۲۳ آبان ۱۳۹۱ - ۱۹:۳۰

شکست ایجاد اختلاف قومی در عراق

نخست وزیر عراق در دیدار با آیت الله نوری همدانی تاکید کرد: دشمنان کشور عراق در طرح ایجاد اختلاف قومی، قبیله‌ای و طائفه‌ای در این کشور شکست خورده‌اند.
کد خبر : ۸۶۷۳۲
به گزارش صراط، نوری مالکی که به همراه هیئتی بلند پایه با حضور در محل اقامت آیت الله العظمی نوری همدانی در این کشور با وی دیدار کرده بود، به این مرجع تقلید خیر مقدم گفت.

وی امنیت عراق را محصول زحمات شبانه روزی و اتحاد احزاب و گروه‌های مختلف عراقی دانست و تاکید کرد: بحمدلله در کشور عراق توسعه زیربنایی بسیار خوبی شکل گرفته است که بزودی شاهد توسعه و شکوفایی بیشتر این کشور خواهیم بود.

نخست وزیر عراق با اشاره به وحدت شیعیان و اهل سنت کشور عراق، ابراز داشت: هرگز بین شیعه و سنی تفاوتی نیست، خوشبختانه شیعیان و اهل سنت در کمال آرامش در کنار هم زندگی می کنند.

وی به دسیسه استکبار، صهیونیسم و برخی کشورهای وابسته اشاره کرد و گفت: خوشبختانه دشمنان در طرح اختلاف افکنی و ایجاد جنگ طایفه‌ای در کشور عراق شکست خورده‌اند.

نوری مالکی اضافه کرد: آنها می‌خواستند عراق را گرفتار جنگ‌های قومی، مذهبی و قبیله ای کنند، اما خوشبختانه مردم مسلمان اعم از شیعه و سنی و دیگر مذاهب با هوشیاری توطئه آنان را خنثی کردند.

نخست وزیر عراق تأکید کرد: امروز همه مشاهده می‌کنند که ملت عراق برای سرزمین خود فداکاری می‌کند و هرگز فریب توطئه توطئه گران را نخواهند خورد.

وی از همبستگی توام با عقلانیت، وحدت و انسجام همه سلایق سیاسی به عنوان محور اصلی موفقیت دولت و ملت عراق یاد کرد.

نخست وزیر عراق همچنین ارتباط دو کشور را مطلوب ارزیابی کرد و خواستار ارتباط بیشتر بین ملت و دولت ایران و عراق شد.

وی همچنین ضمن ابلاغ سلام به رهبر معظم انقلاب، دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران، اظهار امیدواری کرد که در آینده نه چندان دور شاهد توسعه و گسترش ارتباطات در عرصه‌ها و ابعاد مختلف باشیم.

فرمول‌های غربی و صهیونیستی در عراق شکست خورده ‌است

آیت الله نوری همدانی نیز در این دیدار، ملت ایران و عراق را برادر و دوست توصیف و با تمجید از فرهنگ مشترک دو ملت، افزود: حمله نظامی رژیم بعث عراق به جمهوری اسلامی ایران دسیسه استکبار بود و حساب دولت صدام از مردم کشور عراق جداست و مردم مسلمان دو کشور در صف مبارزه با استکبار و صهیونیسم هستند.

وی از سابقه دیرینه ارتباط دو ملت در مبارزه با انگلیس و صدور حکم تحریم تنباکو توسط علمای نجف و تدریس فقه حکومت اسلامی از سوی امام راحل در نجف اشرف به نیکی یاد و عراق را سرزمین مبارزه با استعمار و استثمار توصیف کرد.

این مرجع تقلید، انقلاب‌های اسلامی منطقه را نشات گرفته از انقلاب اسلامی ایران دانست و تاکید کرد: به فضل خدا امروز کشور عراق مستقل، آزاد و رو به توسعه و آبادانی است.

وی فرمول‌های ارائه شده از سوی غربی‌ها برای حل مشکلات را شکست خورده خواند و بیان داشت: با تحولاتی که در منطقه ایجاد شده فرمول های غربی و صهیونیستی و همچنین دولت‌های وابسته شکست خورده اند.

آیت الله نوری همدانی امنیت عراق را مطلوب توصیف کرد و اتحاد شیعه و سنی در مقابل دشمن مشترک آمریکا، صهیونیسم و وهابیت را عبادتی بزرگ برشمرد.
منبع: مهر