۰۶ آذر ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۴

مغرب برای «توقیف» دست و پا می‌زند

روزنامه مغرب سه ماه پس از آغاز انتشار، امروز اعلام کرد که تا اطلاع ثانوی انتشارش را متوقف خواهد کرد.
کد خبر : ۸۷۹۰۸
به گزارش رجانیوز، این خبر پس از آن اعلام شد که روزنامه مغرب روز پنج‌شنبه یعنی دقیقاَ یک روز پس از سخنان رهبر معظم انقلاب در مورد حفظ وحدت و آرامش در میان مردم و مسئولان و توصیه به توقف طرح سوال از رئیس‌جمهور، کاریکاتوری را از احمدی‌نژاد در صفحه اول خود منتشر کرد که وی را در حال پاره کردن یک برگ کاغذ در تریبون مجلس به کنایه از پاره کردن سوال از رئیس‌جمهور نشان می‌داد.
 
انتشار این کاریکاتور که به معنای تحریک مجلس و ملتهب کردن فضای سیاسی بود، با واکنش وزارت ارشاد مواجه شد و پدرام پاک آیین مدیرکل مطبوعات داخلی این وزارتخانه، شامگاه پنج‎شنبه اعلام کرد که وزارت ارشاد از این روزنامه به هیئت نظارت بر مطبوعات شکایت کرده است.
 
این مقام مسئول در معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد از تذکرهای متعددی نیز خبر داد که به عوامل این روزنامه در مورد رویه آن داده شده اما مورد توجه قرار نگرفته است. تذکراتی که به نظر می‌رسد از حدود دو ماه قبل به این طرف، یعنی از زمان بازداشت مدیرمسئول این روزنامه افزایش یافته است.
 
مدير مسئول مغرب، 10 مهر ماه سال جاری از سوی عوامل دادستانی تهران در دفتر کار خود در روزنامه مغرب بازداشت شد و در حالی‌که برخی جریان‌ها قصد داشتند، اتهامات وی را سیاسی و مرتبط با انتشار این روزنامه وانمود کنند، سخنگوی قوه قضائیه از غیر مطبوعاتی بودن اتهامات وی خبر داد.
 
وي که با چهره‌های مختلف سیاسی همکاری کرده و به آن‌ها سرویس سیاسی و رسانه‌ای داده است، در زمان بازداشت عنوان «مشاور و مسئول پیگیری امور حقوقی رئیس دفتر مجمع تشخیص مصلحت نظام» را نیز داشت، یعنی از محمد هاشمی رفسنجانی در مجمع حکم مسئولیت گرفته بود اما بازداشت وی، ارتباطی به این عنوان نیز نداشت.
 
در عین حال، نکته قابل توجه در مورد روزنامه مغرب، مجهول بودن منطق زد و بندهای سیاسی عوامل اصلی روزنامه حتی برای خود کارکنان روزنامه است، بطوری که روزنامه‌ای که بعنوان ارگان نزدیک به آقای اکبر هاشمی رفسنجانی و در عین حال طیف خاتمی و جریان متمایل به فتنه فعالیت می‌کرد، برخی روزها مانند چهارشنبه و پنج‌شنبه هفته گذشته مطالب و یادداشت‌هایی از افرادی نظیر محسن ذاکری (طلبه جوان و نیروی بهمن شریف زاده از اعضای حلقه خاص دولت) منتشر می‌کرد.
 
اگرچه هنوز خبری در مورد اتهامات مديرمسئول روزنامه مغرب منتشر نشده است و منابع آگاه از ادامه تحقیقات و تکمیل پرونده اتهامی وی خبر می‌دهند اما وی پیش از این نیز محکومیت‌های قطعی قضایی را تجربه کرده که منجر به رد صلاحیت شدن وی از سوی شورای نگهبان در انتخابات‌های مجلس هم شده بود.
 
اين در حالي است كه خبرنگار رجانيوز كسب اطلاع كرد كه اداره روزنامه مغرب پس از بازداشت مديرمسئول، در دست امیر موسی کاظمی سردبیر این روزنامه قرار گرفت و نبود مدیر مسئول در روزنامه و مشکلات مالی و اداری بیش از پیش خود را نشان داده است، بنحوی که برخی از کارکنان برای پیگیری مطالبات خود به مراجع قانونی متوسل شده‌اند.
 
مشکلات مالی و اداری روزنامه و معلق بودن تکلیف مدیر مسئول موجب شد که روزنامه مغرب که تعدادی از خبرنگاران جریان اصلاح‌طلب را نیز درون خود جمع کرده است، هر چند روز یک بار، یک ساختارشکنی رسانه‌ای را دستور کار قرار دهد و بر همین اساس، نهایتا سه شنبه گذشته سردبیر روزنامه به مرجع قضایی احضار و نکاتی به وی گوشزد شده است.
 
با این حال، گردانندگان روزنامه مغرب دقیقا در دو روز پیاپی پس از احضار به مرجع قضایی ترجیح دادند که مطالب نامناسبی را بر پیشانی جریده خود بنشانند تا چنانچه قرار است این روزنامه بدلیل بهم ریختگی مالی و اداری موجود انتشارش را متوقف کند، چه بهتر که با یک حرکت ساختارشکنانه و ژست سیاسی به حیات خود پایان دهد تا هم فرصت مظلوم‌نمایی مهیا باشد و هم هزینه‌ای سیاسی بر نظام تحمیل شود.
 
به نظر می‌رسد اجزای این پازل با اعلام «توقیف خودخواسته» روزنامه مغرب از فردا (سه شنبه) عملاَ تکمیل شده است، چرا که اگر هیئت نظارت حکم به توقیف بدهد، مطلوب سیاسی گردانندگان این روزنامه حاصل شده است و در صورتی که هیئت نظارت حکم به توقیف هم ندهد، احتمالا عوامل آن تا سر و سامان دادن به وضعیت درونی روزنامه ترجیح بدهند روزنامه را منتشر نکنند و بهانه‌ی آن را نیز فشارها و تهدیدهای سیاسی عنوان کنند.


منبع: رجا نیوز
خبر فوری

همه برای سلامت این جمع خدمت‌گزار دعا کنند/ ملت ایران نگران و دلواپس نباشند