اگر مرسي نتواند با اين تهديدات مقابله كند، آمريكا نيز بناچار كمك‌هاي اقتصادي، سياسي و حمايت‌هاي نظامي خود از مصر را كاهش خواهد داد!

كلينتون در ادامه اين تهديدات به مرسي گفت اگر اين مشكلات رفع نشود، كشورش در ارزيابي‌هاي صورت گرفته براي حمايت از اخوان‌المسلمون جهت كنترل منطقه تجديد نظر خواهد كرد!

اين منبع آگاه در ادامه نوشته است كه مرسي در موضعي كاملا منفعلانه اقدام به آرام كردن كلينتون كرد و خطاب به وي تعهد داد كه ديگر حادثه حمله به سفارت آمريكا تكرار نشود.

رئيس جمهور اسلام‌گراي! مصر سپس از آمريكا خواست تا به حمايت‌هاي اجتماعي و اقتصادي به وي  ادامه دهند تا او بتواند به مشت آهنين مخالفان سياست‌هاي آمريكا در منطقه به خصوص جريان‌هاي سلفي را سركوب كند!!

در مقابل اين تعهد مرسي، كلينتون قول داد تا دولت اوباما همچنان به كمك‌هاي اقتصادي و نظامي خود به مصر ادامه دهد و اين موضوع را بار ديگر در پايان ديدار 45 ديقيقه‌اي خود با رئيس جمهور مصر تكرار كرد.

در اين ميان روزنامه‌هاي اسرائيلي نيز در شماره امروز خود به ديدار كلينتون و مرسي اشاره كرده و به نقل از منابع مطلع از دستور كار اين ديدار كه همان معاهده كمپ ديويد و التزام طرف مصري به آن باشد، پرده برداشت.

روزنامه يديعوت آحرونوت چاپ سرزمين‌هاي اشغالي در گزارشي با اشاره به تاكيد كلينتون به مرسي در مورد عدم تغيير مفاد اين معاهده آن را يكي از شرايط مهم ادامه كمك‌هاي آمريكا به اين كشور دانست و از وي خواست تا به بهبود روابط ميان تل‌آويو – قاهره جهت افزايش امنيت صحراي سينا كمك كند.

اين روزنامه به نقل از يك منبع آگاه آمريكايي يادآور شد كه مرسي به كلينتون در اين زمينه تعهد داد با تاكيد بر اين مساله كه مصر بر همه تعهدات و التزامات بين‌المللي خو پايبند است، در مورد بهبود امنيت سينا و مبارزه با تروريسم در اين منطقه هم قول همكاري بيشتر با اسرائيل را داد.
نظرات بینندگان
حامی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۰۵ - ۰۷ مهر ۱۳۹۱
۰
۰
مصر از چاله دیکتاتوری دراومد و افتاد تو چاه اسلام آمریکایی! چیزی که مردم ما میدونستند ولی مردم مصر طول میکشه تا متوجه بشن.