۲۶ مهر ۱۳۹۱ - ۱۰:۵۰

مناظره ای که سیاست‌ها را لو داد

شب گذشته، دومین مناظره انتخاباتی کاندیداهای ریاست‌جمهوری آمریکا برگزار شد. در این مناظره، هشتاد نفر از رأی دهندگان حضور پیدا کرده بودند تا پرسش‌‌هایشان را از باراک اوباما و میت رامنی درباره برنامه‌هایشان بپرسند.
کد خبر : ۸۳۸۸۵
به گزارش صراط، در این مناظره، باراک اوباما به شیوه‌های گوناگون کوشید که ناکامی مناظره نخست خود را با حرکات گوناگون روی صحنه جبران کند و در آن سو، میت رامنی نیز تلاش می‌کرد با نگه داشتن آرامش، خود را در قالب کاندیدایی شکیبا و متین به مردم نشان دهد.

بر پایه این گزارش، مهمترین محورهای مناظره این دو کاندیدا، بحث اشتغال، مالیات‌ها، انرژی و در پایان بحث بسیار مهم مهاجرت در آمریکا بود؛ مسائلی که به ویژه مورد آخر (مهاجرت و مواضع کاندیداهای ریاست‌جمهوری نسبت به آن) در بالا رفتن سبد رأی آنان بسیار کارآمد بود، چرا که هم‌اکنون نزدیک شصت میلیون آمریکایی لاتین تبار در آمریکا هستند که امسال بیش از بیست میلیون نفر از آنان، واجد شرایط برای دریافت شهروندی در آمریکا هستند.

یکی دیگر از محورهای مناظره دو کاندیداهای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، مسائل مرتبط با خاورمیانه بود که اتفاقا برای شهروندان غیرآمریکایی هم مهم تلقی می‌شود.

همچنین در خلال مناظره، این دو استراتژی دولت باراک اوباما نسبت به جنبش‌های اجتماعی اخیر در خاورمیانه نیز مشخص شد؛ آنجا که میتی رامنی، به سیاست باراک اوباما در این زمینه انتقاد کرد؛ سیاستی که میت رامنی آن را «استراتژی رهبری از پشت» نامید و با اشاره به حملاتی که به سفارت‌خانه‌های آمریکا در کشور‌های لیبی و مصر شده است، این استراتژی را یک راهبرد شکست خورده دانست.

راهبرد رهبری از پشت، در واقع به یک استراتژی آمریکایی در قبال تحولات خاورمیانه اشاره دارد که بنا بر آن، آمریکا مستقیم در تحولات و رویدادهای رخ داده در این کشورها شرکت نمی‌کند؛ اما در هنگام دولت‌سازی و تشکیل دولت‌های جدید، آنها را بر پایه سیاست‌های دلخواه خود هدایت می‌کند.

هرچند این راهبرد آمریکایی از مدت‌ها پیش رخ نموده بود، تا کنون مقامات آمریکایی به صراحت درباره این راهبرد خاورمیانه‌ای خود سخنی نگفته بودند، ولی اینک آشکارا مشخص شده که سیاست آمریکا در این باره، دخالت نکردن در جنبش‌ها و البته هدایت دولت‌های حاصل از این جنبش‌ها بوده است.

گفتنی است، هم‌اکنون لیبی، مصر و تونس در معرض چنین سیاستی هستند؛ اما همان گونه که رامنی خطاب به اوباما گفته، این سیاست چندان هم موفقیت‌آمیز نبوده است و حتی اگر از حملات به سفارتخانه‌های آمریکا در کشورهای سه‌گانه نیز بگذریم، خواسته‌های مردم این کشورها از دولت‌های تازه تأسیس را نمی‌توان به هدایت از بیرون (راه‌هایی که احتمالا در خلاف منفعت ملی آنان است) هدایت کرد.

شب گذشته، دومین مناظره انتخاباتی کاندیداهای ریاست جمهوری آمریکا برگزار شد. هشتاد نفر از رأی دهندگان در این مناظره حضور یافتند تا پرسش‌هایشان را از باراک اوباما و میت رامنی درباره برنامه‌هایشان بپرسند.
منبع: تابناک