۲۰ آبان ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۱
نخستین‌نشست‌انتخاباتی‌اصلاح‌طلبان:

چهره‌های شاخص اصلاح طلب به عروسی و ختم رفتند/ اصلاح طلبان 900 هزار شهید و 50 میلیون طرفدار دارند!

کد خبر : ۸۶۴۱۳
به گزارش صراط، همایش تبیین طرح مناسک در روز جمعه به میزبانی جبهه اصلاح طلبان با حضور برخی از احزاب و چهره های اصلاح طلب در هتل المپیک تهران برگزار شد.

در این همایش که چهره های شاخص جبهه اصلاحات همچون عارف، نجفی، موسوی لاری، عبدالله نوری و محمد رضا خاتمی حضور پیدا نکرده بودند،  منتجب نیا قائم مقام حزب اعتماد ملی ، ناصر غلامرضایی مسئول حزب مردم سالاری در لرستان ، قدرت الله علیخانی ، علیرضا محجوب  و کواکبیان به عنوان دبیر کل جبهه اصلاح طلبان در این همایش به سخنرانی پرداختند.

مصطفی کواکبیان دلیل حضور نیافتن چهره های شاخص جبهه اصلاحات را در این همایش، رفتن آنها به عروسی و ختم! عنوان کرد.

این همایش در حالی برگزار شد که پیش از این حزب مردم سالاری تأکید کرده بود که اگر اصلاح طلبان تا عید غدیر پیرامون یک چهره بعنوان کاندیدا به اجماع نرسند، در قالب طرح مناسک تصمیم دیگری خواهد گرفت و مستقل از اصلاح طلبان وارد عرصه انتخابات خواهد شد.

عبدالله نوری نیز که در چند ماهه گذشته جلسات متعددی را با همفکران اصلاح طلب خود تشکیل می داد چندی قبل اعلام کرده بود اگر اصلاح‌طلبان تا "آبان ماه" به اجماع نرسند، شخص او یک کاندیدا را بعنوان کاندیدای اصلاح‌طلبان معرفی خواهد کرد.

لازم به ذکر است که در مدت گذشته جریان اصلاحات جلسات متعددی را برای وحدت این جریان تشکیل دادند. آخرین جلسه این جبهه سیاسی مربوط به روز عید غدیر می باشد که بخشی از بدنه اصلاح‌طلبان در این روز با هدف نمایش وحدت عمومی جبهه اصلاحات به دیدار خاتمی رئیس دولت اصلاحات رفتند که در این جلسه نیز برخی چهره های شاخص جبهه اصلاح طلبان حضور نیافتند.



به گزارش مشرق، سخنرانان همایش تبیین طرح مناسک که با حضور برخی از احزاب و چهره های اصلاح طلب برگزار شده بود ضمن تاکید بر کاندیداتوری خاتمی از اجماع اصلاح طلبان حول محور رئیس دولت اصلاحات سخن گفتند.

  • قدرت‌الله علیخانی در این همایش ضمن تعریف و تمجید از آیت الله هاشمی رفسنجانی به قابلیت های ویژه خاتمی اشاره کرد و گفت: باید سراغ خاتمی بروید؛ تعارف نداریم اصلاحات به نام خاتمی ثبت و ضبط شده است. من در دور اول ریاست جمهوری وی با ناطق نوری بودم اما به هر حال خاتمی محبوبیت و پایگاهی دارد، همچنان که در روز عید غدیر چند هزار نفر به دیدنش رفتند.
علیخانی همچنین در این مراسم با بیان اینکه خاتمی مقبولیت ویژه ای در میان مردم دارد گفت: که اگر خاتمی بیاید رأی بالایی خواهد داشت که محجوب خطاب به وی گفت از هم اکنون نباید وارد بحث مصادیق شد.
  • مصطفی کواکبیان نیز در سخنرانی خود اظهار داشت: درصورتی که خاتمی به صحنه بیاید، دیگر اختلافی نیست و همه اجماع نسبی روی وی دارند.
  • منتجب نیا قائم مقام دبیرکل حزب اعتماد ملی در این مراسم در سخنانی بدون اشاره به شکست اصلاح طلبان در انتخابات 9 سال اخیر و ماجرای فتنه در سال 88، طرفداران این جریان را 50 میلیون نفر حساب کرد و گفت: دو سوم ملت ایران طرفدار اصلاح‌طلبان هستند.

علیخانی: موضع‌گیری علیه‌ دولت هنرنیست/باید سراغ خاتمی برویم

سخنرانی قدرت‌الله علیخانی در همایش تبیین طرح مناسک که از سوی حزب مردم‌سالاری برگزار می شد، با اشاره اجماع حداکثری اصلاح طلبان شروع شد و در ادامه گفت: اصلاح‌طلبان به یک اجماع حداکثری - 80 درصدی - نیاز دارند. ما هم دلمان می‌خواهد در صحنه باشیم و حتما در انتخابات شرکت کنیم و زحمات آقایان را هم اجر می‌نهیم.

این نماینده پیشین مجلس با اشاره به انتقادات اصلاح‌طلبان مجلس از دولت هشتم خاطرنشان کرد: کسانی که آن روز به حرف‌های ما اعتراض می‌کردند امروز خودشان معترض شده‌اند و حتی برخی از ما تندتر حرف می‌زنند اما موضع‌گیری علیه دولت در حال حاضر هنر نیست.

علیخانی با اشاره به اهانت‌های صورت گرفته به برخی چهره‌ها یادآور شد: متاسفانه به حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی یادگار امام، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی استوانه انقلاب و سیدمحمد خاتمی رییس اصلاحات توهین‌های زیادی شد.

وی با تاکید بر لزوم یافتن راهی عقلایی برای تغییر وضعیت فعلی، این راه را از طریق انتخابات میسر دانست و افزود: باید وضعیت را با صندوق‌های رای تغییر داد و خواسته‌های مردم را به کرسی نشاند اما تا بزرگان نیایند کار درست نمی‌شود؛ اگرچه این جلسات مقدس و زحمات شما قابل تقدیر است.

علیخانی تاکید کرد: اصلاحات محور، ریشه و استوانه احتیاج دارد و از یک سو آیت‌الله هاشمی رفسنجانی فراجناحی و ملی هستند و نمی‌توان ایشان را در یک جریان گنجاند. ایشان البته باور دارند که خیلی مشکلات بوجود آمده است و دلشان می‌خواهد وضعیت اصلاح شود اما چون بحث انتخابات است باید سراغ خاتمی بروید؛ تعارف نداریم اصلاحات به نام خاتمی ثبت و ضبط شده است. من در دور اول ریاست جمهوری وی با ناطق نوری بودم اما به هر حال خاتمی محبوبیت و پایگاهی دارد، همچنان که در روز عید غدیر چند هزار نفر به دیدنش رفتند.

کواکبیان: اولویت ما با خاتمی است/همه دغدغه ما اسلام، انقلاب، نظام و خط امام است

مصطفی کواکبیان در این همایش با بیان اینکه درصورتی که خاتمی به صحنه بیاید، دیگر اختلافی نیست گفت:  همه ما دغدغه اسلام، انقلاب، نظام، خط امام و اصلاحات را داریم اما باید روش‌هایمان را یکی کنیم و به این دغدغه‌ها برسیم که نتیجه‌بخش باشد.

کواکبیان با اشاره به پیگیری طرح مناسک از سوی حزب اعتماد ملی، درس گرفتن از تجربه تلخ انتخابات 84 را علت این امر دانست و افزود: ما اصلاح‌طلبان احمدی‌نژاد را تحویل جامعه دادیم؛ چراکه در آن زمان افراد زیادی از اصلاح‌طلبان کاندیدا شده بودند. من همان موقع طرح‌هایی داشتم که دوستان اصلاح‌طلب به آن توجه نکردند وگرنه این اتفاق نمی‌افتاد. حتی اگر یک میلیون رای برای آقای کروبی تقسیم می‌شد، این وضع را نداشتیم.کواکبیان با انتقاد از اینکه برخی، اصلاح‌طلبان را مساوی فتنه‌گران می‌دانند، گفت: متاسفانه کاری که می‌شد در یک ماه آن را حل کرد 8 ماه طول دادند تا بگویند که اصلاح‌طلبان از صحنه حذف شوند اما اصلاح‌طلبان زنده‌اند و همین همایش این موضوع را نشان می‌دهد. اصلاح‌طلبان باید ادامه حیات دهند زیرا با یک جناح نمی‌شود کشور را اداره کرد.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری با بیان اینکه "اگر دولت بعدی دست اصلاح‌طلبان بیفتد باید از اصولگرایان معتدل و واقع‌بین هم استفاده کنند"، افزود: همه باید دست در دست هم کشور را اداره کنند. طرح مناسک هم جرقه اولیه‌ای است که مجمع روحانیون می‌تواند پیشتاز اجرای آن شود. ما خوشحال می‌شویم که حصرها برداشته شود، زندانیان سیاسی آزاد شوند، از مطبوعات رفع توقیف شود، از سایت‌ها رفع فیلتر و از احزاب اصلاح‌طلب رفع توقیف شود اما شرط اصلی، رعایت دقیق قانون انتخابات است.

کواکبیان با بیان اینکه "باید جلوی سوءاستفاده از اموال و دولتی و بیت‌المال را از همین حالا گرفت"، تاکید کرد: باید عدالت تبلیغاتی رعایت شود. برخی افراد هر کانالی از تلویزیون را که می‌زنیم به عنوان کارشناس یک موضوع در حال صحبت هستند یا از تریبون‌های نمازجمعه استفاده می‌کنند.دبیرکل حزب مردم‌سالاری در پایان تصریح کرد: از 35 حزب اصلاح‌طلب که در جلسه امروز دعوت شده بودند، تنها 5 تا 6 حزب حضور نیافتند و مابقی در سطح دبیران کل یا اعضای شورای مرکزی در جلسه حضور داشته‌اند.

محجوب:باید رقابت داخلی را آغاز کنیم

علیرضا محجوب در همایش ملی تبیین طرح مناسک با اشاره به توصیه‌های مقام معظم رهبری مبنی بر لزوم پرهیز از ورود زودهنگام به عرصه انتخابات ریاست جمهوری گفت: هنوز فصل انتخابات نشده، رهبری هم از برخی اصولگرایانی که فعال شده‌اند، دلخوری داشتند بنابراین اکنون تنها مقدمات موضوع باید بررسی شود و وقت انتخاب مصادیق نیست.

یک نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم اجماع اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش رو گفت: باید رقابت داخلی را آغاز کنیم، افراد به بهترین شکل خود را عرضه و هرکس را که بهتر تشخیص دادند به عنوان کاندیدا معرفی کنند.

دبیرکل خانه کارگر اضافه کرد: خانه کارگر تشکیلاتی صنفی است و مواضعش هم معمولا بر همین اساس اتخاذ می‌شود ولو اینکه در وزارت کشور به ثبت رسیده باشد.

این نماینده اصلاح‌طلب مجلس شورای اسلامی همچنین ضمن انتقاد از عملکرد اصلاح‌طلبان در مجلس ششم تصریح کرد: در مجلس ششم آقایان اکثریت را در دست داشتند اما به قدر کافی به وضع مردم توجه نکردند.

محجوب همچنین با اشاره به حضور نیافتن برخی چهره‌های اصلاح‌طلبی که برای این همایش دعوت شده بودند، گفت: خوب بود کسانی که به این همایش دعوت شده بودند، سلامی به این نشست می‌کردند و اگر نمی‌خواستند چهره‌های آن‌ها معلوم شود پشت دیوار می‌نشستند. اجماع اصلاح‌طلبان این‌گونه ایجاد نمی‌شود بلکه باید به این جلسات اهمیت داد و در آن‌ها حاضر شد.




* این مراسم با حاشیه‌هایی جالبی همراه بود که در ادامه ملاحظه می کنید.
 
* مصطفی کواکبیان، رسول منتجب‌نیا، محمدجواد حق‌شناس، محجوب، قدرت‌الله علیخانی، مجید محتشمی‌نیا و برخی از دیگر از چهره‌های اصلاح طلب در این مراسم حضور داشتند.
 
* هنگام سخنرانی رسول منتجب‌نیا قائم مقام حزب اعتماد ملی، مطهری‌نژاد عضو شورای مرکزی حزب مردمسالاری که مجری برنامه نیز بود گفت: «وقت دبیرکل غایب به قائم مقام رسید.»
 
* قدرت‌الله علیخانی در این مراسم گفت: که خاتمی بیاید رأی بالایی خواهد داشت که محجوب خطاب به وی گفت از هم اکنون نباید وارد بحث مصادیق شد.
 
* مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردمسالاری نیز در حین سخنرانی خود از عنوان فتنه‌گر خطاب به اصلاح طلب بسیار عصبانی شد و گفت که اصلاح طلبان فتنه‌گر نیستند.
 
* یکی از مهمترین موضوعاتی که این همایش به آن تأکید داشت نظام و روابط بین‌المللی بود به طوری که محمدجواد حق‌شناس و محتشمی‌پور سخنان خود را بیشتر در مورد این موضوع متمرکز کرده بودند.


 
* وحدت و اجماع موضوع مورد تأکید شرکت کنندگان در این همایش به ویژه رسول منتجب نیا بود که هم در سخنرانی و جمع خبرنگاران بر این موضوع تأکید کرد اما شاید کسانی همچون خاتمی یا عبدالله نوری همچنان بر تک روی گذشته مداومت دارند.
 
* علیرغم اینکه کواکبیان از دادن لقب فتنه‌گر به اصلاح طلبان بسیار خشمگین شده بود اما پس از نام بردن از میرحسین موسوی برخی از شرکت‌کنندگان برای قطع موضوع صحبت اقدام به دست زدن کردند.

منبع: مشرق
نظرات بینندگان
Ngoga
|
Sint Maarten (Dutch Part)
|
۰۶:۰۰ - ۰۸ آذر ۱۳۹۱
۰
۰
You've rlaely helped me understand the issues. Thanks.
Ngoga
|
United States of America
|
۰۶:۰۰ - ۰۸ آذر ۱۳۹۱
۰
۰
You've rlaely helped me understand the issues. Thanks.
Ngoga
|
North Macedonia
|
۰۶:۰۱ - ۰۸ آذر ۱۳۹۱
۰
۰
You've rlaely helped me understand the issues. Thanks.