۲۳ آبان ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۹

افت کیفیت در ۲۶ قلم کالای مصرفی

معاون سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران گفت: براساس بررسی انجام شده به میزان 17.5 درصد26 کالای مصرفی از نظر کمیت، کیفیت و قیمت با موارد ذکر شده در روی اجناس مطابقت ندارد.
کد خبر : ۸۶۷۶۴
به گزارش صراط، بهادر کاظمی با اعلام این خبر اظهار داشت: بعد از بحث افزایش هزینه‌های تولید یکسری واحدهای تولیدی به بهانه جبران هزینه‌های خود محصولات را با کیفیت و کمیت کمتری عرضه می‌کنند.

معاون سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران افزود: سازمان استاندارد 26 قلم کالا را  که مصرف عام و روزانه دارد از بیستم تا سی‌ام مهرماه سال جاری بررسی کرد.

وی افزود: این بررسی‌ها شامل فرآورده‌های گوشتی، انواع لبنیات، کنسروها،‌مواد شوینده و شامپوها، آبمیوه‌ها، روغن، محصولات سلولزی، دستمال کاغذی، پوشاک و سایر اقلام بود.

کاظمی افزود در مجموع این 26 قلم کالا 17.5 درصد عدم انطباق در زمینه کمیت، کیفیت و قیمت با آنچه که روی کالا درج شده بود وجود داشت.

به گفته کاظمی بیشترین عدم انطباق 36.5 درصد در مورد دستمال کاغذی بود که در زمینه ابعاد آن کنترل شد.

به گفته وی برخی از این دستمال کاغذی‌ها که روی آن نوشته شده 200 برگ بعد از شمارش به 160 برگ هم نمی‌رسیدند.

وی همچنین افزود: در مورد دوغ راجع به دو فاکتور حجم و ماده خشک بررسی شد که 18.5 درصد با موارد نوشته شده روی کالا فاصله داشت.

به گفته کاظمی  در مورد دو مولفه چربی و وزن ماست به ترتیب 25 و 12 درصد نسبت به آنچه که روی کالا درج شده بود اختلاف داشت و متوسط عدم انطباق این محصول 22.4 درصد بود.

وی افزود: به عنوان مثال اگر روی ماست درج شده است با چربی 3 درصد آنچه آزمایشات نشان داد 25 درصد ماست بازار یک چهارم درصد چربی کمتری داشتند.

کاظمی گفت: همچنین 12.5 درصد شیر موجود در بازار از نظر چربی و وزن مشکل داشتند.

به گفته معاون سازمان استاندارد شامپوها از نظر حجم و ماده استخراجی 9.3 درصد، فرآورده‌های پروتئینی مانند سوسیس و کالباس و سایر موارد 16 درصد، کنسرو لوبیا چیتی از نظر وزن آبکش 13.8 درصد، تن ماهی از نظر وزن آبکش 25 درصد عدم انطباق داشت.

به گفته کاظمی 18.5 درصد ماکارونی‌های عرضه شده در بازار از نظر حجمی مغایرت داشتند همچنین 18.3 درصد آبمیوه‌ها وزن خالص کمتری داشتند و نیز 26 درصد رب گوجه‌فرنگی استاندارد تغلیظ را رعایت نکردند.

وی در پاسخ به اینکه با متخلفین چه برخوردی خواهید داشت، گفت: یک برخورد مربوط به گرانفروشی است که سازمان تعزیرات برای آن جرایم مالی دارد اما در مورد عدم رعایت استاندارد کیفیت سازمان برای عرضه کنندگان نمره منفی می‌دهد و بعد از اینکه به یک حدی رسید پروانه بهره‌برداری استاندارد مرکز عرضه تعلیق و ابطال می‌شود.
منبع: فارس