۰۲ آبان ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۹

هدف از انتخاب واژه رجل سياسي؟

مديرکل سياسي وزارت کشور گفت: رجل سياسي بايد فردي با سابقه مديريت و آشنا به امور کشورداري و همچنين متعهد به اصول و آرمان‌هاي نظام باشد و البته بايد در نظر گرفت که هدف قانونگذار از انتخاب اين واژه چه بوده و در نهايت اين مفسرين قانون اساسي هستند که هدف قانونگذار را تبيين مي‌کنند.
کد خبر : ۸۴۶۳۱
به گزارش صراط، سيد محمدعلي پورموسوي با تبيين عبارت «رجل سياسي» با اشاره به اصل 115 قانون اساسي تأکيد کرد: رييس جمهوري بايد از ميان رجال سياسي انتخاب گردد و قاعدتا سياست به معني عام، علم تدبير در ادار همه امور است.

مديرکل سياسي وزارت کشور در ادامه گفت: رجل سياسي بايد فردي با سابقه مديريت و آشنا به امور کشورداري و همچنين متعهد به اصول و آرمان‌هاي نظام باشد و البته بايد در نظر گرفت که هدف قانونگذار از انتخاب اين واژه چه بوده و در نهايت اين مفسرين قانون اساسي هستند که هدف قانونگذار را تبيين مي‌کنند.

وي افزود: همچنين برگزاري ده دوره انتخابات رياست جمهوري در کشور چارچوب مناسبي پيرامون شاخص‌هاي رجل سياسي ارائه مي‌نمايد.

پورموسوي در پاسخ به اين سوال که آيا اخيرا درخواستي جهت تشکيل حزب جديد در دست بررسي داريد يا خير گفت: بر اساس روال جاري با توجه به سازوکارهاي قانوني در هر زماني تعدادي متقاضي درخواست مجوز(پروانه) فعاليت سياسي دارند که وزارت کشور به دقت درخواست افراد را بررسي و اقدامات لازم را معمول مي‌نمايد که البته طي ماه‌هاي اخير حدود 5 حزب سياسي مجوز تأسيس و فعاليت اخذ نموده‌اند.

وي بر همين اساس تصريح کرد: متأسفانه بايد اذعان نمود در راستاي تدوين مؤلفه‌ها و شاخص‌هاي الگوي اسلامي-ايراني تحزب، ايده‌پردازي مطلوب انجام نشده است، در صورتي‌که به نظر مي‌رسد يکي از بخش‌هاي حرکت به‌سوي الگوي اسلامي ايراني پيشرفت،‌ ارائه ايده‌هاي بومي براي احزاب است.

پورموسوي در ادامه با بيان اين مطلب که اتکا به الگوهاي وارداتي براي احزاب در ايران ناکارآمد و کم بازده است، خاطرنشان کرد: روند تاريخي و کنوني احزاب در ايران مطلوب نبوده و به‌رغم برخي کارکردهاي مثبت و اثربخش احزاب، در برخي مقاطع تاريخي، برآيند فعاليت آنها مطلوب ارزيابي نشده است.

مديرکل سياسي وزارت کشور گفت: افرادي که در صدد تشکيل حزب و فعاليت حزبي هستند قاعدتا بايد مواردي را مد نظر داشته باشند و اين موارد به شرح زير است:

1.پذيرفتن مباني و اصول ميثاق اسلامي و ملي و حرکت در مدار ارزش‌ها و آرمان‌هاي نهادينه جامعه از اصول ضروري و بايسته فعاليت حزبي است و فاصله‌گيري از اين اصول در عمل باعث جدايي بدنه اجتماعي و انزواي يک حزب از مردم مي‌شود.

2.لازمه فعاليت حزبي، وجود روحيه مدارا و تعامل در درون تشکيلات حزب يعني بين اعضا با ديگر مجموعه‌هاي سياسي و همچنان که مشاهده مي‌شود منشاء بسياري از اختلافات و تنش‌هاي درون تشکيلاتي عدم صبر و بردباري اعضاي يک حزب است .

3.فعاليت حزبي اقدامي زمان‌بر و تدريجي است،‌ به عبارتي يک حزب به عنوان بازيگر اجتماعي و سياسي عملا در فضاي فراز و فرود قرار مي‌گيرد، لذا هيئت رهبري يک حزب مي‌بايست در صدد تقويت بدنه اجتماعي خود و در تلاش براي ارتقاي گفتمان اجتماعي و سياسي خود باشد.
نظرات بینندگان
Meek
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۵ - ۰۲ آبان ۱۳۹۱
۰
۰
البته مقام صالح برای تفسیر قانون اساسی شورای نگهبان است، و لاغیر. اما، از تفسیر گذشته ما از روز اول میفهمیدیم که رجل سیاسی یعنی کسی که در کشور، وحتی در سطح بین المللی، دارای چنان حیثیت شخصی و سیاسی است که از خدشه دارشدن آن چنان میترسد که درصورت خدشه دارشدن بحق شخصیتش، فقط خودکشی یا فرار از جامعه راحتش میکند و بهمین دلیل تمام افکار و اعمال خود را متقیانه مراقبت میکند مبادا آن چه نباید پیش آید. درست مثل دکه داری که بیشتر میشود به او اعتماد کرد تا به یک فروشنده سیار.