۲۴ آبان ۱۳۹۱ - ۱۸:۱۸
تلاش دولت برای تغییر رای نمایندگان

مجلس: طرح سؤال از رئیس جمهور اجرایی می شود

کد خبر : ۸۶۸۹۹

فاطمه آلیا: هزینه‌ های طرح سؤال بیشتر از سود آن است / پزشکیان: مردم ایران این روزها مشکلات زیادی را تجربه می‌کنند و همین شرایط دشوار است که مجلسی‌ها را به طرح سؤال از رئیس جمهور ، مجاب کرده است.

به گزارش صراط، طرح سؤال از رییس جمهوری در حالی بیش از یک هفته پیش اعلام وصول شده است که پیش بینی‌ها درست از آب در آمد و این اتفاق، مجلس نهم را به دو قسمت موافقان و مخالفان تقسیم کرد تا برای بار چندم مشخص شود که اصولگرایان همچنان دچار درگیری‌هایی دورن جناحی هستند و ظاهرا باید با این مساله کنار آمد «هم رای» بودن برایشان به رویایی محال بدل شده است.

با وجود مخاالفت‌های شدید و تهدید به آبستراکسیون نمایندگان مخالف سؤال، دومین طرح سؤال از رییس جمهوری رسما وارد مرحله اجرایی شد تا احمدی‌نژاد برای دومین بار، آن هم به عنوان تنها رییس جمهوری که این طرح درباره‌اش اجرایی می‌شود، برای پاسخگویی به پرسش‌های مجلس نشینان میهمان بهارستان شود.

همچنین باید اشاره کرد که دولتی‌ها هم در این بین بیکار ننشته‌اند و در تلاش هستند تا نظر مجلس نشینان را نسبت به این موضوع تغییر بدهند. آنها در همین راستا حتی برخی از نماینده‌ها را به حضور در نشستی صمیمی با احمدی نژاد دعوت کرده‌اند تا بلکه از این طریق بتوانند رای آنها را تغییر بدهند.



حالا باید منتظر ماند و دید سؤال دوم چه سرانجامی خواهد داشت؟ آیا مجلس با نتیجه حاصله می‌تواند ادعا کند که قدم مثبتی برداشته یا دومین سؤال هم به مانند سؤال اول حاصلی جزء تخریب مجلس و خودنمایی حاشیه‌ها و جنجال نخواهد داشت؟

  طرح سؤال؛ خوب یا بد؟

طرح سؤال از رییس جمهور براساس ماده تعیین شده در قانون اساسی به عهده قوه مقننه است و به همین دلیل مشخص هیچ مخالفی نمی‌تواند نسبت به چنین مساله‌ای ایراد مستدل بگیرد. با این حال برخی «دعوت مقام معظم رهبری به اتحاد و آرامش بین قوا» را اینطور تفسیر می‌کنند که آیت الله خامنه‌ای با اجرایی شدن طرح سؤال مخالف هستند که البته این مساله با اظهارات لاریجانی به جواب مشخصی رسید. وی اعلام کرد که ایشان هیچ نظری در خصوص اجرا شدن یا منتفی شدن طرح سؤال نداده‌اند.

 با این وجود معضلاتی از قبیل گرانی، بالا رفتن نرخ ارز و.... که جامعه را با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده است، بهانه‌ای برای مخالفت است، مخالفان اینطور می‌گویند که سؤال و جواب بین نفر اول اجرایی کشور و منتخبین مردم در خانه ملت هیچ سودی ندارد و هم قوه مجریه و هم قوق مقننه به جای پرداختن به چنین مباحثی باید تمام پتانسیل موجود در دستگاه‌های متبوع خود را در راستای حل مشکلات هزینه کنند.

در آن سو، موافقان با تاکید بر اینکه «توحه به قانون هزینه ساز نیست» با اشاره به قانونی بودن حق سؤال اذعان دارند که حضور احمدی‌نژاد در جمع مجلسی‌ها، نه تنها اشکالی ندارد بلکه باعث می‌شود تا یکی از تابو‌ها شکسته شود، تابویی که تا ۲۴ اسفند سال ۹۰ مجالس هشت گانه را از پاسخگو کردن روسای دولت محروم کرده بود.

 عوض حیدرپور: احمدی‌نژاد می‌خواهد رای مجلسی‌ها را بخرد

نماینده مردم شهرضا که به عنوان یکی از مجلسی‌های منتقد رییس دولت شناخته می‌شود، با اشاره به دعوت دولتی‌ها از مجلسی‌ها برای حضور در نشستی صمیمی در جمع خبرنگاران پارلمانی گفت: واقعا نمی‌دانیم در قبال برخی رفتارهای احمدی‌نژاد چه بگوییم و چه واکنشی نشان بدهیم. آقایان در حالی نماینده‌ها را به میهمانی دعوت کرده‌اند که نوبت مجلس است که از دولتی‌ها میزبانی کند. به همین دلیل حتم داریم که آن‌ها با فرستادن دعوتنامه به مجلس نشینان آشکارا دنبال این هستند که رای بخرند، این در حالی است همه تلاش قوه‌ای برای هدایت قوه دیگر به سمت دلخواه خود آن هم در نظام جمهوری اسلامی با هیچ بهانه‌ای توجیه نخواهد شد.‌ای کاش آقای رییس دولت به جای اینکه چنین اقداماتی را انجام می‌دهند، با احترام به قانون بیایند و به پرسش‌های مجلس شورای اسلامی پاسخ بدهند و بدانند که سناریو نویسی برای تغییر رای دیگران به هیچ وجه پسندیده نیست.

عوض حیدرپور همچنین در ادامه اظهار داشت: دولتی‌ها در حالی در نامه از تمایل نماینده‌ها برای نشست خصوصی خبر داده‌اند که به هیچ وجه درست نیست و بنده به طور خصوصی با هر کس صحبت کردم، چنین درخواستی را قویا رد کردند و دقیقا همین نشانه‌هاست که درباره چنین جلسه‌ای تشکیک جدی به وجود آمده است.

وی که یکی از اعضای کمیته منتخب سؤال کنندگان از رییس جمهوری است همچنین درباره احتمال تکرار تنش جلسه اول در دومین طرح سؤال از رییس جمهوری اینطور گفت: آقای احمدی‌نژاد در سال ۹۰ شأن مجلس را نادیده گرفت و به هر حال اتفاق خوبی نیفتاد، اما این دلیل نمی‌شود که وظیفه اصلی مان را فراموش کنیم. سؤال کنندگان تنها دنبال این هستند که سؤال‌های موجود در اذهان عمومی را از احمدی‌نژاد بپرسند و این بار حواسمان جمع خواهد بود تا شأن و اعتبار قوه مقننه زیر سؤال نرود.

حیدرپور در پایان اظهاراتش گفت: به طور مشخص برای بنده هیچ دعوتنامه‌ای نیامده است و اگر هم من یکی از مدعوین باشم، قطعا حاضر نخواهم بود تا در این حرکت مزموم مشارکت داشته باشم.



 مسعود پزشکیان: اصرار مخالفان غیر منطقی است

 نماینده مردم تبریز در مجلس که یکی از طراحان سؤال است، درباره مخالفت هایی که در خصوص اجرایی شدن طرح سؤال شنیده می‌شود در گفتگو با عصر ایران اظهار داشت: وقتی قانون اساسی بر اساس نیازهای احتمالی به مجلس این اجازه را داده است که در زمانی که لازم باشد، از رییس جمهوری سؤال کند می‌توان به این نتیجه رسید که اصرار مخالفان غیرمنطقی و حتی عجیب است. واقعا نمی‌دانم چرا برخی به این راحتی به خود اجازه می‌دهند که اینطور جلوی قانون بایستند.

مسعود پزشکیان همچنین با اشاره به احتمال اجرا شدن طرح فوق می‌گوید: مردم ایران این روزها مشکلات زیادی را تجربه می‌کنند و همین شرایط دشوار است که مجلسی‌ها را مجاب کرده تا با استفاده از پتانسیل‌های موجود، خود دنبال راه کاری برای خروج از وضعیت فعلی باشند. به همین دلیل بهتر است آنهایی که قرار را بر مخالفت گذاشته‌اند، بدانند که اذهان عمومی قضاوت خواهد کرد و بی‌تفاوتی نسبت به دشواری‌های جامعه را نخواهد بخشید.


 نادر قاضی‌پور: احمدی‌نژاد باید جواب بدهد

 نماینده ارومیه با اشاره به شرایط به وجود آمده و همچنین محدودیت‌های مالی شهروندان طرح سؤال از رییس جمهوری را کمترین کاری می‌داند که مجلسی‌ها می‌توانند در واکنش به کاستی‌های موجود انجام بدهند.

نادر قاضی‌پور در همین رابطه به خبرنگار ما گفت: این روز‌ها عده‌ای دنبال این هستند تا آنهایی را که پای طرح سؤال را امضاء کرده‌اند را به برهم زدن آرامش جامعه متهم کنند، این در شرایطی است که وضع به وجود آمده مجال آرامش را از همه سلب کرده و نمی‌دانم آقایان نگران برهم خوردن کدام آرامش هستند.

 وی همچنین درباره طرح سؤال اول و مسایل پیرامونش اظهار داشت: اینکه احمدی‌نژاد باید به سؤال‌های نماینده‌های مجلس جواب بدهد، واقعیتی است که هیچ کس با هیچ توجیهی نمی‌تواند آن را انکار کند. پس بهتر است دولتی‌ها و حامیان دولت با در نظر گرفتن مصلحت اظهارات غیرمنطقی خود درباره این مساله را تکرار نکنند.


فاطمه آلیا: گفتگو از سؤال بهتر است

 فاطمه آلیا نماینده تهران در همچنین در گفتگو با عصر ایران مجلس نهم دلیل مخالفت با طرح سؤال را اینطور عنوان می‌کند: به نظر من این تحرکات هزینه‌هایش بیشتر از سودی است که امکان دارد داشته باشد، به همین دلیل بنده معتقدم با برگزاری جلسات مشترک و بحث و تبادل نظر کار‌شناسی می‌توان قدم‌های بهتری برای کاهش مشکلات برداشت.

 عضو شورای مرکزی فراکسیون اصولگرایان ادامه داد: کشور مسایل مختلفی را در حال تجربه کردن است و به همین دلیل همه دستگاه‌ها و چهره‌های مسؤل باید با درک شرایط، شرایطی را فراهم کنند تا بتوانیم موانع آرامش و آسایش عمومی را از راه برداریم.