۲۶ مهر ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۹

مدیران معاونت فرهنگی ارشاد درفرانکفورت

سرپرست معاونت فرهنگی ارشاد گفت: نسبت به سال گذشته‌ افرادی که سال قبل در نمایشگاه شرکت کرده‌اند تعداد کمتر بوده است؛ افراد حاضر هریک در حوزه‌های خود با یک ماموریتی حضور یافته بودند.
کد خبر : ۸۳۹۲۳

به گزارش صراط، علی اسماعیلی سرپرست معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیرامون ارزیابی حضور ایران در شصت و چهارمین نمایشگاه کتاب فرانکفورت توضیحاتی داد و اظهار داشت: الحمدالله امسال بر اساس برنامه‌ریزی و تلاش‌هایی که صورت گرفت با توجه به وقفه‌ای که ایجاد شده بود، حضور پررنگ ایران در این نمایشگاه با 14 ناشر و 1700 عنوان کتاب را شاهد بودیم و وزارت ارشاد هم تمام تلاش خود را بکار برد تا جمهوری اسلامی ایران حضور پررنگی داشته باشد و در این راستا غرفه خوب تهیه و برنامه‌های خوبی انجام شد.

* دبیرخانه دائمی برای حضور سازماندهی شده در نمایشگاه‌های خارجی است

وی در پاسخ به اینکه خبر از تشکیل دبیرخانه دائمی برای حضور در نمایشگاه‌های خارج از کشور داده بودید، بیان کرد: نمایشگاه فرانکفورت قدمتی 500 ساله دارد، یکی از بزرگترین ریدادهای فرهنگی دنیاست که در آلمان برپا می‌شود و جز در سال 1947 در بقیه سالها شاهد برگزاری این نمایشگاه و فعالیتش بودیم؛ سیاستگذاری صنعت نشر باید در این نمایشگاه رقم خورد از این رو نقش جمهوری اسلامی هم می‌تواند پررنگ باشد، برای اینکه در سال‌های آتی و حضور در نمایشگاه‌هایی اینچنین دچار وقفه نشویم یک دبیرخانه دائمی برای حضور در نمایشگاه‌های خارج از کشور راه‌اندازی کردیم تا فعالیت خود را آغاز کند.

وی افزود: این دبیرخانه بصورت فعال در طول سال برای حضور ایران در هر نمایشگاهی اقدامات لازم را انجام خواهد داد.

* مجری برنامه‌های خارج از کشور موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران است

 

سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این سوال که مسئول این دبیرخانه هم «محمد عظیمی» خواهد بود، اضافه کرد: بله، قطعا چون مجری برنامه‌های خارج از کشور ما موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران است، قطعا دبیرخانه هم باید آنجا تشکیل شود، در آن مجموعه دایر خواهد شد تا از امروز با برنامه‌ریزی حضور موثر و هدفمندی در نمایشگاه‌های خارجی داشته باشیم.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: امسال با وجود وقفه‌ای که رخداد، به یاری خدا به اقرار همه ایرانیان حاضر در آلمان، اتحاد و صمیمیتی بین دوستان ایجاد شد تا با برنامه‌ریزی بیشتر کار را پیش ببریم، از این رو طی هفته آینده هم جلسه ارزیابی از نمایشگاه فرانکفورت برگزار خواهیم کرد.

وی در پاسخ به انتقاد ناشران از عدم تجمیع غرفه‌های ایران در یک مکان تصریح کرد: یکی از بحث‌ها این موضوع است تا با برنامه‌ریزی خاص به صورت متمرکز در نمایشگاه‌های خارج از کشور حاضر شویم، از این رو سیاستگذاری این مهم از برنامه‌های دبیرخانه است تا شاهد حضور یکپارچه ایران در نمایشگاه‌های آتی باشیم.

* همه مدیران ارشاد در فرانکفورت ماموریت کاری داشتند/نسبت به دوره‌های قبلی کاهش نفرات داشتیم

 

سرپرست معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره تعداد زیاد حضور مدیران فرهنگی در نمایشگاه کتاب فرانکفورت توضیح داد: این فضاسازی است که روزنامه‌ها انجام می‌دهند، اگر انجام شود عده‌ای منتقد هستند انجام هم نشود باز عده‌ای منتقد هستند.

 

وی ادامه داد: اما اگر این وضع را نسبت به سال گذشته‌ بررسی کنید خواهید دید آمار کلی ما با کاهش مواجه بوده و نسبت به افرادی که سال قبل در نمایشگاه شرکت کرده‌اند تعداد کمتر بوده است؛ افراد حاضر هریک در حوزه‌های خود با یک ماموریتی حضور یافته بودند چه در حوزه بین‌الملل، حوزه نشر، کتاب و کتابخوانی، صنعت چاپ و... همه دوستان حضور خوبی داشتند.

* برنامه جانبی هم داشتیم/غرفه‌های خالی به دلیل عدم صدور ویزا بود

وی در باره این سوال که اغلب در اخبار از عدم برگزاری نشست جانبی و تخصصی در حاشیه این نمایشگاه انتقادهایی می‌شد، چرا در این راستا بدون برنامه عمل کردیم، اظهار داشت: اینگونه نبوده که برنامه‌هایی نداشته باشیم، در نمایشگاه فرانکفورت یک عده ناشرینی شرکت می‌کنند که غرفه گرفته و محصولات خود را عرضه می‌کنند، عده‌ دیگر ناشران هم از قبل قرارهای ملاقاتی دارند که آنها را برپا می‌کنند؛ اما برای سال‌های آتی و حضور پررنگ‌تر باید از سوی دبیرخانه ‌فعالیت‌ها را انجام دهیم تا بصورت متمرکز در یک مکان قرار گرفته و برنامه‌هایی داشته باشیم، ما در افتتاحیه این نمایشگاه جایگاه داشتیم، جلسات ارزیابی برپا و در ادامه جلساتی با حضور همه ناشرین در کنسولگری ما با حضور سفیر و نماینده مقام معظم رهبری، رایزن فرهنگی برگزار شد، اقدامات جنبی خوبی انجام شد اما برای حضور موثر و پررنگ‌تر در سال آینده باید برنامه‌ریزی دقیق انجام دهیم.

وی در پایان درباره غرفه‌های خالی ایران از دو غرفه به دلیل نرسیدن ویزا و تاخیر در ارائه آن خبرداد.

منبع: فارس
نظرات بینندگان
فرشید اوجانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۲ - ۲۶ مهر ۱۳۹۱
۰
۰
من به عنوان یک جانباز شیمیایی که ارز برای مداوایم نمیدهند و روز به روز حالم بدتر میشود ... سرفه امانمو بریده ... راضی نیستم.
غلام
|
Iran (Islamic Republic of)
شما برای انقلاب زحمت کشیدی و اجرت را انشاله خدا بده .درعوض اونا با کت شلوار یکدست در فرانکفورت انقلاب صادر می کنند