۲۲ آبان ۱۳۹۱ - ۱۱:۰۳

رونمایی از تونل باد گذر صوت+عکس

دبیر ستاد توسعه فناوری هوا فضا از رونمایی از تونل باد گذر صوت دانشگاه شیراز در هفته پژوهش سال جاری خبر داد.
کد خبر : ۸۶۶۱۸
به گزارش صراط، دکتر عباس ابراهیمی با بیان این که تونل باد گذر صوت دانشگاه شیراز در هفته پژوهش سال جاری افتتاح خواهد شد، گفت: مشابه این تونل باد در کشور و منطقه خاورمیانه تاکنون وجود نداشته و فعالیت‌های تحقیقاتی نیازمند به این تونل با استفاده از فناوری شبیه‌سازی صورت می‌گرفت.

وی با بیان اینکه تونل‌های باد دارای کلاس‌های مختلفی هستند، اظهار کرد: تونل‌های باد بر اساس میزان سرعت به تونل‌های زیر صوت، گذر صوت، مافوق صوت و ماوراء صوت تقسیم‌بندی می‌شود که هر کدام از آنها برای اهداف خاص بوده و دارای ویژگی‌ها، مزایا و معایب منحصر به خود هستند.

به گفته ابراهیمی تونل باد گذر صوت دانشگاه شیراز به همت گروه هوافضای دانشکده مکانیک این دانشگاه و با حمایت ستاد توسعه فناوری هوا فضا ساخته شده است.

دبیر ستاد توسعه فناوری هوا فضای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه ستاد قول رونمایی از 12 دستاورد هوافضایی را تا پایان سال جاری داده است،‌ گفت: سرمایه‌گذاری سه سال گذشته ستاد در بخش‌های مختلف فناوری هوا فضا منجر به 12 دستاورد در دو حوزه تقویت زیر ساخت‌های آزمایشگاهی و محصولات هوافضا شده است که تا کنون تعدادی از آنها به بهره‌برداری رسیده‌اند.

تونل باد دستگاهی است که جریان هوا با شرایط مشخص اعم از میزان سرعت و فشار را روی یک مدل ساکن جهت شبیه‌سازی شرایط پرواز واقعی ایجاد کرده و با ابزارآلات اندازه‌گیری مشخصات پروازی جسم پرنده مورد نظر در شرایط مختلف بررسی می‌شود.

این وسیله روشی ایمن و اقتصادی برای تست اجسام آیرودینامیکی فراهم می‌کند. امروزه تونل باد علاوه بر تست هواپیما و موشک‌ها، برای شبیه‌سازی خطوط جریان سیال حول بالگردها، فضاپیماها، خودروها و سازه‌های ساختمانی استفاده می‌شود.

منبع: ایسنا