۲۵ آبان ۱۳۹۱ - ۰۸:۴۷

چادر٬ سرپناه زلزله‌زدگان در زیر برف

شب‌های مناطق زلزله‌زده ارسباران سردتر از سال‌های پیش خودنمایی می‌کند، شاید این چادرها و کانکس‌های بدون در و پنجره هستند که این شب‌ها را سردتر کرده‌اند، همه ما می‌دانستیم که ارسباران زود سرد می‌شود، مسوولان هم می‌دانستند و برای همین مدام می‌گفتند: «پیش از رسیدن فصل سرما چادرها را به خانه تبدیل می‌کنیم» ولی فصل سرما آمد؛ در حالی که خیلی از چادرها هنوز سرپناه زلزله‌زدگان هستند…
کد خبر : ۸۶۹۲۰

به گزارش صراط، تاخیر رشد سرشتی از دلایل بسیار شایع کوتاهی قد در نوجوانان است که با تاخیر در بلوغ همراهی دارد. یک دختر نوجوان دوازده ساله یا پسر چهارده ساله را در نظر بگیرید که هنوز بالغ نشده و نسبت به همسن و سالان خود کوتاه‌تر است.

وقتی سابقه خانوادگی او را بررسی می‌کنیم، حداقل یکی از والدینش دچار تاخیر بلوغ و کوتاهی قد در نوجوانی بوده‌اند.

در بررسی‌های تخصصی مشخص می‌شود که سن استخوانی این کودکان نسبت به سن تقویمی تاخیر دارد و آزمایش هورمون رشد آن‌ها در حد سن استخوانی است و نسبت به سن تقویمی کاهش نشان می‌دهد.

تاخیر رشد سرشتی یک حالت بسیار خوش‌خیم و گذراست که به دلیل اختلال ژنتیکی در ترشح بموقع هورمون‌های محرک غدد جنسی ایجاد می‌شود و باید از بیماری‌های دیگر عامل کوتاهی قد افتراق داده شود.

هنوز چشمانش بهت‌زده است، گویی نگاهش در زمان گم می‌شود و بغض در چشمانش بیداد می‌کند، هوا رو به تاریکی می‌رود، پاهایش را روی برف نازک روی زمین می‌کشد، انگشت‌های پایش را جمع می‌کند؛ در حالی که نگاهش را به آنها می‌دوزد می‌گوید: ای کاش نسترن جوراب داشت و جوراب‌های من را نمی‌پوشید و من می‌توانستم دو جفت روی هم بپوشم ….

دستهایش را ها می‌کند، سردی هوا به قدریست که دیگر، ها کردن هم نمی‌تواند دستانش را گرم کند، نگاهش را به آسمان می‌دوزد و می‌گوید: انگار هوا ابریست؛ خدایا چه می‌شود برف نیاید…

از سرما وحشت دارد، تحمل سرما در شرایطی که مادرش دیگر پیشش نیست و با دست خشمگین زلزله از او جدا شده است، وحشتناک‌تر جلوه می‌کند…

لیلا از روزهای پیش رو می‌ترسد…

شب‌های مناطق زلزله‌زده ارسباران سردتر از سال‌های پیش خودنمایی می‌کند، شاید این چادرها و کانکس‌های بدون در و پنجره هستند که این شب‌ها را سردتر کرده‌اند، همه ما می‌دانستیم که ارسباران زود سرد می‌شود، مسوولان هم می‌دانستند و برای همین مدام می‌گفتند: «پیش از رسیدن فصل سرما چادرها را به خانه تبدیل می‌کنیم» ولی فصل سرما آمد؛ در حالی که خیلی از چادرها هنوز سرپناه زلزله‌زدگان هستند…

برف و باران نعمت الهی است، اما فرق دارد برای کسی که در کنار بخاری نشسته و کسی که در چادر است…

فرماندار ورزقان: نیاز فوری به ۱۷۰۰ کانکس داریم

فرماندار ورزقان گفت: با توجه به سردی هوا به ۱۷۰۰ کانکس، نیاز فوری داریم.

محرم فروغی شجاعی گفت: در پی زلزله بیش از پنج ریشتری هفته گذشته، برخی خانه‌ها آسیب دیدند و نیاز ما از ۱۰۰۰ کانکس به ۱۷۰۰ کانکس افزایش یافته است.

وی افزود: تا به امروز چهارهزار کانکس در سطح شهرستان ورزقان نصب و۲۰۰ کانکس نیز وارد منطقه شده است.

فروغی نبود در و پنجره برای کانکس‌های وارد شده را مشکل اساسی این کانکس‌ها دانست و گفت: در صورتی که در و پنجره به ما نرسد کانکس‌ها قابل تحویل نیستند.

وی از تحویل ۵۰۰ واحد مسکونی به مالکان در این شهرستان خبر داد و گفت: طی روزهای اخیر ۵۰۰ واحد مسکونی تحویل و فونداسیون پنج هزار واحد نیز ریخته شده است.

وی از تداوم ساخت و سازها خبر داد و افزود: ۴۳۰۰ واحد در مرحله اسکلت‌بندی و ۳۴۰۰ واحد در مرحله تکمیل سقف است.

فرماندار ورزقان با اشاره به تحویل ۷۰۰ کانکس در شهر ورزقان گفت: ۵۰۰ کانکس در شهر ورزقان نصب و ۲۰۰ کانکس در حال نصب است.

وی افزود: برخی از واحدهای آسیب دیده شهر ورزقان در زلزله اخیر استحکام کافی را نداشته و برای این منازل نیز باید کانکس تأمین شود.

فروغی با اشاره به سردی هوا در مناطق زلزله‌زده و نیاز مبرم ساکنان این مناطق به پتو، لباس گرم، دستکش و لباس زیرین گرم از مردم خیر کشورمان خواست با کمک‌های خود در کنار این مردم زلزله زده باشند.

فرماندار هریس: کانکس‌های بدون در و پنجره مشکل‌ساز است

فرماندار هریس گفت: در فاز اول ساخت وسازها، اولویت اصلی با ساکنین دائمی این منطقه است.

داریوش مرادی با اشاره به تفکیک گروه‌های بااولویت از دیگر افراد، گفت: ساخت ۵۵۰۰ واحد مسکونی در دستور کار این شهرستان قرار گرفته است که از این تعداد با شناسایی افراد داری اولویت ۳۰۰۰ واحد به صورت نیاز واقعی در منطقه باید ساخته شود.

وی کانکس‌های بدون در و پنجره را یکی از مشکلات در روزهای سرد پاییز دانست و گفت: کانکس‌ها به صورت پراکنده در سطح شهرستان هریس نصب شده‌اند، ولی نبود در و پنجره نیز از مشکلات برخی کانکس‌های نصب شده است.

وی با اشاره به اینکه هنوز برخی از خانوارها در روستاهای این شهرستان در چادر زندگی می‌کنند، گفت: با توجه به برودت هوا باید هرچه سریع‌تر برای اسکان موقت این ساکنان کانکس تأمین شود.

مرادی گفت: با وجود جو نامناسب هوا پیمانکارها مشغول هستند و کار را تعطیل نخواهیم کرد.

فرماندارهریس از تأمین سوخت مورد نیاز در این شهرستان خبر داد و گفت: سوخت به میزان کافی موجود است و بدون هیچ محدودیتی ساکنین می‌توانند نسبت به تأمین سوخت مورد نیاز خود اقدام کنند.

وی با اشاره به وضعیت ساکنین شهر هریس گفت: حتی یک خانوار نیز در شهر هریس در چادر نداریم.

فرماندار اهر: نیاز فوری به یک‌هزار کانکس داریم

فرماندار اهر گفت: با بارش‌های پیاپی برف و باران در منطقه، نیاز فوری به یکهزار کانکس در شهرستان اهر داریم.

رضا صدیقی از تحویل ۲۶۰۰ کانکس در سطح شهرستان اهر خبر داد و گفت: مشکل اساسی کانکس‌های نصب شده نداشتن در و پنجره برخی از این کانکس‌هاست.

وی افزود: حدود ۲۰ درصد کانکس‌ها فاقد در و پنجره هستند که در این روزها این موضوع به مشکل اساسی تبدیل شده است.

وی با اشاره به تعهد ساخت ۴۸۱۴ واحد مسکونی در این شهرستان گفت: از این تعداد ۱۶۰۰ واحد فصلی بوده و آن چنان ضروری نیست و ما نیز این منازل را در فاز دوم احداث قرار داده‌ایم.

صدیقی گفت: ۵۰۰ واحد مسکونی در طی روزهای اخیر پایان کار دریافت کرده و مراحل فونداسیون بندی ۳۵۰۰ واحد به اتمام رسیده است.

وی ابراز امیدواری کرد در ۲۰ روز آینده شاهد اتمام ساخت و ساز و تحویل ۳۵۰۰ واحد مسکونی شهرستان اهر باشیم.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در شهر اهر گفت: ۱۲ هزار نفر برای دریافت وام در شهر اهر در بانک مسکن پرونده تشکیل داده‌اند که از این تعداد هشت هزار نفر وام ساخت مسکن را تحویل گرفته‌اند.

استاندار: اطمینان می‌دهیم هیچ خانواده‌ای درمناطق زلزله‌زده زیر برف و سرما نخواهد بود

استاندار آذربایجان‌شرقی نیز روز دوشنبه در همایش روحانیون و مبلغان استان اظهار کرد: تمام اقداماتی که در مناطق زلزله‌زده استان انجام شده مختص یک فرد یا یک دولت نیست، بلکه متعلق به کل کشور و در واقع کارنامه نظام جمهوری اسلامی ایران است.

احمد علیرضابیگی با تشریح مجموعه اقدامات انجام شده برای بازسازی مناطق زلزله‌زده، این اقدامات را اقدام ملی عنوان کرد و افزود: با وجود حجم عظیم کارهایی که انجام شده، متأسفانه برخی‌ در رسانه‌های داخلی و خارجی حرف‌هایی را مطرح می‌کنند که علاوه بر تضعیف روحیه مردم، دستاویز دشمنان برای تبلیغ علیه نظام قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: اظهارات برخی از افراد در مقایسه با کارهایی که انجام شده، جفا در حق مسوولان به ویژه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است که کارهای بزرگی را در این مناطق انجام داده است.

استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به سفر مقام معظم رهبری به مناطق زلزله‌زده اهر، هریس و ورزقان و دیدار ایشان با مردم آسیب‌دیده خاطرنشان کرد: معظم له با توجه به سابقه اجرایی و تجربه‌ای که داشتند حجم کارهای انجام شده را به خوبی متوجه شده و نکات مفیدی را برای ادامه کار خطاب به مسوولان متذکر شدند.

وی با بیان این که سفر اول رییس جمهور به مناطق زلزله‌زده و مصوبات این سفر نیز موجب تسریع در کار بازسازی این مناطق شد، افزود: حضور رییس جمهور در جلسه ستاد بحران استان تکالیفی را ایجاد کرد و مهمترین دستاورد آن سفر، اجتناب از اجرای شیوه اردوگاهی برای اسکان زلزله‌زدگان و حذف مرحله اسکان موقت بود.

علیرضابیگی ادامه داد: این تصمیم در واقع موجب شد که کار آواربرداری با وجود حجم بسیار بزرگ آن و مشکلات عدیده اجتماعی به سرعت و جدیت انجام شود.

وی اظهار کرد: پس از اتمام آواربرداری، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با استفاده از تجاربی که در حوادث قبلی کسب کرده بود، کار بازسازی مناطق زلزله‌زده را آغاز کرد و احداث ۹۵۰۰ واحد مسکونی را در دستور کار خود قرار داد.

علیرضابیگی با اشاره به حمل نزدیک به ۱٫۵ میلیون تن مصالح ساختمانی به مناطق زلزله‌زده و مشارکت بنیادهای مسکن و پیمانکاران بیش از ۱۴ استان کشور در امر بازسازی این مناطق گفت: هم‌اکنون قریب ۸ هزار واحد مسکونی بازسازی شده آماده تحویل به ساکنان مناطق زلزله‌زده هستند و کار بازسازی همچنان ادامه دارد.

وی تأکید کرد: اطمینان می‌دهیم که با امکانات ایجاد شده در مناطق زلزله‌زده، در فصل زمستان هیچ خانواده‌ای در این مناطق زیر برف و سرما نخواهد بود.

استاندار آذربایجان‌شرقی وجود ساکنان فصلی و فرعی در مناطق زلزله‌زده را یکی از مشکلات اجتماعی این مناطق ذکر کرد و افزود: ساکنان فصلی و فرعی این مناطق توقع دارند که با آنها مانند ساکنان دایمی برخورد شود و احساس می‌کنند که ممکن است نتوانند از تسهیلات دولت در این خصوص استفاده کنند.

وی افزود: دولت اطمینان داده است که برای همه ساکنان مناطق زلزله‌زده تسهیلات ارایه خواهد کرد؛ اما در حال حاضر ساکنان دایمی در اولویت هستند و بقیه ساکنان باید اجازه دهند کار اسکان دایم آنها هر چه زودتر به اتمام برسد.

استاندار آذربایجان‌شرقی در بخش دیگری از اظهارات خود در خصوص پرداخت تسهیلات به روستاییان مناطق زلزله‌زده تأکید کرد: ساکنان دایمی روستاهای زلزله‌زده که کار فونداسیون خانه آنها تمام شده در اسرع وقت برای دریافت وام یک میلیون تومانی بلاعوض دولت به فرمانداری‌های مربوطه مراجعه کنند.

احمد علیرضابیگی در واکنش به برخی اظهار نظرها در خصوص پرداخت نشدن وام بلاعوض دولت به روستاییان مناطق زلزله‌زده خاطرنشان کرد: بر اساس آمار فرمانداری‌ها تاکنون این وام برای بیش از ۹ هزار خانوار پرداخت شده و اگر افرادی هم باقی مانده‌اند اعتبار لازم موجود بوده و این وام قابل پرداخت است.

وی در ادامه با اشاره به ضرورت مشارکت مردم در امر بازسازی مناطق زلزله‌زده تأکید کرد: با توجه به کمبود نیروی کار در منطقه، همکاری مردم قطعا ضروریست و اگر این مهم اتفاق نیفتد پیمانکاران و تیم‌های فنی نمی‌توانند به تعهدات خود عمل کنند.

علیرضابیگی افزود: در برخی روستاها ساکنان دایمی به خاطر شرایط جوی در قبال ساخت خانه‌ها احساس مسوولیت می‌کنند؛ اما جماعتی هم هستند که چون در جای دیگری از مسکن برخوردارند دغدغه خاطری در این خصوص ندارند و آن‌طور که باید همکاری نمی‌کنند.

زمان می‌گذرد و روزهای سردتر نزدیک می‌شوند، بی‌انصافی است اگر بگوییم مسوولان دغدغه مردم مناطق زلزله‌زده را ندارند، چرا که همگی شاهد تلاش‌های روزافزون آنها هستیم، ولی امیدواریم این مسوولان با تدابیر و مدیریت بهتر روند امور را تسریع بخشند.

خوشبختانه این کودکان با یکی دو سال تاخیر دچار جهش رشد شده و قد مناسب را پیدا می‌کنند.

همان‌گونه که گفته شد برای تشخیص صحیح ابتدا باید سابقه خانوادگی تاخیر رشد و بلوغ در والدین، و برادران و خواهران کودک بررسی شود و در ادامه از نظر بلوغ جنسی معاینه کامل صورت گیرد. در ادامه سن رشد استخوانی با عکسبرداری از مچ دست تخمین‌زده می‌شود.

اندازه‌گیری هورمون رشد با دادن داروهای محرک ترشح هورمون رشد صورت می‌گیردو مهم‌ترین قسمت در ارزیابی آزمایشگاهی کودکان و نوجوانان کوتاه قد است.

اگر سن استخوانی با سن تقویمی مطابقت داشت و هورمون رشد کم بود ابتدا باید بررسی‌های دیگر بخصوص بررسی کم کاری تیروئید صورت گیرد و سپس اقدام به درمان شود.

نارسایی کلیه، بیماری‌های کبدی و انواع بیماری‌های غددی بخصوص بیماری‌های غده فوق‌کلیه می‌تواند منجر به کوتاهی قد شود. در واقع مهم‌ترین وظیفه پزشک در برخورد با کودکان و نوجوانان کوتاه قد، بررسی چنین بیماری‌هایی است.

کم‌کاری تیروئید که با بی‌حالی، خواب‌آلودگی و پف‌آلودگی صبحگاهی مشخص می‌شود، از دلایل مهم و قابل درمان کوتاهی قد است که حتما باید بررسی شود زیرا در صورت تشخیص با داروی «لووتیروکسین» بخوبی درمان خواهد شد. یکی از علت‌های مهم افت رشد مشکلات عاطفی بخصوص ارتباط آشفته مادر و کودک است.

متاسفانه به دلیل انکار والدین و ناتوانی کودک در بیان این حالت، این مشکل مخفی باقی می‌ماند. این کودکان اغلب دارای اشتهای زیاد و پرخور هستند.

گریه‌های ناگهانی و بد خلقی‌های ناگهانی از علائم دیگر این مشکل است. چنین کودکانی اگر در محیط کم اضطراب قرار گیرند، رشد طبیعی خواهند داشت.