۱۶ مهر ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۸

هوگو چاوز جلوتر از کاپریلس

در حالی انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا امروز برگزار می‌شود که نتایج نظرسنجی‌ها از پیشتازی چاوز بر رقبای خود حکایت دارد.
کد خبر : ۸۲۳۹۳

به گزارش صراط، مردم ونزوئلا امروز 7 اکتبر (16 مهر) برای انتخاب رئیس جمهور آینده این کشور به پای صندوق‌های رای می‌روند.

بیش از 19 میلیون نفر برای شرکت در این انتخابات ثبت‌نام کردند که این تعداد 96.6 درصد جمعیت رای‌دهندگان ونزوئلا را تشکیل می‌دهد.

«هوگو چاوز» از حزب سوسیالیست متحد و «هنریکه کاپریلس» از حزب نخست عدالت از شانس بیشتری برای پیروزی درانتخابات برخوردار هستند.

همچنین 4 نامزد دیگر از احزاب مختلف ونزوئلا نیز برای رقابت در این انتخابات ثبت نام کرده‌اند.

آخرین نتایج نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که «چاوز» رئیس جمهورکنونی ونزوئلا از شانس بیشتری برای پیروزی در انتخابات آتی این کشور نسبت به رقیب راست‌گرای خود برخوردار است.

بر اساس یکی از نظرسنجی‌ها که توسط موسسه تحلیل آمار ونزوئلا (IVAD)انجام شد، چاوز با 50.3 درصد آرا نسبت به کاپریلس با 32.2 درصد از برتری 18 درصدی برخوردار است.

چاوز که در 2 دوره پیشین و از سال 1999 رئیس جمهور ونزوئلا بوده برای تصدی یک دوره 6 ساله دیگر بین سالهای 2013 تا 2019 تلاش می‌کند.

وی با تاکید بر اجرای برنامه اصلاحات سوسیالیستی و مبارزه با فقر توانسته محبوبیت گسترده‌ای در بین مردم طبقه متوسط این کشور به دست آورد. 

چاوز در راستای اجرای برنامه‌های سوسیالیستی خود پس از سال 1999، نقش دولت در اقتصاد را گسترده تر کرده و بسیاری از بخش‌های خصوصی از جمله کارخانه تولید سیمان و برخی بانک‌ها را ملی کرده است.

در سوی دیگر،‌ «هنریکه کاپریلس» 40 ساله، فرماندار سابق ایالت میراندا و رقیب اصلی چاوز در انتخابات، وعده داده است تا با اجرای سیاست‌های اقتصادی نئولیبرال،‌ نقش دولت در کنترل اقتصاد را کاهش داده و مدیریت بانک‌ها را اصلاح کند.

در عرصه سیاست خارجی نیز کاپریلس سعی دارد تا فروش ارزان نفت به همپیمانان ونزوئلا از جمله کوبا را متوقف کرده و در روابط خارجی این کشور با کشور‌هایی نظیر ایران و بلاروس تجدید نظر کند.

کاپریلس در یکی از سخنرانی‌های انتخاباتی خود با ادعای اینکه ایران و ونزوئلا به جز تولید نفت هیچ حوزه مشترکی با یکدیگر ندارند، اعلام کرده بود در صورت پیروزی در انتخابات آتی، روابط خارجی این کشور از اتحاد با کشور‌هایی چون ایران و بلاروس که غرب نگاه تردید‌آمیزی به آنها دارد، فاصله خواهد گرفت.

پیش از این چاوز، رقیب انتخاباتی خود را متهم کرده بود که با وعده اجرای سیاست‌های اقتصادی نئو‌لیبرال در تلاش برای نزدیک شدن به آمریکا و اتحاد با این کشور است که این موضوع استقلال ونزوئلا را به خطر می‌اندازد.

منبع: فارس