۰۲ آبان ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۰

چگونگي كشف منشور كوروش

درباره چگونگي پيدا شدن منشور كوروش گفته شده است هنگام كاوش در محوطه باستاني بابل (1882-1879) باستان‌شناسي به نام «هرمز رسام» يك استوانه سفالين كوچك يافت كه شامل يك نوشته از كوروش بزرگ بود.
کد خبر : ۸۴۵۸۸

به گزارش صراط، جنس اين استوانه از گل رس و ابعاد آن شامل 23 سانتيمتر طول و 11 سانتيمتر عرض است. استوانه داراي 40 سطر به زبان اكدي و به خط ميخي بابلي است.
اين سند گوياي رفتار بزرگ‌منشانه كوروش در برخورد با مغلوبين است كه امروزه به عنوان نخستين منشور حقوق بشر ذهن جهانيان را به خود معطوف ساخته است. اين منشور در سال 1971 توسط سازمان ملل متحد به تمام زبان‌هاي رسمي سازمان منشور شد.
استوانه يافت شده در موزه بريتانيا در شهر لندن نگهداري مي‌شود. در سال 1975 «ريشارد برگر» بخشي از يك لوحه استوانه‌اي كه آن را متعلق به نبونيد مي‌دانستند، پاره‌اي از استوانه كوروش بزرگ و سطرهاي 37 تا 45 آن دانست و از اين‌رو اين قسمت كه در دانشگاه ييل (Yale) امريكا نگهداري مي‌شد، به موزه لندن منتقل شد و به استوانه اصلي پيوست.
نام و مرگ كوروش
نام كوروش در سنگ‌نبشته‌هاي ميخي پارسي «كورو» در نسخه عيلامي «كوارش»، در لوحه‌هاي بابلي «كورش»، در تورات «كورش» و در لاتين «سيروس» آورده شده است.
او از خانواده هخامنش بود كه خود از تيره پاسارگادي‌هاي پارس و از نژاد آريايي بوده‌اند. اين شهريار در سال 598 پيش از ميلاد چشم به جهان گشود و طبق نوشته‌ها 3 همسر داشت كه نام دوتاي آنها «كاسان دان» و «آمتيس» بوده است. كوروش از كاسان‌دان 2 پسر به نام‌هاي كمبوجيه و برديا داشته كه درباره آنها در تاريخ بسيار نقل شده است، اما اين شهريار ايراني از زن دوم 2 دختر به نام‌هاي «آتوسا» و «مرئه» و از زن سومش هم دختري به نام «آرتيس‌تن» داشته است.
درباره مرگ كوروش گفته‌اند در سال 529 پيش از ميلاد و در سن 70 سالگي در اثر شورش ماساژت‌ها نيمه‌صحراگرد كه يك تيره سكايي در آن طرف رودخانه «آراكس» بودند، كوروش شكست مي‌خورد و در اثر زخمي كه بر‌مي‌دارد، بعد از سه روز از دنيا مي‌رود.
پادشاهي كوروش
شاهنشاهي كوروش بزرگترين و شكوهمندترين پادشاهي در سراسر آسيا بود و گواهي اين امر امپراتوري بود كه مرزهاي آن از شرق به اقيانوس هند، از شمال به درياي سياه، از غرب به قبرس و مصر و از جنوب به حبشه مي‌رسيد و اين امپراتوري با چنين عظمتي فقط با يگانه كوروش اداره مي‌شد. نوع حكومت او برمدارا، مروت و بخشش نسبت به حريفان بود. البته اهميت و برتري كوروش بيشتر از دو لحاظ است: يكي آن‌كه پارس را كه كشوري محدود بود، در اندك زماني به يك فرمانروايي پهناور و نيرومند تبديل كرد كه تا آن زمان چنين دولت وسيع و مقتدري به وجود نيامده بود. برتري ديگري كه نزد انديشمندان از همه كارهاي او درخشنده‌تر است، حسن سلوك، سياست متين و روش پسنديده‌اي بود كه درباره كشورهاي تابعه و زيردست در پيش گرفت.
ترجمه‌اي منظوم از بخشي از منشور كوروش
من هستم كوروش، شاه هخامنشي
من ياور مردمان و پيام‌آور محبتم
سلوك سربازان من
سلوك پارسيان سرزمين من است
و ما براي آزادي مردمان آمده‌ايم
تباهي و تيرگي از ما نيست
وحشت و شقاوت از ما نيست
ما رسولان امان و آسودگي هستيم
ما آورندگان آزادي مردمان هستيم
پس بشارتم داد داناي دانايان
سعادت دنيا و بهشت آخرت
نيكوترين پاداش است.
منبع: منشور كوروش،
اميرحسين حكمت‌نيا، اديان بزرگ، حسين توفيقي

منبع: ایران
نظرات بینندگان
کامی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۴ - ۰۲ آبان ۱۳۹۱
۱۷۰
۶۰
زنده باد کوروش بزرگ
زنده باد مرد پارسی
زنده ّباد افتخار آریایی
آریا
|
Iran (Islamic Republic of)
وزنده باد کامی .پدرش برادرش عموش داییش و.....
داش علی
|
Iran (Islamic Republic of)
کجای این جنگل شب پنهون شدی کوروشکم
پشت کدوم بتخونه پنهون شدی چکاوکم
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
داش علی شعرت قشنگ بود
یگانه
|
Iran (Islamic Republic of)
کوروش سالهاست مردوده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
دو گروه هستند که در عین حال که خیلی ادعا دارند ولی به راحتی در زمین دشمن افتاده اند و بازی میکنند:
گروه اول مخالفان ایران باستان هستند که چون شاه ملعون خودشو به ملی گرایی گره زد اینها هم کلاً با ملی گرایی و فرهنگ چند هزار ساله ایران مشکل دارند و هویتی که خیلی از کشورها حاضرند برای ساختنش میلیاردها خرج کنند نادیده میگیرند . این گروه تخصصشون در نادیده گرفتن نکات مثبت ایران باستان و درشت کردن نقاط ضعفه و حتی براشون ننگه که خودشونو ایرانی بدونن !
گروه دوم کشته مرده های ایران باستان هستن که به راحتی هر دروغی ولو مثبت راجع به ایران باستان را باور میکنند . این گروه اکثراً دل خوشی از حکومت الان ایران ندارند و چون حکومت به ملی گرایی بی توجه شده ناخودآگاه تبلیغ ملی گرایی باستان شده تبلیغ ضد حکومت .
در هر حال واقعیت اینه که ایران و ایرانی همیشه باهوش و با تمدن و با فرهنگ بوده چه قبل از اسلام و چه قبل از اسلام و هیچکدام دیگری را تقض نمیکند . تنها چیزی که این وسط داره قربانی میشه وحدت ملی بین ما مردم ایرانه .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
یه ........ با اسم نا شناس همه ی شمارو سر کار گذاشته و شمام هی میخواید جواب این عقب مونده که یا تخم و ترکش مغول یا عرب جواب بدید...این عقده داره شما ایرانی ها چرا جواب این نژاد پست .......... رو میدید
کلاس شیشمی
|
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس گرامی چه قبل از اسلام چه قبل از اسلام رو بی منظور گفتی دیگه اره؟
راستی تمدن در زیگورات شوش اصالت بیشتری دارد یا تخت جمشید جعلی؟
الی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۶ - ۰۲ آبان ۱۳۹۱
۵۸
۳۱
درود بر کورش کبیر و روحیه ی انساندوستانه اش
داش علی
|
Iran (Islamic Republic of)
شما اون زمان بودی .....
بسته دیگه عقب موندگی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
داش علی اگه ملاک اون زمان بودن باشه خیلی چیزا تو هواس!!!!
یسنا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۰ - ۰۲ آبان ۱۳۹۱
۵۳۴
۳۳۵
خدارحمتت کنه کوروش .....

اگه الان زنده بشی باورت نمیشه اینجا ایرانه وما همون مردمان پارسی وآریایی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
مردم پارسی تو استان فارس اند . دوباره آریاییها سر و کله نکبت شون پیدا شد !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
بابا بيخيال، چرا حالا به آرياييها فحش ميدي؟
اقا الیاس
|
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس عزیز مودب باش...این چه طرز حرف زدنه تو مسلمون هم نیستی چون اگه بودی به دیگران بیخود توهین نمیکردی...اون چیزی که همه دنیا میدونن ایرانی ها متمدن ترین قوم تاریخ هستن...نکنه دوست داری تو ایران سروکله اعراب پیدا بشه تا خوشحال شی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
آقای الیاس اینها توهمات شماست نه واقعیت !! من نظری راجع به توهمات پان فارسی نوشته بودم که توسط صراط سانسور شد . باورم نمیشه عقاید پان فارسی و کوروش پرستی در بین حزب اللهیها هم رواج پیدا کرده !!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
البته چیزی به نام نژاد آریایی وجود نداره و یه چیز موهومیه که از دوره رضا خان رواج پیدا کرده و افراد مغرض و فاشیست و بی سواد هم مدام تکرارش می کنند . ایران سرزمین اقوام و نژادهای زیادی بوده که همیشه با هم امتزاج پیدا کردند . واقعیت اینه .
وطن
|
Iran (Islamic Republic of)
یادت رفت بگی اگه زنده بشه چه بلایی سرش میارید
سيامك
|
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس.. تو با هويت خودت خودت هم مشكل داري كه حتي اسم هم نداري.پس بهتره اظهار نظر نكني.درضمن بايد بدوني كساني كه با حقايق تاريخي كنار نميان كساني هستند مثل تو كه بي هويت وبي ريشه اند.كوروش وتمام كارهاش معلومه وموردتاييدوتشويق دنياست.و توهين وعقده اي بازيهاي تو هم نميتونه واقعيت رو عوض كنه.
iran
|
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس جان آریایی یک نژاد است که از میلیون ها سال پیش در ایران ساکن هستند و نژاد همه مردمی که هر روز باهاشون سر و کار داری آریایی است یعنی همه ایرانی ها نژادی آریایی دارن .الان هم که میبینی بعضی ها دم از غیر آریایی و عرب پرستی و....... میزنند .بر میگرده به زمان اعراب که به کشور عزیزمون ایران حمله کردند و نژاد خودشون رو با ایرانی ها درامیختند (البته با تجاوز و وحشی گری) .در کل ما آریایی وایرانی هستیم نه عرب متجاوز .یکم تاریخ و گذشته کشورت رو بخونی متوجه میشی دارم چی میگم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
ایران جون سوادت ار رضا قلدر هم پایین تره:) در ایران نژاد آریایی وجود نداره. مردم ایران از امتزاج نژادهای مختلفی که در طول هزاران سال به این منطقه آمده اند(در جنگ یا صلح) به وجود اومدند . نژاد اصیل هم مال اسبه نه آدم . آریایی هم یک توهمه . کافیه صورتت رو تو آینه ببینی و متوجه بشی با بقیه مردم خاورمیانه هیچ تفاوتی نداری.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
سیامک اتفاقا تمام بال بال زدن من برای اینه که به واقعیتهای تاریخی پرداخته بشه . نه افسانه های احمقانه . یکی از افسانه های احمقانه هم قدیس سازی از یک پادشاه کشورگشاست . ولی شماها اینقدر متعصب و صفر و صدی هستید که تحمل واقعیت رو ندارید .
سيامك
|
Iran (Islamic Republic of)
جالبه كه يه بي هويت بدون نام خودشو از تمام تارخ دانان و باستانشناسان دنيا فهميده تر ميدونه.اين چيزي نميتونه باشه غير از عقده نمايي و كينه ورزي نسبت به يك تاريخ و تمدن جاودان.
یسنا
|
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس عزیز ... تو از رضاخان متنفری چرا داری تلافیشو سر کوروش درمیاری ؟؟ حالا چون رضاخان از کوروش تعریف می کرده توباید چشمتو به روی حقیقت ببندی ؟؟ راستی منابع مطالعاتیت چیه ؟ به ماهم بگو بریم بخونیمش !!
iran
|
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس جان آقای امتزاج نژادی ، آقای باسواد ما سواد نداریم و سواد رضا قلدر هم از مابیشتره درست .ولی ایرانی هستم و به این افتخار میکنم که از نژاد عربای متجاوز و مزدور نیستم .تو هم به این افتخار نکن. در ضمن اسب هم نژادش قاطی میشه بعضی مواقع . و به حرفت گوش کردم و صورتم رو توی آینه نگاه کردم هیچ شباهتی با عربا ندیدم چون ایرانی ها از بقیه مردم خاورمیانه سوا هستند . تو هم اگه عرب نیستی این قدر از این قوم متجاوز به کشورمون طرفداری نکن D:
ما ایرانی هستیم و ازنژاد پاک آریایی نه عرب اینو بفهم.
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۵ - ۰۲ آبان ۱۳۹۱
۶۰۱
۵۱۵
دورود بر تو ای یگانه مرد پارسی و لعنت برکسانی که میراثت را بر باد دادند
طه
|
Iran (Islamic Republic of)
کاش بخش دیگه ی منشورم مینوشتن که میگه:
دستور دادم در نیایشگاهها را بگشاییئ و خدایان سومر و آکد را بازگردانند باشد که خدایان برای من دعا کنند.
به نظر شما اگه بت پرستی عرب نشانه جهالت و افتخار به گذشتگانشون جهالته.
چرا باید به خادم بت ها افتخار کرد؟
وقتی عرب فقط بت پرستیده و ما هم بت پرستیدیم و هم ساختیم چه فرقی بین ماست؟
وای بر ما که در قرن بیست و یک افتخارمون شده یه بت پرست خادم بت!!!
اقا الیاس
|
Iran (Islamic Republic of)
یه تفسیر بچه گونه بود...اولا همه دنیا میدونن که کوروش یکتا پرست بوده ... این که میگه دستور دادم برشون گردونن یعنی اینکه گذاشتم مردم خودشون واسه خودشون تصمیم بگیرن...بزرگی کوروش به اینه که با اینکه پیامبر نبوده ولی همواره از انسانیت در عین قدرت بهره برده...درود بر روان پاکش...نکنه شما طرفدار اون قشری که وقتی حمله میکنن میزن معابد زرتشتی ها رو خراب میکنن و زناشون رو به کنیزی به بازار میبردن...نکنه شما با اتش زدنه کتابخونه ها موافق تری
عمو جواد
|
Iran (Islamic Republic of)
درود بر طاها
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
شما بهتره منشور کوروش رو از طریق ترجمه انگلیسی اش یا ترجمه های بی تعصب و دقیق تر فارسی اش مجددا بخونید تا متوجه بشید چقدر عمری بهتون دروغ گفته شده !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
در ضمن منشور کوروش تقلیدی واضحه از استوانه های منطقه بابل . این کار که پادشاهی استوانه ای درست کنه و توش از خوبی و درستکاریش قصه ها بگه در بابل سنت رایج بوده ! کی از خواب و خیالات رضاخانی خارج می شوید ؟!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
کتاب خوان ترین مردم دنیا مسلمانها بودند و اتهام کتابخانه سوزی مسلمانان تهمتیه که انگلیسها به اسلام زدند و هیچ سندی ندارد و اینکه انسان شخصی را ببینه که داره اشتباه میکنه وراهنماییش نکنه دادن ازادی به او نیست ، رها کردن اون در حماقته و این نوع ازادی دادن زمینه ای میشه برای سو استفاده های بعدی از او. مثل کاری که ملکه انگلستان با هند کرد وصد البته که مسلمانها هیچ کس را مجبور به اسلام اوردن نکردند نمونه ان مردم یهودی و مسیحی مکه و مدینه بودند. و مسلمانها با کفار ،توطئه گران و فرمانرواهایی که نمیگذاشتند صدای حق و پیامبر به گوش مردم برسد میجنگیدند. معمولا کسانی که این حرفها را مطرح می کنند به زرتشت و ایین اون هم اعتقادی ندارند و اصلا به نبوت هم اعتقادی ندارند. یا بی اطلاع هستند و در مورد ظلم روحانیون زرتشت به مردم چیزی نمی دونند و حقیقت را فقط در کتابهای افراد متعصب و متخصص در دروغ پردازی در تاریخ جستجو میکنند ویا خودشونو به نا بینایی زدند وروحیه مردم ایران را در مقابل زور نمی بینند، چه بسا ایرانییها همین الان هم میدونند که در قبل از اسلام در ایران دین زرتشت و خیلی ایینها بوده و نسخه اجرای انها همین الان هم در دسترسه ولی باز هم مسلمونند.و گرویدن مردم ایران نشانه هوش فهم و درک بالای انهاست، و می بینیم که خیلی از کشورهای اروپایی که اسلام به انجا رفت این لیاقت و درک را نداشتند.همچنین این مظلب که در گذشته ما قبل از اسلام فردی عادل حکومت میکرده(البته اگه خودمون در مورد عدالت و کارهاش تحقیق کنیمو به جای یافتن حقیقت دنبال بافتن اون نباشیم و به فعالیتهای باستان شناسان مغرض یهودی اکتفا نکنیم)تناقضی با این که الان ما یه دین الهی و ازاد داریم نداره و نیازی نداریم کوروش را خراب کنیم.
سيامك
|
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس..انگار كوروش بدجوري اجدادت رو چزونده.كوروش به عنوان حق انتخاب دين ومذهب بود به خدايان قوم هاي مختلف احترام گذاشت.تو اگر خيلي حاليته بهتره دست از عقده گشايي برداري.و بايد بفهمي كه برداشت از هنر هر كشوري كار بدي نيست.حالا شايد استوانه گلي در بابل رواج داشته.چه ايرادي داره كه اين نوشته روي استوانه نوشته شده باشه؟در ضمن كتابخوان ترين مردم دنيا ايرانيان بودند كه مسلمان شدند واعراب علم ايرانيان رو به اسم خودشون دزديدند.يهوديت از اديان الهي ست وما با صهيونيسم وصهيونيستها مشكل داريم.مگر يهوديان ايران مارو دشمه ميدونن و يا ما با اونا سر جنگ داريم؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
سیامک اگه کوروش واقعن اونیه که تو ادعا می کنی پس چرا یه مو اش تو تن شما فاشیستها با این ادبیات تهوع آورتون نیست ؟ دوره رضا قلدر خیلی وقته تموم شده کوروش پرست !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۱۶ - ۰۲ آبان ۱۳۹۱
۱۱۶
۱۴۵
با سلام لطفاً ترجمه كامل منشور توسط استاد عبدالمجيد ارفعي را كامل بخوانيد و بعد به تمجيد از كورش بپردازيد شما تا حالا فكر نكرديد چرا اينقدر صهيونيست ها از كورش دفاع مي كنند و سنگ يك ايراني را به سينه ميزنند چون كورش بزرگترين خدمت را به يهودياني كه به خاطر سحر و جادوگري از سرزمين خود رانده شده بودند و به بابل فرار كردند را انجام و به آنها پناه داد حتي در مركز كشور اشغالي فلسطين و پايتخت رژيم صهيونيستي خياباني به نام شارع كورش وجود دارد لطفاً بيشتر تحقيق كنيد تا بدانيد كه كورش تحت تأثير شيطان پرستان بوده يا ؟
یسنا
|
Iran (Islamic Republic of)
واقعا برات متاسفم تا کجاها پیش رفتی ؟؟ کوروش رو هم صهیونیست کردی ... اون زمان اصلا چیزی به نام صهیونیست وجود نداشته ..کوروش از روی انسان دوستی به یهودیان کمک کرده این چه اشکالی داره ؟؟ یعنی شما میگی تمام یهودیان دنیا باید بمیرند ونابود بشن ؟؟ واقعا عقاید خطرناکی داری یه تجدید نظری بکن ....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۱ - ۰۲ آبان ۱۳۹۱
۱۰۹
۱۶۱
این اطلاعات ناقص و اغراق شده رو برای چی تکرار می کنی صراط؟! این اراجیف از دوران رضا قلدر در ایران پا گرفته و یه مشت پان فارس و پان آریا تکرارش می کنند .کوروش پرستی می تونه اتحاد اقوام ایرانی رو تحت تاثیر قرار بده .
اگه سواد انگلیسی دارید در اینترنت سرچ کنید و ببینید بسیاری از ایرانشناسهای غربی نه تنها کوروش رو شاسته ستایش نمی دونند بلکه خیلی هم مستبد و خونریز می خوانند . این استوانه هم بنا بر سنت بابلی ها و تمدنهای بین النهرین ساخته شده . استوانه مشهوری که هزار و خورده ای سال پیش از این استوانه درست شده مربوط به حمورابیه که متن اش به مراتب منسجم تر و انسانی تر از این منشوره . خلاصه که این کوروش خان وقتی تو بابل از این سنت مطلع شده برای چشم و هم چشمی هم که شده دستور میده یه استوانه براش درست کنند ! از این جور استوانه ها در اون منطقه فراوان یافت شده . این که کوروش در دنیا شناخته شده ست هم یک توهم پان فارسیه .
سيامك
|
Iran (Islamic Republic of)
باحتمال قريب به يقين تو بايد عرب باشي كه اينقدر با ايران وايراني دشمني داري.تقصير هم نداري چون واقعا نميشه تاريخ و گذشته درست و حسابي براي شما پيدا كرد.تاريخ اعراب بعد از اسلام شروع ميشه.البته قصداهانت به اعراب روندارم اما شخص جنابعالي بنظر مياد كينه عميقي نسبت به آريايي نژادها دارين.شما خودت از چه نژادي هستي؟
امیر. ه
|
Iran (Islamic Republic of)
سیامک جان من دوستان عرب زیاد دارم از دوبی و لبنان باور کن اون هم به قدر این برادر ارزشیهای چماق بدست با کوروش و ایران باستان دشمنی ندارن هیچ اتفاقا کوروشو افتخار خاور میانه میدونن.اینا معلوم نیس از کجان
سيامك
|
Iran (Islamic Republic of)
اصولا تركان از زمان عثماني بسيار سعي داشتن به كشور عزيزمون چنگ بندازن و يكي از راههاي اونا مبارزه با تاريخ ما بوده.شايد اعراب بخاطر دين با ايرانيان بد باشن اما تركان از عقده نداشتن يك تاريخ و تمدن پويا بشدت رنج ميبرن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۴ - ۰۲ آبان ۱۳۹۱
۳۶
۰
سلام خداوند بر تمام انسانهای خوب ولعنت بر تمام خائنین مملکت از ازل تا کنون
sss
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۴ - ۰۲ آبان ۱۳۹۱
۲۱۷
۱۷۵
در این خاك زرخیز ایران زمین نبودند جز مردمی پاك دین
همه دینشان مردي و داد بود وز آن کشور آزاد و آباد بود
چو مهر و وفا بود خود کیششان گنه بود آزار کس پیششان
همه بنده ناب یزدان پاك همه دل پر از مهر این آب و خاك
پدر در پدر آریایی نژاد ز پشت فریدون نیکو نهاد
بزرگی به مردي و فرهنگ بود گدایی در این بوم و بر ننگ بود
کجا رفت آن دانش و هوش ما که شد مهر میهن فراموش ما
که انداخت آتش در این بوستان کز آن سوخت جان و دل دوستان
چه کردیم کین گونه گشتیم خار؟ خرد را فکندیم این سان زکار
نبود این چنین کشور و دین ما کجا رفت آیین دیرین ما؟
به یزدان که این کشور آباد بود همه جاي مردان آزاد بود
در این کشور آزادگی ارز داشت کشاورز خود خانه و مرز داشت
گرانمایه بود آنکه بودي دبیر گرامی بد آنکس که بودي دلیر
نه دشمن دراین بوم و بر لانه داشت نه بیگانه جایی در این خانه داشت
از آنروز دشمن بما چیره گشت که ما را روان و خرد تیره گشت
از آنروز این خانه ویرانه شد که نان آورش مرد بیگانه شد
چو ناکس به ده کدخدایی کند کشاورز باید گدایی کند
به یزدان که گر ما خرد داشتیم کجا این سر انجام بد داشتیم
بسوزد در آتش گرت جان و تن به از زندگی کردن و زیستن
اگر مایه زندگی بندگی است دو صد بار مردن به از زندگی است
بیا تا بکوشیم و جنگ آوریم برون سر از این بار ننگ آوریم
فردوسی
داشی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۳ - ۰۲ آبان ۱۳۹۱
۸
۲۸
الان فقط ب کوروش میبالیم و منش و افکارش ........
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
کاش به افسانه کوروش نمی بالیدی !! بلکه واقعیت کوروش رو درک می کردی و بعد اگه می خواستی بهش می بالیدی !!!
داش علی
|
Iran (Islamic Republic of)
اگه منش و افکار واقعی کوروش و میدید قطعا نمیبالید
سيامك
|
Iran (Islamic Republic of)
داش علي تو حتما بايد فسيل شده باشي اگر منش وافكار كوروش رو ديده باشي.لازم نيست ببيني فقط كمي مطالعه كن تا بفهمي.بعد نظر بده.
داش علی
|
Iran (Islamic Republic of)
جون سیا
سيامك
|
Iran (Islamic Republic of)
جون داش
یسنا
|
Iran (Islamic Republic of)
کوروش افسانه نیست ... ما قبول داریم هر انسانی نقاط ضعف وقوتی داره ..کوروش همیک انسان بوده با تمام نقاط ضعف وقوتش ..ولی خدمات بزرگی برای ایران انجام داده و دارای افکار وعقاید راستینی بوده ......چه اشکالی داره ادم به گذشتگان خودش افتخار کنه ؟؟ همان طور که به عنوان یک مسلمان به حضرت محمد افتخار می کنیم به عنوان یک ایرانی به کوروش هم افتخار کنیم ؟؟
غلام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۹ - ۰۳ آبان ۱۳۹۱
۸۵
۶۷
کجایی کوروش پدر عزیزمان وضع فرزندان ایران زمین را ببینی!!؟
اقا الیاس
|
Iran (Islamic Republic of)
منم کوروش رو دوست دارم ولی این حرفا درست نیست اقا غلام...کوروش عزیز بوده ولی نه اینکه بخوایم اینطوری راجبش صحبت کنیم...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
فرزندان ایران زمین لابد لیاقتشون کوروش پرستی و افسانه پردازیه !!! گشتن در اعماق تاریخ و دست انداختن به موهوماته ! کسی که تنبل و حرف مفت زن باشه نتیجه بهتری نمی گیره .
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس جان از نظر شما لیاقت فرزندان ایران زمین حتما: تجاوز مداوم اعراب هم به کشور هم به زنان و دختران بی گناه است دیگه؟ یکم تاریخ بخون میفهمی هر چند سالی یک بار به کشور عزیزمون تجاوز کردن .چه بخای چه نخای کورش تو فرهنگ کهن ایران گنجونده شده همه دنیا هم میدونن .حالا برید به فرهنگ عربا بنازید و سنگ عربا رو به سینه بزنید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی! همه ایران فارس نیستند و همه تاریخ ایران هخامنش و ساسانی نیست . یا این رو متوجه میشی یا اینقدر بهره هوشی ات پایینه که مدام عرب عرب می کنی . البته که ایران دو میلیونی هم عرب داره .
سيامك
|
Iran (Islamic Republic of)
باز هم خداروشكر كه ما ايرانيها تاريخي داريم كه در اعماقش بدنبال عظمت ازدست رفته باشيم.ملل اطراف چه تاريخ و گذشته اي دارن؟؟؟؟؟
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
خدا شفات بده . با تو بحث کردن مثل اینه که با سبد آب دریا رو خالی کنی .
وطن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۰ - ۰۳ آبان ۱۳۹۱
۱۲۲
۶۴
كوروش سمبل عزت و سربلندي ايران هست.......درود بر ازادي خواهان ، درود بر كوروش
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
در مورد کوروش چقدر مطالعه داری ؟ اگه عزت ایرانیان در کشورگشایی و بزرگ کردن قلمرو باشه بعله کوروش نماده !!!!!
وطن
|
Iran (Islamic Republic of)
البته بود .هست اشتباه
یسنا
|
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس جان ! کشورگشایی خیلی بهتر از عقب موندگی است در ضمن کوروش هر کشوری رو که فتح می کرده با مردمش بسیار مدارا می کرده و آزادی هاشون رو سلب نمی کرده و افکار وعقاید ومذهب خودشو به اونها تحمیل نمی کرده ....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
پس آزار داشته کشورگشایی می کرده ؟
یه چیزی بگو بگنجه :)
مایلی سخن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۱ - ۰۳ آبان ۱۳۹۱
۴
۵
د زهی خیال باطل
غرق شدگان دریای توهم
اقا الیاس
|
Iran (Islamic Republic of)
مایلی جان فک کنم از اونایی که فک میکنن دوست داشتن ایران باستان خلافه مسلمون بودنه...تفکرت رو عوض کن...کوروش و داریوش و انوشیروان و چندین تن از پادشاهان ایرانی کسانی هستن که دنیا بهشون افتخار میکنه
غلام
|
Iran (Islamic Republic of)
و شما غرق شدگان دریای تحجر !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
متحجر به کسانی میگن که به جای زندگی در اکنون در اعماق تاریخ زندگی می کنند غلومی !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
آقا الیاس منبع ادعات رو (که دنیا به شاهان ایرانی افتخار می کنه) بگذار . وگرنه حرف مفت و از روی شکم نزن !
sss
|
Iran (Islamic Republic of)
زندگی در اکنون!!!
اقا الیاس
|
Iran (Islamic Republic of)
فرمودن نظرات بزرگان جهان رو بیارم

سخنان زیبای بزرگان جهان در مورد کوروش کبیر
پرفسور ایلیف مدیر موزه لیورپول انگلستان :
در جهان امروز بارزترین شخصیت جهان باستان كورش شناخته شده است . زیرا نبوغ و عظمت او در بنیانگذاری امپراتوری چندین دهه ای ایران مایه شگفتی است . آزادی به یهودیان و ملتهای منطقه و كشورهای مسخر شده كه در گذشته نه تنها وجود نداشت بلكه كاری عجیب به نظر می رسیده است از شگفتی های اوست .

دكتر هانری بر دانشمند فرانسوی - تمدن ایران باستان :
این پادشاه بزرگ یعنی كورش هخامنشی برعكس سلاطین قسی القب و ظالم بابل و آسور بسیار عادل و رحیم و مهربان بود زیرا اخلاق روح ایرانی اساسش تعلیمات زردشت بوده. به همین سبب بود كه شاهنشاهان هخامنشی خود را مظهر صفات (خشترا) می شمردند و همه قوا و اقتدار خود را از خدواند دانسته و آنرا برای خیر بشر و آسایش و سعادت جامعه انسان صرف می كردند .

آلبر شاندور - كورش بزرگ :

شاهنشاهی ایران كه پایه گذار او كورش بزرگ است به هیچ وجه بر اساس خشنونت پی ریزی نشد . بلكه عكس آن صادق است زیرا با رعایت حقوق مردمان پایه گذاری شد . پارسیها با مساعدت یكدیگر و به یاری پادشاهان مقتدر خود عظمت وشكوهی را در تاریخ به جای گذاشته اند كه نشانه نبوغ و نژاد پاك آنان است . نژادی كه حماسه آنان را همچون آفتابی در تاریكی نشان میدهد . آنان درخششی در جهان از خود به جای گذاشته اند كه برای آیندگان نیز خواهد ماند .

ژنرال سرپرسی سایكس :

خوش زبانی او از پاسخی كه در داستان رقص ماهیان به یونانیان داده است آشكار است. مطالب كتاب مقدس (تورات) و نوشته های یونانی و سنتهای ایرانی همه همداستانند كه كورش باستانی سزاوار لقب بزرگ بوده است. مردم او را دوست میخواندند.
ما نیز میتوانیم بدان ببالیم كه نخستین مرد بزرگ آریائی كه سرگذشت اش بر تاریخ روشن است، صفاتی چنان عالی و درخشان داشته است .

ژنرال سرپرسی سایكس بعد از دیدار از آرامگاه شاهنشاه كورش بزرگ :
من خود سه بار این آرامگاه را دیدار كرده ام ، و توانسته ام اندك تعمیری نیز در آنجا بكنم، و در هر سه بار این نكته رایادآورده شده ام كه زیارت آمارگاه اصلی كورش، پادشاه بزرگ و شاهنشاه جهان، امتیاز كوچكی نیست و من بسی خوشبخت بوده ام كه بچنین افتخاری دست یافته ام. براستی من در گمانم كه آیا برای ما مردم آریائی (هندواروپایی) هیچ بنای دیگری هست كه از آرامگاه بنیاد گذار دولت پارس و ایران ارجمندتر و مهمتر باشد .

سرپرسی سایكس - تا ایران باستان :
در شاهنشاهی كورش زیبایی - مردانگی - شجاعت - قهرمانیت - عدالت به عیان دیده شده است . وی هیچگاه عیاشی نكرد . كاری كه اكثر بزرگان گرفتار آن بوده و هستند . آزادی هایی كه داشت به هیچ وجه به شخصیت او صدمه نزد و افكاری داشت كه به راستی متعلق به تاریخ نبوده است .

كورش یكی از شخصیتهای بزرگ تاریخ جهان است . او ابتدا پادشاه سرزمین كوچكی بود . ولی پس از مدتی با اراده مصمم و قلبی آكنده از وطن پرستی امپراتوری را در تاریخ بنا نهاد كه در كل جهان بی سابقه بود . این بدین دلیل بود كه تاكنون هیچ كشوری نتوانسته بود اینچنین با صلح و احترام به عقاید دیگران كل خاورمیانه را تصاحب كند . او هیچ گاه خوشگذران و تن آسایی نكرد .

هیچ گاه مغرور نشد و همیشه به یاد خداوند خود بود و برای احترام به مزدا حیواناتی را نثار می كرد . كاساندان دختر فرناسپه هخامنشی از دودمانی بود كه از نجبای پارس محسوب می شدند و پدر و اجدادش در
چند نسل شاه پارسیان بودند .
كورش در شوخ طبی و انسانیت سرآمد زمان خود بود . من سه بار تا كنون موفق شده ام آرامگاه این ابر مرد آریایی را زیارت كنم و خداوند را برای این توفیق سپاس میگویم .

افلاطون - قوانین ( 477 تا 347 پیش از میلاد ) :
پارسیان در زمان شاهنشاهی كورش اندازه میان بردگی و آزادگی را نگاه می داشتند . از اینرو نخست خود آزاد شدند و سپس سرور بسیاری از ملتهای جهان شدند . در زمان او ( كورش بزرگ ) فرمانروایان به زیر دستان خود آزادی میدادند وآنان را به رعایت قوانین انسان دوستانه و برابری ها راهنمایی میكردند .

مردمان رابطه خوبی با پادشاهان خود داشتند ازاین رو در موقع خطر به یاری آنان میشتافتند و در جنگها شركت میكردند . از این رو شاهنشاه در راس سپاه آنان راهمراهی میكرد و به آنان اندرز میداد . آزادی و مهرورزی و رعایت حقوق مختلف اجتماعی به زیبایی انجام میگرفت

هرودوت – تاریخ هرودو ت( 484 تا 425 پیش از میلاد ) :

هیچ پارسی یافت نمی شد كه بتواند خود را با كورش مقایسه كند . از اینرو من كتابم را درباره ایران و یونان نوشتم تاكردارهای شگفت انگیز و بزرگ این دو ملت عظیم هیچگاه به فراموشی سپرده نشود .
كورش سرداری بزرگ بود . در زمان او ایرانیان از آزادی برخوردار بودند و بر بسیاری از ملتهای دیگر فرمانروایی می نمودند بعلاوه او به همه مللی كه زیر فرمانروایی او بودند آزادی می بخشید و همه او را ستایش مینمودند . سربازان او پیوسته برای وی آماده جانفشانی بودند و به خاطر او از هر خطری استقبال میكردند .

هارولد لمب دانشمند امریكایی - كورش بزرگ :
در شاهنشاهی ایران باستان كه كورش سمبول آنان است آریایی ها در تاجگذاری به كردار نیك - گفتار نیك - پندار نیك سوگند یاد میكردند كه طرفدار ملت و كشورشان باشند و نه خودشان . كه این امر در صدهها نبرد آنان به وضوح دیده میشود كه خود شاهنشاه در راس ارتش به سوی دشمن برای حفظ كیان كشورشان می تاخته است .

گزنفون – كوروپد ا ی ( 445 پیش از میلاد ) :
مهمترین صفت كورش دین داری او بود. او هر روز قربانیان برای ستایش خداوند میكرد . این رسوم و دینداری آنان هنوزدر زمان اردشیر دوم هم وجود دارد و عمل میشود . از صفتهای برجسته دیگر كورش عدل و گسترش عدالت و حق بود.

ما در این باره فكر كردیم كه چرا كورش به این اندازه برای فرانروایی عادل مردمان ساخته شده بود . سه دلیل را برایش پیدا كردیم . نخست نژاد اصیل آریایی او و بعد استعداد طبیعی و سپس نبوغ پروش او از كودكی بوده است .
كورش نابغه ای بزرگ - انسانی والا منش - صلح طلب و نیك منش بود . او دوست انسانها و طالب علم و حكمت و راستی بود . كورش عقیده داشت پیروزی بر كشوری این حق را به كشور فاتح نمیدهد تا هر تجاوز و كار غیر انسانی را مرتكب شود .

او برای دفاع از كشورش كه هر ساله مورد تاخت و تاز بیگانگان قرار میگرفت امپراتوری قدرتمند و انسانی را پایه گذاشت كه سابقه نداشت . او در نبردها آتش جنگ را متوجه كشاورزان و افراد عام كشور نمی كرد . او ملتهای مغلوب راشیفته خود كرد به صورتی كه اقوام شكست خورده كه كورش آنان را از دست پادشاهان خودكامه نجات داده بود وی را خداوندگار می نامیدند . او برترین مرد تاریخ - بزرگترین - بخشنده ترین - پاك دل ترین انسان تا این زمان بود .

كنت دوگوبینو فرانسوی - ایران باستان :
شاهنشاهی كورش هیچگاه در عالم نظیر نداشت . او به راستی یك مسیح بود زیرا به جرات میتوان گفت كه تقدیر او را چنین برای مردمان آفرید تا برتر از همه جهان آن روز خود باشد .
نیكلای دمشقی
كورش شاهنشاه پارسیان در فلسفه بیش از هر كس دیگر آگاهی داشت . این دانش را نزد مغان زرتشتی آموخته بود .

پرفسور كریستن سن ایران شناس - استاد زبان اوستایی و پهلوی :
شاهنشاه كورش بزرگ نمونه یك پادشاه "جوان مرد" بوده است . این صفت برجسته اخلاقی او در روابط سیاسی اش دیده میشده . در قواینن او احترام به حقوق ملتهای دیگر و فرستادگان كشورهای دیگر وجود داشته است و سرلوحه دولتش بوده . كه این قوانین امروز روابط بین الملل نام گرفته است .

آلبر شاندور فرانسوی - شاهنشاهی كورش بزرگ :
كورش یكسال پس از فتح بابل برای درگذشت پادشاه بابل عزای ملی اعلام نمود . برای كسی كه دشمن خودش بود . او مطابق رسم آزادمنشی اش و برای اینكه ثابت كند كه هدف فتح و جنگ و كشتار ندارد و تنها به عنوان پادشاهی كه ملتش او را برای صلح پذیرفته اند قدم به بابل گذاشته است و در آنجا تاجگذاری نمود . او آمده بود تا به آنان آزادی اجتماعی و دینی و سیاسی بدهد . در همین حین كتیبه های شاهان همزمان او حاكی از برده داری و تكه تكه كردن انسان های بیگناه و بریدن دست و پای آنان خبر میدهد .

پرفسور گیریشمن - ایران از آغاز تا اسلام :
كمتر پادشاهی است كه پس از خود چنین نام نیكی باقی گذاشته باشد . كورش سرداری بزرگ و نیكوخواه بود . او آنقدر خردمند بود كه هر زمانی كشور تازه ای را تسخیر می كرد به آنها آزادی مذهب میداد و فرمانروای جدید را از بین بومیان آن سرزمین انتخاب می نمود . او شهر ها را ویران نمی نمود و قتل عام و كشتار نمی كرد . ایرانیان كورش را پدر و یونانیان كه سرزمینشان بوسیله كورش تسخیر شده بود وی را سرور و قانونگذار می نامیدند و یهودیان او را مسیح خداوند میخوانند.

كنت دوگوبینو سفیر اسبق فرانسه در تهران ( مورخ فرانسوی ) :
تا كنون هیچ انسانی موفق نشده است اثری را كه كورش در تاریخ جهان باقی گذاشت - در افكار میلیونها مردم جهان بوجود آورد . من اذعان میدارم كه اسكندر و سزار و كورش كه سه مرد اول جهان شده اند كورش در صدر انها قرار دارد . وتا كنون كسی در جهان بوجود نیامده است كه بتواند با او برابری كند و او همانطور كه در كتابهای ما آمده است مسیح خداوند است . قوانینی كه او صادر كرد در تاریخ آن زمان كه انسانها به راحتی قربانی خدایان می شدند بی سابقه بود

ویل دورانت - تاریخ تمدن ویل دورانت - مشرق زمین :
كورش از افرادی بوده كه برای فرمانروایی آفریده شده بود . به گفته امرسون همه از وجود او شاد بودند . روش او در كشور گشایی حیرت انگیز بود . او با شكست خوردگان با جوانمردی و بزرگواری برخورد می نمود . بهمین دلیل یونانیان كه دشمن ایران بودند نتوانستد از آن بگذرند و درباره او داستهای بیشماری نوشته اند و او را بزرگترین جهان قهرمان پیش از اسكندر مینامند . او كرزوس را پس از شكست از سوختن در میان هیزمهای آتش نجات داد و بزرگش داشت و او را مشاور خود ساخت و یهودیان در بند را آزاد نمود . كورش سرداری بود كه بیش از هر پادشاه دیگری در آن زمان محبوبیت داشت و پایه های شاهنشاهی اش را بر سخاوت و جوانمردی بنیان گذاشت .

كلمان هوار - تمدن ایرانی :
كورش بزرگ در سال 550 قبل از میلاد بر اریكه پادشاهی ایران نشست . وی با فتوحاتی ناگهانی و شگفت انگیز امپراتوری و شاهنشاهی پهناوری را از خود بر جای گذاشت كه تا آن روزگار كسی به دنیا ندیده بود . كورش سرداری بزرگ و سرآمد دنیای آن روزگار بود . او اقوام مختلف را مطیع خود كرد . او اولین دولت مقتدر و منظم را در جهان پایه ریزی كرد . برای احترام به مردمان كشورهای دیگر معابدشان را بازسازی كرد . وی پیرو دین یكتا پرستی مزدیسنا بود . ولی به هیچ عنوان دین خود را بر ملل مغلوب تحمیل ننمود .

مولانا ابوالكلام احمد آزاد فیلسوف هندی -كورش بزرگ ( عباس خلیلی ) :
كورش همان ذوالقرنین قرآن است . وی پیامبر ایران بود زیرا انسانیت و منش و كردار نیك را به مردمان ایران و جهان هدیه داد . سنگ نگاره او با بالهای كشیده شده به سوی خداوند در پاسارگاد وجود دارد .

دیودوروس سیسولوس ( 100 پس از میلاد ) :
كورش پسر كمبوجیه و ماندان در دلاوری و كارآیی خردمندانه حزم و سایر خصائص نیكو سرآمد روزگار خود بود . در رفتار با دشمنان دارای شجاعتی كم نظیر و در كردار نسبت به زیر دستان به مهر و عطوفت رفتار میكرد . پارسیان او را پدر می خواندند .

دكتر جهانگیر اوشیدری - دانشنامه مزدیسنا :
كورش به سال 559 قبل از میلاد بر اریكه شاهنشاهی بنشست و در سال 529 قبل از میلاد وفات یافت . پس از تسخیر بابل با مردمان شكست خورده بامهربانی رفتار كرد و اسیران یهودی را كه بخت النصر از فلسطین به آن شهر آورده بود آزاد كرد و اجازه داد به فلسطین باز گردند . او فرمانی صادر كرد كه معبد اورشلیم را كه بخت النصر ویران كرده بود را با هزینه دولت ایران بازسازی كنند .

كورش را در پارسه گرد كه امروزه پازاردگاد نامیده می شود به خاك سپردند . او از مردان بزرگ تاریخ جهان است زیرا همه تاریخ نویسان نامدار جهانی از او به نیكی ستایش كرده اند . اوپادشاهی سیاستمدار - شجاع - با فتوت - با عزم و اراده - با گذشت و مهربان بود . او به عقاید دینی ملل مغلوب احترام می گذاشت . شهرهای ویران را دوباره آباد ساخت . او عقل و تدبیر را بر شمشیر و جنگ برتری داد . منشور جهانی او زینت بخش سازمان ملل متحد و جهان است .

اخیلوس ( آشیل ) شاعر نامدار یونانی - تراژدی پارسه :
كورش یك تن فانی سعادتمند بود . او به ملل گوناگون خود آرامش بخشید . خدایان او را دوست داشتند . او دارای عقلی سرشار از بزرگی بود.
امیر. ه
|
Iran (Islamic Republic of)
الیاس خوشم اومد ترکوندی ارزشیه رو!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
آقای الیاس اینهایی که نوشتی مدام در اینترنت بین کوروش پرستها به اشتراک گذاشته میشه و چیز جدیدی نیست . یه مشت جملات احساسی و گاهی تملق گویانه و اغراق آمیز . به اندازه همین افرادی که اینجا آوردی مخالف وجود داره راجع به قدیس سازی از کوروش !(در مورد تاریخ نگاری یونانی ها هم همیشه شبهه بوجود داشته) بسیاری از ایرانشناسان این نظرات اغراق آمیز راجع به کوروش رو رد کردند . مثل پروفسور یوزف ویزهوفر ، کلاوس گالاس (باستان شناس مشهور آلمانی) پروفسور ویلفرد جی لمبرت،هانس پیتر شاودیگ ،پروفسور امیلیه کوهرت . البته نظرات این اشخاص به دلیل اینکه به نفع کوروش پرستها نیست مثل این جملات احساساتی که آوردی در اینترنت ولو نیست !!! بهتره به جای اینکه دور خودت حصار بکشی و تاریخ رو از فیلتر پان ایرانیستها و منابعشون بخونی کمی مطالعه ات رو بیشتر کنی و نظر اشخاص دیگه رو هم بدونی . هر چند که همون طور که گفتم مطمئنم اینها رو از مطالعات شخصی ات به دست نیاوردی و به وسیله تکنولوژی ! کپی پیست از اینترنت استخراج کردی !!! این شیوه نه مطالعه تاریخی بلکه افسانه سازی و رمانیک کردن یک شخصیت تاریخیه .
اقا الیاس
|
Iran (Islamic Republic of)
مطالعا های من شکر خدا خیلی بیشتر از اونیه که شما فکر میکنی...البته که خیلی ها تو جهان از جمله خوده من مخالف قدیس سازی از کوروش هستند همونطوری که مخالف قدیس سازی از هر انسان دیگری هستند ...کوروش کنار خوبیهاش بدیهایی هم دارد و این در هر انسانی وجود داره...بزرگی کوروش به اینه که مانند بقیه جهان گشایان از انسانها در ملت دشمن سپر درست نمیکرد کاری که اسکندر و چنگیز میکردن...کتابخونه ها رو اتیش نمیزد..به مردم توهین نمیکرد.دینشون رو زورکی تغییر نمیداد.با مردم به مدارا رفتار میکرد و حاکمشون رو اجازه میداد زیر نظر خود مردم و از مردم همون کشور انتخاب کنند...اینها چیزایی هست که کوروش رو از بقیه جدا میکنه و سزاوار هست که این کارهاش ستایش بشه...خوبی رو باید گفت تا خوبی گسترش پیدا کنه .
البته من کلا با جهان گشایی از طرف هر کسی که باشه مخالفم و این رو نقطه ضعف کوروش در مقابل بزرگیهاش میدونم و به همین دلیل داریوش رو برتر از کوروش میدونم....
از عقاید پان ایرانیستی متنفرم و در عین حال عاشق کشورم هستم...هیچ وقت هم سعی نمیکنم تا با استفاده از تاریخ گذشتمون دین رو بکوبم که شما و امثاله شما رو ناراحت کنم...هر کی کتاب بخونه خودش راست و درست رو متوجه میشه.
در مورد کپی پیست مطالب هم کاملا درست فرمودید ولی در عین حال سندیت نوشته ها تحقیق شده...
امیدوارم بحث دیگه ای نمونده باشه...
یه خوهش هم از شما...هیچ وقت تاریخ گذشتمون رو مقابل اسلام ندون چون اگه این تفکر بین مردم گسترش پیدا کنه اکثریت اونها با توجه به قدرت رسانه ها مطمدن باش از اسلام برمیگردن و گناه این کار پای شما و امثاله شماست...اسلام عزیز رو میشه کنار تاریهمون داشت که در عین حال با هم ضدیتی ندارند و تفاوتشون تو محمدوده تاریخی هست که اونا توش قرار داشتن...
به امید روشنی و وعده خدا که در قیامت پرده ها کنار میرن و حق از ناحق شناخته میشه...به امید اون روز و خوشبختی تمامی موحدان
سيامك
|
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس بي هويت.مثل اينكه بايد با جارووخاك انداز جمعت كرد.مايل حراف شما هم ميتوني بري تبعه امارات بشي كه هم عرب هستن و هم پيشنه بسيار قابل قبولي دارن براي عقده اي ها.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
مطالعه تاریخی و علمی با کل کل های استادیومی خیلی فرق می کنه امیر جون ! سطحت خیلی پایینه و سوادت ناچیز . حتی زحمت نمی کشی پی این جمله ها رو بگیری و ببینی چقدر واقعیت داره ! از این بی سوادهایی هستی که وقتی جملات نویسنده های معاصر رو به اسم کوروش منتشر می کنند فوری لایک می کنی ! در حد من نیستی .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
الیاس! به شدت متنقاضی! اون بالا گفتی تمام جهان یه کاره زندگی شون رو ول کردند و دارند به شاهان فارسی افتخار می کنند:))) حالا میگی کوروش پرست نیستی . برو هر وقت یکدست! شدی بیا بحث کن!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
سیامک ! خیلی وقیح و فاشیستی ! به تو ربطی نداره که من چه نظری دارم . با شجاعت هم ابرازش می کنم. البته با اعراب هم مشکلی ندارم ولی من یک دورگه گیلک ترک هستم و هرگز کوروش و داریوش گذشته من محسوب نمیشه . ما در گیلان تمدن بزرگی داریم که البته به نفع هخامنش و ساسانی رها شده و کسی کاری به کارش نداره و تپه های باستانی و آثارش در حال از بین رفتنه . این رو گفتم که از این توهم خارج بشی که در ایران همه فارسند و عشق کوروش . البته حماقت فاشیستها رو پایانی نیست .
اقا الیاس
|
Iran (Islamic Republic of)
اقای ناشناس...اقای خمینی یه حرف جالبی داشت میگفت کی گفته حرف مرد یکیه بلکه حرف مرد دو تاست...مرد وقتی اشتباه میکنه و میفهمه خیلی جالب تره به اون اعتراف کنه....دوستدار بودن کوروش با کوروش پرستی فرق میکنه...مگه شما هر کی رو دوست داری میپرستی...دوست داشتم با سندیت بهت بگم داری اشتباه میکنی ولی نشد...خودتو به خواب زدی و هیچجوری نمیشه بیدارت کرد...در ضمن چرا تو اینقدر بی ادبی....این کلمات زشت چیه در مورد بقیه دوستان استفاده میکنی....
امیر. ه
|
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس بی اسم آخه تو اصلا حد داری؟اصلا وجود داری تفاله چایی؟برو به همون آتاتورکت ببال یره!
سيامك
|
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس دو رگه...تمدن گيلكيت باقيمونده از تمدن هخامنشيه.بايد بدوني در جنگ كوروش با سارد 9000نفر از سربازان طبري و طالشي كشته شدن كه بهترين افراد سپاه بودن.شايد بين ايراني و ترك بودن خودت گير كردي؟شايد چون تركيه ميخواد عضو اتحادي اروپا بشه برات صرف نداره ايراني باشي؟خب برو تركيه تقاضاي پناهندگي كن.البته بدون كه تركها هم تاريخ چندان قديمي ندارن.اما من فاشيست نيستم ولي اگر فاشيست يعني احترام به گذشتگان و تاريخ و تمدنم...افتخار ميكنم كه فاشيست باشم تا يك بي هويت.
سيامك
|
Iran (Islamic Republic of)
آباي... ناشناس بي هويت.ميشه توضيح بدي تمدن گيلكي شما كدوم تمدنه؟؟؟؟نكنه تمدنيه كه روسا تو بندر انزلي خالي كردن؟يا تمدني كه تيمور لنگ جا گذاشته؟يا تمدن نادرشاه افشاره؟؟حتما بايد بدوني چرا تيمور لنگ و نادر شاه خيلي سريع از خطه گيلان بيرون رفتن؟؟ميدوني كه؟؟؟اما كوروش در سپاهش سربازاني از طبرستان و طالش داشت.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
من سندهای کپی پیستی رو که از سایتهای پان ایرانیستی میاد قبول نمی کنم . اسم چند تا پژوهشگر و ایران شناس رو که مخالف این مزخرفات احساسی هستند رو برات گذاشتم حالا اگه اهل پیگیری و مطالعه نیستی و باید برات نقل قولهای احساسی بیارم و دورش ستاره و روبان بکشم :) و بولد کنم تا تو بخونی و حظش رو ببری دیگه مشکل من نیست . مشکل خود کم سوادته !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
امیر من اصولا حدم اینقدر پایین نیست که دنبال بالیدن و افتخار کردن باشم . تاریخ رو هم اون طور که هست می خونم نه اونطور که دلم بخواد . این هم یه دلیل دیگه که تو در حد من نیستی .
مایلی سخن
|
Iran (Islamic Republic of)
لطفا از کلمات مرسوم در ولایتتون استفاده نکین .
مخصوصا اقای امیر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
تمدن مارلیک در گیلان ...
خسته شدم از بس با یه مشت بی سواد بی منطق سر و کله زدم .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
گیلانیها همیشه یکی از اقوام پیش رو و روشنفکر ایران بودند . دین رو هم خودشون خواستند و قبول کردند . به همین دلیل همیشه مورد حسد و عقده فارسها و بقیه اقوام بودند و براشون جوک مزخرف می ساختند و زبان و فرهنگشون رو تحقیر می کردند .
رضا
|
Turkey
|
۱۱:۲۳ - ۰۳ آبان ۱۳۹۱
۳۲
۲۴۷
واقعا درج چنین موهوماتی از شما بعید بود.بادلایل واضح کشف شده ، بچهٔ ششم ابتدائی هم دیگه میدونه این منشور ساختگیه واسه همین هم اجازه آزمایش کربن نمیدن.بالفرض محال واقعی هم باشه به قول رهبری،تبلیغ سلاطین خونریزه.متاسف شدم برا خودم و خودت صراط
مایلی سخن
|
Turkey
اشتباهی منفی دادم
غلام
|
Turkey
مایلی این اولین بار نیست که اشتباه می کنی عیبی نداره
2- آقای رضا می تونی برای خودت متاسف باشی و همینطور برای صراط مشکلی نیست
مایلی سخن
|
Turkey
تو غلام همیشگی منی غلومی خودتو ناراحت نکن
میخوامت....
سيامك
|
Turkey
بايد هم براي تنفس كردنت بايد متاسف باشي.چون با اين مخت فقط داري اكسيژن هدر ميدي.
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۹ - ۰۳ آبان ۱۳۹۱
۵
۴
حالا باز هم خدا رو شکر بعد از چهل سال دولتیها تونستن بیارن تو کشور که ملت برن ببینند.
اگه کوروش می دونست که این ملت در آینده دروغگومی شن؛بی فرهنگ تو تموم زمینه ها از جمله رانندگی و ... شده اند هیچ وقت همچین چیزی رو نمی نوشت
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
اون حرف کوروش نبوده عزیزم! طرف رفته بابل دیده استوانه هایی وجود داره که شاهان در اون از خودشون تعریف می کنند اون هم دستور داده برای اون هم بسازند ! حالا بگذریم که بعضی مورخها این رو هم قبول ندارند و میگن این استوانه توسط پاچه خوارهای اطراف و به سنت بابلیها درست شده . به هر حال اون چه که مشخصه در کتیبه های هخامنشی از قول کوروش و بقیه شاهان هخامنشی چنین ادعاهایی مطرح نشده . بلکه مثلا از یکی از لوحه های گلی هخامنشی رواج برده داری در اون دوران بدست اومده ! واقعیت . نه دروغ !!!
سيامك
|
Iran (Islamic Republic of)
مهم اين نيست كه استوانه يوده يا كتيبه.مهم اينه كه چي روي اونا نوشته شده.اولين منشور حقوق بشر..............
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
سیامک من اینقدر این حرف رو تکرار کردم خسته شدم . ضمن پوزش از سایت صراط ، موضوع اینه که پیش از کوروش هم چنین منشورهایی در این منطقه رواج داشته با محتوایی شبیه منشور کوروش . مشکل از آی کیوئه!
مایلی سخن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۱ - ۰۳ آبان ۱۳۹۱
۳۵
۳
درود بر گگگووروش گبیر
عمو جواد
|
Iran (Islamic Republic of)
درود براقای مایلی سخن که واقعا یک ازاد مرد هستن
غلام
|
Iran (Islamic Republic of)
iها ها ها ها ها
در جواب عمو جواد:مگه تو مایلی رو میشناسی؟! عجب کامنتی ها ها ها ها
غلام
|
Iran (Islamic Republic of)
عمو جواد توهم زده
امیر. ه
|
Iran (Islamic Republic of)
حالم از هرچی آزاد مرده به هم خورد اگه این آزاد مرد باشه!
سيامك
|
Iran (Islamic Republic of)
درود بر مايلي آزاد مخ.درود و صد بدرود.
انصاف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۰ - ۰۳ آبان ۱۳۹۱
۳
۱۰
منم به تمدن ایران افتخارمیکنم اماازاینکه ضدانقلابهاروش مانورمیدن احساس خوبی ندارم چیزیکه اونادوست دارن علیه ماست اینودیگه نمیدونم چرا؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
واقعا اسمت با نظرات هماهنگه
مردم دار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۵ - ۰۳ آبان ۱۳۹۱
۲۶
۳
قابل توجه افرادبیسوادومریدکشورهای عربی وعرب زاده.اصالت ایران وایرانی متن فوق هست وبس.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
شما بهتره به جای احساساتی بودن و تعصب ورزیدن تشریف ببرید راجع به بابل و تمدنهای بین النهرین بخونید تا متوجه بشید کوروش مبدع این استوانه ها نبوده .تعصب وقتی ایجاد میشه که آگاهی و سوادی موجود نباشه .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
بی سوادی خودت رو بقیه تعمیم نده!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۸ - ۰۳ آبان ۱۳۹۱
۵
۳
من نمی دونم چرا یه عده پان فارس این قدر دو سلسله هخامنشی و ساسانی رو بزرگ کردند و به بقیه دوران تاریخی ایران هیچ توجهی نشان نمی دهند؟! برای چی نماد ایران باید فارسها باشند ؟! اگه این توطئه نیست پس چیه ؟ مثلا من ندیدم راجع به اشکانیان این همه هیاهو بکنند !! چرا ؟ چون اونها فارس نبودند؟! در صورتی که اشکانیان هم تمدن بزرگی داشتند(مثلا به معماری شهرهاشون توجه کنید) هم فرهنگ بالاتری داشتند. مثلا زنها هم در کتیبه هاشون وجود داشتند . در صورتی که هخامنشان فوق العاده مردسالار بودند و حتی تصویر زنی در کتیبه های هخامنشی وجود نداره !!! بعد از اسلام هم ما تمدنهای بزرگی داشتیم که در اونها علم و دانش و هنر و ادبیات در اوج شکوفایی بوده ولی همه اینها رها شده و چسبیدند به کشورگشاییهای کوروش و داریوش و زن بارگیهای و عیاشیهای خسروپرویز و انوشیروان ! جالبه که این هخامنشیان یک آدم فرهیخته نتوستند پرورش بدهند که الان بشه اسمش رو آورد .همه اش شاهان کشورگشا !!!
سيامك
|
Iran (Islamic Republic of)
اگر كمي سواد داشته باشي و به قول خودت تو اينترنت سرچ گني ميتوني بفهمي كه كتيبه هايي هست تصوير زنان هم كنده كاري شده و زن در اون زمان با موي پوشيده و با احترام در جمع حاضر ميشده.حالا تو چرا با كشورگشايي ايرانيان مشكل داري؟شايد اجدادت سرباز كشورمغلوب بودن؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
در دوره هخامنشی تصویر زنی روی سنگ نگاره ها وجود نداشته بخصوص در قلمروی اصلی فارسها . در ضمن من اینقدر احمق نیستم که به نژاد و اجدادم افتخار کنم .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
سیامک اسم یک دانشمند یا هنرمند یا فیلسوف مشهور دوره هخامنشی رو بگو !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
اسكیلاس- دوره هخامنشی (زمان حكومت داریوش از سال 486- 521 ق.م.) دریا نورد و مكتشف و مهندس سازنده قنات
ستاسپ- دوره هخامنشی ( زمان حكومت خشایار شاه 2466-486 ق.م.) دریا نورد و مكتشف
بوبراندا-دوره هخامنشی (زمان خشایار شاه) مهندس

استانس- دوره هخامنشی شیمیدان و استاد دموكریتوس
برازه- دوره ساسانی (زمان فرمانروائی اردشیر( 241-226 م) مهندس و احیا كننده شهر فیروز آباد
برانوش- دوره ساسانی- سازنده شادروان شوشتر
فرغان- دوره ساسانی- سازنده تاق كسرا
جهن برزین- دوره ساسانی – سازنده تخت (تاقدیس)
شیده- دوره ساسانی – سازنده كاخ خورنق
ابولؤلؤ(فیروز) – قاتل عمربن خطاب (خلیفه اعراب و متجاوز به ایران) – هنرمند ، صنعت كار و سازنده آسیاهای بادی
در نقاشی بزرگ کلیسای واتیکان تصویر زرتشت فیلسوف و معلم ایرانی در آکادمی یونان را می توان مشاهده کرد.
مانی، فیلسوف و نقاش بزرگ ایرانی

زرتشت: حکیم و فیلسوف ایرانی (بنیانگذار دین زرتشتی)

استانس: فیلسوف بزرگ ایرانی عهد هخامنشی و استاد دموکریتوس یونانی (واضع فلسفه اتمی)

اقلیدس اسکندرانی: ریاضی دان مشهور.وی را یونانی دانسته اند در حالیکه هیچگاه در یونان زیست نکرده!!

مانی: فیلسوف و بنیانگذار مکتب مانوی.

مزدک بامداد: فیلسوف و مصلح اجتماعی.

بزرگمهر بختکان: حکیم و دانشمند ایرانی. وزیر انوشیروان ساسانی.

باربد: موسیقی دان و شاعر شهیر ایرانی در دوران خسروپرویز. برخی وی را واضع اولین دستگاه موسیقی جهان می دانند.

پولس پارسی: دانشمند و فیلسوف عهد ساسانی.

برزویه: پزشک نامدار ایرانی در عهد انوشیروان ساسانی. گردآورنده کلیله و دمنه


آرتاخه: دانشمند و مهندس ایرانی. وی به همراه دیگردانشمند ایرانی بوبراندا ، آبراهه آتوس را برای گذر ناوگان خشایارشا درحمله به یونان ایجاد کرد.

حالا برو بگیر بخواب پسرم
سيامك
|
Iran (Islamic Republic of)
كساني رو بهتر از كوروش و داريوش نميتونم اسم ببرم.كساني كه به ملتها ازادي و رفاه و قانون عطا ميكردن.مطمئنا بودن كساني كه متاسفانه اسمشون درج نشده.مگه ميشه كشوري با اين امپراطوري دانشمند نداشته باشه؟مثل بوزرجمهر يا همون برزويه طبيب ساساني.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
آقای انگلیسی اکثر اینهایی رو که نام بردی(و نصفشون هم تا به حال اسمشوت به گوشم نخورده! ) اصلا معروفیت جهانی ندارند . مثل فلاسفه و داننشمندهای یونانی و مصری . در ضمن منابع معتبر فراموش نشود . من مثل شما پانها با دو تا خط نوشته دچار جوگیری نمیشم :) از اینهایی هم که نوشتی زرتشت یه پیامبر بوده . در بین النهرین هزاران پیامبر وجود داشته !! و زرتشت البته ربطی هم به هخامنشیان نداشته!!! مزدک و مانی بنیانگذاران جنبشهای اجتماعی بودند .و توسط شاهان ساسانی و مغهای زرتشتی تحمل نشدند . وزیر رو هم که همه شاهان داشتند. حالا بعضی بی عرضه بودند بعضی با لیاقت!
در ضمن من شخصیتهای دوره هخامنشی رو گفتم نه اینکه هر کس رو دستت رسیده اینجا بریزی:) حالا برو کپی پیستت رو کن پسرم :)
مردم دار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۷ - ۰۳ آبان ۱۳۹۱
۱
۲
ناشناس عزیزدردوره اشکانیان برده داری رواج داشته وتنهاسلسه پادشاهی که برده داری رواج نداشته هخامنشیان بوده است.دم ازاطلاعات تاریخی میزنی درزمان کوروش چهل هزارنفر زن ومردوکوچک وبزرگ یهودی درزندانهای بابل قبل ازاعدام آزادشدندبطوریکه دربین یهودیان وسایرمذاهب دنیابه احترام ازش یادمیشه و نسل حال حاضریهودیهای دنیامدیون فتح بابل کوروش هستند.بهتره خودمون روگول نزنیم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
در دوره هخامنشیان برده داری وجود داشته . اصلا در تمام سرزیینها و ادوار تاریخی برده داری وجود داشته و این که شما میگی یه ادعاست . همون طور که گفتم از ترجمه یکی از الواح گلی هخامنشی به فروش یک زن و دو دخترش که یکی از دخترها هم خردسال بوده رسیدند . اینهایی که الان تو مخ شما کاشته شده از دوره رضا خان و پسرش و به خصوص توسط اشرف پهلوی ترویج شده . اون چیزی هم که در منابع یهودیه مربوط به شخصی می شده در ماوراء دریای سیاه و با کوروش پارس تفاوت داشته ولی از دوره پهلوی اون قدر تکرار شده که چیز بدیهی محسوب میشه ! در ضمن منابع یهودی جعل و تحریف هم زیاد داره . آزاد سازی یهودیهایی هم اگر در کار بوده تنها در جهت کشورگشایی کوروش بوده . در منابع تاریخی از بردن زنان به عنوان پیشکش یا برده جنگی به خدمت کوروش هم صحبت شده . از جمله دلایلی که مورخان قدیم بر "بخشاینده" بودن کوروش آوردند یکی این بوده که زنانی که در کشورگشاییهاش بدست می آورده رو بین سرداران جنگی قسمت می کرده !!!
سيامك
|
Iran (Islamic Republic of)
در دوره هخامنشيان به مام كارگران حقوق پرداخت ميشده و در صورت بروز حادثه در محل كار به خانواده ش رسيدگي ميشده.ارتش هخامنشي تنها و اولين ارتشي بوده كه به سربازانش جيره غذايي ميداده و حقوق پرداخت ميشده تا اونها دست به غارت نزنن.حدود 40شهر در دوران كوروش ساخته شد.پيامبران يهود..ارميا..حزقيال..اشعيا..دانيال..حبقوق سرودهايي دارن كه در كتاب عهد عتيق ثبت شده و بشارت دادن كه اسارت قوم يهود فردي از سرزمين پارس به اتمام ميرسه.پس كوروش يك ازاد كننده بوده و نه يك برده دار.
سيامك
|
Iran (Islamic Republic of)
چطور منشور كوروش ميتونه جعلي باشه اما لوح گلي مورد نظر شما اصليه؟شايد اونم ساخت چينيا باشه؟جنس چيني كه فراوون شده تو بازار.برو كتاب تاريخ اورشليم رو بخون.متن عبري و ترجمه فرمان كوروش براي ساخت خانه خدا كه در كتاب عزرا..باب اول اومده.عزرا پيامبر معاصر كوروش كبيره.
انصاف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۹ - ۰۳ آبان ۱۳۹۱
۳
۰
آره یهودیاستایش میکنندهخامنشیان رو استرزن یهودی خشایارشاه بودکه حتی عمویش مردخای به کشورمسلط بودوفرمان کشتن یهودیان گناهکارراکه خشایارشاه صادرکرده بودرولغوکردکه (مقبره استرالانم درهمدان هست) وبعدش استر هزاران نفر ازایرانیان رودر13فروردین قتل عام کردوازهمان زمان برای ما13نحس گردیدالبته اون موقع مردم ازترسشون به کوه وجنگل رفتندکه ماهم برای خوش گذرانی میریم سیزدبدرعزیزان...
امیر. ه
|
Iran (Islamic Republic of)
خوب که چی؟
سيامك
|
Iran (Islamic Republic of)
هامان يكي از وزراي عرب عمالقه با دسيسه اي باعث اعدام ملكه بنام وشتي ميشه كه البته حماقت خشايار بي تاثير نبودخ.هامان حكم قتل عام تمام يهوديان در 127كشور كه ايران انزمان رو تشكيل ميداده ميگيره كه استر باخبر ميشه وبا كمك مردخاي كه قبلا خشايار رو از مرگ نجات داده بوده اين حكم رو لغو ميكنه.اين قتل عام در روز 13 آذار ميبايست اجرا ميشده ونه 13 فروردين.ايرانيان هم كشته نميشن بلكه 10 پسر هامان و خودش به قتل ميرسن و همچنين 800 نفر ديگه كه از شورش جلوگيري بشه و اين كار 2روز طول ميكشه.به اين خاطر يهوديان در دنيا 13 آذار روزه ميگيرن و 14و15 رو به دستگيرير از بينوايان ميپردازناين ايام ..پوريم..ناميده ميشه به معناي قرعه.چون هامان 13 اذار رو با كمك ساحره ها و فال بيني انتخاب ميكنه.پس مردخاي كسي رو نكشت بلكه از قتل عام هم كيشانش جلوگيري كرد.كسي از ايرانيان هم كشتار نشد مگر هواداران هامان كه يك دسيسه گر بود.
آریا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۰۷ - ۰۳ آبان ۱۳۹۱
۵
۷
کورش تمدن ایران اما مهم تر از ایران اسلامه ما با ارادتی که به کوروش داریم ولی ولایت روبیشتر از کورش میخوایم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
ایران اول بوده یا اسلام؟
داش علی
|
Iran (Islamic Republic of)
شما واسه خودت به کوروش ارادت داری...
ماکه تحویلش نمیگیریم
امیر. ه
|
Iran (Islamic Republic of)
حالا تو چقندر تحویل نگیری کوروشو اسم کوروش از تاریخ جهان پاک میشه؟
سيامك
|
Iran (Islamic Republic of)
آقاي داش علي..از لقبت معلومه كه فهمت هم در چه حده.همون بهتر كه كسي رو تحويل نگيري چون مايه خجالتش ميشي.
مردم دار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۳ - ۰۳ آبان ۱۳۹۱
۹۴
۳
آقایاخانم انصاف سلام.وقتی خشایارشاه متوجه نفوذافرادیهودی دردربارجهت ترویج اعتقادات یهودی وتفتیش عقائدایرانیان توسط همسریهودی خودشدبخاطرجلوگیری ازتفرقه بین ایرانیان باافرادیهودی افراطی جنگ کرد لطفادرست وبه روادلایل کشتن یهودیهاتوسط خشایارشاه روبنویسیم به قول کوروش:(باهیچ کس برسراعتقاداتش نمیجنگم زیراباوردارم اعتقادات هرکس همانست که خودمیگوید)راستی هفت ایالت چین به زبان ترکی صحبت میکنندواین نشان ازتوجه کوروش به تمام زبانهاواقوام ایران بزرگ بوده است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۴۷ - ۰۳ آبان ۱۳۹۱
۸۴
۵
اول بگم کوروش باعث افتخارما ایرانیان حالآزهرقوم وزبانی باشیم هست. دوم اسلام وایران باهم زیباست وعرب زدگی بدترازغرب زدگیست.سوم خیلی جالبه تودورزمونه ای که کشورهای همسایه داعیه داشتن بزرگان مامثل مولوی و...هستندحتی نام خلیج فارس راجعل می کنندعدهای ازروی جهل استوانه ای که تقریباهمه کارشناسان معتقدندمتعلق به کوروش است رانفی میکننددرپایان بدونیدوبریدتاریخ بخونیدازجنایات اعراب درایران.
مردم دار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۴۰ - ۰۳ آبان ۱۳۹۱
۱۳۶
۳
ناشناس عژیزفقط اینوبگم که ازادبیاتت مشخصه قصدزیرسوال بردن تنهاسلسله پادشاهی عادل تمام جهان روداری چون اسلام گرای افراطی هستی.هرچی دوست داری دست وپابزن نمیتونی اصالت وشجاعت پادشاهان دلاورهخامنشی ایران زمین خصوصاکوروش روخدشه دار کنی.
امیر. ه
|
Iran (Islamic Republic of)
اینا دست و پاهاشونو زدن دیگه به شکر خوردن افتادن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
مردم دار به نظر می رسه غیر از احساسات چیزی در چنته نداری . شما جواب من رو راجع به خوندن ترجمه انگلیسی منشور کوروش ، مطالعه در مورد استوانه های گلی منطقه بابل و بین النهرین و همین طور مردسالار بودن هخامنشیان ندادی و الان داری به من انگ می زنی . من اصلا مذهبی نیستم و هر جایی که ببینم در مورد کوروش پرت و پلا گفته می شه می پرم وسط ! یکی از دلایل عقب افتادگی ایرانیها همین شخص پرستی و قدیس سازی و افتخار کردنهای احمقانه به چیزهای بی ربطه . همین که مسئولیت اوضاعشون رو به عهده نمی گیرند و دایم دنبال چیزی هستند که فرافکنی کنند !!! مزخرفه . از یک شخصیت تاریخی هم بت ساختید که هر کس بگه بالای چشم اش ابرو براتون حکم محارب پیدا می کنه !!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
در ضمن اینها توهمات شماست . در جهان حتی یونانیها با اون همه تمدنی که دارند با اسکندر مشهورشون و اون همه شخصیت برجسته ای که در غرب شناخته شده ترینها هستند باز هم یک کشور در حال توسعه با اقتصاد ضعیف و ساحلهای جذاب برای مردم کشورهای پیشرفته محسوب میشه !! این که شما باستان گراهای عقب افتاده فکر می کنید همه جهان کارش رو رها کرده و داره از کوروش و هخامنش به به و چه چه می کنه فقط یک توهم شدیده ! پس چینیها و مصریها با آن سلسله های پر جبروت و طولانی و پشت سر همی که داشتند باید الان از شدت افتخار قلبشون از حرکت می ایستاد !!! کسی که از خودش چیزی نداشته باشه دائم دنبال افتخار می گرده !!!
سيامك
|
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس بي هويت...اسكندر گجستك اهل مقدونيه بود. چيني هاي خونريز يا مصريهايي كه نميدونن افريقايي هستن يا عرب بازهم به گذشته خودشون ميبالن وهخرام مصرو كه هنوز نفهميدن چطور ساخته شده از مفاخر خودشون ميدونن.يونانيه هنوز استاديوم مبارزه گلادياتورهاشون رو دارن.اما تو كه معلوم نيست از چه فرقه ونژادي هستي داري يك تمدن رو زير سوال ميبري.درباره استوتنه ها ايا عقيده داري كه نبايد از يك روش بومي براي باقي موندن كارهايي كه كوروش در بابل انجام داد استفاده ميشد؟چه ايرادي داره كه منشور كوروش روي استواه گلي نوشته شده؟پس تو يك متحجر هستي كه با استفاده از دانش ديگران مخالف هستي و ميخواي فقط منابع خودت مورد استفاده همه باشه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
سیامک نادان ! حرف من اینه که کوروش یک پادشاه کشورگشا بوده نه ماندلا و گاندی ! ولی چه کنم که شما مدعیان اولین حقوق بشر جهان!!(متوهمان) تحمل کسی که مثل طوطی حرفهای دوران رضاخان رو تکرار نکنه رو ندارید . نادانی و بی سوادی از سر و کولتون می ریزه و من به جز حرفهای احساسی و تعصب چیز دیگری ندیدم از شما کوروش پرستها .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
تو حتی متوجه حرف من هم نشدی ! این استوانه ها مربوط به تمدن بابلی بوده و کوروش از اونها تقلید کرده . افتاد ؟! حالا تشریف ببر راجع به محتوای این استوانه ها (پیش از حمله کوروش)مطالعه کن . در ضمن بد هم نیست راجع به لوحه های هخامنشی هم اطلاعاتی به دست بیاری . در اون صورت فکر نمی کنی کوروش یک گاندی بوده!!! شما کوروش پرستها به شدت فاشیستید و هر کس بخواهد از توهماتتون خارجتون کنه رو با بدترین ادبیات مورد حمله قرار می دهید.
سيامك
|
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس دورگه...بايد بدوني كه كوروش هيچگاه با ماندلا و گاندي قابل قياس نيست چون اونها براي ازادي مبارزه كردن اما كوروش هيچگاه اجازه نداد پاي بيگانه به ايران باز بشه.بايد بدوني استوانه هاي گلي شايد مربوط به حمورابي باشن اما مهم اينه كه كوروش اولين بيانيه ازادي و حقوق بشر رو نوشته.من كوروش پرست نيستم اما هيچوقت هم از روي عقده و كينه از كسي بد نميگم.تاريخ هر ملتي اون ملت رو ميسازه معرفي ميكنه.كوروش و هخامنشيان براي هر تاريخ نگاري محترم هستند چون داراي تمامي ويژگيهاي يك تمدن علي و پيشرفته اند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
سیامک تجربه ثابت کرده حرف زدن با متعصبها هیچ فایده ای نداره . کوروش نگذاشت پای کسی به مملکت باز بشه ؟ اولا کدوم مملکت منظورته؟ قلمروی فارسها ؟ چون خودش مدام به سرزمینهای دیگه حمله می کرده. نزدیکترینش هم سرزمین مادها :) حالا برو دو دو تا چهار تا کن ببین چند تا بی منطقی :)
امیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۰ - ۰۴ آبان ۱۳۹۱
۳۰
۴
من به تاریخ کشورم افتخار میکنم و همه ی سلاطین با لیاقتش رو دوست دارم و احترام میکنم از کوروش کبیر گرفته تا داریوش خشایار شاه انوشیروان عادل شاه عباس و نادر شاه و شاه تهماسب و شاه اسماعیل و ... . ببینید دوستان این نگاه متعصبانه قبیله ای و از خودتون دور کنید از این عثمانی های دزد دریایی یاد بگیرید که چطور تاریخ سفاکانه و بی ریشه خودشون رو تبدیل به سریال کردند به نام سلطان سلیمان ! و این سریال آکنده از دروغ رو به تمام شبکه های ماهواره ای فروختند و نمایش میدن از تلویزیون های عربی گرفته تا شبکه های تاجیک و افغانی و فارسی زبان ! دوستان آب رو گل نکنیم بیگانگان و اجنبی ها دروغ رو واقعیت جلوه میدن اونوقت ما به زیبایی های واقعی تاریخمون که همه هم قبولش دارن حمله میکنیم! صهیونیست ها و تازی ها به اندازه ی کافی به فرهنگ و تاریخ ما حمله میکنن مثل فیلم 300 و غیره حالا اگر ما دفاع نمیکنیم حداقل گل به خودی نزنیم
انصاف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۲ - ۰۴ آبان ۱۳۹۱
۲
۰
مردم دارجان اصلآخشایاریهودیارونکشته که اطلاعاتم بدیم چون توفیلماییم که ساختن اینونشون دادن وقتی خشایاردامادیهودهست یه مردخوشتیپوچشم سبزنشون میدن چون کم خوبی نکرده بهشون اماتوفیلمیکه خشایارنمادیک ایرانی هست زشت ترین ومخوفترین چهره روبه خشایارشاه دادن درضمن یهودیاروز13فروردین راروزهامون وعید میدانندوبه جشنوپایکوبی وشرابخوری دراین روزمیپردازنداین راحتی شبکه بهائی منوتوهم نشان دادحالاشماهی انکارکن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۷ - ۰۴ آبان ۱۳۹۱
۳
۲
بنا بر آنچه از لوحه‌های هخامنشی به دست آمده در مجاورت تخت‌جمشید محلی به نام خوادایتشیه بوده که یک بازار برده‌فروشی در آنجا وجود داشته . و حداقل در چهار لوح گلی هخامنشی فروش برده درخوادایتشیه آمده است.
تیرداد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۹ - ۰۴ آبان ۱۳۹۱
۱
۴
مرگ بر پانترکیسم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
مرگ بر پان فارسیسم و پان ترکیسم و پان عربیسم.
درود بر حقیقت .
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۱ - ۰۴ آبان ۱۳۹۱
۳
۲
ای کسانیکه ایمان آورده اید اطاعت کنید از خدا و رسول خدا و اولیای امر.
حالا خطاب به کسانیکه بر این مرد بزرگ می تازند و حتی بر پیامبر خدا هتاکی نیز می کنند.منم نظر خودم رو میگم طبق کلام خدا که بر پیامبر نازن شده از پادشاهی بنام ذوالقرنین یاد شده است که حتی مراجع عظام آیت اله طباطبایی و مکارم شیرازی نظر داده اند که ذوالقرنین قرآنی همان کورش کبیر است چون با خصوصیاتی که از ایشان در تاریخ و قرآن ذکر شده تطبیق می کند. پس اگر من مسلمانم باید از خدا و رسولش اطاعت کنم مسلمان واقعی کورش را قبول دارد و بس.درود بر بزرگ مردان ایرانی همچون کورش (ذوالقرنین)و درود بر پیامبر و خاندانش که الان دستاویز ظلم و ستم شده اند و بعضیا خود را مسلمون می دونند به هیچی اعتقاد ندارند.
ایران من
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۴ - ۰۵ آبان ۱۳۹۱
۵
۳
هرگز نخواب کوروش ای مهر آریایی ...بی نام تو وطن نیز نام و نشان ندارد.

8 آبان روز جهانی بزرگمرد و منادی حقوق بشر در جهان کوروش بزرگ فرخنده باد.
اقا الیاس
|
Iran (Islamic Republic of)
البته عزیز من اون 7 ابانه و جهانی هم نیست...چند ساله بین پان ایرانیست ها رواج پیدا کرده...روز کوروش خوبه و خود کوروش هم عزیز ولی به شرطی که مورد سو استفاده قرار نگیره
جوجو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۵۰ - ۰۵ آبان ۱۳۹۱
۴
۷
واقعا واسه این کشور متاسفم به جای اینکه به حافظ و مولوی و سعدی و ... که نماد انسانیت بشر دوستی و خداپرستی هشتند به ی مشت پادشاهان خونریز مث داریوشو کوروشو و فردوسی نژادپرست و زن ستیز .. که به مادر و خواهر خودشونم رحم نمیکردن افتخار میکنن... تفو بر تو ای چرخ گردون تفو!!!
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
دوست گرامی اگه تاریخ رو مطالعه کنید کورش کبیر یکتا پرست بوده واتفاقاً تنها پادشاهی بوده که یک زن بنام کاساندان برگزیده و به آن عشق می ورزیده و با برده داری و کنیز و حرمسرا مخالف بوده واسمش به عنوان ذوالقرنین در کتاب قرآن آمده .و نمی خواد به چرخ گردون تف کنید چون چرخ گردون را خداوند یکتا می چرخاند
اقا الیاس
|
Iran (Islamic Republic of)
متاسفم...در مورد فردوسی متاسف که اینطور در موردش حرف میزنی...
کسی که زندگیشو گذاشت و خودشو دونسته از عرش به فرش اورد و سی سال تاریخ ایران رو زنده کرد...متاسف
بسی رنج بردم در این سال سی/عجم زنده کردم بدین پارسی
یسنا
|
Iran (Islamic Republic of)
جوجو قاطی کردی ها ... از کی تا حالا فردوسی جزء پادشاهان خونریز شده ؟؟ ... یه لیوان آب بخور به اعصابت مسلط باش و برو کمی مطالعه کن ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
کورورش دست کم سه زن داشته . تازه این به جز زنهایی بوده که در جنگها به غنیمت می برده . واقعا از این همه توهم متعجبم . رسما یک پادشاه رو تبدیل کردید به گاندی ! حتی پیامبران هم اغلب چند زن داشتند . اون وقت کوروش با ارزشهای قرن بیست و یک هماهنگ بوده ؟! پس چرا مدام در جنگ و کشورگشایی بوده ؟! جل الخالق از این همه دروغ و مزخرف .
نوید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۱ - ۰۵ آبان ۱۳۹۱
۱
۱۰۴
یا کوروش کبیرررررررررررررررررررررررررررررررررررر
مردم دار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۷ - ۰۵ آبان ۱۳۹۱
۱
۳
آقامحمدممنونم که جواب منتقدین بنده رودر موردکوروش بزرگ 'بزرگ بزرگان دادید.
مردم دار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۲۷ - ۰۵ آبان ۱۳۹۱
۵
۳
جواب یگانه/[کوروش :باهیچکس برسراعتقاداتش نمیجنگم چون باوردارم اعتقادات هرکس همانست که خودباوردارد].(سعیدیامردنکونام نمیردهرگز/مرده آن است که نامش به نکویی نبرند)
امیر حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۷ - ۰۶ آبان ۱۳۹۱
۱۳
۲
واقعا از بعضی اظهار نظر ها خنده ام میگیره کمبود مطالعه باعثه چه جمع بندی های تاسف باری میشه! اقوام پارس در اطراف ارومیه فعلی ساکن بودند که بسته به شرایط به سایر نقاط کوچ میکنند کی گفته پارسیان فقط متعلق به استان فارس اند؟ از روی چه منبعی این طور نظر میدید؟ نمیدونید که اکثر ارتش نیرومند کوروش کبیر اهل خراسان بوده اند . نمیدونید که اصیل ترین قوم پارسی برای سا لیان دراز در بخش جنوبی رود ارس ساکن بودند که نشانه های اصیل نژاد آریایی داشته اند مانند موهای بور با چشمان روشن که قریب به اتفاق آذربایجانی های عزیز امروزه همین ویژگی ها رو دارا میباشند که نشان از اصالت پارسی شون هستش . از روی جهل و تعصب نظر ندید در مواردی که مطالعه ندارید و اطلاعاتتون کافی نیست حرف نزنید پاینده ایران جاویدان آریایی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
پان فارس عزیز! در اون مناطق اقوام ماد زندگی می کردند که بعدها با ترکها مخلوط شدند . مهاجرت اقوام ترک آنقدر زیاد و مستمر بود که قابل انکار نیست. چشمهای روشن و موی بور هم مربوط به ترکهاست نه فارسهای سبزه کله سیاه .(ترکیه ای ها و مردم مناطق قفقاز حتما از نظر ظاهر با یزدی و شیرازی و اصفهانی فرق دارند)در ضمن در مناطق ترک نشین دماغهای کوفته ای ترکی و گونه های بزرگ و بعضا چشمهای بادامی هم زیاده . اینقدر اراجیف آریایی ات رو تکرار نکن ما هم خوشبختانه مطالعه آریایی نداریم بالام جان !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
واقعا از این "نشانه های اصیل آریایی" ات قاه قاه خندیدم . کجای مدعیان آریایی بودن( شیرازیها و اصفهانی ها و کلا فارسها موبور و چشم رنگی بودند که ما تا به حال ندیدیم ؟! حقا که در توهمات تان غرقید ! دنیا کجاست و شماها کجایید ...سلسله های ترک زیادی که در ایران بودند هم از اصفهان و شیراز سرباز زیاد داشتند این به اون در پسرجان :)
سها
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۱:۲۶ - ۰۶ آبان ۱۳۹۱
۴
۳
اقا الیاس سپاس بیکران بابت مستندات کاملی که آوردی . انانکه نمی دانند بدانند نام ویاد کورش تا ابد جاودان خواهد ماند(او که تمام نیایشگاهها را باز گذاشت تاهر کس به هر دینی که دارد خدای را سپاس بگویدوصلح وارامش رابه تمام مردم اعطا کرد)آنانی که حتی ذره ای خون ایرانی در وجودشان جاریست کورش را قابل بسی احترام می دانند.پاینده ایران جاویدبادا نام کورش
وطن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۳ - ۰۶ آبان ۱۳۹۱
۳
۳
اگر يك درصد هم به شجاعتو بزرگي كوروش شك داشتم،الان با خوندن كامنت هاي بدخواهانش و طرفداراش ، به اين فرمانده بزرگ افتخاربيشتري ميكنم،جالبه كه دشمنانش بعد 2541 سال هنوز از اقتدارش مي ترسن...اينكه افكاره ازداي خواهيش خوابو از چشمهاي بعضياتو گرفته و از اجتماع مردم ميترسيد واسه هفت پشتتون كافيه...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
مشکل اصلی شما توهم شماست .
سيامك
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۳ - ۰۶ آبان ۱۳۹۱
۰
۵
شايد اگر كوروش بجاي خسروپرويز بود اسلام مياورد ومسلمون ميشد.اونوقت مملكتي داشتيم كه براحتي تمام دنيارو تحت تاثير قرار ميداد.كوروش كبير انكار ناشدنيه.حالا بدخواهان و افراد بي هويت هرچقدر دوست دارن متوسل بشن به بلغور كردن يك مشت اراجيف كه معلوم نيست از كجا امده.يادتون نره كه نبوغ نظامي سلمان پارسي دستمايه بسياري از پيروزيهاي مسلمانان در صدر اسلام شد.
ارتميس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۲ - ۰۶ آبان ۱۳۹۱
۲
۳
اینک که به یاری مزدا ، تاج سلطنت ایران و بابل و کشورهای جهات اربعه را به سر گذاشته ام ، اعلام می کنم :
که تا روزی که من زنده هستم و مزدا توفیق سلطنت را به من می دهد
دین و آیین و رسوم ملتهایی که من پادشاه آنها هستم ، محترم خواهم شمرد و نخواهم گذاشت که حکام و زیر دستان من ، دین و آئین و رسوم ملتهایی که من پادشاه آنها هستم یا ملتهای دیگر را مورد تحقیر قرار بدهند یا به آنها توهین نمایند .

ما نام کوروش را زنده نگاه خواهیم داشت و همواره راه او را ادامه خواهیم داد

اما چه بسا که این حكومت حتی ازقرار دادن نام او در روزی که جهانیان ان روز را به نام او میدانند در تقویم شمسی که ازان اوست خودداری می کنند
افتاب گردون
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۹ - ۰۶ آبان ۱۳۹۱
۱
۲
اقای مردم دار ؛کامنت اخرتون خیلی خوب بود
سولماز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۴ - ۰۷ آبان ۱۳۹۱
۴
۰
واقعا بايد بر اين نظرات گريه كرد نه خنده چرا يه حرفي از يكي ميشنويد رو الكي الكي تو دهن مي چرخونيد بريد از يه مقاله معتبري كتابي چيزي اطلاعات بگيريد بعد بيايد كامنت بزاريد نمي دونم چرا ما ايرونيا تا يه حرف تازه اي ميشنويم تعصب پيدا ميكنيم كه حرف ما درسته و اون چيزي كه اول شنيديم.ايران الان رو بچسبيد كه الان چي داريم تو دنيا؟....
کارن
|
United States of America
|
۱۴:۵۸ - ۲۷ دی ۱۳۹۱
۰
۱
صراط جملهی بالای صفحهی اولت نعنیش چی میشه؟
دوستدار تالش و گیلک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۱ - ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۳
۰
۰
من کاری با باقی ندارم اما دستکم چند تا نصیحت برای این هم تبار گیلانی ام دارم 1- بله تمدن گیلان قدیمی تر از هخامنشی است. این چه چیز را می رسانه برار ؟!! بکوبیمش؟!! شما سند و مدرکی داری که کوروش بزرگ در حق گیلان جفاء نموده؟!! میشه ارائه بدی!! اما من چند سند برایت می آورم 1- نام انزلی که بر گرفته از انشان نام قبیله پیله کوروشه 2- حمایت کاسپی ها از کوروش در جنگ با ماد.
3- پیله کوروش آنچنان با آماردها دمخور بود که کتزیاس به اشتباه او فردی را قبیله مردها ( آماردها ) می دونه!!!.
شما گفتی نیمی از تبارت ترکه. پس حتماً حمله شاه عباس کبیر به گیلان و ماجرای خان احمد گیلانی را نمی توانی انکار کنی!!!. من و تو عاقلانه به این باور رسیدیم که کار شاه عباس با آنکه آنزمان اگر توام با سنگدلی هم بود اما به سبب اتحاد میهن درست بود. خوب به من بگو کدامیک از شاهان هخامنشی در گیلان چنین خونی راه انداختند حتی به ضرورت؟!!
از اشکانیان گفتی؟!! خوب حتماً یادت نرفته که یکی از ایلات ناآرام در این زمان منطقه من و تو بود. البته من این ناآرامی را تایید نمی کنم اما بلاخره فی المجوع علاقه گیلانی ها هخامنشیان را به اشکانیان بیشتر بوده است.
اما خوب گفتی پان فارس و ..... طبق تعریف شما مردآویج دیلمی که سودای بازگشت به ساسانیان را داشت پان فارس بود؟!! دکتر معین که در آستانه آرامگه دارند چی پان فارس بود؟ دکتر پورداوود که خدمت زیادی به تاریخ کشور نمودند پان فارس بودند؟!!
پرفسور سمیعی که در خانه اشان عکسهایی از تخت جمشید نصب کردند هم پان فارس بودند؟!!! این دوستان شاید اطلاع کافی در مورد تاریخ گیلان نداشته باشند اما من که رگ و ریشه ام سرخبنده رشته و عاشق این سبز دیار ایران زمین ام خیلی راحت بهت عرض می کنم یا فریب رگ ترکی ( یا بهتر عرض کنم پان ترکی ات ) را خوردی؟!! یا آنکه به سبب نادانی عده ای از مردم که از هر قوم و قبیله بلاخره پیدا می شوند کینه ای به دل گرفتی و مصلحتاً همراه پان ترک شدی. می دانی مرا یاد کی می اندازی؟!! حاج احمد کسمایی که اون زمان دل میرزا را با افراط گری اش خون نمود. ببخشید از سایر دوستان این را به سبب نژاد پرستی یا هرچیز دیگر در من نگذارید . من مخلص هم هموطنهای ام هستم اما به عقیده من دو قوم در ایران اصلاً حق خیانت ندارند 1- گیلکها 2- لرها.
چون اگر هر فردی از این دوم قوم مانند این دوستمان در راه باطل بره اون هم با هر توجیهی نه فقط به ایران که به تبارش هم خیانت کرده. روح این دو قوم الی الابد به نام ایران گره خورده .
این را با سند و مدرک عرض می کنم و البته افتخار می کنم که تبار من به این دو قوم دلیر و ایرانی زاد می رسه.
با تو گیلکی که در راه باکو پرستان رفتی سخنها دارم.
اگر دوست داشتی بیا وبلاگ من :
www.medpubre.persianblog.ir
اصلاً اگر شجاعتشو داری اسم مرا سرچ کن. شماره تلفون . کارم . همه چیزم مشخصه. بیا قرار بگذاریم ببینم کی تو را فریب داده یا خودت می خواهی نیرنگ بخوری
ولله که از زمان آل بوییه با شکوه که وراث نالایقش ایران را مفت به دیگران واگذار کردند تا امروز گیلک دشمنانی بدتر از افرادی عین تو نداشته که یا خودشان در حد میری فیلمهای دهه 40 و 50 پایین می آورند و یا مشق پان ترکیسمی را به جای آموزه های میرزا کوچک خان و سردار موتای دیلمی بر می گزینند.
امی یوسف براران پان ترکیسم راه نوشو.
محمدرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۰۲ - ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵
۰
۱
من محمدرضا از همدان هستم.لازمه همه بدونید که کوروش نوه پادشاه ماد در همدان(هگمتانه)هوخشتره بوده و از طرف مادری به ما همدانی ها میرسه.زنده باد پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین همدان
ناشناس
|
United States of America
|
۱۳:۳۰ - ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵
۱
۰
این افسانه موهو مات ساختگی انگلیس ونوکرانش در ایران است تاریخ را کس که بخواهد بنویسد ودر هر دوره ای که باشد بدون شک با رضا ورای حاکمان وسلاطین وقت خود بوده است انسان موجودی زی شعور ودارای نبوغ وابداع فکری است خود با توسل به این نعمتی که در ذاتش هست می تواند با دیالکتیک تاریخی وعقلانیت حقایق را مورد کنکاش قرار دهد در عصری از ان به دوره نیمه وحشی یاد شده واقوام با غلبه بر اقوام دیگر همه را قتل عام وخون سرگردگان را به رسم جشن پیروزی می اشامیدند چگونه میشود یک شاهی بنام کروش این فضیلت وحکمت داشته باشد در عصر حاضر با این همه تسعه علم وادب وعرفان وعقلانیت چنین نگرشی کمتر مشاهده میشود بدون شک این زایده دسیسه استعمارگران است که همواره در خاورمیانه با استفاده از تعصب ملی ومذهبی واجرای ان توسط نوکرانشان به اهداف خود رسیده اند سخن اخر ادم باید خیلی احمق باشد که این افسانه ها رادر قالب حقیقت قبول کند.