۱۰ مهر ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۲

رفتار عراق با ایران دوستانه نیست

در شرایطی که روابط ایران و عراق در بهترین سطح خود قرار دارد، تضمین دادن عراق به امریکا موضع خوبی نیست و می تواند نشانه یی از تاثیر گذاری امریکا در تعیین سیاست های عراق تلقی شود.
کد خبر : ۸۱۶۵۵

به گزارش صراط، حق کنترل و بازرسی هواپیماهایی که از آسمان یک کشور عبور می کنند، البته در چارچوب مقررات بین المللی حقی پذیرفته شده است و هر کشوری حق دارد که از این طریق نسبت به هواپیماهایی که از آسمانش عبور می کنند اطمینان حاصل کند تا نقض کننده مقررات نباشند. اما درباره مطلبی که وزیر امورخارجه عراق اعلام کرده، به نظر می رسد که این حرکت دوستانه نیست و تحت تاثیر یک سری از عوامل بیرونی انجام شده است، چراکه عراق می توانست اعلام کند بر اساس توافقنامه های بین المللی و به استناد آنها دست به این کار می زند. اما وقتی وزیر امورخارجه عراق اعلام می کند که به امریکا تضمین می دهد هواپیماهای ایرانی در عراق بازرسی می شوند، این نحوه بیان می تواند روی روابط ایران و عراق تاثیرگذار باشد.

در شرایطی که روابط ایران و عراق در بهترین سطح خود قرار دارد، تضمین دادن عراق به امریکا موضع خوبی نیست و می تواند نشانه یی از تاثیر گذاری امریکا در تعیین سیاست های عراق تلقی شود. در این صورت بعید نیست که ایران هم واکنش متقابل نشان دهد، هرچند این واکنش می تواند درجات و مراتب متفاوت داشته باشد و ممکن است حتی به صورت غیرعلنی و از طریق کانال های دیپلماتیک اعلام شود. اما در عین حال و البته با توجه به همه شرایط منطقه یی حتی این امکان وجود دارد که واکنش ایران به شکلی علنی و با صدور بیانیه یا اقداماتی از این دست ابراز شود.

در نهایت باید توجه داشت که امروز مسائل منطقه یی به شدت با یکدیگر پیوند خورده و نمی توان آنها را به شکل جداگانه بررسی کرد. قطعا موضوع سوریه هم یکی از فاکتورهای مهم برای ایران است و موضع عراق درباره سوریه می تواند بر روابط بین ایران و عراق تاثیر بگذارد. چون عراق به خوبی می داند که موضع ایران حمایت از بشار اسد است و اگر عراق بخواهد مسیری برخلاف این موضع ایران در پیش بگیرد، قطعا این اقدام عراق، مناسبات این کشور با ایران را تحت تاثیر قرار خواهد داد. اینکه حدود تغییر در مناسبات ایران و عراق هم در چه سطحی خواهد بود، مساله یی است که به سایر شرایط منطقه یی بستگی دارد.

منبع: اعتماد
نظرات بینندگان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۴ - ۱۰ مهر ۱۳۹۱
۰
۰
عرب ......... اگر مسولین دنبال گرفتن غرامت 1000 میلیارد دلاری ما بودند الان شاهد این......ها نوکران سیا بدتر از یهودی نبودیم.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۳:۲۵ - ۱۰ مهر ۱۳۹۱
۰
۰
غرامت هشت سال جنگ چی شد؟