۱۵ آبان ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۲

جزئیات نشست لاوروف و ابراهیمی

نماینده ویژه سازمان ملل متحد برای حل بحران سوریه، وزیر امور خارجه روسیه و دبیرکل اتحادیه عرب در کنفرانس خبری مشترک در قاهره اعلام کردند که گزینه نظامی هرگز راه حل بحران سوریه نیست.
کد خبر : ۸۵۹۷۹
به گزارش صراط ، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه شب گذشته در یک کنفرانس خبری مشترک با نبیل العربی و اخضر ابراهیمی در قاهره اظهار داشت: گزینه نظامی راه حل بحران سوریه نیست و اولویت مهم توقف خشونت ها در این کشور است.

بنا بر اعلام الیوم السابع، وی از تمامی طرف های درگیر در بحران سوریه خواست که خشونت را متوقف کنند و طبق توافقات ژنو بر سر میز مذاکره بنشینند.

لاوروف خاطرنشان کرد: روسیه تنها کشوری است که به گفتگو با تمامی گروه های سوری طبق توافقات ژنو اعتماد دارد و ما متاسفیم از اینکه برخی حاضران در ژنو از توافقات کنفرانس ژنو چشم پوشی کرده اند چرا که این مسئله مخالفان سوری را به درگیری علیه دولت تشویق می کند.

وزیر امور خارجه روسیه تصریح کرد: مسکو معتقد است برای اجرای کامل توافقات ژنو نیازی به تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل نیست بلکه تنها لازم است با همه طرفین مناقشه در سوریه گفتگو کرده و آنها را به انجام گفتگوهای ملی برای حل بحران این کشور ترغیب کنند.

وی معتقد است: قطعنامه ای که شرکای غربی روسیه از آن سخن می گویند تنها یک هدف را دنبال می کند و آن بحرانی تر شدن اوضاع سوریه است تا به نابودی نظام سیاسی حاکم بر سوریه کمک کند.

سرگئی لاوروف در عین حال تاکید کرد: ما هنوز نتوانسته ایم توافقات ژنو را عملی کنیم هر چند که آمریکا، روسیه، ترکیه و چین اگر بخواهند قدرت انجام این کار را دارند.

از سوی دیگر نبیل العربی دبیرکل اتحادیه عرب در این کنفرانس خبری اظهار داشت که در دیدار با لاوروف و ابراهیمی اوضاع سوریه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی اظهار داشت که در این نشست درمورد مسئله خاصی توافق حاصل نشد و حاضران تنها بر توقف خونریزی و کشتار در سوریه تاکید کردند.

اخضر ابراهیمی نماینده ویژه سازمان ملل متحد برای حل بحران سوریه نیز اظهار داشت: اوضاع سوریه روز به روز دشوارتر می شود و خونی که در این کشور ریخته می شود خون افراد بی گناه است و به پیروزی هیچکدام از طرف های مورد مناقشه منجر نخواهد شد.

ابراهیمی اعلام کرد که برای پایان بخشیدن به بحران سوریه گزینه نظامی مطرح نیست و همه با راه حل سیاسی و انتقال مسالمت آمیز قدرت موافق هستند.

وی اظهار داشت: آینده سوریه بسیار بد است و در صورتی که بحران این کشور حل و فصل نشود بحران آن به کشورهای مجاور سوریه منتقل خواهد شد.

اخضر ابراهیمی همه طرف های درگیر در سوریه را به راه حل سیاسی دعوت کرد راه حلی که اهداف و خواسته های ملت را محقق کند.

نماینده ویژه سازمان ملل متحد برای حل بحران سوریه تاکید کرد که اعضای شورای امنیت باید طبق توافقات ژنو در مورد سوریه یک توافق دست یابند.
منبع: مهر