۰۶ آذر ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۷

پیشنهاد کمیسیون آموزش برای پنجشنبه‌ها

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: ما درخواست کردیم که پنجشنبه دانش آموزان به فعالیت‌های فوق برنامه اختصاص پیدا کند.
کد خبر : ۸۷۸۴۹

به گزارش صراط، محمدمهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، در خصوص تعطیلی‌ پنجشنبه مدارس اظهار داشت: بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی آموزش و پرورش ما درخواست کردیم که پنجشنبه دانش آموزان به فعالیت‌های فوق برنامه اختصاص پیدا کند.

وی افزود: همچنین می‌توان برای پر کردن این روز از برنامه‌های جنبی، ارتباط اولیا و مربیان، ارتباط اولیا با دانش آموزان و ارتباط دانش آموزان با محیط‌های فرهنگی استفاده کرد.

به گزارش فارس طرح تعطیلی پنج‌شنبه‌های مدارس نخستین بار در سال 88 از سوی وزارت آموزش و پرورش در اواخر مسئولیت علی احمدی وزیر پیشین این وزارتخانه مطرح شد و سپس در سال 90 به صورت اختیاری در مدارس ابتدایی اجرا شد.

سال گذشته حمیدرضا حاجی‌بابایی، وزیر آموزش و پرورش با اعلام اینکه امکان تسری این طرح به سایر دوره‌های تحصیلی وجود دارد به طور تلویحی از تسری این طرح به سطوح دیگر مدارس خبر داده بود تا آنکه در اردیبهشت ماه امسال به طور رسمی از تعطیلی مدارس در کلیه مقاطع تحصیلی خبر داد.

وی در این‌باره تاکید کرده بود: «تمام مدارس کشور در سال تحصیلی جدید روزهای پنج‌شنبه تعطیل خواهد شد و این موضوع قانونی است؛ شورای عالی آموزش و پرورش موضوع را تصویب و رئیس‌جمهور آن را امضا و ابلاغ کرده است.»

پیش از این هم محمدمهدی زاهدی گفته بود: «امیدواریم آموزش و پرورش اقدامات مناسبی را انجام داده باشد که نیاز نباشد مجلس یا سایر نهادهای مرتبط وارد کار شوند.» وی همچنین عنوان کرده بود: «تاکید ما بر این است که دوره‌های راهنمایی و متوسطه پنج‌شنبه‌ها تعطیل نباشند.»

دبیر شورای‌ عالی انقلاب فرهنگی در فاصله کوتاهی از انتشار این خبر با انتقاد از این تلاش مجلسی‌‌ها و دفاع از طرح تعطیلی پنج‌شنبه‌های مدارس تاکید کرد: «معلم به‌عنوان ستون اصلی آموزش و پرورش باید بتواند در روز پنج‌شنبه در کنار خانواده،‌ خود را بازسازی کند و به‌عنوان یک پ‍ژوهشگر باید فعالیت‌های پژوهشی خود را در روز پنج‌شنبه افزایش دهد.»

محمدرضا مخبر دزفولی همچنین در برابر اظهارات منتقدانه در خصوص معایب این تعطیلی گفته بود: «از گزارش نهادهای نظارتی که به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شد،‌ این نتیجه حاصل شده است که در حوزه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی و انتظامی، این طرح (کاهش ساعات آموزشی در مدارس) دارای دستاوردهای مثبتی است.»

به گزارش فارس، سال گذشته همزمان با اعلام تعطیلی مدارس در پنجشنبه‌ها، موافقان و مخالفان اجرای این طرح چالش‌های مهمی را در این رابطه مطرح کردند.

موافقان این طرح معتقد بودند که با تعطیلی پنجشنبه‌ها اهدافی چون ارتقای انگیزه تحصیلی در دانش‌آموزان و دانش‌افزایی معلمان محقق می‌شود. به اعتقاد آنها، چون این طرح در 70 کشور دنیا پیاده و با موفقیت روبه‌رو شده، اجرای آن در ایران هم ضروری است.

با همه چالش‌های موجود آموزش و پرورش تقویت انگیزه و نشاط دانش‌آموزان برای فراگیری بیشتر دروس، گسترش فعالیت‌های پرورشی و فوق‌برنامه برای رشد همه‌جانبه تربیتی دانش‌آموزان و انطباق بیشتر برنامه‌های آموزشی و تربیتی با شرایط سنی و ویژگی‌های روانی دانش‌آموزان را می‌توان از اهداف این طرح عنوان کرد.

منبع: فارس
نظرات بینندگان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۶ - ۰۶ آذر ۱۳۹۱
۰
۰
بسیار بسیار خوب بوده
از چند جهت باعث رشد و آرامش
خانواده و دانش آموز می شود