۲۰ مهر ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۸

چالشهایی‌که نخست‌وزیراردن پیش رودارد

پنجمین نخست وزیر اردن در دو سال گذشته به خوبی می داند برای اینکه خیلی زود جایش را به نفر بعدی نسپارد، راه سخت و پیچیده‌ای را در پیش رو دارد.
کد خبر : ۸۲۹۸۷
به گزارش صراط، عبدالله دوم پادشاه اردن به دنبال استعفای «فایز الطراونه»، نخست‌وزیر سابق این کشور، «عبدالله النسور» را مامور تشکیل کابینه جدید اردن کرد. به این ترتیب النسور پنجمین نخست وزیر اردن در طول دو سال اخیر به شمار می‌رود.

النسور 73 سال سن دارد و از اهالی شهر «السلط» در شمال غرب امان، پایتخت اردن است. وی در 20 ژانویه سال 1939 به دنیا آمد. النسور دارای مدرک دکترای برنامه‌ریزی از دانشگاه سوربن پاریس است، او همچنین مدرک کارشناسی ارشد خود را در دانشگاه میشیگان و مدرک لیسانسش را در دانشگاه آمریکایی بیروت دریافت کرده است. النسور پیشتر سمت‌های مختلفی از جمله معاون نخست‌وزیر و وزیر خارجه اردن را عهده‌دار بوده است.

وی در سال 1998 به عنوان معاون نخست وزیر اردن انتخاب شد و پیشتر نیز در سمت‌های وزارتی متعددی را بر عهده گرفته بود، او در سال 1989 به عنوان وزیر خارجه و در سال 1984 به عنوان وزیر برنامه ریزی و در سال 1998 به عوان وزیر اطلاع رسانی انتخاب شده بود. اداره وزارت تعلیم و تربیت، وزارت صنعت و تجارت، وزارت آموزش عالی از دیگر مسئولیت های متعدد وی در عرصه سیاسی اردن بوده است.

النسور همچنین درسال 1989 به عنوان نماینده استان البلقاء به مجلس نمایندگان راه پیدا کرد. وی در سالهای 1993 و 2010 نیز بار دیگر به عنوان نماینده مردم عازم مجلس این کشور شده بود.

وی همچنین در سالهای 1997 و 2009 به عنوان عضو مجلس اعیان اردن انتخاب شد و در اکتبر سال 2010 برای ورود به رقابت های انتخاباتی از این مجلس استعفا داد. او عضو کمیسیون های مالی و خارجی مجلس اعیان نیز بوده است.

النسور در جریان حضور پارلمانی خود معمولا موضع مخالفی علیه دولت های مختلف اردن در پیش می گرفت و به هیچکدام از این دولت ها رأی اعتماد نداده بود، او ارتباطات خوبی با مخالفان اردنی دارد.

النسور موظف است ظرف 48 ساعت آینده دولت خود را معرفی کند، البته دولت وی که نود و هفتمین دولت از زمان تاسیس امارت شرق اردن از سال 1921 تاکنون به شمار می‌رود، برنامه کاری محدودی دارد.

بر عهده گرفتن سمت نخست وزیری در اوضاع ملتهب کنونی که در سایه آن 4 نخست وزیر در دو سال اخیر سرنگون شده اند، مشکلات خاص خود را خواهد داشت، بویژه اینکه شاه اردن از وی خواسته است تا در سایه تشکیل دولت جدید، رایزنی ها با تمامی گروه ها و احزاب مختلف جامعه را برای تشویق آنها به مشارکت فعال در انتخابات پارلمانی ادامه دهند. این در حالی است که برخی گروه های اردنی شرکت در انتخابات پارلمانی آینده در این کشور را تحریم کرده‌اند.

چالش‌های مالی و اقتصادی از دیگر موانعی است که در مسیر دولت النسوری قرار خواهد داشت، به همین علت دولت باید بودجه میان مدتی را به پارلمان ارائه دهد و البته فکری نیز به حال فساد مالی و اداری موجود در اردن بکند.

النسور با اینکه از حامیان جریان مخالف دولت‌های پیشین این کشور به شمار می‌رود، اما احتمالا با انتخاب به این سمت حمایت گروه های مخالف دولت که به دنبال اصلاحات ریشه‌ای در این کشور هستند و لبه تند شعارهای آنها در تظاهرات مسالمت آمیز حتی شاه اردن را نیز هدف قرار می‌دهد، را از دست خواهد داد.
منبع: فارس