۱۱ آبان ۱۳۹۱ - ۰۸:۳۶
33 سال پیش در چنین روزی

آغاز جنگ شدید دیپلماتیک عراق علیه ایران

سفیر عراق در لبنان امروز گفت : ایران باید داوطلبانه موافقت نامه مارس 1974با عراق را که در الجزایر منعقد شده اصلاح کند و از اقلیت های ایرانی رفع ظلم کند . ایران باید از ادعاهای ارضی خود بر شط العرب صرف نظر کند و سه جزیره واقع در خلیج فارس را تخلیه کند .
کد خبر : ۸۵۷۱۰

رخدادهای 11 آبان 1358

چکیده

به گزارش صراط، رهبر انقلاب امروز در پیامی شهادت آیت الله قاضی طباطبایی را تسلیت گفته و این گونه ترورها را نشانه شکست حتمی دشمنان اسلام دانستند .

امام خمینی همچنین در دیدار با زندانیان سیاسی در رژیم با اشاره به ضرورت استقلال اقتصادی و فرهنگی فرمودند : این احتیاجِ به دشمن؛ تلخترین چیزهایی است که در ذایقه انسان باید باشد. باید ملت ما این تحول را پیدا بکند که عارش بیاید که به امریکا بگوید گندم به ما بده، یا مستشار به ما بده، خودش باید دنبال کار خودش باشد.

امروز امام گروهی از دانش آموزان را به حضور پذیرفتند . دانش آموزان در این دیدار به امام گفتند : اجازه نمی دهند اخبار کشور به شما برسد و گروه ها و دستجات سخنان خود را به شما بگویند. رهبر انقلاب نیز در پاسخ به آنان گفتند : اگر اجازه نمی دهند پس شما اینجا چه می کنید؟!

سفیر عراق در لبنان امروز در اظهاراتی مداخله جویانه خواستار اعطای خودمختاری به کردها ، بلوچ ها و عرب های ایرانی شد و گفت : ایران باید در قرارداد 1974که در الجزایر منعقد شده است تجدید نظر کرده و سه جزیره ایرانی تنب بزرگ ، کوچک و ابوموسی را تخلیه کند .

دکتر ابراهیم یزدی وزیر خارجه نیز که در الجزایر به سر می برد در واکنش به ادعاهای دولت عراق گفت :  صدام به دنبال ژاندارمی منطقه پس از سقوط شاه سابق است .

خطبه های نماز جمعه این هفته تهران به امامت آیت الله منتظری برگزار شد . آیت الله منتظری گفت : مسئولان باید بدون باند بازی با متخلفان هر چند برادر آنان باشند برخورد کنند . وی همچنین به ادعاهای ارضی عراق علیه ایران واکنش نشان داد و گفت : صدام پشت سر رویدادهای کردستان و خوزستان قرار دارد .

تظاهرات مردم آذربایجان به مناسبت شهادت آیت الله قاضی طباطبایی یکی دیگر از اخبار امروز بود .

ترور نشانه شکست حتمی دشمنان اسلام

رهبر انقلاب امروز در پیامی شهادت آیت الله قاضی طباطبایی به دست گروهک فرقان  را به عموم مسلمانان متعهد و علمای اعلام مجاهد و مردم غیور آذربایجان تسلیت گفتند .

امام خمینی در این پیام با تاکید بر اینکه این ترور نشانه شکست حتمی دشمنان اسلام و کشور و عجز و ناتوانی و خودباختگی آنان است نوشتند : در انقلابی که ابرقدرتها را به عقب رانده و راه چپاولگری آنان را از کشور بزرگ بسته است این ضایعات و ضایعات بالاتر، اجتناب‎ناپذیر است.(1)

احتیاج به دشمن تلخترین چیزی که در ذائقه انسان باید باشد

رهبر انقلاب امروز در دیدار با زندانیان سیاسی در رژیم پهلوی با اشاره به ضرورت استقلال اقتصادی و فرهنگی فرمودند : این احتیاجِ به دشمن؛ تلخترین چیزهایی است که در ذایقه انسان باید باشد. یک وقت انسان احتیاج دارد به برادرهای خودش؛ این هم خوب نیست؛ لکن یک وقت احتیاج داشته باشد به دشمن خودش؛ یعنی آنی که در طول تاریخ ما را استضعاف کرده است، در طول تاریخ به ما خیانت کرده است، جنایت کرده است، حالا ما محتاج به او باشیم در ارزاقمان، دستمان را پیشش دراز کنیم که گندم بده، دستمان را پیشش دراز کردیم که مستشار [بیاور] این به نظر انسان، تلخترین چیزهایی است که در ذائقه انسان باید باشد که پیش دشمنش، پیش آنکه همه چیزش را از بین برده، دست دراز کند که به من ارزاق ما را بده.(2)

ضرورت بازیابی مجد و عظمت مسلمین

امام خمینی همچنین امروز در دیدار با دانشجویان عربستانی مقیم ایران بر ضرورت بازیابی مجد و عظمت مسلمین با تمسک به اسلام تاکید کردند .

امام خمینی :این احتیاجِ به دشمن؛ تلخترین چیزهایی است که در ذایقه انسان باید باشد. یک وقت انسان احتیاج دارد به برادرهای خودش؛ این هم خوب نیست؛ لکن یک وقت احتیاج داشته باشد به دشمن خودش؛ یعنی آنی که در طول تاریخ ما را استضعاف کرده است، در طول تاریخ به ما خیانت کرده است، جنایت کرده است، حالا ما محتاج به او باشیم در ارزاقمان، دستمان را پیشش دراز کنیم که گندم بده.
انقلاب اسلامی مختص به ایران نیست / انقلاب اسلامی ادامه نهضت انبیا است

رهبر انقلاب در این دیدار با اشاره به این که انقلاب اسلامی مختص به کشور ایران نیست گفتند : ما که نهضت کردیم، برای اسلام نهضت کردیم؛ جمهوری جمهوری اسلامی است؛ نهضت برای اسلام نمی‎تواند محصور باشد در یک کشور، و نمی‎تواند محصور باشد در حتی کشورهای اسلامی. نهضت برای اسلام، همان دنباله نهضت انبیاست. نهضت انبیا برای یک محل نبوده است. پیغمبر اکرم اهل عربستان است؛ لکن دعوتش مال عربستان نبوده؛ محصور نبوده به عربستان؛ دعوتش مال همه عالم است.(3)

اگر اجازه نمی دهند  شما اینجا چه می کنید ؟!

امروز امام گروهی از دانش آموزان را به حضور پذیرفتند . دانش آموزان در این دیداربه امام گفتند : اجازه نمی دهند اخبار کشور به شما برسد و گروه ها و دستجات سخنان خود را به شما بگویند.

رهبر انقلاب در پاسخ به این اتهام فرمودند : این طور نیست که من مطلع نباشم. افراد و گروهها مرتب می‎آیند و وضع مناطق خودشان را می‎گویند و نامه می‎دهند. [از] این اجتماعات بیرونی و این اجتماعات داخلی و از این مسائلی که شما گفتید من اکثرش را مطّلعم. اینکه می‎گویید روزنامه‎ها را نمی‎دهند، روزنامه‎ها پیش خودم می‎آید، خلاصه‎اش هم پیش من می‎آید، خلاصه اوضاع مملکت هم پیش من می‎آید، هم از ناحیه ارتش، هم از ناحیه ژاندارمری، هم از ناحیه وزارت ارشاد، مسائلی می‎آید پیش من، من بی‎اطلاع نیستم. اینکه می‎گویید که نمی‎گذارند به شما برسد، این همین حرفی است که اشخاص غرضمند گفته‎اند. و مع‎الأسف شما هم با آن ذهن صافتان باور کردید. الآن می‎بینید که شما اینجا هستید؛ و از صبح تا حالا هم دستجات مختلف در همین اتاق بودند .(4)

سخنگوی وزارت خارجه در اولین اطلاعیه خود سفیر عراق در لبنان را دایه مهربانتر از مادر خوانده و گفت: معلوم نیست این فرد برای خودمختاری ایرانیان عرب و کرد و بلوچ سنگ بسینه می زند و چرا به دولت متبوع خود توجه نمی کند که به کردهای عراق خودمختاری بدهد.
هیچ منفعت صحیحی به ما نمی رسانند

رهبر انقلاب امروز همچنین در دیدار با دانشجویان علوم اجتماعی و دانشکده عالی ادبیات و زبانهای خارجی به اهمیت استقلال اقتصادی و فرهنگی تاکید کرده و فرمودند : شما این را بدانید که غرب و شرق به ما... هیچ ابداً یک منفعت صحیحی نمی‎دهند. هر چه به ما بدهند چیزهایی است که یا به درد خودشان دیگر نمی‎خورد و به ما می‎دهند؛ و یا اینکه بصورتْ یک چیزی را می‎دهند که به درد ما نخورد.(5)

آغاز جنگ شدید دیپلماتیک عراق علیه ایران

سفیر عراق در لبنان امروز گفت : ایران باید داوطلبانه موافقت نامه مارس 1974با عراق را که در الجزایر منعقد شده اصلاح کند و از اقلیت های ایرانی رفع ظلم کند . عبدالحسین مسلم حسن ادامه داد : ایران باید از ادعاهای ارضی خود بر شط العرب صرف نظر کند و سه جزیره واقع در خلیج فارس را تخلیه کند .

بموجب موافقت نامه ای که در الجزایر بین ایران و عراق منعقد شد این دو کشور حق کشتی رانی در شط العرب را بطور برابر پذیرفته اند ولی اکنون عراق اصرار دارد که تسلط خود را بر این شط انحصاری کند .

موافقت نامه الجزایر همچنین شامل منع حمایت از کردان عراق است این موافقتنامه با میانجیگری حواری بومدین رئیس جمهوری وقت الجزایر بین شاه سابق و صدام حسین معاون وقت رئیس جمهور عراق منعقد شده بود .

سفیر عراق در ادامه گفت :  نیروهای نظامی ایران باید از جزیره های ابوموسی و تنب های کوچک و بزرگ خارج شوند و از تمایلات شوونیستی خود در منطقه خلیج فارس دست بردارند و به مردم اهواز ، کردها و بلوچ ها حق حکومت بدهند .

امام خمینی : شما این را بدانید که غرب و شرق به ما... هیچ ابداً یک منفعت صحیحی نمی‎دهند. هر چه به ما بدهند چیزهایی است که یا به درد خودشان دیگر نمی‎خورد و به ما می‎دهند؛ و یا اینکه بصورتْ یک چیزی را می‎دهند که به درد ما نخورد
سفیر عراق دایه مهربانتر از مادر ! 

وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به اظهارات سفیر عراق در لبنان به شدت عکس العمل نشان داد . وزارت خارجه با توجه به اینکه این اظهارات از رادیو بغداد هم پخش شد بشدت به این اظهارات غیرمسئولانه واکنش نشان داد و در اطلاعیه ای که امشب منتشر کرد علت عدم آگاه کردن افکار عمومی از این اعتراض را تعلل رادیو و تلویزیون اعلام کرد .

سخنگوی وزارت خارجه در اولین اطلاعیه خود سفیر عراق در لبنان را دایه مهربانتر از مادر خوانده و گفت: معلوم نیست این فرد برای خودمختاری ایرانیان عرب و کرد و بلوچ سنگ بسینه می زند و چرا به دولت متبوع خود توجه نمی کند که به کردهای عراق خودمختاری بدهد.

در ایران اقلیت قومی نداریم / جزایر ایرانی جزو لاینفک ایران هستند

سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد : برخلاف ادعای مقامات عراقی هیچ یک از قومیت های ایرانی اعم از کرد و ترک اقلیت محسوب نشده و همه از حقوق کاملا مساوی برخوردار بوده و هیچکس را بر دیگری برتری نیست مگر بر اساس تقوی . سخنگوی وزارت خارجه جزایر مورد ادعای عراق را جزایری ایرانی خواند و گفت : این جزایر جزو لاینفک ایران بوده ، هست و خواهد بود . (6)

حمله به پاسگاه های مرزی و نا آرامی در غرب کشور

هیئت حسن نیت رسیدگی به مسائل مناطق کردنشین صبح امروز وارد ارومیه شد و بلافاصله به مهاباد رفت.در این هیئت صباغیان وزیر کشور، فروهر وزیر مشاور ، سحابی وزیر مشاور و سرپرست سازمان برنامه و بودجه عضویت دارند .

از سوی دیگر گزارش های رسیده حکایت از ناآرامی و تیراندازی در مناطق غربی کشور در سه روز گذشته دارد . بموجب گزارش های رسیده بامداد چهارشنبه گذشته بر اثر انفجار مواد منفجره در دو مغازه واقع در خیابان طالقانی سرپل ذهاب خسارات زیادی به این مغازه ها وارد شد ولی به کسی آسیبی نرسید . (7)

آیت الله منتظری : با مجرمین حتی اگر برادر و پسرمان باشد برخورد کنیم 

خطبه های نماز جمعه این هفته تهران به امامت آیت الله منتظری برگزار شد . آیت الله منتظری در خطبه های نماز جمعه این هفته گفت : هر مقامی که در جمهوری اسلامی به قدرت می رسد باید جانب حق را بگیرد و ببیند که حق چیست و مطابق آن عمل نماید. (8)

یکی از نکات مهم سخنان آیت الله منتظری در خطبه های 11آبان 1358این بود که وی از مسئولان خواست بدون باند بازی و پارتی بازی و همانند مولای متقیان با متخلفان و مجرمان برخورد کنند هرچند با این متخلفان برادر باشند . نکته ای که چند سال بعد در مورد مهدی هاشمی نادیده اش گرفت و امام خمینی را وادار کرد با دلی پرخون و قلبی شکسته از بی مهری دوستان، آیت الله منتظری را از قائم مقامی رهبری برکنار کنند .
راهپیمایی مردم آذربایجان به مناسبت شهادت آیت الله قاضی

بمناسبت شهادت آیت الله قاضی طباطبایی نماینده امام در تبریز صدها هزار نفر از مردم آذربایجان شرقی با حضور در خیابان های اصلی تبریز و سایر شهرستان های این استان تظاهرات کردند . (9)

پی نوشت :

1- صحیفه امام ، جلد 10، صفحه 420

2- صحیفه امام ، جلد 10، صفحه 440

3- صحیفه امام ، جلد 10، صفحه 446

4- صحیفه امام ، جلد 10، صفحه 422

5- صحیفه امام ، جلد 10، صفحه 433

6- اطلاعات ، 12آبان 1358، صفحه 2

7- اطلاعات ، 12آبان 1358، صفحه 2

8- کیهان ، 12آبان 1358، صفحه 5 ، یکی از نکات مهم سخنان آیت الله منتظری در خطبه های 11آبان 1358این بود که وی از مسئولان خواست بدون باند بازی و پارتی بازی و همانند مولای متقیان با متخلفان و مجرمان برخورد کنند هرچند با این متخلفان برادر باشند . نکته ای که چند سال بعد در مورد مهدی هاشمی نادیده اش گرفت و امام خمینی را وادار کرد با دلی پرخون و قلبی شکسته از بی مهری دوستان، آیت الله منتظری را از قائم مقامی رهبری برکنار کنند . 

9- کیهان ، 12آبان 1358، صفحه

منبع: فارس