۰۷ آبان ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۴

آنچه طرفداران اخوان انتظار نداشتند

محمد مرسي رئيس جمهور اخواني مصر با ارسال يک سفير فوق‌العاده و تام‌الاختيار به سرزمين‌هاي اشغالي و نگارش استوارنامه اي صميمانه خطاب به شيمون پرز رئيس رژيم صهيونيستي شگفتي همگان را برانگيخت.
کد خبر : ۸۵۱۷۳
به گزارش صراط به نقل از ایران آباد، اين رئيس جمهور اسلامگرا که پس از انقلاب مردم مصر و سرنگوني نظام حسني مبارک بر سر کار آمده است در نامهاش، از رژيم صهيونيستي به عنوان "کشور" ياد مي کند و عملاً آن را به رسميت مي شناسد. همچنين از شيمون پرز يعني عامل محاصره غزه و کشتار مردم آن در جنگ 22 روزه 2008 و 2009 و همچنين کشتار قانا و چندين جنايت ديگر، به عنوان "دوست بزرگ" خود ياد ميکند و با عبارت "عزيزم" وي را مورد خطاب قرار ميدهد. مرسي در پايان نامه نيز عبارت بسيار صميمانه "دوست وفادارتان" را به رهبر صهيونيست هاي اشغالگر تقديم ميدارد.

اين نامه با اعتراض شديد فلسطينيها، مصريها و ساير مسلمانان و اعراب مواجه شده است. اما شخص محمد مرسي يا دفتر رياست جمهوري مصر هيچ گونه توضيح يا معذرتخواهي در اين باره به مردم آن کشور و ساير مسلمانان و اعراب ارائه نکردهاند.

رسانههاي طرفدار اخوان پس از تأييد اصل ارسال از سوي دفتر رياست جمهوري، مدعي شدند تصوير نامه مذکور ساختگي است و متن نامه با استوار نامه مرسي براي معرفي محمد سالم سيد الاهل به عنوان سفير مصر در تلآويو متفاوت است. آنها مدعي بودند که استوارنامه ارسالي از سوي مرسي بسيار جدي و رسمي است. اما رسانههاي اسرائيلي نامهاي جعلي را براي تخريب مرسي منتشر کردهاند.

آنها مدتي پس از اينکه با اين دفاع دفتر رياست جمهوري را در موقعيت دشوار ضرورت تبرئه مرسي و انتشار متن نامه اصلي قرار دادند، مدعي شدند، متن نامه منتشره براي همه سفرا و خطاب به سران همه کشورها ثابت است و اين امر يک موضوع پروتکلي است و مسئوليت اين امر با نظام سابق است.

آنها از اين واقعيت غافل بودند که يکي از هم پيمانان اسلامگرايشان که زماني معاون وزير امور خارجه مصر بوده است با افشاگريهاي خود باعث رسوايي شان مي شود. عبدالله الاشعل نامزد سابق انتخابات رياست جمهوري و معاون سابق وزارت امور خارجه مصر درباره متن استوارنامه محمد سالم سيد الاهل ميگويد: استوارنامه سفرا با متن منتشره متفاوت است و متن اصلي کاملاً رسمي و جدي است.

حال بايد پرسيد مسئوليت اين نامه صميمانه را کدام يک از مسئولين مصر ميپذيرد؟ مرسي؟ دفتر رياست جمهوري؟ وزارت خارجه يا نهادهاي ديگر؟ واگر نامه مذکور جعلي است چرا نهاد رياست جمهوري به وجود

آن اعتراف کرده و چرا نامه اصلي را منتشر نميکند؟ البته بيم از افشاگريهاي احتمالي و بيشتر رسانههاي صهيونيست درباره روابط مصر با سران اشغالگر مانع از جعل هر گونه سندي توسط سران جديد مصر خواهد شد.

برخي از هواداران مرسي نيز به عذر بدتر از گناه پناه برده و ميگويند: مرسي نامه مذکور را بدون مطالعه، امضا کرده است و از محتواي آن اطلاع نداشته است. بنابراين مسئول اصلي اين رسوايي دفتر وي ميباشد. حال بايد پرسيد آيا رئيس جمهور مصر، در صورت امضاي توافقنامه يا قراردادي در زمينه تقسيم آب نيل، دريافت وام از بانک جهاني، سرمايه گذاري قطر در آن کشور و ... نيز متن توافقنامه يا قرارداد را بدون مطالعه امضا ميکند؟ آيا اين کار پيامدهاي سنگيني براي مصر به دنبال نخواهد داشت؟

عدهاي نگارش چنين متني خطاب به سران کشورهاي دوست را نيز غيرمنطقي و به دور از شأن کشور مصر در روابط ديپلماتيک ميدانند چه رسد به رهبر يک رژيم اشغالگر و بزرگترين دشمن اعراب و مسلمانان و بر اين باورند حتي در صورت وجود روابط صميمانه و شخصي ميان رهبران دو کشور نامه نگاريهاي ديپلماتيک بايد کاملاً صبغه رسمي داشته باشد و تعارفات صميمانه دو فرد مسئول به صورت شفاهي بيان شود. زيرا هر نوشته يا برگه اي در سياست خارجي يک سند به شمار مي‌آيد و از جنبه حقوقي برخوردار است.

البته نبايد فراموش کرد اين نامه، اولين پيام محمد مرسي به صهيونيست‌ها نبوده است. بلکه وي چند بار به مناسبت فرا رسيدن اعياد يهودي براي آنها پيام‌هاي تبريک فرستاده است که اين پيام‌ها توسط رسانه‌هاي صهيونيست، منتشر شده‌اند.

محمد مرسي، رئيس جمهور مصر مي‌توانست در حالي که غزه به طور مداوم زير بمباران صهيونيست‌ها قرار دارد و يهودي‌سازي بيت‌المقدس و ساير مناطق فلسطين شدت بيشتري يافته است، به جاي ارسال سفير جديد به سرزمين‌هاي اشغالي به حضور کاردار کشورش در تل‌آويو اکتفا نمايد. زيرا براساس عرف ديپلماتيک، عدم ارسال سفير جديد به منزله قطع يا تعليق روابط ميان طرفين به شمار نمي‌آيد.

ياسر الزعاتره تحليلگر اسلامگراي فلسطيني و از نزديکان جنبش حماس که چندين سال سردبير مجله "فلسطين المسلمة" ارگان حماس بوده است درباره اقدام اخير مرسي در پايگاه المدينه نيوز مي‌نويسد: ارسال سفير مصر به اسرائيل در موقعيت کنوني در ذات خود اشتباه بود و نامه مذکور، اشتباهي بزرگ‌تر!

اين در حالي است که جماعت اخوان المسلمين قبل از رسيدن به حکومت همواره از روابط نظام مبارک با رژيم صهيونيستي انتقاد و آن را به خيانت به آرمان فلسطين و ارزش‌هاي مسلمانان و اعراب متهم مي‌کرد. آنها همواره مدعي بودند که خواستار پايان دادن به محاصره غزه، کمک به مقاومت فلسطين، لغو توافق نامه "ننگين" کمپ ديويد، پايان دادن به همه انواع هماهنگي و روابط با صهيونيست‌ها و اخراج سفير اسرائيل و حتي سفير امريکا از قاهره هستند. حال آنکه محمد مرسي پس از روي کار آمدن به جاي توجه به مبارزه با فساد و بي عدالتي و يافتن راه‌حل‌هايي براي بيکاري و مشکلات اقتصادي و امنيتي يا حتي تلاش براي پايان دادن به محاصره غزه، مدال نيل را که از ارزشمندترين مدال‌هاي افتخار در مصر است به امضا کننده پيمان ننگين کمپ ديويد يعني انور سادات اهدا کرد.

واکنش‌هاي برخي از سران اخوان المسلمين

سايت روزنامه المصري اليوم نوشت: وصفي عاشور از رهبران اخوان المسلمين مصر در فيس بوک نوشت: من از نامه محمد مرسي به شيمون پرز که در آن وي را "دوست عزيز" و اسرائيل را "کشور دوست" خوانده است، به خداوند بزرگ پناه مي‌برم و از آن تبرئه مي‌جويم. وي همچنين اين نامه را "خيانت به خداوند، پيامبر (ص) و مؤمنان خواند و تأکيد کرد: فارغ از هر گونه توجيه يا عذرخواهي، شخص مرسي درباره اين نامه مسئول است.

از سوي ديگر احمد الحمراوي از اعضاي ارشد جماعت اخوان المسلمين در اسکندريه، در اعتراض به اين نامه از عضويت در اخوان المسلمين استعفا داد و در استعفانامه‌اش چنين نوشت: نامه مرسي به پرز، هدر دادن خون ميليون‌ها شهيدي است که از سال 1948 تاکنون توسط صهيونيست ها به شهادت رسيدند. ما گمان مي‌کرديم فقط حسني مبارک و اطرافيانش خائن و مزدور امريکا و صهيونيست‌ها هستند. اما امروزه دريافتيم که دايره خيانت بسيار گسترده‌تر است. زيرا اگر مبارک، "گنج استراتژيک" اسرائيل بود، مرسي براساس نامه خودش، "دوست وفادار" صهيونيست‌هاست.

الحمراوي همچنين خواستار استعفاي فوري مرسي شد و از جماعت اخوان المسلمين خواست از وي تبري جسته و دشمني‌اش با رژيم صهيونيستي را اعلام کند.

الحمراوي اين نامه را خيانت ملي، گروهي و ديني دانست و به علت صدور آن از سوي يک عضو اخوان المسلمين آن را معادل "کفر نسبت به خداوند" دانست و تأکيد کرد اين نامه نشان دهنده آن است که تماس‌هاي سري ميان اخوان‌المسلمين با امريکايي‌ها و صهيونيست‌ها در جريان بوده است و برخي از رهبران اخوان بدون اطلاع مجمع عمومي اين جماعت اقدام به اين کار کرده‌اند.

علاوه بر اين حمزه منصور رهبر جبهه عمل اسلامي اردن که شاخه اخوان المسلمين در آن کشور است، از محمد مرسي به علت نامه‌اش به شيمون پرز رئيس رژيم اشغالگر قدس به شدت انتقاد کرد و در گفتگو با روزنامه العرب اليوم اظهار داشت: جبهه عمل نامه انتقادآميزي براي مرسي ارسال کرده است و در آن نوشته است که اين متن بسيار غير منتظره و تکان دهنده بود و حتي نمي‌توانستيم اين نامه و امضاي شما پاي آن را باور کنيم. نيازي به يادآوري نيست که شيمون پرز که دستش به خون اعراب و مسلمانان آلوده است، هرگز عزيز و دوست ما نخواهد بود.

مراسم تحويل استوار نامه به شيمون پرز

محمد سالم سيد الاهل سفير جديد و تام الاختيار مصر در سرزمين‌هاي اشغالي، استوارنامه خود را در منزل شيمون پرز در بيت‌المقدس شرقي به وي تسيليم کرد که اين اقدام به نوبه خود يک نوع به رسميت شناختن صهيونيست‌ها مبني بر پايتختي بيت‌المقدس براي رژيم جعلي اسرائيل است. اين در حالي است که حتي بيشتر کشورهاي غربي از به رسميت شناختن اين امر خودداري کرده‌اند و دولت مصردر زمان مبارک نيز بيت‌المقدس شرقي را پايتخت کشور مستقل فلسطين اعلام کرده بود که دولت مرسي نيز مدعي ادامه همان سياست بوده است.

به گفته رسانه هاي مصري در اين ديدار بيش از 250 خبرنگار، عکاس و فيلم بردار حضور داشت که اين امر نشان دهنده اهميت اين رويداد براي صهيونيست‌هاست. علاوه براين سفير مرسي در سرزمين‌هاي اشغالي، در مراسم تسليم استوارنامه خود به شيمون پرز خطاب به وي اظهار مي‌دارد: براي من افتخاري است که در اينجا حضور دارم.

افکار عمومي هنوز فراموش نکرده است زماني که چند ماه پيش شيخ علي جمعه مفتي مصر از بيت‌المقدس و مسجد الاقصي ديدار کرد رسانه‌هاي اسلامگرايان به ويژه اخوان المسلمين و سلفي‌ها به شدت وي را آماج حملات انتقادي خودشان قرار دادند و وي را به خيانت، به رسميت شناختن اسرائيل و ... متهم کردند. اين در حالي است که وي با هيچ کدام از مقامات اسرائيلي ديدار نکرد. فقط با هدف حمايت از مسجد الاقصي و اوقاف بيت المقدس به عنوان يک شخصيت ديني از اين اماکن مقدس بازديد کرد.

واکنش مرسي به اين جنجال

محمد مرسي رئيس جمهور اسلامگراي مصر پس از جنجال و رسوايي اخير درباره استوارنامه اش براي محمد سالم سيد الاهل به عنوان سفير مصر در سرزمين هاي اشغالي، شامگاه چهارشنبه 24 اکتبر در ديدار با شماري از علماي الازهر اين موضوع را "مسأله اي کوچک" خواند و گفت: "من به مسائل کوچکي در اينجا و آنجا، از جمله آن برگه جعلي، توجهي نمي کنم." ولي وي نگفت که اگر اين نامه جعلي است، پس نامه اصلي کجاست و وي در آن چه نوشته است!

واقعيت آن است که دولت مصر در دوره مرسي تماس‌ها و هماهنگي‌هاي بسياري با طرف صهيونيست داشته است. اين امر پس از حمله افراطيون اسلامگرا در سينا به يک پست مرزي مصر که منجر به کشته شدن چند سرباز مصري شد، بيشتر شده است و آن کشور، به زعم خود با هدف مقابله با افراطيون، تونل‌هاي ارتباطي ميان صحراي سينا با نوار غزه را منفجر کرده يا آب را به درون آنها هدايت کرده است که نتيجه اين اقدام انهدام بيشتر تونله‌اي مذکور به عنوان شاهرگ حياتي اين بخش از خاک فلسطين است.

به اعتراف خود صهيونيست‌ها، دولت مرسي در اين زمينه بسيار سخت‌گيرانه‌تر از مبارک عمل کرده است. اظهارات سيلوان شالوم وزير توسعه منطقه اي رژيم صهيونيستي در اين باره شنيدني است.

پايگاه فلسطيني الرساله نت در اين باره نوشت: سيلوان شالوم وزير توسعه منطقه‌اي رژيم صهيونيستي پنج شنبه 25 اکتبر در گفت‌وگو با راديو رژيم صهيونيستي با اشاره به تخريب تونل‌هاي زيرزميني ميان شبه جزيره سينا در مصر و نوار غزه توسط دولت مصر گفت: بايد دانست که سران کنوني مصر با حماس با بي‌رحمي رفتار مي‌کنند. همچنين مصر تونل‌ها را يکي پس از ديگري تخريب مي‌کند و اين امر از تحرکات و قاچاق و ورود "تروريست‌ها" از طريق خاک مصر به غزه جلوگيري مي‌کند و مي‌توان گفت که رفتار مصر در تعامل با حماس و غزه در دوره کنوني بسيار بي‌رحمانه‌تر از دوره حکومت نظام سابق بر مصر است.

در چنين وضعيتي بايد از آن عده از هموطنانمان که با ديدن تصوير مرسي و شنيدن نام اخوان به وجد مي‌آمدند و آنها را حامي مقاومت مي‌انگاشتند بايد پرسيد آيا هنوز هم بر باور پيشين خود اصرار دارند؟