۱۸ مهر ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۹

مذاكرات طالبان‌ ـ آمريكا شكست خورد

مذاكرات صلح ميان آمريكا و طالبان به دليل مشخص نشدن وضعيت زندانيان گوانتانامو شكست خورد اما با اين حال دولت اوباما اعلام كرده است كه هم‌اكنون آمادگي از سرگيري مذاكرات را دارد.
کد خبر : ۸۲۶۸۴
به گزارش صراط به نقل از خبرگزاري فرانسه، يك مقام آگاه در دولت آمريكا مي‌گويد: مذاكرات صلح ميان كاخ سفيد و طالبان كه در ماه مارس آغاز شده بود، به دليل اين‌كه شبه نظاميان افغان از توافق با آمريكايي‌ها درخصوص آزاد شدن زندانيان گوانتانامو و نظارت دائمي دولت قطر بر آنها باز ماندند، شكست خورد.

اين مقام در ادامه عنوان داشت كه تماس‌هاي دولت كابل و نمايندگان طالبان هم‌چنان ادامه دارد و دولت آمريكا آماده از سرگيري مذاكرات است.

در ماه مارس كه مذاكرات آغاز شد، نمايندگان دولت آمريكا پيشنهاد دادند كه پنج تن از زندانيان گوانتانامو كه سه تن از آنها از فرماندهان طالبان بودند، به قطر تحويل داده شوند. در عوض يك سرباز آمريكايي به نام "بو برگدال" از سوي شبه نظاميان شبكه حقاني كه وابسته به طالبان افغانستان است، آزاد شود.

تمامي اين اقدامات با هدف اعتمادسازي صورت مي‌گرفت و آمريكا تلاش داشت تا با ادامه اين روند ميان دولت حامد كرزاي، رييس‌جمهوري افغانستان و شبه نظاميان طالبان آتش‌بس برقرار كند. بسياري از منتقدان، كنگره آمريكا و پنتاگون را مقصر اين شكست مي‌دانند. با اين حال يك مقام آگاه در دولت آمريكا اعلام كرد كه آماده انتقال پنج زنداني گوانتانامو به قطر است و لئون پانه‌تا، وزير دفاع آمريكا بايد مجوز آن را صادر كند. زندانيان طالبان در صورتي كه به قطر منتقل شوند ديگر هرگز نبايد در جنگ عليه نيروهاي آمريكايي حضور داشته باشند.