۱۲ مهر ۱۳۹۱ - ۱۰:۲۶

رئیس جمهورگرجستان کناره‌گیری‌کند

رهبر حزب پيروز در انتخابات پارلماني گرجستان از ميخائيل ساکاشويلي، رئيس جمهور اين کشور خواسته است از قدرت کناره‌گير کند.
کد خبر : ۸۱۹۷۷
به گزارش صراط، ميخائيل ساکاشويلي روز سه‌شنبه (۱۱ مهر، ۱ سپتامبر) شکست حزب حاکم خود در برابر ائتلاف «رويا» به رهبري بيدزينا ايوانيشويلي در انتخابات پارلماني گرجستان را پذيرفت. وي قرار است تخست وزير بعدي گرجستان شود.

ايوانيشويلي ۵۶ ساله که تاجر است، روز دوشنبه در نخستين نشست خبري خود از رئيس جمهور کنونی گرجستان که هوادار غرب است خواست از مقام خود کناره‌گيري کند.

وي گفت: «تنها حق باقي‌مانده براي ساکاشويلي حق استعفا خواهد بود.»

بر اساس نتايج شمارش آراي ۷۲ درصد از شعبه‌هاي راي‌گيري، حزب مخالف با کسب ۵۴ درصد آرا ، از حزب «جنبش ملي متحد» با ۴۱ درصد آرا پيشي گرفته است. اين در حالي است که حزب «روياي گرجستان» موفق شده است تا کنون ۷۷ کرسي از مجموع ۱۵۰ کرسي را به خود اختصاص دهد.

ساکاشويلي ۴۴ ساله تا پايان سال ۲۰۱۳ رئيس جمهور گرجستان خواهد بود تا دوره دوم رياست جمهوري خودرا به اتمام برساند. بر اساس اصلاحات قانون اساسي که در سال ۲۰۱۰ انجام شد و پس از پايان رياست جمهوري ساکاشويلي به اجرا در مي‌آيد، بسياری از اختيارات رئيس جمهور گرجستان به نخست وزير اين کشور واگذار خواهد شد.

ايوانيشويلي گفت هنگامي که به قدرت برسد هيچ سرکوبي در کار نخواهد بود. وي قول داد که با حزب ساکاشويلي هم‎کاري کند و آن دسته از مقام‌هاي پيشين که مرتکب جرم شدند در برابر دادگاه حاضر شوند.

رهبر حزب رویای گرجستان در ادامه اعلام کرده که در حوزه سياست خارجي عادي‌سازي روابط با روسيه در اولويت دستور کار دولت او خواهد بود. روابط بين مسکو و تفليس پس از جنگ پنج روزه بين دو کشور در سال ۲۰۰۸ به تیرگی گرائید.

دميتري مدودف، نخست وزير روسيه نيز از پيروزي حزب «روياي گرجستان» به عنوان راهي براي ورود «نيروهاي سازنده‌تر و مسئول‌تر» به پارلمان این کشور استقبال کرد.

وي افزود: «مسکو براي گفت‌وگو درباره آينده روابط روسيه و گرجستان آماده است.»

انتخابات روز دوشنبه هفتمين انتخابان پارلماني گرجستان از زمان استقلال اين کشور از اتحاد جماهير شوروري در سال ۱۹۹۱ بود.