۰۳ آبان ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۷

‌فراخوان سفیر قطر به وزارت امور خارجه

مقامات جمهوری اسلامی ایران از کشف ردپای قطر در انجام عملیات تروریستی چابهار خبر داد. پیشتر، رئیس مجلس گفته بود که این حادثه با دستور سرویس‌های اطلاعاتی کشورهای دیگر انجام شده است.
کد خبر : ۸۴۷۶۳

به گزارش صراط ، کمیسیون امنیت ملی مجلس امروز با گذشت  پنج روز از وقوع انفجار در چابهار که منجر به کشته و زخمی شدن تعدادی از نمازگزارن و ماموران امنیتی شد، تشکیل جلسه داده و موضوع را بررسی کرده است.

در این حادثه تروریستی که در محل برگزاری نماز جمعه چابهار در مسجد امام حسین(ع) این شهر صورت گرفته بود، یک دانش آموز سنی و یک دانشجوی شیعه به شهادت رسیده و تعدای کودک نیز زخمی شده اند.

در نشست امروز کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی نمایندگانی از وزارت اطلاعات، وزارت دفاع، وزارت کشور و نیروی انتظامی حضور داشته اند.

آنطور که برخی رسانه های داخلی ایران گزارش داده اند، در این جلسه مقرر شده که وزارت امور خارجه ایران سفرای برخی کشورها از جمله قطر را به عنوان حامیان اصلی گروهک «حرکت انصار» را فراخوانده و تذکرات لازم را به آنها بدهد.

گروه  حرکت انصار همان گروهی است که با انتشار بیانیه ای اعلام کرد که مسئولیت عملیات تروریستی چابهار را برعهده می گیرد. این گروه  یکی از شاخه های گروهک تروریستی «جندالله» است که براساس بیانیه منتشره، فردی به نام «حمزه سراوانی» عملیات انفجار در چابهار را انجام داده است.

فرمانده گروه تروریستی «جندالله» عبدالمالک ریگی بود که چندی پیش در یک عملیات فریب توسط سربازان گمنان امام زمان (عج) در حالی که هواپیمای حامل وی قصد عبور از فضای کشورمان را داشت، دستگیر و سپس اعدام شد.

ریگی در اعترافات خود از همکاری برخی کشورهای منطقه با گروهک تحت امرش پرده برداشته بود. وی همچنین تردد خود به پایگاه های نظامی آمریکا در منطقه از جمله «پایگاه نظامی ماناس» را نیز تایید کرده بود.

عامل انتحاری حادثه چابهار تصمیم داشته که خود را به میان نمازگزاران مصلی چابهار رسانده خود را در میان جمعیت حدود یک هزار نفری نماز جمعه منفجر کند اما یکی از نیروهای بسیجی حاضر در ورودی مصلی به وی مشکوک شده و در جریان یک تعقیب و گریز، عامل انتحاری خود را منفجر کرده و این انفجار همان بسیجی و یکی دیگر از نیروهای امنیتی را به شهادت می رساند.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه هفته جاری، دو روز پس از وقوع حادثه در صحن علنی مجلس گفته بود که «این اقدام با دستور برخی سرویس های اطلاعاتی دیگر انجام شده است.» حالا کمیسیون امنیت ملی اعلام کرده که ردپای «قطر» را در انجام این عملیات کشف کرده است.

شبکه خبری المیادین نیز امروز گزارش داده که تهران سفرای برخی کشورهای همسایه از جمله قطر را بزودی فراخوانده و به آنها به خاطر حمایت از گروه های تکفیر هشدار جدی خواهد داد.



منبع : فاطر