۰۱ آذر ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۴

قطعه ای از بهشت در ایران ساخته شد

در نشست خبری امروز رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات ساخت ضریح مطهر امام حسین (ع) و مراحل ساخت آن در سال های مختلف را تشریح کردند.
کد خبر : ۸۷۶۰۶

به گزارش صراط، محسن پلارک در جمع خبرنگاران گفت: ساخت ضریح مطهر حضرت سید الشهدا که از خرداد 1387 در قم آغاز شده بود به اتمام رسید این کار در کارگاه های مجزا در شهرهای قم، تهران، اصفهان و شیراز اجرا شد و هزینه ساخت این ضریح از محل کمک های مردمی و غیر دولتی بود و تنها هزینه مصالح چوبی و نجاری ضریح توسط آستان حضرت معصومه (س) اهدا شده است.

مساحت پلان ضریح 22.86 متر مربع و ارتفاع آن 4.49 متر، تعداد پنجره های آن 20 عدد است. وزن کلی ضریح 12 تن است که از نقره خالص حدود 4.5 تن، طلای 18 عیار حدود 120 کیلوگرم و مس به وزن 2000 کیلوگرم ساخته شده است از دیگر آلیاژها از جمله برنج 700 کیلوگرم و اسپیر به وزن 650 کیلوگرم و مقداری فلزات دیگر جهت اتصالات استفاده شده است.

خطاطی سوره های قرآن، احادیث، اسماء جلاله و اسماء مبارکه معصومین بر روی ضریح توسط سید محمد حسین حسینی موحد بوده است و از اشعار سید رضی نیز استفاده شده است.

قلمزنی بر روی ضریح به قلم استاد مصطفی خداداد زاده زده شده و سقف داخلی ضریح استاد حسین ظفری زاده ترسیم کردند.

میزان وجوه نقدی واهدایی از سوی مردم تا پایان دی ماه مبلغ 4 میلیارد و 210 میلیون و 848 هزار تومان و مابقی به فروش رفته و در دیگر هزینه های انجام کار صرف شده است.

هدایای مردم به وجوه نقد و طلا خلاصه نشده در این کار برخی هدایا به صورت کالا و در قالب فرش ابریشم، پشم، کرک، پشتی، ظروف عتیقه و مسی نیز بوده است.

کیفیت آب طلاکاری قطعات ضریح مطهر در اردیبهشت ماه امسال به تأیید علمی مرکز پژوهش های متالوژی رازی رسید و میزان ضخامت طلای آب این کتیبه ها را 20 میکرون و خلوص طلای به کار رفته در این آب کاری را 100 درصد اعلام کردند.