۲۰ آبان ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۸
اصلاحات نمرده است!

کلید واژه آشنای "یا من می آیم یا ..."

این روزها کمتر جریده و روزنامه و سایت دگراندیشی را می توان یافت که درون آن تصویری یا نوشته ای درباره پرسابقه ترین وزیر آموزش و پرورش نباشد! اخیراً نیز یکی از جراید زنجیره ای قریب به اصلاح طلبان، در گفتگویی مفصل با عنوان نثرگونه "بازکن پنجره را تا که اندیشته هوای خورد» به سراغ محمد علی نجفی رفته است.
کد خبر : ۸۶۲۴۶
"صراط" – کلیدواژه آشنای «یا من می آیم یا ...» را حتماً بخاطر دارید. جمله ای که سید خندان اصلاحات مبنی بر خط مشی جناح دوم خرداد برای شرکت در انتخابات دهم ایراد نمود. هم اکنون پس از گذشت حدود چهار سال از آن جریان، هنوز هم استراتژی یک بام و دو هوای اصلاح طلبان تغیر نکرده و سبک نعل و میخ دگراندیشان همچنان مستدام است.
گمانه زنی ها درباره کاندیدای متبوع و مورد وثوق اصلاح طلبان برای شرکت در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در حالی صورت می گیرد که تاکنون نامی از آستین جناح اصلاح گرا بیرون نیامده است!
با این حال تنها نامزد بالقوه و فعال این روزهای جناح چپ کسی نیست بجز "محمدعلی نجفی"!
این روزها کمتر جریده و روزنامه و سایت دگراندیشی را می توان یافت که درون آن تصویری یا نوشته ای درباره پرسابقه ترین وزیر آموزش و پرورش نباشد!

به گزارش سرویس سیاسی صراط؛ اخیراً نیز یکی از جراید زنجیره ای قریب به اصلاح طلبان، در گفتگویی مفصل با عنوان نثرگونه "بازکن پنجره را تا که اندیشته هوای خورد» به سراغ محمد علی نجفی رفته است.



نجفی در ارتباط با دلیل تعلل اصلاح طلبان برای معرفی نامزد مدنظرشان می گوید: «تاخیر در معرفی کاندیدای نهایی اصلاح‌طلبان شاید سبب بروز مشکلاتی شود اما از سوی دیگر این تاخیر مزایایی هم دارد چراکه مطمئن هستم به محض مشخص شدن کاندیدای نهایی اصلاح‌طلبان، او مورد هجمه برخی جریان‌های رسانه‌ای اصولگرایان قرار خواهد گرفت و قطعاً بخش‌هایی از جریان اصولگرا تمام تلاش خود را بر تخریب کاندیدای اصلاح‌طلبان متمرکز خواهند کرد پس از این جهت اگر کاندیدای اصلی اصلاح‌طلبان دیر معرفی شود، بهتر خواهد بود و از نظر تدبیر سیاسی هم شاید درست، این باشد که کاندیدای خودمان را در اواخر سال معرفی کنیم.»

وی در پاسخ به این پرسش که "اجماع نهایی اصلاح طلبان بر روی کدام گزینه خواهد بود؟" اظهار می دارد: «امیدوارم اصلاح طلبان با یک کاندیدا وارد شوند چون ممکن است افرادی به اسم اصلاح‌طلب وارد شوند و ما نمی‌توانیم جلوی آنها را بگیریم. حتی روشن است جریان اصولگرا به برخی از این افراد خط می‌دهد چون هدف‌شان شکستن رای اصلاح‌طلبان است اما می‌توانم بگویم اگر اصلاح‌طلبان به جمع‌بندی برسند و بخواهند در انتخابات حاضر شوند، 95 درصد نیروهای اصلی و شخصیت‌های اصلاح‌طلب بر کاندیدای نهایی توافق خواهند کرد.»

رئیس سازمان منحله برنامه و بودجه همچنین درباره عدم توفیق کاندیداهای اصلاح طلبان در انتخابات سالهای 84 و 88 و نیز پیروزی احمدی نژاد گفت: «حقیقت این است که ما اصلاح‌طلبان هنوز نگرانیم که آیا در انتخابات پیش‌ رو، بازهم شعارهای پوپولیستی در بین مردم جذابیت خواهد داشت یا نه. چون بدون شک در سال‌های 84 و 88 بخش عمده‌ای از پیروزی آقای احمدی‌نژاد ناشی از شعارهای پوپولیستی بود. بنابراین امروز هم یکی از مسائلی که از نظر اجتماعی و از دیدگاه  کارشناسی باید مورد بررسی قرار گیرد، این است که آیا هنوز جامعه ما دنبال شعارهای پوپولیستی می‌رود؟ اگر پاسخ مثبت باشد باید نگران و درمورد وظیفه آگاه کردن مردم حساس‌تر بود. در این صورت معتقدم اگر اصلاح‌طلبان در انتخابات کاندیدا داشته باشند، پیشاپیش بازنده خواهند بود چون ما حاضر نیستیم شعار پوپولیستی بدهیم

این گفته در حالی بیان می شود که به گواه اکثریت، عوام گرا ترین و یا به تعبیر ایشان پوپولیسم ترین دولت تاریخ در ایران را اصلاح طلبان در اختیار داشته اند. دولتی که با شعارهای عوام فریبی همچون آزادی بیان، جامعه مدنی، تساهل و تسامح، مردم سالاری، گفتگوی تمدن ها و ... بر سر کار آمد و در طول فعالیت 8 ساله اش تماماً عکس و نقیض آنها رفتار کرد.



وی همچنین در زمینه راه های اطلاع رسانی و نیز آگاه سازی جامعه از سوی جناح دوم خرداد افزود: «تریبون لازم مثل صداوسیما نداریم. در بین مطبوعات یک یا دو ماهنامه، هفته‌نامه و روزنامه وجود دارد که با مسائل فراوان می‌توانند دیدگاه‌ها و مواضع اصلاح‌طلبان را منتشر کنند. سایر رسانه‌های عمومی، چه صداوسیما به‌عنوان فراگیرترین رسانه و چه رسانه‌های فضای مجازی تمامی در اختیار ما نیست بنابراین امکان ما برای آگاه‌سازی مردم باز نیست

ادعای نجفی مبنی بر در اختیار نداشتن رسانه منتسب به اصلاح طلبان درحالی صورت می گیرد که این جناح با در اختیار داشتن روزنامه های متعدد و سایت های خبری گوناگون و همچنین مجلات و هفته نامه های پرشمار، سهم عمده ای از جامعه اطلاع رسانی کشور را به خود اختصاص داده است.
شاید ایشان فراموش کرده اند که عبارت "مطبوعات زنجیره ای" برای اولین بار در دوره اصلاحات و در گسترش خلق الساعه جراید اصلاح طلب به کار رفت. ذکر این نکته نیز ضروریست که فارغ از وجود بازوهای رسانه ای متعدد جناح دوم خرداد در داخل کشور، همفکران جناح اصلاحات در خارج از کشور نیز امکانات گسترده ای برای تبلیغ اندیشه ها و نگرش های این جریان تدارک دیده اند که برشمردن اینگونه رسانه ها مجالی مفصل می طلبد.


عضو حزب کارگزاران سازندگی درباره اینکه  چرا اکثریت طرفداران اصلاحات را قشر تکنوکرات تشکیل می دهند، اذعان داشت: «اگر شما بتوانید شعار پوپولیستی بدهید، قطعاً افرادی را جذب خود می‌کنید اما به‌دلیل اینکه شعار پوپولیستی با جوهره و ریشه اصلاح‌طلبی مغایرت دارد، نباید آن را بپذیریم اما برخی ابزارهای دیگر مانند هیات‌های مذهبی وجود دارند؛ چرا آنها نباید با اهداف اصلاح‌طلبان آگاه باشند و 95 درصد آنها در نقطه مقابل اصلاح‌طلبان صف‌بندی کنند بنابراین این مسئله مهمی است و باید روی این مسائل کار کرد. اشتباه بزرگ ما در گذشته این بود که به این مراکز کمتر توجه کردیم. اصولا بیان ما یک بیان روشنفکری است و مخاطب خود را در  بین نخبگان، هنرمندان، تکنوکرات‌ها و دانشگاهیان جست‌وجو می‌کند اما ما باید بتواینم حرف‌های خودمان را با بیان قابل فهم از سوی عموم مردم و به‌صورت توده‌ای مطرح کنیم به ‌طوری که مردم هم آگاه شوند ما دنبال چه هستیم و شعارهایمان چیست.»

در همین زمینه نیز اصلاح طلبان باید از خود این سوال را داشته باشند که کدام عملکرد و رفتار ایشان موجب شده است که قشر مذهبی و مقید جامعه در برخورد با منتسبان به این جناح تا به این حد شدیدالعمل برخورد نمایند؟! اما در همین راستا این شبهه و ابهام نیز مطرح است چگونه است که هم اکنون جناح دگر اندیش و اصلاح گرا از هواخواهان تکنوکراتش دل بریده و به قشر مذهبی و معتقد متمایل شده است؟! گمان می رود که اینگونه مواضع در راستای سیاست تقویت مجدد وجهه مردمی اصلاحات و نیز یافتن پایگاه های جدید اجتماعی برای دگراندیشان باشد.



نجفی با تکرار چندباره اینکه راحت طلبی با اصلاح طلبی منافات دارد، گفت: «ما اصلاح‌طلبیم و نه راحت‌طلب یعنی ما با اینکه می‌دانیم اداره کشور دردولت بعدی مشکل است و بازکردن گره‌هاوقت و توان می‌خواهد، اگر شرایط مناسب باشد به زیر این بار می‌رویم و مسئولیت می‌پذیریم.»

نجفی در این گفتگو گریزی هم به طرح دولت وحدت ملی زد و اظهار داشت: « یک عده‌ای می‌خواهند بگویند ما هم اصلاح‌طلب و هم اصولگرا هستیم، ولی اصلاح‌طلبی و اصولگرایی در مبانی، تفاوت‌هایی باهم دارند که قابل جمع بستن نیستند. البته اصولگرایی به‌معنای سیاسی امروز آن، مورد نظر بنده است والا اگر به اصل معنای اصولگرایی برگردیم، اصلاح‌طلبان اصولگراترین گروه‌های سیاسی کشور هستند.»!!!

نظرات بینندگان
محمد ممل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۹ - ۲۰ آبان ۱۳۹۱
۲۶
۷
این اصلاحاتی که ما دیدیم فرق چندانی با اح ........ اصولگراها نداره !!
صنار نمی ارزه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۰ - ۲۰ آبان ۱۳۹۱
۱۱
۱۰۲
نویسنده محترم ظاهرآ از اختلافات درونی و بیرونی بین اصولگرایان در مورد انتخابات بی خبر است که از اختلاف نظر اصلاح طلبان می گوید .
از کی تا حالا شعارهای آزادی بیان، جامعه مدنی، تساهل و تسامح، مردم سالاری، گفتگوی تمدن ها و غیره پوپولیستی شده ؟ مگه چند درصد مردم معنی جامعه مدنی را می دانند یا از اولویتهایشان است ؟
شعار پوپولیستی یعنی هر ایرانی هزار متر زمین ویلایی ! یعنی هر بچه یک میلیون تومن و از همه مهمتر شعار پوپولیستی یعنی آوردن پول نفت سر سفره ها !!!!!
به شخصه معتقدم اصلاج طلبان بهتر است در انتخابات شرکت نکنند چون هنوز قدرت تفکر و خواست عمومی در طبقه عوام به حدی نرسیده حرفهایی از قبیل آزادی بیان و غیره برایشان قابل درک و دغدغه باشد .
تو این دوره هرکسی که بتونه سیب زمینی بیشتری بین مردم پخش کنه برنده میشه آخه مردم ما اولویت اولشون شیکمشونه نه روشنفکری !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۷ - ۲۰ آبان ۱۳۹۱
۸۴
۱۱۷
درود بر خاتمی - سلام بر نجفی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۹ - ۲۰ آبان ۱۳۹۱
۱۶۲
۱۰۸
مرگ بر سران فتنه
انصاف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۴۴ - ۲۰ آبان ۱۳۹۱
۳
۴
وای برتوصراط چرادارین به این احزاب بازی دامن میزنیدمگرامام خمینی حزب داشت چراکاری میکنیدکه به نفع اسرائیل بشه آخه اوناخودشون دنیارومثل فوتبال آبی قرمزدوجناحه کردن حتی آمریکاروجمهوری خواه ودمکراتیک کردن اوناازخداشونه مافقط به این احزاب وموسوی واحمدی نژادفکرکنیم همین نمیخوان بیشترازاین به دنیانگاه کنیم بابارهبرم اینوفهمیده ولی چرادانسته یاندانسته کشورو ملتهب میکنیدهمه ایرانی هستیم چراکاری میکنیدکه دشمنان اصلی ازیادبرن واحزاب همدیگرودشمن بدونن ها؟
دلسوز
|
Iraq
|
۱۸:۱۳ - ۲۰ آبان ۱۳۹۱
۷۶
۵۳
صراط جان ...
خیلی قشنگ و مستدل تحلیل کردی ...
مخصوصاً اونجا که گفتی:
"به گواه اکثریت، عوام گرا ترین و یا به تعبیر ایشان پوپولیسم ترین دولت تاریخ در ایران را اصلاح طلبان در اختیار داشته اند. دولتی که با شعارهای عوام فریبی همچون آزادی بیان، جامعه مدنی، تساهل و تسامح، مردم سالاری، گفتگوی تمدن ها و ... بر سر کار آمد و در طول فعالیت 8 ساله اش تماماً عکس و نقیض آنها رفتار کرد."

موفق باشید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۰ - ۲۰ آبان ۱۳۹۱
۱۶۵
۶۶
اصلاحات تبدیل به جنازه سیاسی شده است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
بپا یه دفعه زامبی نشه گازت بگیره !
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
مرگ بر اصلاحات امریکایی
نازی جوووووووووووووووووون
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۹ - ۲۰ آبان ۱۳۹۱
۱۲۰
۲۵
شما هم فراموش نکردید که کیهان درپیت 200 تومنه اما روزنامه های این بدبختا ریر 700 نداره
یاحق
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۴ - ۲۱ آبان ۱۳۹۱
۱۴
۵۲
"دولت وحدت ملی" "دولت آشتی ملی"...
بخوانید دولت فتنه حزبی
ملکی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۵ - ۲۱ آبان ۱۳۹۱
۶۲
۱۰۸
برای نجات ایران از بحران مضاعف , به مدیریت اصلاحات نیازمندیم...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
اون هم حتماً به مدیریت مهدی جون کروبی!!!!!!
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
اگه جو مملکت رو سیاسی نکنن مردم بیشتر از هرچیز به معیشتشون اهمیت میدن اون هم بعداز اینهمه گرونی و تورم، خداییش میتونین ارزونی و افزایش حقوق باورنکردنی دوره اصلاحات رو انکار کنین.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۴ - ۲۲ آبان ۱۳۹۱
۱۸
۱۸
حالا چرا رنگتون پریده مگه نمگید اصلاحات طرفدار نداره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
رضا
|
-
|
۱۸:۱۳ - ۲۲ آبان ۱۳۹۱
۱۱
۰
باید این واقعیت را بپذیریم که مردم از نحوه مدیریت و اداره کشور توسط اصولگراها رضایت چندانی ندارند.و همین نارضایتی روزنه و شانس دوباره ای را برای اصلاحات به دنبال خواهد داشت.
ناشناس
|
Germany
|
۰۱:۴۲ - ۱۸ آذر ۱۳۹۱
۹
۰
چند نکته قابل ذکراست
1- مگه نمیگید اصلاحات مرده . پس چرا این همه ترسیدید.
2- مگه نمیگید که شعار های اصلاح طلبان با عمل آنها یکی نبود .پس چرا همان موقع با شعار های آنان برخورد میکردید. (من نمیدانم با شعار آنان مخالفید یا با عمل آنان)
3- لطفا 5 مورد از مزایا دولت اصول گرا ها را نام ببرید تا من مرید شما شوم.
4- لطفا بگویید تحجر خوب است یا بد . بعد بگویید کدام جناح متحجر است.
5-کدام شخصیت های احزاب بیشتر مورد تایید امام بودند.( اگر بحث ما سر انقلاب است .چون مبنای انقلاب اسلامی را امام(ره) پایه ریزی کردن.
6- با فریب رای آوردن در کدام جناح است . مگر نه اینکه به ضرب سکه رای جمع کردید( سیب زمینی و یارانه زودتر از موعد)
مهدی
|
Germany
احسنت، حرف حساب جواب نداره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۰ - ۲۷ دی ۱۳۹۱
۳
۰
آخه دوست عزیز، جامعه ی مدنی و دموکراسی و آزادی بیان که نشد پوپولیسم. اونم تو ایران. فقط یه سال طول کشید این حرفا به زبون روزنامه نگارا آسون چرخید. اینا حرفای دانشگاهی بود و عمده مشکل اصلاحات هم همین نبود ارتباط گفتمانی و پایگاهی فراگیر بود. این که کسی بگه گوش همه رو می پیچونم و سه هزار میلیارد دزدی آشکار بشه تو دوره ش، باید دیده می شد تا مردم درک کنن. می گفتن بستن مطبوعات و ایجاد خودسانسوری ضد آزادی بیانه و این دنبالش فساد اقتصادیه. خوب این پوپولیسم نبود. کما این که مردم درست متوجه مطلب نشدن و سرشون اومد. حالا که شما این چیزا رو هم دیدی و اینجوری می نویسی یعنی شما هنوزم کار داره تا شعارای اصلاحات براتون جا بیفته. یعنی نه تنها پوپولیسم تو این شعارا نبود بلکه شاید بیش از حد هم ثقیل بودن. حالا هم که حالاس درست فهمیده نشدن تا جایی که شما می فرمایید پوپولیستی بودن.
بنده خدا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۰ - ۲۸ دی ۱۳۹۱
۱
۰
خانه از پايبست ويران است خواجه در فكر نقش ايوان است
جمهوری اسلامی ایران
|
Germany
|
۱۵:۳۵ - ۲۴ بهمن ۱۳۹۱
۱
۰
اصلاح‌طلبان اصولگراترین گروه‌های سیاسی کشور هستند.
امیر کوروش قلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۴ - ۲۶ آذر ۱۳۹۲
۰
۰
ایا شعار کلید پوبولیسمی نیست اگر این کار را یک اصولگرا میکرد اصلاح طلبان طالبانی انرا تو بوق میکردند و توی این جهار ماه هر ایرانی روز 400 مرتبه کلمه کلید به گوشش میخورد من خودم توی چهار سال گذشته شاید زوزی 100 بار ازبان و یا نوشته های اصلح طلبان طالبان خاس و خاشاک وهاله نور و بگم بگم و گوجه فرنگی را میخوندم یا میشنیدم