۲۴ مهر ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۰
نگاهی به تازه ترین ساخته سیروس مقدم

دیوار، تقلیدی ناقص از نمونه ی غربی

این سریال برای مخاطبین عام ساخته شده است نه برای شرکت در جشنواره فیلم های اکشن! و آیا صرف استفاده از جلوه های ویژه می تواند رضایت مخاطب را در پی داشته باشد؟
کد خبر : ۸۳۴۵۳
"صراط" - «ديوار» -تازه ترين ساخته سيروس مقدم- در نگاه اول و به عنوان يك سريال پليسي مهيج و سرگرم كننده كار بدي از آب درنيامده است؛ حداقل اينكه اصلي ترين الزامات يك درام تلويزيوني در آن رعايت شده و از همه مهم تر اينكه ايجاد جذابيت دراماتيك در اين سريال بدون دستاويز قرار دادن تمهيدات نخ نما و مبتذل و موهن، اتفاق افتاده است. اما اين سريال نيز همچنان با يك فيلم پليسي ايراني فاصله دارد.
 
کارگردان سریال دیوار که این شب ها از شبکه یک سیما پخش می شود، در مصاحبه ی خود با یکی از روزنامه های کثیر الانتشار کشور، صحنه ی تصادف و لوکیشن صرافی را نفسگير توصیف کرده و گفت: از قبل پيش بيني مي كرديم كه اين صحنه ها زمان و بودجه زیادی ببرد.
 
به گزارش سرویس اجتماعی صراط با توجه به پرداخت بیش از حد به حاشیه و دور شدن از متن فیلم به نظر می رسد نکته ای که از دید سیروس مقدم مغفول مانده است این است که این سریال برای مخاطبین عام ساخته شده است نه برای شرکت در جشنواره فیلم های اکشن! و آیا صرف استفاده از جلوه های ویژه می تواند رضایت مخاطب را در پی داشته باشد؟

در صحنه ی تصادف که شنبه شب پخش شد، درست است که جلوه های ویژه بی نظیری بکار رفته بود، اما متاسفانه برای تحقق فرعیات، برخی اصول به فراموشی سپرده شده بود.

برای نمونه چطور می شود از بین ماشین های پلیسی که به تعقیب جمیل، متهم فراری با آن همه سابقه جرم و جنایت پرداخته بودند، هیچکدام همراه آمبولانس حامل جمیل حرکت نکنند! و این که اصلا ماشین های پلیس برای چه آمده بودند و برای چه رفتند؟!

نکته ی دیگر، حضور بالگردهای نیروی انتظامی در صحنه تصادف و ناپدید شدنشان پس از فرار جمیل بود. برای حضور بالگرد در صحنه ی جرم سه دلیل می تواند وجود داشته باشد، یکی تعقیب مجرمان، دیگری حمل مصدومان صحنه ی حادثه به خاطر بار ترافیکی سنگین و اما دلیل سوم استفاده از بالگرد برای داشتن جلوه های ویژه ی هوایی!

از دیگر نکات جالب در این سریال این بود که گویا پول های پراکنده شده در صحنه جرم، همراه با نوسانات ارز در کشور قصد پایین آمدن نداشته و همچنان در حال صعود باقی مانده بودند! و شاید با این شیوه عوامل فیلم قصد داشتند مسایل اقتصادی را دخیل در فرهنگ کنند، تا در این زمینه هم رسالت خود را انجام داده باشند!

آتش گرفتن اتومبیل جمیل نیز به نوعی زیر سوال بردن نیروهای کمک رسان آتش نشان بود، چرا که هر شخص تازه کاری هم می داند، ابتدا باید برق خودرو سانحه دیده را قطع نمود و سپس به مصدومین کمک کرد.

نکته دیگر اینکه چگونه می شود، مصدومی از آن تصادف هولناک جان سالم به در ببرد و اگر هم چنین شود آیا توانی برایش باقی خواهد ماند که بتواند پلیس را خلع سلاح کرده و یک افسر عملیاتی را به گروگان بگیرد؟!
 
مهم ترین بخش از این قسمت سریال دیوار، ردیابی تلفن همراه توسط پلیس بود.
 
چه کسی باور می کند، در عصر فناوری نتوان یک تلفن همراه را ردیابی کرد؟! این کوچک نشان دادن سیستم ردیابی نیروزی انتظامی در حالیست که هالیوود برای بزرگ نشان دادن سازمان سیا استفاده از سیستم های پیشرفته جی پی اس، ردیابی گوشی در وضعیت خاموش و ... را به نمایش می گذارد.
 
در قسمت شب گذشته این سریال نیز مجدداً اشکالاتی دیده می شد، که به راستی در نوع خود کم نظیر بود!
 
بالاخره بالگرد ها در این قسمت نقش خود را به درستی ایفا کردند، اما کماندوها از خود نپرسیدند، وقتی نیروهای پیاده به راحتی وارد منطقه عملیاتی شدند، دیگر چه نیازی به ورود از آسمان هست؟! آن هم در جایی که بالگرد می توانست به راحتی بنشیند؟!
 
و نکته ی آخر اینکه عوامل سازنده ی فیلم فراموش کرده بودند که اگر کسی از تلفن همگانی به تلفن همراه زنگ بزند شماره اش با پیش شماره ی شهر مذکور بر روی تلفن همراه نمایش در خواهد آمد. این یعنی به راحتی می شد، تنها با استعلام از مخابرات در عرض شاید کم تر از یک دقیقه، فهمید جمیل در کدام نقطه از تهران است و با نیروهای محلی وی را عرض چند دقیقه دستگیر کرد!

جای تعجب است که چرا ارگان های مربوطه نسبت به نمایش این تصویر نه چندان به هنجار از آن ها تا کنون هیچ عکس العملی نشان نداده اند.

گفتنیست این سهل انگاری ها و نواقص ناشی از اهمیت دادن بیش از اندازه به فرعیات و دور شدن از اصل است. غيرايراني بودن و كپي برداري از روي فيلم هاي غربي. اين مشكلات را از شخصيت پردازي تا فضاسازي و بازنمايي، بیشتر می کند.

در پایان لازم به یادآوریست که اگر این سریال به مناسبت هفته ی نیروی انتظامی آماده پخش شده است بد نبود قبل از پخش بازبینی صورت می گرفت تا نواقص عدیده اش که به دیدگاه عموم در رابطه با این قشر زحمتکش و ایثارگر جامعه ضربه خواهد زد، برطرف شود.

پاسخ گوی این مسئله باید مسئولان فرهنگی، خاصه مسئولین صدا و سیما باشند که با توجه به فرموده امامِ امت می توان گفت مدیرانِ بزرگترین دانشگاه هستند. آن ها باید پاسخ گو باشند، که تا چه زمانی می خواهند، هزینه بیت المال را خرج این دست فیلم هایی بکنند، که جز استفاده از تکنیک های جلب مخاطب کمتر به مسئله محتوا می پردازند.
نظرات بینندگان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۵ - ۲۴ مهر ۱۳۹۱
۷۴
۳۶
اولا،انتظار نداری که رسانه ملی پاسخ گو باشند مخصوصا جناب عزت خان!

دوما،با این فیلم برداری عصاب مار و ریخته به هم می خواد همه چیز رو یه جور خاصی نشون بده حتی چیزهای ساده رو!

سوما،اون کارشناس انتظامی که اول فیلم میزنه"سرهنگ عبدا.. قاسمی"پس چی کاره بوده فقط برای قشنگی اسمشو زدن ما که هیچ تجربه ای نداریم سوتی های این فیلم رو می گیریم اما این آقا چطور نفهمیده باید به درجه اش شک کرد.

در ضمن اون قسمت که کماندو ها از هلی کوپتر پایین اومدن رو قشنگ گفتی!!!!!!!!!
jabersaber
|
Iran (Islamic Republic of)
فیلمبرداریو رو خوب اُمدی.
ذاکری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۳ - ۲۴ مهر ۱۳۹۱
۸۰
۳۴
سازندگان این فیلم پلیس ایران را بی ایاقت و ناکارآمد جلوه دادند. اقتدار و کارآمدی نیروی انتظامی با این فیلم زیرسئوال رفت . باید جلوی ساخت این گونه فیلمها گرفته شود.
ناشناس
|
Poland
|
۱۲:۰۴ - ۲۴ مهر ۱۳۹۱
۱۳۶
۱
اره والا من به شعورم بر خورد تو یه قسمت پلاک ماشین سرهنگ سه بار عوض میشه در حالی که ماشین همون ماشینه...یا وقتی از صرافی در میرن با یه موتور تریل در میرن ولی به مدرسه که میرسن موتور شده پورسار...!!
ناشناس
|
Poland
مجید جان پالس بود نه پوسار(پولسار)
فرانس
|
Poland
نیازی به غلط املایی گرفتن نیست اتفاقا دقتش خیلی خوبه نکته جالبی بود
majid r
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۵ - ۲۴ مهر ۱۳۹۱
۹
۹۵
اگر شما می توانید خودتان فیلم بسازید
در ضمن وقتی مزنون اصلی اختلاس 3000میلیاردی ... از کشور خارج می شود دیگر این صحنه ها در این فیلم برای ما تعجب آور نیست
...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
دمت گرم
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
ای ول
لرزان
|
Iran (Islamic Republic of)
فیلمش خیلی تکان دهنده بود، من هنوز دارم تکون می خورم، از زیادی تاثیرگذاریش!!!
آلترناتيو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۶ - ۲۴ مهر ۱۳۹۱
۱۵
۰
سريال اكشن پليسي ديوار خيلي گاف داره بايد به تهيه كننده و كارگردانش گفت براي چي اين همه الكي فيلم و آب ميبندين كه ادامه پيدا كنه در اصل بايد جميل ودارو دستش نهايتا تو سكانس دزدي از صرافي دستگير ميشدن يا ا گه قرار بود دستگير نشن همگي فرار ميكردن . مامور نيروي انتظامي و به گوله بستن ميوفته رو زمين اولين تيرش و در حالي كه جان ميده ميزنه به شيشه عقب دومي رو صاف ميزنه تو لاستيك بعدش پسر سرهنگ معلوم نيست از كجا وزودتر از پليس ميره كه داييش فرو نره ديالوگو نيگاه با خورشيد قرار گذاشتيم نزاريم بيشتر از اين فرو بري !!!!!!!!
نوید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۰ - ۲۴ مهر ۱۳۹۱
۳
۲
در اینکه .............. شکی نیست ولی قبول دارم که در این سریال برخی قسمتها واقعا ابکی ساخته شده.در کل سریال جذابیه ولی جذاب و در عین حال ابکی.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۲۷ - ۲۴ مهر ۱۳۹۱
۰
۱۴
کارهمه درسته همه شدن کار گردان و تهیه کننده و مفسر.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۲۴ - ۲۵ مهر ۱۳۹۱
۱
۰
فیلم توهین به نیروی انتظامی وشعور مخاطب را در دستور کار داشت و غرض ورزی در نشان دادن بیش از اندازه پول اونهم دراین اوضاع حتی قسمت اخر شدیدتر. رفته بود جاعل سینما اسم فیلم هم مطمئنا بدون قصد وقرض نبود همش اسم فیلمم نشون میداد /اسمش بی پولی بود/خط مقدم توهمون فیلم ثریا معلوم بود چیه
سید میتی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۹ - ۲۵ مهر ۱۳۹۱
۳
۰
با تشکر از نویسنده این مطلب در بخش فرهنگی بایدبگم کاملا با صحبتهای شما موافقم و اتفاقا چند شب پیش این مطلب رو که این فیلم کپی برداری از فیلمهای خارجی است در جمع دوستان مطرح کردم . من چند ماه پیش بود که مستندی با عنوان شوک دیدم که به مبارزه نیروی انتظامی با سارقان مسلح می پرداخت تو صحنه ای واقعی سارق مسلح یه دختر دبیرستانی رو گروگان میگیره و سوار بر ماشینش که سرنشینش یه زن ویه مرد بودن فرار میکنه . همدستای دیگشم توی یه ماشین دیگه در حال فرار بودن . توی این تعقیب وگریز که فیلم بردارشم زخمی میشه نیروهای پلیس خیلی حساب شده و حرفه ای همه این سارقا رو بدون هیچ آسیبی به گروگان دستگیر میکنه البته با یه کار کاملا حرفه ای و پلیسی گروگان گیر تو یه لحظه توسط تک تیرانداز که سریع تو محل مستقر میشه مورد اصابت قرار میگره و کشته میشه . منظورم از گفتن این قضیه این بود که بخدا من از دیدن این مستند بیشتر از دیدن این فیلم لذت بردم . حتی بگم از دیدن این فیلم حرص خوردم اخه نیروهای پلیس رو خیلی ضعیف نشون داد و مجرم رو خیلی حرفه ای وقدر درحالیکه واقعیت این چنین نیست اگر مجرمین قدر هستن نیروی انتظامی قدر تر بوده من دیگه با چشمای خودم دیدم دیگه .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۰ - ۲۵ مهر ۱۳۹۱
۱
۰
چه توقعی ازین صداسیمادارین اون ازبرنامه های اجتماعیش اون ازسریالاش وقتی اسم سیروس مقدم پای فیلمی هست یعنی ابکی محض درعین بزرگنمایی اتفاقات پیش پا افتاده یه پیشنهادخیلی فانم براتون دارم برنامه به خانه برمی گردیمونگاه کنین حسابی سرگرم میشین شکمچرانیهای ........ جلوی چشم 70میلیون نفراینه صداسیمای باکیفیت
نورانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۷ - ۲۶ مهر ۱۳۹۱
۱۲۶
۰
این سریال بیشتر ضعف پلیس وتوهین به شعور مخاطب را در دستور کار قرار داده بود در کل سریال آبگوشتی بود
ریحانه
|
Iran (Islamic Republic of)
من هم با شما موافقم.
مخصوصا قسمت آخرش خیلی آبکی بود
سروش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۷ - ۲۶ مهر ۱۳۹۱
۰
۰
خیلی سریال آبکی بود ، فقط جلوه های ویژه ش بدک نبود .مقدم می خواد ثابت کنه تو همه ی زمینه ها تخصص داره فیلم بسازه کمدی ، مذهبی ، خانوادگی ، سیاسی و ... الانم پلیسی و اکشن که اصلاً خوب از آب در نیومده بود
نادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۸ - ۲۷ مهر ۱۳۹۱
۰
۱
اتفاقا خیلی هم خوب ساخت فیلم رو.
شما و اون نویسنده متن، چیزی از فیلم و سینما نمی فهمید که این طوری می گید.
تنها
|
Iran (Islamic Republic of)
خودت چیزی نمی دونی، کجاش خوب وبد؟!!!
برو بابا.
اتفاقا دمتون گرم، خیلی خوب نوشتید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۸ - ۲۸ مهر ۱۳۹۱
۰
۱
سریال بسیار آشغالی بود .مقدم سالی دو تا سریال می سازه و بالاخره هر چند سالی یکی اش قابل تحمل در میاد !! آخرین سریال قابل تحملش پایتخت بود .
نسرین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۶ - ۲۹ مهر ۱۳۹۱
۰
۰
سریال واقعا بیخودی بود ....سیروس مقدم مگه مجبوره سریال بسازه ؟؟ اگه دیگه نمیتونه وتوانشو نداره خوب به خودش فرصت بده و چندسالی کار نکنه ....